PDA

View Full Version : Gibson acoustische gitaren



gitaarob
16 juni 2003, 23:48
Zijn er ook gitaristen die ervaringen hebben met de acoustische Gibson gitaren ? b.v. de Gibson " Dove " , of de Gibson " Hummingbird "?

willem1940
17 juni 2003, 06:30
Ik had er sommige even in handen, in winkels en ook wel eens even "proberen" met de gitaar van iemand anders, bij een treffen, open podium en dergelijke.

Gibson is gewoon Goed & Duur spul; precisie-werk. Types/namen onthoud ik moeilijk, maar ik kwam nog nooit een "slechte" Gibson tegen.

Epiphone is een stuk goedkoper maar lijkt voor de kwaliteit hier heel sterk op; ik meen trouwens ooit te hebben opgevangen dat de 2 merken "familie" van elkaar zijn.

Met mijn voorkeur voor het spelen op nylon-snaren (platte hals dus), viel het mij steeds op hoe goed de met staal uitgeruste, bol-halzige typen van deze merken zelfs voor mij "handelbaar" zijn, de snaren kunnen dank zij het perfectionisme in de constructie van deze gitaren ongelooflijk laag boven de hals worden gesteld zonder dat er tegen een "foute" fret gerammel ontstaat. Vooral met gepolijste "jazz-"snaren vind ik dit spul fijn glijden.

angorawol
17 juni 2003, 19:11
Epiphone is inderdaad familie van Gibson, maar wel tien maal zo goedkoop. Veel modellen van Gibson vind je dus ook bij Epiphone, deze worden dan gemaakt in Korea. (Opletten wel want in de Epiphone-catalogus wordt zelden gesproken over solid wood top, dus gebruiken ze waarschijnlijk gelamineerd hout, 'triplex' dus.

Wilson
17 juni 2003, 21:01
bijna alle epiphone akoestische gitaren hebben een solid top, alleen een paar goedkope varianten hebben een galamineerde top(waarvan ik zelf een exemplaar heb, klinkt ook nog best goed trouwens)

angorawol
18 juni 2003, 14:58
Het kan wel zijn dat ze goed klinken, maar in hun cataloog wordt er niet steeds verwezen naar 'solid spruce' maar veel meer naar 'select spruce'.

Je kan deze cataloog downloaden als een pdf.

Wilson
18 juni 2003, 15:01
ik heb ff de epiphone site gecheckt, en ongeveer de helft van de gitaren heeft een solid spruce top en de andere helft een select spruce top

angorawol
18 juni 2003, 19:49
Maar laten we het maar eens worden dat ze goed klinken, toch?
Zelfs al zijn ze een zusterfabriekje van Gibson, ze zullen daar toch nog van meeprofiteren.

Lauwrench
23 juni 2003, 20:30
Ik heb een Gibson J-45 Deluxe uit de zesitge jaren. Ik kan je zeggen hij speelt geweldig en hij klinkt ook super. Echt een pracht ding.
Net als alle Gibsons ze zijn gewoon geweldig.