PDA

View Full Version : Conservatorium



Hufke
16 juni 2003, 23:02
Sorry!!!! Ik ben hier ook pas nieuw en weet niet waar ik deze topic anders moet zetten.

Ik moest vandeweek op school spelen voor een punt (Knocking on heaven's door ------> had een 9!!! :D ) en toen vroeg m'n leraar ineens of ik wel eens aan 't conservatorium had gedacht!
Ik heb dus nog nooit gitaarles gehad en stond hier dus zelf ook wel een beetje van te kijken.
Ik heb dus geen idee over hoe het zit met de toelatings eisen etc.
Er zijn al een paar topic's geweest over dit onderwerp maar deze vond ik niet echt duidelijk. Ook kreeg ik van mensen te horen dat je je muziekdiploma's A en B nodig hebt maar ik heb nog nooit gitaar/muziekles gehad! (Behalve op school dan) Ook stond hierover niets in die andere topic's.

Kan hier iemand mij dus wat meer uitleg geven en dan vooral over die muziekdiploma's???
Ik ga iig al een gitaarleraar zoeken, maar dat lijkt me wel duidelijk

Negative K3 fan
16 juni 2003, 23:05
je hebt geen diploma's nodig...

je moet jezelf wel echt afvragen of je echt conservatorium wilt doen. Het is een studie die vrij veel tijd in beslag neemt en waarbij je uiteindelijk leraar wordt ofzo. Veel mensen gaan anar het conservatorium omdat ze muziek willen maken etc maar denken niet goed na over hun latere carriere. Je kunt nl. ook wel gitaar leren spelen zonder conservatorium, maar geen goede baan krijgen zonder dedgelijke opleiding.

my 2 cents...

Lacrymosa
17 juni 2003, 09:12
ik ben ook van plan het conservatorium te gaan doen, jazz in mijn geval, in den haag

maar ik maak toch echt eerst mn HBO Electro af voordat ik er aan begin

CheerS!!

FunkyFlamenco
17 juni 2003, 09:37
ik ben ook van plan het conservatorium te gaan doen, jazz in mijn geval, in den haag

maar ik maak toch echt eerst mn HBO Electro af voordat ik er aan begin

CheerS!!

Ik studeer in juli af HBO Informatica. Ik wil ook graag conservatorium gaan doen, maar nog niet volgend jaar. Ik speel nl nu klassiek maar wil jazz gaan doen, dus neem eerst een jaar jazz lessen en dan wil ik in voorjaar 2004 de toelating gaan doen voor het conservatorium.
Ik heb alleen nog geen idee in welke stad! Dus iemand tips?

Mithrandir
17 juni 2003, 09:48
Wat is dat toch met conservatorium en jazz? Het lijkt wel alsof iedereen die naar het conservatorium gaat Jazz wil spelen en als ze dat niet willen ze er na hoogstens 2 jaar weg zijn? Is Jazz de enige muzieksoort die conservatorium waardig is ofzo?

Wat zijn jullie redenen om na 4 jaar HBO (of meer) alsnog conservatorium te gaan doen?

moretel
17 juni 2003, 10:08
Jazz is hip,
althans in de North Sea Jazz weken daarna zie je al die juppen niet meer,

ligt volgens mij meer aan de rol van de gitaar, is nu in het Holland Festival ook aandacht voor.
Rock klinkt zo platvloers, nee Jazz moet het zijn daar kan je mee op een feestje aankomen :D

Laatst op een feestje met veel dokters en professoren : Speel je een instrument : wat piano? viool ? in die volgorde,
toen gitaar naar voren kwam en ook nog lekker harde rock bespeurde ik toch een besmuikt lachje.

FunkyFlamenco
17 juni 2003, 11:07
Wat zijn jullie redenen om na 4 jaar HBO (of meer) alsnog conservatorium te gaan doen?

Ik wilde altijd al conservatorium doen, maar wilde eerst een 'gewone' opleiding doen zodat ik altijd ergens op terug kan vallen.

