PDA

View Full Version : HSS strats



Tabula Rasa
2 november 2012, 15:02
Waarom zijn er zo weinig strats met een HSS opstelling?

Voor een klein deel begrijp ik het wel. We houden vast aan tradities en een strat hoort nou eenmaal 3 singlecoils te hebben.

Zelf vind ik het brugelement bijna altijd te iel, te schel. Een goed bijna glashelder middenelement en een warm halselement is altijd wel te vinden, maar het brugelement bevalt me bijna nooit. Volgens mij ben ik niet de enige.

Het moet dus een fullsize humbucker worden, maar ik heb haast geen ervaring met die dingen. Laatste keer dat ik zo'n ding ergens ingeschroefd heb is geloof ik 5 jaar geleden.

Hoe zoeken jullie het juiste element? Gewoon lukraak vanalles van marktplaats plukken en proberen? Beginnen met een bekende "benchmark" zoals de Jeff Beck, omdat je een beetje weet hoe andere elementen zich verhouden ten opzichte van zo'n Jeff Beck (omdat ik die vroeger wel heel veel gebruikt heb)

Waar ga je beginnen?

Voor de geďnteresseerden : een strat met een extreem lichte body (abachi (sauna latten / modelbouwvliegtuigjes hout)) en stevige kwartierse neck met palissander toets.

sjoerd5
2 november 2012, 15:44
Mijn idee is dat strats met een humbucker in brug alleen nog maar schreeuweriger wordt.
Vaak matcht een humbucker ook niet echt met de andere elementen. Al was het maar volumeverschil dat er vaak is tussen de elementen. Als je van het halselement naar de bucker schakelt ga je ineens bijna twee keer zo hard.
Nou valt dit met wat afstellen nog wel te verhelpen. Alleen het halselement en brughumbucker zullen naar mijn mening nooit heel goed in verhouding met elkaar staan.

Het brugelement gebruik ik dus zo weinig mogelijk. Tenzij ik heel nodig door de mix moet prikken en niets werkt.
Maar humbucker of single coil, het blijft een schel verhaal...

marter544
2 november 2012, 15:47
Ik heb in de brug graag een low-output humbucker, of een P90 in humbucker formaat.

lindstrom
2 november 2012, 15:52
Dimarzio Air Norton F-Spaced wil vaak goed werken voor een allround humbucker. zonder schreeuwerig te worden.
Airbucker technologie = minder stringpull.

En anders een Bluesbucker.. vooral niks te hot.

SaferSephy
2 november 2012, 16:03
Tip, pak een single coil met Base plate in de brug. Geeft de pickup een vettere tone met minder ielig hoog. Ik heb er 1 zitten op m'n Lindy Fralin Vintage Hot brugpickup en het klinkt echt geweldig.

Tabula Rasa
2 november 2012, 16:09
Tip, pak een single coil met Base plate in de brug. Geeft de pickup een vettere tone met minder ielig hoog. Ik heb er 1 zitten op m'n Lindy Fralin Vintage Hot brugpickup en het klinkt echt geweldig.

Heb ik al en is niet afdoende. Het enige dat helpt is het halselement er deels bij mixen.

En voor de gitaar die ik in gedachten heb wil ik het dus een keer met een humbucker proberen, maar heb geen idee waar te starten.

lindstrom
2 november 2012, 16:19
Je hebt PM

Ijselrobo 07
2 november 2012, 16:20
In mijn HSS strat zit er in de brug een Fender/SD Pearly Gates Plus en in de middle en neck texas specials.
de ervaring dat die humbucker te iel of te schel klinkt, is bij deze set absoluut niet het geval. en de pickups passen volgens velen goed bij elkaar.. dus give it a try :ok:

lindstrom
2 november 2012, 16:22
In mijn HSS strat zit er in de brug een Fender/SD Pearly Gates Plus en in de middle en neck texas specials.
de ervaring dat die humbucker te iel of te schel klinkt, is bij deze set absoluut niet het geval. en de pickups passen volgens velen goed bij elkaar.. dus give it a try :ok:

Hij bedoeld dat de huidige single coil in de brug te iel klinkt. imo is dat met vrijwel elke humbucker op te lossen. al moet het niet te hot worden om een groot verschil te voorkomen.

