PDA

View Full Version : HSS strats



Tabula Rasa
2 november 2012, 15:02
Waarom zijn er zo weinig strats met een HSS opstelling?

Voor een klein deel begrijp ik het wel. We houden vast aan tradities en een strat hoort nou eenmaal 3 singlecoils te hebben.

Zelf vind ik het brugelement bijna altijd te iel, te schel. Een goed bijna glashelder middenelement en een warm halselement is altijd wel te vinden, maar het brugelement bevalt me bijna nooit. Volgens mij ben ik niet de enige.

Het moet dus een fullsize humbucker worden, maar ik heb haast geen ervaring met die dingen. Laatste keer dat ik zo'n ding ergens ingeschroefd heb is geloof ik 5 jaar geleden.

Hoe zoeken jullie het juiste element? Gewoon lukraak vanalles van marktplaats plukken en proberen? Beginnen met een bekende "benchmark" zoals de Jeff Beck, omdat je een beetje weet hoe andere elementen zich verhouden ten opzichte van zo'n Jeff Beck (omdat ik die vroeger wel heel veel gebruikt heb)

Waar ga je beginnen?

Voor de geďnteresseerden : een strat met een extreem lichte body (abachi (sauna latten / modelbouwvliegtuigjes hout)) en stevige kwartierse neck met palissander toets.

sjoerd5
2 november 2012, 15:44
Mijn idee is dat strats met een humbucker in brug alleen nog maar schreeuweriger wordt.
Vaak matcht een humbucker ook niet echt met de andere elementen. Al was het maar volumeverschil dat er vaak is tussen de elementen. Als je van het halselement naar de bucker schakelt ga je ineens bijna twee keer zo hard.
Nou valt dit met wat afstellen nog wel te verhelpen. Alleen het halselement en brughumbucker zullen naar mijn mening nooit heel goed in verhouding met elkaar staan.

Het brugelement gebruik ik dus zo weinig mogelijk. Tenzij ik heel nodig door de mix moet prikken en niets werkt.
Maar humbucker of single coil, het blijft een schel verhaal...

marter544
2 november 2012, 15:47
Ik heb in de brug graag een low-output humbucker, of een P90 in humbucker formaat.

lindstrom
2 november 2012, 15:52