PDA

View Full Version : Snaren wisselen



bassopotmus
16 juni 2003, 22:40
je kent dat wel..vervang je eens je snaren en kom je erachter dat je je neck mag afstellen, intoneren, actie veranderen..hmmz. Ik ben wel van het ene merk op het andere gestapt..weer terug naar de GHS boomer, en ik kan zeggen, home sweet home, vette felle klank! En geen bullshit met beschermlaagjes en crap..

Ik weet dat ik een mieren neuker ben met me set-ups..maar wat 'bout you? Of spelen jullie niet geintoneerd met 4 meter actie?

Pöl
16 juni 2003, 22:44
Jep, ik kan maar niet stoppen met intoneren en afstellen... Zeker nu ik weet hoe het moet :razz:

Aan de nek draai ik echter niet zelf. Te delicaat

bassopotmus
16 juni 2003, 22:47
Pussy,gewoon eens doen. Sla je jezelf voor de kop hoe easy het is. Ask Anty! :razz:

basswasp
16 juni 2003, 22:52
Aan de intonatie en de afstelling pruts ik alleen als 't me irriteert, dat is vrij snel, want 't gaat allemaal om bespeelbaarheid en een zuiver geluid.

Laus
17 juni 2003, 01:29
intoneren een tijdje terug eens geprobeerd. bleek totaal niet nodig te zijn. ook niet sinds we alles een halve noot lager spelen.

mijn actie wil ik sowieso hoog omdat ik niet geheel recht pluk of behoorlijk hard rag met een plectrum. voor solo's die ik live tog niet doe, of andere meug pak ik wel een andere bas met wel een lage actie.

Venomer
17 juni 2003, 09:37
Als je er een ander merk of type snaren opzet, dan is het logisch dat je iets aan je setup moet doen. Verder zou het niet nodig moeten zijn om steeds te intoneren enzo. Als je bas stabiel is en jouw voorkeur ook, dan is er geen reden voor.

bassopotmus
17 juni 2003, 09:45
Nou..zelfs al zou je snaren wisselen van hetzelfde merk dan nog kan je neck veranderen en je intonatie. Niet ieder pakje heeft precies dezelfde trekkracht.

Clunk
17 juni 2003, 11:07
ik moet ook intoneren, kheb snaren verwisseld enzo.. maarreh, mn actie is van 0.01 naar 5 gegaan, voor mijn gevoel, hij stond zo bloederig lekker laag, en nu kijk ik bij 24 fret/// gewoon een mm of 2 zeker wel..

heb je nog tips???

ik moet er snel wat aan veranderen denk, anders krijg ik em nooit mmer goed :( eerst ratelde hij nog zo lekker..damn...

De Teng
17 juni 2003, 11:48
Ik dacht dat mijn bas goed afgesteld was, totdat ik hem bij een muziekwinkel bracht. Stand-By in Utrecht. Hij (Olaf) keek ernaar en zei:' dat mag ook wel eens afgesteld worden.' Ondanks dus vele pogingen van mij en ik ook echt dacht dat het goed was.

Na het afstellen -> Nooit gedacht dat ik zo'n vette bas had!

Moraal van't verhaal: Al denk je dat het nog zo goed zit qua actie, intonatie en noem maarop, laat er toch eens iemand naar kijken die er echt verstand van heeft!

bassopotmus
17 juni 2003, 13:02
ik moet ook intoneren, kheb snaren verwisseld enzo.. maarreh, mn actie is van 0.01 naar 5 gegaan, voor mijn gevoel, hij stond zo bloederig lekker laag, en nu kijk ik bij 24 fret/// gewoon een mm of 2 zeker wel..

heb je nog tips???

ik moet er snel wat aan veranderen denk, anders krijg ik em nooit mmer goed :( eerst ratelde hij nog zo lekker..damn...

Uhm ratels is een teken van te lage actie, slechte techniek, onregelmatig fretwerk. Koop eens een goed boek hoe je moet afstellen of kijk eens naar die link die ik gepost heb, staat heel duidelijk in.

