PDA

View Full Version : Squier Affinity Tele een rockgeluid geven.



eltigre
2 november 2012, 15:47
Beste allemaal,

Ik heb vandaag mijn eerste gitaar gekocht ; een Squier Affinity Telecaster. Hiermee zou ik graag liedjes van onder andere Greenday/ACDC/Hendrix/RHCP/RollingStones etc. op willen spelen. Vooral Rock dus.

Mijn vraag is welke aanpassingen ik aan mijn tele moet doen om ongeveer zo'n geluid te krijgen. Ik heb namelijk gehoord dat de standaard pickups niet al te best zijn.

Welke pickups/soort snaren moet ik kopen om een goed rock geluid uit de tele te krijgen? Standaard zitten er: FenderŪ USA Super 250L, NPS (.009-.042 Gauges) snaren op.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Bassa
2 november 2012, 16:04
Ik zou je nog niet teveel op dat soort dingen gaan richten. Eerst lekker spelen en wat dingen leren en daarna pas kijken naar een andere gitaar of upgrades. Een versterker is ook heel belangrijk. Veel speelplezier ;)

lindstrom
2 november 2012, 16:28
Alles wat je noemt moet mogelijk zijn op de tele.. en zoals bassa het al zegt. eerst lekker spelen.

Een keertje dikkere snaren kan geen kwaad. dan gaat het allemaal wat strakker klinken.

jahallozeg
2 november 2012, 16:44
wat vooral je geluid bepaalt is de versterker!! En dat is een kwestie van veel uitproberen.

da Liks
2 november 2012, 18:34
de gain opendraaien op je versterker zou al wat schelen vermoed ik zo..

Bassa
2 november 2012, 19:31
Maar waarschijnlijk heeft ie zo'n beginnersversterker met een hele kleine speaker. Als je de gain meer opendraait wordt het geluid steeds doziger (vind ik).

caliban
2 november 2012, 20:21
Gitaar op zich zou dat zeker moeten trekken, pickups vervangen heeft een beperkte impact denk ik. Wat voor versterker speel je op?

eltigre
2 november 2012, 20:39
Bedankt voor jullie reacties! Ik speel op een Roland Cube 15X. Dus met overdrive/distortion aan zou ik al een heel eind moeten komen?

da Liks
2 november 2012, 20:41
probeer het eens?

frekie
2 november 2012, 20:51
Ik heb GFS Lil Punchers op mijn LC tele, humbuckers in SC formaat dus. Zouden zonder hakken moeten passen. 500K pots erin en rocken maar :blast:

White Penguin
2 november 2012, 20:57
Ga eerst eens met je knoppen op je versterker klooien, dan kom je al een heel eind.
Als je dan nog niet tevreden bent kun je overwegen om een humbucker in de brug te monteren. Dan heb je voor muziek als Green day en AC/DC het strakke rock-geluid van de humbucker en kun je voor RHCP en J.hendrix switchen naar je neck-pickup.

caliban
3 november 2012, 00:30
Ga eerst eens met je knoppen op je versterker klooien, dan kom je al een heel eind.
Als je dan nog niet tevreden bent kun je overwegen om een humbucker in de brug te monteren. Dan heb je voor muziek als Green day en AC/DC het strakke rock-geluid van de humbucker en kun je voor RHCP en J.hendrix switchen naar je neck-pickup.

Een humbucker in een tele zetten in bridgepositie, gaat gepaard met freeswerk, dus lijkt me sowieso te ingrijpend. Daarbij vind ik een telecaster brugpickup zo ook wel behoorlijk heavy klinken.

jan jansen
3 november 2012, 07:48
Een humbucker in een tele zetten in bridgepositie, gaat gepaard met freeswerk, dus lijkt me sowieso te ingrijpend. Daarbij vind ik een telecaster brugpickup zo ook wel behoorlijk heavy klinken.

Er zij legio humbuckers te koop die er zo in passen.Ik heb een half jaar geleden zo`n zelfde squiere gemodificeerd. Het oorspronkelijke geluid is zo vlak als wat. Het echte telegeluid krijg je er niet uit.(zowel op een buizen als vox transitorversterker)
Voor de brug heb ik een chinese humbucker gekocht voor 13 euro...man man wat een verbetering.En voor de hals had ik nog een onbekend merk element liggen.
Ik zou eens op ebay zoeken als ik jouw was.....

JJ

da Liks
3 november 2012, 08:57
bijvoorbeeld, of gewoon een goeie van GFS, ben je ook voor weinig (niet ZO weinig) al een heeel eind verder..

roger
3 november 2012, 10:22
Ik heb in mijn affinity een setje tonerider elementen zitten, ook een 4way switch. Klinkt best lekker!


http://www.youtube.com/watch?v=lndZIOJaW-s&sns=em

grayfink
3 november 2012, 10:25
Net gekocht, eerste gitaar. Nu al willen upgraden? Ga eerst lekker oefenen, referentiekader opbouwen. Upgraden kan zeker, maar in het begin hoor je die subtiele verschillen echt niet. Grote kans dat je over een tijdje gewoon een nieuwe gitaar en/of versterker wil.

jerome
3 november 2012, 12:13
Inderdaad zoals Grayfink schrijft!
Je kan beter eerst maar eens flink gaan spelen en je gitaar en versterker gaan verkennen voordat je gelijk al andere elementen in je gitaar gaat monteren.
Een onervaren gitarist gaat het verschil (de eventuele verbetering) van andere elementen niet eens merken...
Dikte snaren maken voor een minder ervaren gitarist ook niets uit wat geluid betreft.
Dus eerst je versterker en je gitaar gaan verkennen en daarna in eerste instantie kijken of je je geluid kan verbeteren met pedalen en misschien in een heel veel later stadium eens gaan kijken naar andere elementen....

Midwolda
3 november 2012, 12:40
Echt goed genoeg hoor, een Tele Affinity.
Heb zo'n hals op m'n zelfknutselgitaar zitten en dat ding speelt meer dan uitstekend.
Klinkt ook helemaal te gek maar dat komt omdat de rest zelfgesoldeerde rommel is.
En dat is altijd goed :seriousf:

jahallozeg
3 november 2012, 14:22
ik heb er een 4 way switch inzitten en '62 fender elementjes (althans volgens de verkoper) klein A class versterkertje (vibrochamp XD) en je wilt niks ander meer (hoewel een Baja?):airguitar:

guitarkid
3 november 2012, 16:52
Net gekocht, eerste gitaar. Nu al willen upgraden? Ga eerst lekker oefenen, referentiekader opbouwen. Upgraden kan zeker, maar in het begin hoor je die subtiele verschillen echt niet. Grote kans dat je over een tijdje gewoon een nieuwe gitaar en/of versterker wil.

Precies. Of je had je voor die tijd nog beter moeten laten voorlichten om dan direct de gitaar te kopen die je misschien had moeten hebben.....???? Overigens denk ik dat je nu een prima gitaar hebt voor wat je er mee wilt en verder: zie de quote van Grayfink dus!!!
Succes!