MjS
2 november 2012, 17:34
Ik vind niveauverschil tussen brugelement en de rest is voor mij wel prettig, mooi voor wat extra drive en zo

ateng
3 november 2012, 14:44
Onzin dat humbucker niet vaak met andere elementen matchen. Landau, Lukather en vele gitaristen hebben jaren, en nog steeds, met een HSS configuratie gespeeld. Ik heb er totaal geen last van zolang je weet hoe je het op elkaar moet afstemmen. Heb zelf een Seymour duncan JB in de brugpositie en de rest Toneriders... heb zelfs mijn humbucker hoger dan normaal afgesteld zodat de verhouding goed is.
Je moet natuurlijk geen vintage low output singlecoil combineren met een high output humbucker "from hell" ofzo. Maar de meeste humbuckers matchen wel goed met singlecoils en als je niet aan je gitaar wil frezen kijk dan naar een humbucker in singlecoil formaat.

Buzzel
3 november 2012, 17:23
Ik miste het humbucker geluid ook bij mijn strat, maar had ook geen zin om de hele body te vrezen voor een humbucker. Uiteindelijk heb ik een switch geplaatst van 60 cent waarmee ik de middle en brug pickup in serie kan schakelen. Goedkoop en Klinkt heel vet!

jerome
3 november 2012, 17:39
Ik ben een HSS Strat fan!
Ik heb zelf 3 HSS Strats met alder body en maple neck.
De sound van het single coil neckelement is heerlijk en mis ik altijd al snel als ik op een Les Paul speel...
Ik heb in alle 3 een DiMarzio Super Distortion in de brugpositie zitten (F spaced).
Heerlijke elementen, dynamisch, reageren erg goed op de volumepot van de gitaar, ik bedoel dat de sound clean wordt als je de volumepot terug draait. Strakke maar toch warme bas, geen krasserige mids en mooi hekder hoog.
Ze reageren ook erg goed op zacht of hard aanslaan, erg dynamisch, en transparant, van clean tot crunch tot heavy.
En ik kan ze ook enkelspoelig schakelen, erg lekker i.c.m. met het middelste element op het "tussenstandje"
Kortom, uit een HSS strat kan je veel heerlijke sounds uit halen, van blues, funk, rock, hardrock tot metal, dus een veelzijdige gitaar...

geert1976
3 november 2012, 18:20
Ik heb vandaag een Raymond Gerold Strat gekocht, met Gerolds gepatenteerde humbucker/noiseless elementen, super gitaar, laat geen spaander heel van Fenders, Haar etc..
Kost een paar knaken, maar dan heb je ook wat.

De humbucking sound is goed en met 1 draai aan de schakelaars, veranderen de humbuckers in noiseless single coils, geen klinisch of vlak geluid, maar een mooie heldere Strat sound.

En Duitse degelijkheid, alles past op de millimeter nauwkeurig.

coony
10 februari 2013, 20:33
Ik ben een HSS Strat fan!
Ik heb zelf 3 HSS Strats met alder body en maple neck.
De sound van het single coil neckelement is heerlijk en mis ik altijd al snel als ik op een Les Paul speel...
Ik heb in alle 3 een DiMarzio Super Distortion in de brugpositie zitten (F spaced).
Heerlijke elementen, dynamisch, reageren erg goed op de volumepot van de gitaar, ik bedoel dat de sound clean wordt als je de volumepot terug draait. Strakke maar toch warme bas, geen krasserige mids en mooi hekder hoog.
Ze reageren ook erg goed op zacht of hard aanslaan, erg dynamisch, en transparant, van clean tot crunch tot heavy.
En ik kan ze ook enkelspoelig schakelen, erg lekker i.c.m. met het middelste element op het "tussenstandje"
Kortom, uit een HSS strat kan je veel heerlijke sounds uit halen, van blues, funk, rock, hardrock tot metal, dus een veelzijdige gitaar...

