PDA

View Full Version : Peavey 6505+ probleem



PeterHoogeveen
2 november 2012, 22:44
Hallo allen,
Ik was vanmiddag aan het spelen over m'n Peavey, en plots ging geleidelijk mijn volume naar de helft, als niet minder, en maakt de amp een vreemd ruisgeluid bij het op standby zetten, en ook bij het van standby afhalen.
Ik heb een filmpje op youtube gepost;

http://www.youtube.com/watch?v=6DTWqr3G0ZQ

De versterker is nu ongeveer 3 jaar oud, en dit is de eerste keer dat ik het meemaak.
Zijn er techies onder jullie die het probleem herkennen, en beter nog, wat eraan te doen?
Ik hoor het graag,
Cheers,
Peter

caliban
3 november 2012, 00:27
Hallo allen,
Ik was vanmiddag aan het spelen over m'n Peavey, en plots ging geleidelijk mijn volume naar de helft, als niet minder, en maakt de amp een vreemd ruisgeluid bij het op standby zetten, en ook bij het van standby afhalen.
Ik heb een filmpje op youtube gepost;

http://www.youtube.com/watch?v=6DTWqr3G0ZQ

De versterker is nu ongeveer 3 jaar oud, en dit is de eerste keer dat ik het meemaak.
Zijn er techies onder jullie die het probleem herkennen, en beter nog, wat eraan te doen?
Ik hoor het graag,
Cheers,
Peter

Hoe hoog staat je mastervolume hier, zie het niet duidelijk.

PeterHoogeveen
3 november 2012, 00:29
pre staat op 6/7 (voor de gain), post staat op 3, wat normaliter hard genoeg is voor de oefenruimte/liveshows...

svdijk
3 november 2012, 10:21
Lijkt mij een preamp buis die 't niet goed meer doet.
Gewoon één voor één uitwisselen, en kijken welke "rot" is.

cluseau
3 november 2012, 17:10
Hallo Peter, dit kan idd een buis zijn wat je eenvoudig even kan proberen door ze te verwisselen. Zorg wel dat de buizen op dezelfde plaats terugkomen als de verwisseling niets uitmaakt anders zou dat invloed kunnen hebben op je geluid als naderhand de oorzaak is gevonden. Om je de waarheid te zeggen geloof ik niet dat je dit zelf op kan lossen want deze fout kan overal zitten. Bij het inschakelen van de hoogspanning treed er een lekstroom op, dat is duidelijk hoorbaar. Waar dat precies gebeurt is te meten of soms in het donker te zien. Het kan in een buis zitten maar net zo goed in een anodeweerstandje, koppelcap of zelfs de buisvoet of uitgangstrafo. Vocht of vuil in de print of in een schakelaar is ook mogelijk. Je ziet dat je alleen met meten of met veel geluk een kans maakt dit op te lossen. Sorry, het is niet anders.

PeterHoogeveen
3 november 2012, 22:26
Hmmm,
kreeg van Nico Verduijn de tip om de preamp-buizen er een voor een uit te halen, en weer terug te plaatsen, en gek genoeg heeft het gewerkt!
Morgen even op vol volume blazen, om te kijken of het euvel 100% is opgelost...

cluseau
3 november 2012, 22:51
Morgen even op vol volume blazen, om te kijken of het euvel 100% is opgelost...

Met alle respect maar dit soort problemen lossen zich niet vanzelf op. Het is maar een kwestie van tijd voor het terug komt dus wees dan niet teleurgesteld. Mogelijk is wel één van de buisjes het probleem maar daar ben je dan snel genoeg achter door te wisselen.

PeterHoogeveen
3 november 2012, 22:53
dus je zou me adviseren iig 1 nieuwe preamp-buis aan te schaffen om mee te speuren, mocht het probleem zich weer voordoen?

cluseau
3 november 2012, 22:57
dus je zou me adviseren iig 1 nieuwe preamp-buis aan te schaffen om mee te speuren, mocht het probleem zich weer voordoen?

Strak plan.

En ik geef je 100% kans dat het een keer terug komt. In dat geval kun je dit topic weer op pakken ;)