@de teng:
Ik heb eerst heel veel; gelezen voor ik uberhoud met een schroevendraaier en imbus bij me bas in de buurt kwam. In een boek van me staat ook hoe Roger Sadowsky en Mike Lull afstellen, met maat geving erbij. Ik volg deze lijnen niet precies maar heb wel wat tips meegenomen. Ik ben van mening dat ik redelijk weet hoe ik mijn bas wil hebben. ALs een ander iemand dat afsteld krijg je nooit dat gevoel erin als wat je zelf wilt.
Maar ik zal eens met me axe langs gaan en vragen of het wat is..

De Teng
17 juni 2003, 13:46
Idd niet basso, misschien omdat je het zelf niet kunt. Bedenk wel dat die lui het zelf doen al honderden malen hebben gedaan en daar kan je bijna niet tegenop hoor, geloof me.

En ratelen hoeft niet een kwestie van slechte techniek etc te zijn, daar ben ik het zeker niet mee eens. Gewoon afstelling en als jij die lekker vindt, heb je weinig aan te merken op techniek, etc...

BB
17 juni 2003, 13:51
Een goede Fender ratelt altijd!
Je mag het natuurlijk niet door de versterker horen.

AntY
17 juni 2003, 14:03
hmm ik heb juist een grote hekel aan die GHS boomers.
heb nu een setje 45-105 op me explorer zitten, das eens maar nooit weer! misshcien nog eens d'addario's, maar als dat ook niet bevalt alleen maar DR's.

die boomers zijn wat mij betreft veel te flodderig (tja, die DR's zijn ook 45-100), geven veel meer mee bij plukken dan die DR's. En dat vind ik vervelend bij snelle stukken.


toen ik die bas kocht zaten er 19 jaar oude snaren op, die een jaar zijn gebruikt. toen ik die boomers erop heb gegooid heb ik ook de hals wat strakker gezet (niet veel) en ben toen met de actie gaan kutten, uiteindelijk wil ik t toch hoog. heb nu naar mijn idee meer last van buzz, en de intonatie klopt niet meer.

misschien loont het de moeite wel om hem eens naar de gitarenboer te brengen, maar dat kost 40 euro of zo is t niet?

Clunk
17 juni 2003, 14:03
Uhm ratels is een teken van te lage actie, slechte techniek, onregelmatig fretwerk. Koop eens een goed boek hoe je moet afstellen of kijk eens naar die link die ik gepost heb, staat heel duidelijk in.



nee! teken van drop a, en jah, idd, laaaaaaaaaaaaaaage actie, man daar hou ik van, das vet :)///
maar ok...


en owja, dat van die boomers meegeven met pluck is waar... ik heb ook een andere g snaar erop gezet, volgens mij een slinky ofzo :S// kweet niet, die is in iedergeval wel een stukje scheller, en dunner, maar speelt wel lekker.... in begin was het wel wennen, toen ie nieuwe was, hij snee, en klonk klote schel... maar nu is ie heerlijk :D hmmmm

maar ik vind boomers (tot nu toe) de lekkerste snaren, ben er ook achter waarom ze zo heten :D ze zijn lekker looooo.. :D en boomerrig :D ghehehe

bassopotmus
17 juni 2003, 14:08
Idd niet basso, misschien omdat je het zelf niet kunt. Bedenk wel dat die lui het zelf doen al honderden malen hebben gedaan en daar kan je bijna niet tegenop hoor, geloof me.

En ratelen hoeft niet een kwestie van slechte techniek etc te zijn, daar ben ik het zeker niet mee eens. Gewoon afstelling en als jij die lekker vindt, heb je weinig aan te merken op techniek, etc...

ik bedoelde dat dat oa. een reden kan zijn. Als je als een gek ragt bv.
Nou, mischien heb je wel gelihjk maar hier in de buurt zie ik niet zo gauw een goede bouwer/afsteller.

De Teng
17 juni 2003, 15:11
limburg was het toch? :D

tja...

bassopotmus
17 juni 2003, 16:19
stjah middle of nowhere, of bedoel je dat ik een limbo ben?? En dus bij voorbaat al een fout standpunt heb, haha kan ook zijn hoor

Clunk
17 juni 2003, 17:03
wat dacht je van beide :D