Hey Jerome, welke HSS strats heb je, de strandard of de American Deluxe of ...

jerome
10 februari 2013, 22:53
Ik heb 2 Fender Japan Contemporary Strats die oorspronkelijk SSS waren en 1 Fender USA Strat (American Special Series), deze was origineel al HSS én Floyd Rose...

DEA100MKIV
10 februari 2013, 22:56
Ik heb een strat, h in s formaat

Rooker
11 februari 2013, 10:08
Zou een humbucker in single coil formaat dan kwa geluid een consessie zijn ten opzichte van een echte humbucker of klinkt dat exact hetzelfde?

DarknessAwaits
11 februari 2013, 10:20
Het is en blijft een consessie, aangezien het ontwerp anders is is het geluid dat ook. Net als je een humbucker split om een single coil te krijgen; het resultaat wijkt af van het origineel.

Rooker
11 februari 2013, 11:00
Ahh ok. Dan zou ik gewoon voor een volwaardige humbucker gaan. In mijn vorige strat had ik een Tone zone s zitten. Op zich had het element een fijn karakter. Hij bleef strak bij heel veel gain. Alleen was de klank nog wat te licht. Voor soleer werk prima maar als je eens wat metal wild spelen klinkt het gewoon niet lekker zwaar. Ik zou wel ten alle tijden een hele nieuwe slagplaat kopen en helemaal opnieuw vullen. Imo nooit zagen en klooien aan je orginele hardware. De laatst geposte gitaar van Jerome lijkt mij een perfect voorbeeld van alle eigenschappen die een strat met humbucker moet hebben:ok:

Mukkez
11 februari 2013, 11:32
... Heb zelf een Seymour duncan JB in de brugpositie en de rest Toneriders... heb zelfs mijn humbucker hoger dan normaal afgesteld zodat de verhouding goed is.
Je moet natuurlijk geen vintage low output singlecoil combineren met een high output humbucker "from hell" ofzo. Maar de meeste humbuckers matchen wel goed met singlecoils en als je niet aan je gitaar wil frezen kijk dan naar een humbucker in singlecoil formaat.

Ik heb een strat met Suhr V60 neck en middle single coils en in de burg zit een SD Little 59. Bij mij staat de SD ook net iets hoger en dan is de de neck nog een heel klein beetje luider. Dit element zit voor mijn gevoel wat tussen een humbucker en single coil in, want hij is niet zo hot en high output als een gemiddelde Les Paul denk ik. Toch scheurt het wel lekkerder en beter dan een standaard single coil in een brug positie.

Jasper.
11 februari 2013, 12:36
Ik zit er ook wat aan te denken de neck-SC in mijn strat te vervangen voor een Humbucker. Superdistortion ofzo. Kan ik ook niks mee. Het gekke is dat ik wel weer wat kan met humbuckers die gesplit zijn. Zijn zo enorm schel niet ofzo.
Misschien eens een bezoekje brengen aan de Noorder Gitaar Dag. Misschien is daar een leuke HB met bijbehorende slagplaat te koop ofzo.

frekie
11 februari 2013, 13:00
Je kan ook een HB in SC formaat monteren bij de brug, hoef je ook niet in je gitaar te hakken. Ik heb een GFS Lil Killer bij de brug van mijn Allparts Strat, werkt prima voor rock.

B~Rock
11 februari 2013, 13:10
Los van het hakwerk vind ik eentje in SC formaat ook mooier. Ben zelf zeer tevreden met mijn Tonezone S.