Reden waarom ik jazz / lichte muziek wil doen is dat daar veel meer vrijheid in zit. Klassiek is mooi, speel ik al zo'n 10 jaar, maar het is altijd maar spelen wat er staat en weinig vrijheid. Ik hou van improvisatie, eigen composities maken etc, en vandaar dat ik denk in die richting meer te kunnen doen.

stinkhippie
17 juni 2003, 15:20
omdat er niet echt een leerplan is voor lichte muziek en dit zo'n beetje alles bestrijkt wat niet klassiek is word er van jazz uit gegaan.
Dat houd niet in dat je een nieuwe wes montgomery bent of moet worden maar dat je aardig je weg kan vinden in verschillende standarts en dat je over verschillende verbindingen heen kan spelen.
Jazz vergt veel van je gehoor,samenspel en techniek dus daarom gebruiken ze deze stijl als basis. Verschillende conservertoria willen ook nog wel eens een meer popgerichte kant onderwijzen maar over het algemeen verwachten ze bij je toelating dat je 3 jazz standarts speelt. Vaak 2 ballads of uptempo-nummers en een jazz-bluesschema

Mithrandir
17 juni 2003, 15:35
Wie we daar hebben, onze naaktloper himself, dat is een tijd geleden. Alles goed?

Hufke
17 juni 2003, 17:08
Ik zelf ben ook niet echt geïnteresseerd in 'klassieke' jazz...
Heb wel respect voor die mannen enzo, maar dat is gewoon (nog) niet mijn stijl.
Als 't dan toch jazz zou moeten worden wil ik meer in de richting van Larry Carlton en jazz zoals Steve Lukather 't speelt vindt ik helemaal te gek!

Mijn leraar had het idd over de richting van lichte muziek... wat moet ik me hier dan bij voorstellen behalve jazz???

De Rockacademy is ook al een keer voorgesteld maar dit is toch eigenlijk geen conservatorium?

m^rton
17 juni 2003, 19:37
Ik moest vandeweek op school spelen voor een punt (Knocking on heaven's door ------> had een 9!!! ) en toen vroeg m'n leraar ineens of ik wel eens aan 't conservatorium had gedacht!


Als je graag nummers als Knockin on the heavens door speelt kun je waarschijnlijk beter kijken of je niet beter naar de Rock Acedemy kunt gaan. En daar komt ook nog eens bij dat je na de Rock Acedemy vanalles kunt gaan doen en dus niet aan de bak komt als leraar. Want waarschijnlijk is dat helemaal niet wat je zoekt!

De Rockacademy zit in in Tilburg en hoort bij 'fontys hogescholen'. Ik weet niet of er nog ergens meer 1 zit, waarschijnlijk wel want fontys heeft vanalles.

Ic3gl0vE
17 juni 2003, 21:50
mij is door meerdere mensen ook aangeraden om 'het vak in te gaan'. Als toetsenist dan. Maar als je dan te horen krijgt dat je het eerste jaar conservatorium over zou kunnen slaan na het VWO, omdat je niveau dan al hoog genoeg is, vraag je je toch af of het wel zin heeft.
En hoe kom je aan werk als je 50 bent?

Ik ga maar bedrijfskunde studeren....

Kitaarhiero
18 juni 2003, 10:27
Ik moest vandeweek op school spelen voor een punt (Knocking on heaven's door ------> had een 9!!! ) en toen vroeg m'n leraar ineens of ik wel eens aan 't conservatorium had gedacht!


Als je graag nummers als Knockin on the heavens door speelt kun je waarschijnlijk beter kijken of je niet beter naar de Rock Acedemy kunt gaan. En daar komt ook nog eens bij dat je na de Rock Acedemy vanalles kunt gaan doen en dus niet aan de bak komt als leraar. Want waarschijnlijk is dat helemaal niet wat je zoekt!

