PDA

View Full Version : Nieuwe elektrische gitaar, Gibson SG, Fender Strat of Epiphone?



flo12392
1 november 2012, 12:31
Ha mensen!

Ik ben een voornamelijk akoestische gitarist maar ik wil binnenkort eigenlijk toch wel weer eens een elektrische gitaar gaan kopen. Heb nog wel ergens een oude merkloze strat van 100,- liggen maar ik wil toch eens iets degelijkers. Mijn budget is ongeveer 500-600 euro.
Zelf zat ik aan deze modellen te denken:

http://www.feedbackmusic.com/gitaar/gibson-sg-special-faded-wc/100005486/104036
http://www.feedbackmusic.com/gitaar/fender-strat-std-arctic-whmn/100005482/104291
of een Epiphone uit die prijsklasse (daar zijn er nogal veel van bij feedback)

Echter heb ik vrij weinig verstand van elektrische gitaren en de verschillen tussen deze modellen. Mijn muzieksmaak is vrij rustig dus dat is ook wat ik er mee zal spelen, voornamelijk solo's met hier en daar wat overdrive. In ieder geval geen harde metal of iets in die trant dus ;) Mijn versterker is een spider III 30 (en ik heb een Fishman Loudbox Mini maar die is volgens mij alleen bedoeld voor mijn akoestische gitaren)

Nu is mijn vraag aan jullie: welke gitaar zouden jullie mij adviseren (mag uiteraard ook een ander model zijn dan degene die ik hier heb voorgesteld) en waarom.
Alle adviezen en tips zijn welkom!

Groeten,
Florian

Fiendish
1 november 2012, 12:37
Ik zou eerst die Line 6 bagger inruilen voor iets degelijks, een goed geluid begint bij een goeie amp.
Daarna zou ik pas naar de gitaar gaan kijken.

Ruud313
1 november 2012, 12:41
Misschien kun eens kijken naar een strat-achtige met een humbucker bij de brug, dat lijkt me de grootste flexibiliteit qua geluid opleveren. Goeie versterker is inderdaad ook erg belangrijk. Je kunt beter met een B-gitaar op een A-versterker spelen, dan andersom.

flo12392
1 november 2012, 16:12
Oke bedankt voor die tips, ik zal nu de versterker waarschijnlijk nog niet vervangen omdat dat financieel gezien niet zo handig is. Maar met het oog op de toekomst, welke zou jullie dan het beste lijken?
(Ik neem ook vaak op met mijn Focusrite Scarlett 2i2, en volgens mij is het dan het handigst om de gitaar direct in te pluggen toch, en niet via de versterker? Dus voor dat doeleinde maakt de versterker dan wat minder uit)

Hotpepper01
1 november 2012, 16:15
Ga eens langs de winkel, neem je voor om nog geen gitaar te kopen en probeer er eens een paar. Zo lang je nog niet weet wat je precies wil is het een kwestie van proberen en nadenken. Neem je tijd. En hoezeer ik zelf van de SG hou (ik heb er 2), zou ik die niet willen aanbevelen als een universele instap E gitaar. Mss is een semi hollow body wel wat voor je. Of een Ibanez, of een strat of..... en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Een goede versterker is ook heel wat waard.

Exi
1 november 2012, 18:10
"Vrij rustige muziek" is wel wat algemeen. Heb je voorbeelden van artiesten / bands die jou in de smaak vallen?
Dan kan je misschien iets gerichter zoeken. Als je een heel breed scala aan muziek speelt (in de rustigere sferen) zou ik eens kijken naar een semi-hollow, telecaster, of inderdaad een hss strat.

Met die Focusrite Scarlett 2i2 en degelijke software zou je overigens een beter geluid moeten kunnen krijgen dan met de Line6.

flo12392
1 november 2012, 23:58
Bedankt weer allen voor de snelle reacties. Artietsen en bands die ik leuk vind en waarschijnlijk ook zal spelen zijn o.a. Dave Matthews Band, Joe Satriani (soms iets minder rustig), Eagles, Eric Clapton en John Mayer, om maar wat te noemen. In ieder geval dus geen hard rock en heavy metal o.i.d.

Het is dus ook een optie om mijn computer via de Focusrite Scarlett 2i2 als amp te gebruiken? Dat lijkt me dan wel een hele interessante optie aangezien ik over degelijke speakers en (misschien wel handiger) een goede koptelefoon beschik. Ik zal eens gaan zoeken of ik daar wat meer informatie over kan vinden

Exi
2 november 2012, 19:13
Dan zou ik gaan kijken voor een HSS Strat, kan je ook nog een beetje rocken met het brug-element. Of anders een Telecaster.
(Tenzij je smaak naar andere gitaren uitgaat uiteraard. En gewoon alle soorten gitaren uit het rek pakken bij een muziekzaak)

Als je over de nodige gear beschikt voor recorden / spelen over de computer zal ik dat gewoon doen inderdaad.
Kijk naar software als S-Gear (aanrader), Amplitube, Guitar Rig, etc. Kijk ook hier voor meer info: http://guitarampmodeling.com/.