JanVrm
11 februari 2013, 13:21
Mijn idee is dat strats met een humbucker in brug alleen nog maar schreeuweriger wordt.
Vaak matcht een humbucker ook niet echt met de andere elementen. Al was het maar volumeverschil dat er vaak is tussen de elementen. Als je van het halselement naar de bucker schakelt ga je ineens bijna twee keer zo hard.
Nou valt dit met wat afstellen nog wel te verhelpen. Alleen het halselement en brughumbucker zullen naar mijn mening nooit heel goed in verhouding met elkaar staan.

Het brugelement gebruik ik dus zo weinig mogelijk. Tenzij ik heel nodig door de mix moet prikken en niets werkt.
Maar humbucker of single coil, het blijft een schel verhaal...

Ben ik niet met je eens. Ik heb lange tijd een haat-liefde verhouding met mijn strat (USA/ alder body) gehad. Totdat ik er een DiMarzio Tone Zone bij de brug heb laten zetten en de middelste tone knop een blend-functie laten geven. Dus afhankelijk van de song die gespeeld wordt blend ik met die middelste knop. Speel ik zwaarder werk blend ik niet. Verder heb je een tone knop op je gitaar, bass-mid-treble op je versterker...dus je kunt best wel even goed de boel op elkaar afstemmen. Verder blijft het een kwestie van smaak: wat de een dof vind, vind de ander heerlijk en zo is het met schelheid ook vaak.

En dan te bedenken dat ik deze gitaar bijna verkocht had...zou haar niet meer willen missen.

Jasper.
11 februari 2013, 13:28
Je kan ook een HB in SC formaat monteren bij de brug, hoef je ook niet in je gitaar te hakken. Ik heb een GFS Lil Killer bij de brug van mijn Allparts Strat, werkt prima voor rock.

Ik hoef niet te hakken. Heb een londoncity met een groot universeel gat.

apekop
11 februari 2013, 13:46
Persoonlijk vind ik ook dat bij een HSS strat (of andere HSS gitaren) de humbucker meestal niet goed matcht met de single coils, zoals hier al genoemd is. Vaak heb je inderdaad een groot volumeverschil. Sommige vinden dat juist fijn voor een extra boost bij een solo bijvoorbeeld. Maar zo is het moeilijker om je volumes onder controle te houden als je veel van elementen standen wisselt. En daar komt nog bij dat het karakter van een humbucker heel erg anders is. Als je dan van humbucker naar single coil schakelt met dezelfde versterker instellingen klinken de single coils (midden- en nek element) meteen zo schel. Normaal pas je daar je EQ op aan, maar bij switchen tussen humbucker en single coil is dat moeilijker vanwege het karakter verschil.

muziekschuur
11 februari 2013, 15:24
De Jackson en Charvel gitaren zijn hotrodded Stratocasters in de basis.
De Ibanez JEM gitaren zijn hot rodded Stratocasters...

Uiteindelijk zijn het Stratocasters, Telecasters en les Pauls die de gitaar rock'n roll hebben geschreven. En er zijn geen regels dus je kan het zo gek maken als je zelf wil.

svdijk
11 februari 2013, 16:01
Ik heb onlangs een Fender Standard American HSS Strat gekocht, 2012 model, met een Fender Diamondback humbucker, en twee Fat 50's single coils. De humbucker matched erg goed met de singlecoils, zeker als je het hoog van de singlecoils wat tempert met de toneregeling.
Ik heb een American Special HSS gehad, met een Fender Atomic humbucker, en twee Texas Special pickups, maar deze klonk origineel een heel stuk minder als de Standard! Op die gitaar gitaar had ik op een gegeven moment een Dimarzio Super Distortion humbucker, met twee Dimarzio FS1 singlecoils zitten, klonk niet verkeerd, maar ging meer richting metal.
Die American Standard HSS is origineel erg goed!!

jerome
11 februari 2013, 19:29
...Ik heb een American Special HSS gehad, met een Fender Atomic humbucker, en twee Texas Special pickups....
Bij mij zat er in de American Special origineel een Dimarzio PAF pro humbucker in. Die vond ik op zich wel prima klinken, maar ik wilde wat meer ballen en wat meer power en wat meer dynamiek, vandaar dat ik er een Dimarzio Super Distortion humbucker in heb gezet.
Die heb ik wel relatief laag staan, dan klinken ze heerlijk open!
En de single coils zijn nog steeds de standaard low output single coils die erin zaten (geen Texas Specials dus) en die vind erg lekker klinken, een prachtig volle cleane sound.