De Rockacademy zit in in Tilburg en hoort bij 'fontys hogescholen'. Ik weet niet of er nog ergens meer 1 zit, waarschijnlijk wel want fontys heeft vanalles.

sinds kort is er ook een in Amsterdam en een in groningen of leeuwarden. komend jaar begint hun eerste jaar.
er zit ook eentje in Enschede en misschien ook een in Eindhoven of Nijmegen.

stinkhippie
18 juni 2003, 13:30
Wie we daar hebben, onze naaktloper himself, dat is een tijd geleden. Alles goed?

ja meneer het gaat prima met mij. Eindelijk weer zon heerlijk bloot rondloop-weer


ps. de rockacademie is een lachtertje! vraag maar aan Gerard Peters van het Enschedese conservatorium

FunkyFlamenco
18 juni 2003, 14:07
sinds kort is er ook een in Amsterdam en een in groningen of leeuwarden. komend jaar begint hun eerste jaar.
er zit ook eentje in Enschede en misschien ook een in Eindhoven of Nijmegen.

In Eindhoven niet in elk geval!

Negative K3 fan
18 juni 2003, 15:09
achja, je kunt altijd nog muziekleraar op een middelbare school in amsterdam west worden met een conservatorium opleiding als je zonder werk zit :D

Hufke
18 juni 2003, 17:20
Oke.....

De meningen over 't cons. zijn hier dus duidelijk verdeeld...

De een zegt dat je aan 't cons. geen ruk aan hebt en beter naar de rockacademy kan gaan en de ander zegt dat dat geen kont voorstelt en beter naar het cons. kan gaan... :o

Zijn er nou geen duidelijke feiten (let op! geen meningen :) ) dat één van de twee beter/zinvoller is dan de ander???

Over wat ik verder wil gaan doen:
Ik wil iig in de muziek verder. Live/Studio muzikant of producer (of mischien wel alles tegelijk!) M'n broer heeft een eigen prof. studio dus een aanloop ben ik al van verzekerd :D

En nu vraag ik me dus nog steeds af wat nou beter zou zijn...
Het cons. zodat ik op muzikaal gebied gewoon errug ver ben of de rockacademy zodat ik er ook gelijk over de rest van de business bij leer, zoals management e.d.

Kom op jongens.... er zal hier toch wel íemand zijn die me hiermee verder kan helpen.......

Negative K3 fan
18 juni 2003, 18:11
mijn mening is dat je gewoon een "echte" opleiding moet doen en geen rock academie of conservatorium (rockacademy is nog erger) en dan thuis hard gitaar moet gaan spelen met een goede (privé) leraar.

Hufke
18 juni 2003, 18:35
jah, maar een 'echte' opleiding zou ik dan met tegenzin doen omdat ik weet dat ik ook echt in de muziekwereld verder wil. (zit bij ons ook in de familie!) En dat heeft bij mij ongeveer dit gevolg:

'echte' opleiding = tegenzin, tegenzin = geen goede concentratie, geen goede concentratie = slechte cijfers, slechte cijfers = onvoldoende voor werkstukken e.d, onvoldoende werkstukken = blijven zitten, blijven zitten = afhaken!!!

Dus dan doe ik dalijk maar een halve opleiding en verlaat de school dan als 'drop-out'! En dan heb ik uiteindelijk helemáál niets..... :-(

dit is trouwens wel 't ergste scenario hoor!!! :D

alexgit
26 juni 2003, 23:03
Tja conservatorium of rockacademie.
Conservatorium is inderdaad veel meer jazzgericht en het is ook wel de bedoeling dat je erg veel theorie daarvoor kent. Als je nog nooit les hebt gehad betekent dat dus dat je nogal veel tot je moet nemen. Het kan zeker zo zijn dat je daar geen zin in hebt. Ook moet je voor het conservatorium tres talentvol zijn, anders wordt je niet aangenomen. Zo'n opleiding doe je niet maar 'effe'.
Als je naar het conservatorium gaat kies je ook duidelijk voor performen en dus niet voor muziektechniek/producer of iets dergelijks. Wel heb je waarschijnlijk meer aan een conservatoriumopleiding als je later ook wil gaan performen, omdat dit nou eenmaal een meer gerenommeerde opleiding tot muzikant is en mensen dus eerder zullen kiezen voor deze afgestudeerden dan die voor de rockacademie.
Lichte muziek, dan ook de popkant een beetje, vind je vooral in Arnhem www.hka.nl Daar staat erg veel info. Ik heb laatst gelezen dat er plannen zijn voor een nieuwe richting waar dus ook productie/economie bij komt kijken maar ik weet daar verder niets over.

