PDA

View Full Version : Advies (onconventionele?) pickupkeuze



jasses
31 oktober 2012, 13:17
Aloha,

de nood naar een extra gitaar dringt zich op, en gezien ik het zonde vind dat mijn eerste elektrische stof ligt te vergaren, dacht ik deze terug in gebruik te nemen. Met de bespeelbaarheid ervan is niets mis, de klank en de looks (yamaha rgx-achtige) daarentegen zijn eigenlijk nooit echt mijn ding geweest. Gezien klank de belangrijkere factor is, zou ik daar iets aan willen doen en dacht aan een pickupswitch.
Over elementen heb ik niet erg veel kaas gegeten, maar ik ben altijd wel gecharmeerd geweest door het geluid van filtertrons en lipsticks. Gezien de gitaar HSH geroute is, speelde ik met het idee filtertrons in neck en bridge positie te steken, en een lipstick in het midden. Nu is een superstrat met dergelijke configuratie niet iets waar je veel over vindt, en het brengt voor mij een hele resem vragen mee: welke pickups exact? Bruikbare configuraties met 5-standen schakelaar? Welk resultaat te verwachten? Zowieso een slecht idee?

Eender welke suggestie of mening wordt geapprecieerd.

lindstrom
31 oktober 2012, 13:47
Is dat zo'n oudere RGX? sunburst met witte pickups en maple fretboard?

Ik zou er heen weinig aan doen en ALS ik er andere pickups in zou steken zou ik opzoek gaan naar humbuckers die het geluid van filtertrons benaderen en een single die een lipstick zou benaderen monteren.

Je kunt uiteraard proberen of je er filtertrons in kan zetten. 5 way kun je gewoon blijven gebruiken.

marter544
31 oktober 2012, 13:50
Gewoon doen! Probeer eens de GFS variant van deze pickups als je het betaalbaar wil houden. 5 way switch zou ik zo doen:

1. neck filtertron
2. gesplitte (kan dat?) neck filtertron+midden
3. lipstick
4. gesplitte brug filtertron+midden
5. brug filtertron

jasses
31 oktober 2012, 15:02
Is dat zo'n oudere RGX? sunburst met witte pickups en maple fretboard?
Euhm, ja, hoe weet jij dat? Sterk. Ik heb er zo niet direct een foto van, maar het is exact dezelfde als op deze website:
http://en.advisto.com/auctions-classifieds-sale/guitars-string-instruments-131860.htm

Het is inderdaad niet de bedoeling om erin te gaan hakken, gewoon andere elementen met dezelfde afmetingen. In mijn jonge dagen gebruikte ik enkel de humbuckers, maar naarmate ik ouder werd merkte ik dat standje 1 en 5 onaangeroerd bleven. Het miste helderheid voor me. Of misschien ben ik eigenlijk gewoon een single coil man?


Gewoon doen! Probeer eens de GFS variant van deze pickups als je het betaalbaar wil houden.
Mijn oorspronkelijke gedacht was een bijeenpassend setje lipstickachtigen, en buiten GFS ken ik eigenlijk geen merken die lipsticks in humbuckerformaat aanbieden. En het is misschien een onterechte vrees, want ik heb nooit op GFS elementen gespeeld, maar ik heb wat schrik dat als ik voor budgetelementen ga, ik er niet genoeg op vooruit ga.

2. gesplitte (kan dat?) neck filtertron+midden

Dat vraag ik me ook af.

Quadrifoglio
7 november 2012, 15:46
In mijn optiek zou iedere humbucker aangepast kunnen worden om te kunnen splitten. Zie http://www.stewmac.com/tradesecrets/ts0160_serieslink.hzml?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=ts0160

Duhsjaak
7 november 2012, 16:20
Hi
Een heel excentrieke configuratie, maar wel heel veelbelovend.

Waarom formuleer je je vraag niet eens helder* en steek je je licht op bij At The Creamery?
Nadeel: Alles wordt voor je op maat gewonden; levertijd circa 2 tot 3 weken
Voordeel: Alles wordt op maat gewonden, dus dat het goed samenwerkt lijkt mij daarmee een gegeven

*Ik vermoed dat je wilt dat humbuckers en lipstick niet teveel verschillend qua output?

http://www.at-the-creamery.co.uk/

Of je contact Oigun eens. Onze eigen GN pickup wizzard. Tovenaar dus, in goed NL.

Oigun kun je het beste even een PMmetje (persoonlijk bericht) zenden.
Hoe lang zijn levertijden zijn weet ik niet, maar je hebt nu al een paar jaar gewacht. Kunnen een paar weken er ook nog wel van af toch?

Als je met Oigun praat, kun je hem gelijk eens vragen naar de mogelijkheid om een pot in te richten voor het traploos van Humbukkel naar singlecoil (gesplit dus) draaien van je pups. Dan draai je net zo lang, totdat de bron nog net weg is en hij toch al de bite van een singlecoil heeft.

Ik persoonlijk vind dat een heel aardige vinding, waarmee je het leed van een humbukkel min of meer zelf in de hand hebt.

Maar je weet, niet àlles dat je in de hand hebt is lekker. Het hangt ook af van jouw keuzes.

Ben benieuwd wat het gaat worden/hoe het gaat klinken.
Vriendelijke groet, Gus

lindstrom
7 november 2012, 16:54
Euhm, ja, hoe weet jij dat? Sterk. Ik heb er zo niet direct een foto van, maar het is exact dezelfde als op deze website:
http://en.advisto.com/auctions-classifieds-sale/guitars-string-instruments-131860.htm
.

Ik heb precies die gitaar ook gehad maar dan zonder de flametop.
erg kwalitatieve gitaar,. al stond de esdoorn toets en de shape van de neck mij tegen.
Ik kon in die tijd nog niet wennen aan floyd en wist niet goed hoe ik die afstellen moest.
Uiteindelijk heeft de gitaar een jaar aan de huiskamer als decoratie gehangen.