PDA

View Full Version : Finishen van een zelfbouw 72 classic player Telecaster deluxe in Walnut



leeuwevi
31 oktober 2012, 14:28
Hi guys, tijdje geleden alweer dat ik wat gepost heb. Heb ieen jaar geleden een mooie sonic blue telecaster met RW neck gemaakt en een rode swamp ash tele met een maple neck.

Heb nu een schitterende alder body van www.Guitarbuild.co.uk die ik walnut wil beitsen en dan aflakken met satin nitro lak van www.guitarsupplies.nl. De gitaar die ik wil maken is deze:

http://www.fender.com/en-NL/products/classic-player-tele-deluxe-black-dove

Ik wil de houtnerf van de body nog goed zichtbaar hebben en mijn vraag is nu hoe ik dat effect kan krijgen? Na lezing van vele topics hierover denk ik dat ik moet fillen met een donkere filler. Eerst met de vingers opbrengen en overtollige filler met doek verwijderen. Of is zwart beitsen/zwarte ecoline beter?
Vervolgens licht schuren en nog eens fillen, opbrengen met een creditcard. Vervolgens beitsen met walnut met een doekje (of is een kwast beter?) weer licht opschuren en opnieuw beitsen totdat de gewenste tint is bereikt. Vraag is hoe voorkom ik vlekkerigheid en donkere/lichte plekken?

Proces van spuiten met nitro is me bekend, dus dat lukt wel.

Wie kan mijn overblijvende vragen beantwoorden en wellicht nog wat tips geven over te gebruiken filler en schuurpapier?

Bedankt, Han

barno
31 oktober 2012, 15:04
Bij alder moet je normaal niet grainfillen en dat zal visueel ook niet zo'n dramatisch effect hebben omdat de nerven niet zo poreus zijn, enfin toch een stuk minder dan bij essen of mahonie. Enfin, dat denk ik, geen ervaring met alder seethrough stainen.


mooie gitaar, die je wilt maken

ben momenteel ook met een deluxe (natural swamp ash) bezig

leeuwevi
31 oktober 2012, 15:49
Hallo Barno, zou zomaar kunnen wat je zegt, maar het aanbrengen van de beits is dan dus mega belangrijk. Hoe doe ik dat zo onvlekkerig mogelijk ? Body eerst nat maken en dan beitsen met kwast of met doekje? Hoe vaak beitsen is jouw ervaring?

barno
31 oktober 2012, 16:16
Hangt af van welke beits je gebruikt (poederbeits, ecoline, ..) en van heterogeniteit van het stuk hout. ecoline is moeilijker gelijkmatig op te brengen, betere ervaringen met clou poederbeits. hoeveel: hangt af van verdunning en aantal lagen. Je hebt dat zelf in de hand. Wel rekening mee houden dat de blanke laklaag nog een dimensie/tint toevoegt aan je finish. best is werken met proefstukje (groot genoeg).

leeuwevi
2 november 2012, 11:26
Hey bedankt voor je reactie. Dus we gaan Alder niet fillen. Ik lees op de site van www.manchesterguitartech.co.uk dat hij alder eerst met sanding sealer behandeld http://www.politoeren.com/contents/nl/d142_sanding-sealer.html. Helaas gaat hij de bodies daarna finishen met een soldi nitro lak, zodat de houtnerf verdwijnt. Mijn vraag is nu of ik voor mijn project ( walnut gebeitste body met een satin nitro clear finish) ook moet sand sealen? Pakt de beits nog na dat proces of moet ik eerst beitsen (gamma huismerk op waterbasis) en dan sandsealen? Die sandsealing moet de opkomende vezels fixeren zodat ze weggeschuurd kunnen worden. Product is gebaseerd op schellak.

Please help me out guys.

barno
2 november 2012, 12:09
ik denk dat die sealer de kleine poriën opvult (oa om te voorkomen dat je te veel lak moet gebruiken, soort mini grainfiller) dus ik schat dat je eerst moet stainen, want dat ding moet wel in het hout kunnen natuurlijk.

leeuwevi
4 november 2012, 17:03
Heb nu een paar lagen beits er op. Not bad. ,oet ik nu voor ik nitro ga spuiten nog schuren met bv 1500 of kan ik meteen spuiten?

stijnkenens
4 november 2012, 20:08
Ik zou wel eerst licht schuren, want door het kleuren komt de houtvezel omhoog, dat wil je graag terug plat hebben, anders moet je je laag wel heel dik opbouwen.



s.

leeuwevi
5 november 2012, 08:31
Nou het gaat mij meer om de hechting. De body is mooi glad na het beitsen dus daarom hoef ik niet te schuren. Gaat mij er puur om of de nitro mooi gaat hechten op de beits als ik miet meer schuur.

leeuwevi
16 november 2012, 18:28
Hallo, gaat lekker met de body. Toch maar besloten hem met matte nitro af te lakken. Als ik dat heb gedaan wat moet ik dan doen? Hoe werk ik de matte nitrocellulose af ? Met andere woorden moet ik de lak nog strak schuren ? Ik heb een proefstukje gedaan, maar dan wordt ie toch glanzend. Damn, ik heb het forum afgestruind maar kan het goede antwoord niet vinden. Help me out oygun,fred of barno.

BEDANKT ALVAST.

oigun
16 november 2012, 18:54
Matte lak moet je niet schuren , spuiten en klaar.

leeuwevi
16 november 2012, 21:46
Krijg ik dan niet van die putjes zoals bij gloss nitro?