De rockacademie is naar mijn mening wat makkelijker toelaatbaar. Ook hiervoor moet je enigszins talent hebben, maar volgens mij kom je met veel oefenen ook wel een heel eind. Het is hier in ieder geval niet per se de bedoeling dat je jazz stukken kent. Als je rock/pop georienteerd bent kom je er wel. De theorie die je voor deze opleiding moet kennen is ook een stuk minimaler dan die voor het conservatorium. Op deze opleiding kun je ook opgeleid worden tot techneut of producer of manager (?) of iets dergelijks, niet alleen performen of leraar dus. Dat biedt wel voordelen, maar aan de andere kant is het dus nog maar de vraag of je als performer aan de bak komt na deze opleiding...

Het is dus maar waar je voor kiest. Rockacademie heeft ook een site, dat weet ik zeker, maar ik zou zo gauw niet weten wat, zoek eens op google.

willem1940
26 juni 2003, 23:25
De meeste jazzo's ex-conservatorium spelen ook moeiteloos klassiek; andersom zelden.

syberen
3 juli 2003, 13:39
sinds kort is er ook een in Amsterdam en een in groningen of leeuwarden. komend jaar begint hun eerste jaar.

Die popacedemie komt in Leeuwarden het conservatorium is in Groningen. Op het conservatorium hier heb je trouwens geen opleiding "lichte muziek" maar die heet hier "jazz". Daar valt ook onder fusion etc.

bert k
3 juli 2003, 19:05
jah, maar een 'echte' opleiding zou ik dan met tegenzin doen omdat ik weet dat ik ook echt in de muziekwereld verder wil. (zit bij ons ook in de familie!) En dat heeft bij mij ongeveer dit gevolg:

'echte' opleiding = tegenzin, tegenzin = geen goede concentratie, geen goede concentratie = slechte cijfers, slechte cijfers = onvoldoende voor werkstukken e.d, onvoldoende werkstukken = blijven zitten, blijven zitten = afhaken!!!

Dus dan doe ik dalijk maar een halve opleiding en verlaat de school dan als 'drop-out'! En dan heb ik uiteindelijk helemáál niets..... :-(

dit is trouwens wel 't ergste scenario hoor!!! :D
Ja, erg doem, man, zo is het helemaal niet.
Je wil feiten? Het meeste staat al in deze topic. Conservatorium is klassiek of jazz. Rock academy is pop/rock. het zijn allebei HBO opleidingen en bedoeld om later je brood te verdienen met muziek. Het verschil is alleen de muziekstijl. Ik heb zelf tien jaar terug in Rotterdam conservatorium gedaan; de popopleiding. Die bestaat niet meer, al de mensen die in Rotterdam les gaven zitten nu op de Rock academy. (verwarrend.) Als jij studiowerk en producen wilt doen moet je kiezen voor de rock academy.

Over die theorie: ja, de opleidingen (alle 3!) zit veel theorie in; wat wil je het is dus wel een HBO studie. Maar als je nu weinig theorie kent is dat niet erg, dat leren ze je daar wel. Bovendien is muziektheorie leuk! No kidding! Het is geen spelen, maar je bent bezig met muziek, je gaat allerlei dingen begrijpen (Hoe je een goeie produktie maakt, om maar eens wat te noemen.) Begrijp me goed, het is wel leuk, maar niet makkelijk. Net als gitaarspelen.

En werk? Als je klaar ben moet je er je geld mee verdienen, da's duidelijk. Nou hebben ze niet echt vaak producers nodig, dus dat wordt zoeken. Maar je heb net op je opleiding een heleboel mensen leren kennen, en die helpen je wel verder. Onderschat dit niet! Op je opleiding begin je aan je netwerk te bouwen, en zonder netwerk kom je nergens in de muziekwereld!
En als je geen studiowerk vindt, kan je muziekleraar worden, ook nog als je 50 bent.

Hufke
3 juli 2003, 20:53
Thanks dude!

Eindelijk eens een post waar ik echt iets aan heb!