PDA

View Full Version : paar honderd euro te besteden, wat is wijsheid?



paulusdeBKB
2 november 2012, 21:55
Jongens, ik zit even vast.

Ik heb zo'n 300 euro te besteden aan spulletjes om thuis mee op te nemen. Ik zit een beetje rond te kijken naar tweedehands microfoons, channel strips, interfaces en die reflexion filters van SE Electronics.

Wat ik nu heb:
- AKG C1000s (20 jaar oud)
- Mindprint Trio met digitale uitgang (16 bits), gaat naar de digitale ingang van mijn MacBook Pro
- Logic9 (gekocht, uiteraard)
- KRK Rockit 5 oude serie

Wat ik wil:
- liedjes opnemen op thuisknutselniveau, maar stiekem wel zo goed mogelijk. Akoestische bronnen zijn vooral 1 mannenstem (laag en onvast) en steelstring gitaar.

Ik vind het lastig werken met die AKG - ik krijg er niet makkelijk een mooie sound uit. Een nieuwe tweedehands microfoon is dus een must. Kandidaten zijn Rode NT1A, SE Electronics X1, AudioTechnica 2020, SE Electronics SE2200a, AKG Perception 220, MXL 2006 etc. Ik heb wat reviews gelezen, oa op soundonsound.com en wat me opvalt is dat geen enkele microfoon de grond in wordt geschreven. Kennelijk is alles wel oké ofzo. Is dat ook jullie ervaring?

De akoestiek in mijn huisje is ruk met een grote k. Helpt zo'n Reflexion Filter daar tegen met het opnemen van stemmen? En zo ja, ben ik dan veroordeeld tot het kopen van het origineel, of zijn die knock-offs van T-bone ook prima?

Digitale output van de Mindprint Trio is 16bits. Wat levert een grotere kwaliteitssprong op: een 2ehands channelstrip (bijvoorbeeld Focusrite Platinum voor 150 euro) of een andere interface (bijvoorbeeld 2ehands Focusrite Scarlett 2i2)?

Benieuwd naar jullie tips en inzichten!

guhlenn
3 november 2012, 10:24
Als je een nieuwe mic nodig hebt mot je een nieuwe kopen he? een interface vangt geen greluid op dus...

Iets om reflecties tegen te houden kan je het goedkoopst zelf maken. Maak een frame van hout, vul het met mineraal wol en overspan het met doek die lucht doorlaat.

paulusdeBKB
3 november 2012, 11:30
Nieuwe mic moet er sowieso komen, maar hoeft voor mijn doeleinden echt geen 300 E te kosten. De korte versie van mijn vraag is dus eigenlijk: hoe knip ik 300 euro het beste op voor een 2ehands microfoon en accessoires, en welke accessoires leveren dan het meeste bang for the buck?

Zelf een raamwerk maken ipv reflexion filter kopen kan in theorie, maar ik ken dat van mezelf: zit ik eerst een middag te rekenen en te tekenen, daarna een middag te klussen, en het resultaat is dan toch niet jedat. Dus vraag blijft staan: origineel, of zijn de kopieen van T-bone net zo goed?

Han S
3 november 2012, 11:43
Tweedehands microfoons is gevaarlijk. Er kan wat aan stuk zijn. Ik kocht eens twee AKG D12E's en kwam er achter dat de een minder laag gaf. Bleek een deuk in het membraan en er moest een nieuw kapsel in dat toen nog te koop was voor ruim 250 gulden.

Maar als je zoals ik het voorrecht hebt gehad om met echte topmicrofoons te werken, dat weet je dat een Neumann het moeiteloos wint van een goedkopere, al zijn de verschillen klein en pas echt duidelijk als je moeilijke instrumenten opneemt.

Een paar echt goede microfoons kosten al snel 750 euro per paar, maar de genoemde AT 2020 presteert voor die 100 euro buitengewoon goed. Het is een keuze die je maakt, de C1000 is bepaald geen topper, al kan hij wel goed klinken op bijvoorbeeld een akoestische gitaar. Ik had vooral moeite met de off axis response van de C1000.

Ik had eens iemand bij me met een prachtig uitziende groot membraan condensator van Fame, nog nooit zo'n slecht klinkende microfoon gehoord. Ik weet niet of dat exemplarisch was, maar het klonk nergens naar.

Ernest01
3 november 2012, 12:05
Ik gebruik de Samson C02 pencil condensator matched-pair voor opnamen van mijn akoestische
gitaren. (in de ORTF opstelling, maar X-Y kan natuurlijk ook)
Zijn zeer richtling gevoelig, waardoor de omgevingsinvloeden niet of nauwelijks 'doordringen'.
Heb ze ook dichtbij de gitaar opgesteld, dat scheelt natuurlijk ook.

ruudjes
3 november 2012, 13:33
Ik denk dat je je geld goed besteed aan een goede microfoon en een 24 bits interface. Een redelijke microfoon kun je rond de 180 euro nieuw kopen, voor een interface kun je evt. 2e hands kijken of die focusrite die je noemde. Heb je voor je 300 euro goede spullen gekocht. Wat betreft reflectieschermen volg ik de discussies op diverse fora en daar zijn de meningen verdeeld. Er zijn mensen die zweren bij se schermen en mensen die hopen dat de goedkopere schermen net zo goed zijn. Ook zelfbouw schermen zie ik regelmatig voorbijkomen. Ik denk dat je het beste je zwakste schakel kunt verbeteren en aangezien dat je zelf al aangeeft niet tevreden te zijn over je micro.

paulusdeBKB
3 november 2012, 18:13
Oke, spijkers met koppen. De helft van het budget is op. Aan dit: http://i240.photobucket.com/albums/ff87/paulusdebkb/IMG_3040.jpg. Even aangesloten gehad en wow, wat een verschil! Veel meer van, alles eigenlijk. Meer hoog, meer laag, meer mid. (en als ik dichtbij opneem klink ik verdomde sexy, al zeg ik het zelf :) ).

Ik hoor wel de ruimte heeeeeel duidelijk. Dus mijn besluit staat vast: volgende stap is zo'n Reflexion Filter.

Ernest01
3 november 2012, 18:57
Kan het niet goed zien, maar is dat een SE Electronics SE2200a II ?
Is dan wel bijna jouw hele budget ? Of heb je 'm voor een prikkie gekocht.
Ziet er goed uit en als het geluid goed is, heb je dus het eerste deel van jouw 'uitrusting' binnen.
Veel plezier ermee !

paulusdeBKB
3 november 2012, 19:44
Inderdaad, een SE 2200 A II C - dus alleen cardioid pattern, niet schakelbaar. Tweedehands kunnen kopen voor 175 euro. Eerste eigenaar heeft hem slechts een paar maanden gehad. Blij mee! Mijn akoestische gitaar klinkt er mooi groot en warm mee. Jammer genoeg verpest de ruimte het behoorlijk.

ruudjes
4 november 2012, 05:51
Gefeliciteerd met je aankoop. Als je opnameruimte de boosdoener is misschien eens denken aan akoestische behandeling. Dit bereik je niet met een reflectiescherm. Als je je micro dichter bij je gitaar zet neem je minder ruimte op[een idee misschien]. Zelf denk ik dat een scherm wel verbetering geeft, ik denk echter niet dat die zo groot is dat je van een slechte opnameruimte een goede maakt. Ook vind ik de prijs van de SE schermen te hoog. Zelf rommel ik wat aan met doe het zelf. Bijv.http://www.mijnalbum.nl/Foto-T7XBDGLM-D.jpg. Deze is niet van mij maar het gaat om het idee. Stofje erover.