PDA

View Full Version : Hulp nodig bij upgraden van Mexicaanse Fender stratocaster



Guoy
2 november 2012, 13:46
Beste mensen,

Ik heb een Mexicaanse Fender stratocaster en wil deze graag upgraden. Nu zit er een Seymour Duncan Invader humbucker bij de bridge en de twee oorspronkelijke single coils bij de nek en in het midden. Ik wil deze vervangen door een JB humbucker bij de brug en een Jazz humbucker bij de nek (de humbuckers zijn besteld en binnen). Ook wil ik de brug vervangen.

Ik lees veel verhalen over het vervangen van de interne hardware/electronica en hoe dit ook je gitaar kwalitatief enorm kan verbeteren. Ik lees dat 500k potmeters vaak worden gebruikt bij humbuckers en 250k potmeters bij single coils. Goed... Ik ben een totale leek en wil jullie graag vragen wat ik het beste kan kopen.

Ik wil bij customworldguitarparts.com (http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/?___from_store=default) van alles kopen (nieuwe slagplaat, backplate, brug). Wat betreft elektronica heb ik geen idee wat ik moet kopen.

Als jullie weten wat ik wel en niet moet kopen dan hoor ik het graag. Als het handig is als ik foto's maak van alles onder mijn slagplaat, dan doe ik dat. Ik hoor het graag!

Dank,

Guoy

Gearjunkie
2 november 2012, 14:00
Grappig dat je iets wil veranderen, maar je weet niet waarin?

Guoy
2 november 2012, 14:13
Ik snap je zin niet zo goed. Ik weet dat ik een andere brug-humbucker wil omdat ik de Invader too much vind. Ik hou meer van het geluid van humbuckers dan van single coil en daarom wil ik de twee single coils vervangen door een Jazz humbucker. Omdat ik toch bij customworldguitarparts nieuwe slagplaten, etc etc wil kopen, maar ik weinig weet van de interne hardware stel ik die vraag hier. Vaak wordt gezegd dat het vervangen van je elementen handig kan zijn, maar dat je absoluut naar de elektronica moet kijken. Aangezien ik daar niets van begrijp stel ik die vraag hier. Hopelijk verduidelijk ik mijn verhaal hiermee.

DarknessAwaits
2 november 2012, 15:01
Ik denk dat je ook even moet kijken naar de frezingen onder je slagplaat. Meestal is er voor het hals element een gat ter grootte van een single coil, daar moet dus nog wat aan gewerkt worden voordat daar een humbucker in past. Het zou ook kunnen dat je een zgn. zwembad-frezing hebt: een grote loze ruimte. Estethisch iets minder, praktisch erg handig.

Guoy
2 november 2012, 15:24
Ik denk dat je ook even moet kijken naar de frezingen onder je slagplaat. Meestal is er voor het hals element een gat ter grootte van een single coil, daar moet dus nog wat aan gewerkt worden voordat daar een humbucker in past. Het zou ook kunnen dat je een zgn. zwembad-frezing hebt: een grote loze ruimte. Estethisch iets minder, praktisch erg handig.

Klopt. Er moet inderdaad ruimte worden gemaakt voor een humbucker bij de nek.

DarknessAwaits
2 november 2012, 15:44
Qua electronica is het allemaal niet zo spannend. 500K wordt meestal gebruikt om de van nature wat doffe humbuckers een oppepper te geven qua brightness, 250K wordt veelal gebruikt voor single coils. De JB humbucker schijnt een vreemde eend in de bijt te zijn omdat die van oorsprong is ontwikkeld voor gebruik met 250K potmeters (en is van nature dus al wat helderder). Of hij nog steeds naar originele specs wordt gemaakt heb ik geen idee van, zelf heb ik gewoon 500K potmeters gebruikt en dat werkt prima.

Guoy
2 november 2012, 19:33
Hmm, ik vind het lastig. Hier (http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/potentiometers-1.html) zijn zoveel verschillende potmeters te koop. Ook push-pull potmeters en capacitators. Ik weet gewoon niet wat dat allemaal is en of ik het beter wel of niet kan kopen. Is de standaard interne hardware van een mexicaanse stratocaster goed, of is het handig als sommige zaken aangepast worden?

Ook wil ik de 5-way schakelaar zo laten bedraden dat in sommige posities een single coil wordt gebruikt. Hoe kan je dat dan het beste doen met bijvoorbeeld een nek-humbucker die in de ene positie als humbucker werkt en dus het beste door/met een 500k potmeter kan worden gebruikt en in single coil het beste met 250k? Ik weet het gewoon niet.

Kakihara
2 november 2012, 20:08
Aaronstonebeat heeft op zijn site (http://www.aaronstonebeat.nl/) een soortement "Gitaarelektronica voor Dummies" geschreven (links, onder Elektronica). Dat lijkt me een goed startpunt om heel de boel te beginnen te begrijpen.

DarknessAwaits
2 november 2012, 20:54
Ik zou inderdaad even dat topic (en evt. andere) doornemen om wat meer inzicht te krijgen. Daarnaast zoek je wellicht iets als de Schaller 'superswitch'. Deze 5 standen schakelaar kun je goed inzetten voor coil splits i.c.m. 2 humbuckers.

Guoy
3 november 2012, 10:53
Aaronstonebeat heeft op zijn site (http://www.aaronstonebeat.nl/) een soortement "Gitaarelektronica voor Dummies" geschreven (links, onder Elektronica). Dat lijkt me een goed startpunt om heel de boel te beginnen te begrijpen.

Hee bedankt! Ik ga het even lezen. :)

Guoy
3 november 2012, 11:01
Ik zou inderdaad even dat topic (en evt. andere) doornemen om wat meer inzicht te krijgen. Daarnaast zoek je wellicht iets als de Schaller 'superswitch'. Deze 5 standen schakelaar kun je goed inzetten voor coil splits i.c.m. 2 humbuckers.

Thanks, dat is info die ik nodig heb. Ik zou dat nooit gekocht hebben als ik niet van het bestaan afwist. Zie je iets vergelijkbaars hierbij (http://www.customworldguitarparts.com/netherlands/schakelaars-en-draad/3-way-4-way-5-way-switches.html)?