PDA

View Full Version : pick-up hoogte voor sound



keithfan
1 november 2012, 09:53
Hallo,
ik was benieuwd naar wat het effect op je sound is als je de hoogte van je pickup's verandert? Doet het echt iets met je sound (en dan bedoel ik ook echt iets)? Werkt het ook als een soort compressor? Ik heb veel bass in mijn geluid en als ik op mijn neck pickup soleer komen de hoge noten er vaak echt veel minder uit dan de lage.

barno
1 november 2012, 10:03
pickup hoogte is belangrijke parameter voor sound. Als je 'm lager afstelt: meer definitie, maar minder volume uiteraard. Hoger: vlugger dichtgesmeerde sound. Dit is een kwestie van trial and error en van smaak. zeker niet tè dicht bij de snaren ivm stingpull

Rick trodat
1 november 2012, 10:23
Maakt inderdaad ook nogal uit hoe sterk de magneet is van de pickup. Maar let vooral op stringpull. Je kan em beter te laag, dan te hoog zetten. Soundtechnisch heb ik de volgende ervaring. Hoe hoger de pickup hoe hotter het signaal naar je versterker, waar dus volume een onderdeel van is. Op het moment dat de pickups laag staan, draai je meestal je versterker wat verder open. Dit klinkt gewoon anders dan dat je met een hot pickup werkt. De attack is anders, maar ik heb vooral de ervaring dat de lage en middentonen meer doorkomen bij het laag afstellen van enkelspoels, en dan je versterker wat harder laten werken.

alias
1 november 2012, 10:23
Goede info over elementhoogte (van enkelspoelers vooral) kun je vinden op de site van Kinman.

keithfan
1 november 2012, 10:24
Dus het kan er ook voor zorgen dat mijn hoge tonen even hard klinken als mijn lage op het neckpickup en dat ik toch veel bass er in kan houden? of bedoel je dat niet?:p

Rick trodat
1 november 2012, 10:37
Het werkt allemaal met elkaar. Dus ook de instellingen van je amp en je speaker enz. Je moet het proberen eigenlijk. Verwacht geen schokkende verschillen trouwens.

keithfan
1 november 2012, 10:48
okee, bedankt voor deze informatie allemaal. maar hoe werkt het dan met die afmetingen die ze geven bij het afstellen van pickups? dan hebben ze t bijvoorbeeld over 4/16' of 7/16' of 3/32'. Wat betekenen die afmetingen en hoe werkt dat met die afmetingen want ik heb er nog nooit van gehoord?

alias
1 november 2012, 11:34
Dat zijn inchmaten. 4/16 is trouwens gewoon 1/4 = 0.25x25.4 ~ 6.34 mm.
Ze geven altijd de afstanden van het element tot de dunne en de dikke e-snaren. Zet een duimstok op het elementpooltje, kijk wat de afstand tot de snaar is en zet dan het element aan die kant hoger of lager.

Rick trodat
1 november 2012, 11:37
JA dat zijn de fabrieksafstellingen van fender. Probleem is alleen dat er tig pickups zijn met allemaal andere specs. De een is hot, de ander not :) dus gewoon laag beginnen en bijstellen als je dat nodig vind. It''s a matter of taste. Maar wel die stringpull in de gaten houden! Dat kan er makkelijk voor zorgen dat de gitaar op bepaalde frets een kwart toon hoger klinkt.

keithfan
1 november 2012, 11:54
ok, hoezo doe je die 0.25 keer 25.4. die 0.25 snap ik hoe je daar aan komt, maar die 25.4 niet.en wat is de stringpull?

guitarkid
1 november 2012, 11:56
ok, hoezo doe je die 0.25 keer 25.4. die 0.25 snap ik hoe je daar aan komt, maar die 25.4 niet.en wat is de stringpull?

Het magnetisme van de pu's heeft invloed op de snaren door dat ze er te dicht op zitten.

alias
1 november 2012, 12:04
1 inch (duim) is 25,4 mm, dus 1/4 inch is een kwart van 25,4 mm~6,34 mm.

Stringpull krijg je als de afstand van snaar tot elementmagneet te klein wordt. Dan hindert die magneet de vrije trilling van de snaar zo erg, dat je valse boventonen krijgt.

keithfan
1 november 2012, 12:09
ok bedankt ik vat m nu haha! maar ik zit er alleen over na te denken mijn elemten op sommige punten wat te verlagen vanwege t overheersen van de lage tonen, dus dan krijg ik met de stringpullproblemen dus geen problemen?

B-stone
1 november 2012, 15:06
Als je je onderste 3 snaren niet echt goed hoort moet je alleen die kant wat omhoog draaien zodat het voor je zelf goed klinkt: gewoon proberen. Of je ead kant omlaag natuurlijk.

Polepieces kun je ook mee expirimenteren.

Succes!

Mitch
1 november 2012, 15:12
Hoogte doet zeker veel, maar er is wel een sweet spot. Te laag kan te flauw klinken, te hoog te snel dichtgesmeerd. Het hangt o.a. af van de gitaar zelf (klank, volume) maar ook van de pickups (sterkte magneet, sterkte van de spoel, materiaal draad etc). Wat je nu zelf noemt, dat je teveel bas hebt: volgens mij bedoel je dat de bassnaren (de onderste 3) te hard klinken in vergelijking met de hogere 3. In dat geval kun je je pickup wat schuiner zetten zoals boven beschreven.
Als je echter bedoelt dat het laag in je sound (dus verdeeld over alle snaren) overheerst, dan kun je ook het pickup in zijn geheel iets lager zetten en de pole pieces (dus zeg maar: de staafjes die te schroeven zijn bovenop het pickup) iets hoger draaien. Dat geeft ook wat meer hoog.

keithfan
2 november 2012, 17:32
Bedankt allemal, ik kan weer vooruit!

keithfan
6 november 2012, 18:40
Sorry trouwens dat ik nog een vraag heb, maar er wordt gezegd dat hoe lager het pickup: hoe lager de volume/output, hoe meer definitie. Dus als je de baskant om laagdraait woordt de volume bij de bassnaren lager, maar komt er meer definitie in het basgeluid. Maar wat zegt die definitie in het basgeluid precies, betekent dat dat er meer bas in de sound komt?