PDA

View Full Version : Volume potmeter, huh?



Keevinkos
2 november 2012, 14:59
Beste gitaarnetters,

Ik heb momenteel een strat met 1 brughumbucker en 1 volumeknop. Die volumepot is er in gezet door iemand anders, en toen ik hem daarna terugkreeg, viel mij op dat de volumepot niet helemaal werkt zoals ik wil. Op 10 klinkt hij prima, maar als ik hem dichtdraai haalt hij eerst heel veel hoog weg, voordat er gain afgaat, en uiteindelijk ook volume. Nu dacht ik dat hij waarschijnlijk gewoon perongeluk een 250K in had gebakken. Dus ik haal bij een winkel een 500K, wil hem erin solderen en tot mijn verbazing zie ik op de achterkant van de pot die er al in zit (die dus veel hoog weghaalt) 500K staan.

Dus ben ik nou zo gek? 500K is toch voor humbuckers? En die halen toch juist gelijkmatig de gain weg, inplaats van eerst heeeeel veel hoog? Of heeft dit met linear en logaritmisch te maken?

Cheers!

snaarplukker
2 november 2012, 22:06
Het is normaal dat bij het terugdraaien van de volume het hoog er uitgedraaid word. Bij een logarithmische pot gaat het geleidelijker dan bij een liniaire pot. Om het hoog bij het terugdraaien van de volume te behouden, adviseer ik om een trebblebleed mod in te bouwen. In dit geval kan je een 220K weerstand en een 0,002UF condensator parallel aan pin 1 en pin 2 van je volumepot te solderen.

Keevinkos
3 november 2012, 19:02
Ik heb ook een andere gitaar met ook alleen een humbucker en volume pot. Deze heeft dat verschijnsel niet, hier wordt de gain gewoon steeds minder. Ja, er wordt inderdaad iets hoog afgehaald, maar bij de gitaar waar ik em wou vervangen was het wel heel extreem, alsof ik eerst een tonepot helemaal dichtdraaide en daarna pas volume...

Of heeft dit dan toch met logaritmisch of lineair te maken?

jerome
3 november 2012, 20:18
Dit heeft volgens mij helemaal niets met 250K, 500K log of lin te maken maar ik denk eerder aan verkeerd aangesloten onderdelen ...
Haal die tonepot eens uit uit het circuit en probeer dan nog eens of die vol pot nu wel werkt.
En als het een humbucker is met 4 draden, check dan ook goed dat die goed zitten aangesloten

Keevinkos
4 november 2012, 12:36
Er zit geen tonepot in, enkel en alleen volume... en die werkt niet naar behoren.

Keevinkos
5 november 2012, 21:02
Tis btw wel een humbucker met 4 draden...