PDA

View Full Version : Van .011 terug naar .010



keithfan
31 oktober 2012, 15:44
Nadat ik een lange tijd .010 snaren op mijn strat had zitten heb ik er .011 opgezet en op datzelfde moment ook mijn gitaar laten afstellen (dit had ik sinds ik m gekocht heb nog nooit gedaan). Ik zit er nu serieus over na te denken om weer terug te gaan naar .010, maar nu is mijn vraag: Kan dat zomaar? Of moet ik mijn gitaar dan weer opnieuw af laten stellen?

stijnkenens
31 oktober 2012, 16:00
Eigenlijk wel, topkam is te breed, hoewel het waarschijnlijk nog wel zou lukken.

Hals staat afgesteld op de spanning van een setje .011, evenals de veren van de trem.
Ook de zadeltjes van de brug zijn geïntoneerd voor een setje .011.

Als je het niet doet heb je kans dat je actie te laag wordt, en je gitaar hoger op de hals redelijk vals klinkt !



s.

barno
31 oktober 2012, 16:12
ik wissel regelmatig tussen 10 en 11, zonder bij te stellen, dus ik zou het proberen, mocht je afstelling nodig hebben, voel je dat snel genoeg.

Luke-wannabe
31 oktober 2012, 16:25
ik wissel regelmatig tussen 10 en 11, zonder bij te stellen, dus ik zou het proberen, mocht je afstelling nodig hebben, voel je dat snel genoeg.
Dit. Ben pas nog geswitched van 011 naar 010 op mijn Tele :) Niets aan den hand.

keithfan
31 oktober 2012, 23:01
en van 010 naar 011 is natuurlijk ook maar een hele kleine stap denk ik? en is t zo dat je er minder gauw last van krijgt alsd je wisselt naar een dunnere snaardikte dan dat je wisselt naar een dikkere snaardikte?

RS-Rik
1 november 2012, 03:34
Dat moet je effe uitproberen.

Op m'n telemaster stond lange tijd .11, laatst verwisseld voor .10 omdat mn .11 setjes op waren, rammelde aan alle kanten.

DrHanz
1 november 2012, 16:45
Gewoon proberen. En heel goed dat je je niets aantrekt van al die mensen die zullen zeggen dat het behoorlijk gay is om van .11 naar .10 te gaan.

keithfan
2 november 2012, 16:31
Nou bedankt allemaal, ik ga ze gewoon verwisselen en mocht t niet klinken dan laat ik 'm maar weer afstellen. En DrHanz bedankt voor je steun haha! Al moet ik eerlijk zeggen dat het niet is omdat ik het zwaarder spelen vond, maar omdat ik ook geen verschil merkte qua sound.

Steven Heijstek
3 november 2012, 20:36
Je kan hem natuurlijk ook zelf afstellen. Dat is echt niet moeilijk. Is genoeg over te vinden op het internet. Er kan eigenlijk niets mis gaan mits je met het afstellen van de halspin een beetje voorzichtig doet. Waarschijnlijk is een half slagje al voldoende.

jan jansen
4 november 2012, 13:07
Je kan hem natuurlijk ook zelf afstellen. Dat is echt niet moeilijk. Is genoeg over te vinden op het internet. Er kan eigenlijk niets mis gaan mits je met het afstellen van de halspin een beetje voorzichtig doet. Waarschijnlijk is een half slagje al voldoende.


Ik sanp even niet wat je met de halspen moet...gewoon die 0.10 erop,stemmen en opnieuw intoneren en klaar is ie.Redelijk simpel en zou ieder zichzelf gitarist noemend persoon moeten kunnen.

JJ

Braindead
4 november 2012, 14:08
+1. Ik zat ooit op .13 (in normale E stemming) onder het mom van "hoe meer snaar hoe meer tone". Ben nu ook weer terug op .10/.11
Eigenlijk zou ik wel een dikte tussen de .10 en .11 willen.



Gewoon proberen. En heel goed dat je je niets aantrekt van al die mensen die zullen zeggen dat het behoorlijk gay is om van .11 naar .10 te gaan.

sjoerd5
4 november 2012, 14:30
Eigenlijk zou ik wel een dikte tussen de .10 en .11 willen.

Van d'addario en GHS heb je setjes 0.10,5.

Zelf wil onder het mom van 'hoe meer snaar hoe meer tone' de lage snaren eigenlijk zo dik mogelijk hebben.
Dus meestal komt het dan neer op: 0.11 of 0.12/0.15/0.19/ zo dik mogelijk.

Braindead
10 november 2012, 01:40
Bedankt voor de tip! Ga ik eens testen.