Had jouw American Special standaard/af fabriek die Fender Atomic humbucker en twee Texas Special sc pickups of zijn die er later ingezet?
En zat er standaard/af fabriek een Floyd Rose op?

svdijk
11 februari 2013, 20:07
Had jouw American Special standaard/af fabriek die Fender Atomic humbucker en twee Texas Special sc pickups of zijn die er later ingezet?
En zat er standaard/af fabriek een Floyd Rose op?

Ja, die elementen zaten er standaard in. Maar Fender heeft in 't verleden vaker een American Special uitgebracht (in 2000 geloof ik). Misschien heb je zo'n ouder model?

jerome
11 februari 2013, 23:16
Ok!
Die van mij is trouwens van 1996.
Erg goeie, resonante en stabiele gitaar en ze heeft een mooie volle ronde sound.
Ze heeft inmiddels wel een herfretjob gehad... ;)

TeleK
12 februari 2013, 11:57
Het 'standaard'probleem van een HSS configuratie is volgens mij niet zo zeer het volumeverschil tussen HB en SC, dat valt wel mee en is door hoogte afstellen van de pups wel op te vangen. Meestal is het probleem dat een SC setup 250k potmeters en 047 mfd caps heeft en een HB setup 500k potmetrs en 022 mfd caps. Met 500k potmeters klinken SC pups te schel en met 250k potmeters klinken HB pups te modderig.
Ik heb mijn Squier Strat met een HSS setup uitgerust. Hals en mid = 2x Texas Alamo (imit 7ender Texas Special) en brug = G&B Tabasco (imit Seymour Duncan JB), allen van Axesrus.
Ik heb een aangepaste 7ender Lonestar Strat- schakeling, waarbij alle SC posities (incl pos 4, de HB coil split) een 250k volume pot 'zien' en 250k tone pot met 0.47mf cap en pos 5 (full HB) 'ziet' een 500k volume pot en een 500k tone pot met 0.22mf cap.
De 5 standen schakelaar is hierbij een 20 pole switch (zo een met dubbele wafel) . V1 = 500k, T1 250k (met 0.47 cap) en T2 500k (met 022 cap). In pos 1 tm 4 wordt een 500k weerstand parallel aan V1 geschakeld waardoor deze ahw 250 k wordt.
Klinkt super en maakt mijn gitaar veel veelzijdiger qua sound.

apekop
12 februari 2013, 12:07
Lijkt wel wiskunde hierboven....was ik nooit goed in.

Eigenlijk vind ik een brug single coil niet te ielig op een goede strat. Ik speel eigenlijk voor 95% op mijn brug pickup op mijn strat. Ik pas gewoon mijn EQ op mijn versterker hier op aan. Jeff Beck komt er ook mee weg en speelt ook voor een groot gedeelte alleen op de brug pickup. Heeft meer boventonen, wat voor flageoletten wel goed uitkomt bijvoorbeeld.

Elric
29 april 2013, 11:21
Dimarzio.com en dan rechts onder pick-up picker. Is alleen Dimarzio (wat ik zelf helemaal niet erg vind) maar het geeft je wel een idee wat voor soort pick-up je wilt.

LRS
29 april 2013, 11:25
Lijkt wel wiskunde hierboven....was ik nooit goed in.

Natuurkunde ;-)

Tabula Rasa
29 april 2013, 21:54
Zo, een oud topic van mij ineens weer bovenaan?

Ik denk dat ik gewoon straks voor de meest simpele optie ga en een SD JB koop. Met dat ding weet ik wat ik zou moeten verwachten in een elzen strat en heb dan een referentiekader. Beetje omslachtig, maar zou moeten werken.

Ed Kroket
29 april 2013, 22:45
Dat is ook wat ik van plan ben een JB in de brugpostie en een '59 en in de nekpositie. Heb nog even getwijfeld over de Tone Zone. Ben daarom dit topic tegengekomen;
http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?216519-Tone-Zone-and-JB-compared
Misschien nog interessant als je het niet hebt gelezen.

Ik zou van Sjoerd overigens wel willen weten of hij ook gespeeld heeft op een Strat met een humbucker?

Mijn idee is dat strats met een humbucker in brug alleen nog maar schreeuweriger wordt.
Vaak matcht een humbucker ook niet echt met de andere elementen. Al was het maar volumeverschil dat er vaak is tussen de elementen. Als je van het halselement naar de bucker schakelt ga je ineens bijna twee keer zo hard.
Nou valt dit met wat afstellen nog wel te verhelpen. Alleen het halselement en brughumbucker zullen naar mijn mening nooit heel goed in verhouding met elkaar staan.

Het brugelement gebruik ik dus zo weinig mogelijk. Tenzij ik heel nodig door de mix moet prikken en niets werkt.
Maar humbucker of single coil, het blijft een schel verhaal...

Misschien een beetje brutaal, maar als het alleen een idee is en geen ervaring, dan lijkt het mij iets te stellig.

vulvasonic
30 april 2013, 02:01
Zou een humbucker in single coil formaat dan kwa geluid een consessie zijn ten opzichte van een echte humbucker of klinkt dat exact hetzelfde?

Nee, dat klinkt niet exact hetzelfde. Het klinkt zelfs beter! :D
Ik heb er een Seymour Duncan Little '59 in zitten en dat ding klinkt echt perfect. De boventonen vliegen je om de oren en de balans met de andere elementen is perfect. Ook in mijn telecaster heb ik de Little '59 zitten en daar is de balans zelfs nog beter. Het brugelement gromt en is heerlijk rauw en het halselement (stock) klinkt sprankelend en clean.

Als ik ooit een tweede tele of een vierde strat erbij koop is dat de eerste mod die ik laat uitvoeren. :)

Sinner1980
30 april 2013, 14:42
Ik blijf het een vreemd gezicht vinden, een humbucker in een strat.

Komt ook bij dat je ervoor zult branden in de hel, en niet zo'n beetje ook...;)

Marbles
30 april 2013, 15:25
Hahaha .

Tabula Rasa
30 april 2013, 15:52
Ik vond het ook altijd geen gezicht en eigenlijk vond ikm het qua klank ook niet heel erg interessant. Heb nu een paar maanden een HSH strat en het beeld went wel. Ook qua klank nis het een lekkere aanvulling.

Ed Kroket
30 april 2013, 22:51
Ik blijf het een vreemd gezicht vinden, een humbucker in een strat.

Komt ook bij dat je ervoor zult branden in de hel, en niet zo'n beetje ook...;)

Ik vind dat single coils er raar uitzien.
Maar omgekeerd kan het inderdaad een reden zijn waarom er weinig humbuckers in strats te vinden zijn.

Het is niet mijn topic maar als ik hier in het begin lees dat humbuckers in een strat te schreeuwerig worden en dat ze vooral niet te veel output moeten hebben, dan ben ik meer benieuwd naar berichten als van Tabula Rasa;

Ik vond het ook altijd geen gezicht en eigenlijk vond ikm het qua klank ook niet heel erg interessant. Heb nu een paar maanden een HSH strat en het beeld went wel. Ook qua klank nis het een lekkere aanvulling.

Dat in plaats van nog meer van ik vind het raar uitzien, of ik denk dat het niet klinkt.