PDA

View Full Version : Gescheurde verf stratocaster herstellen



Guoy
30 oktober 2012, 22:17
Hee allemaal,

Geen idee of dit het goede forumdeel is om dit te posten, maar goed... Als jullie gitaren kunnen bouwen weten jullie misschien ook wel hoe je gescheurde verf kan herstellen.

Ik heb een zwarte Fender stratocaster waarbij rond de nek de verf van de body is gaan scheuren. Ik zou een foto toevoegen als dit mogelijk was (alleen mogelijk via een URL?).

Anyway, het ziet er nu lelijk uit en ik wil het graag herstellen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Ik hoor het graag! Thanks,

Guoy

stijnkenens
30 oktober 2012, 22:29
Dan moet je inderdaad eerst een foto uploaden.
Dan kunnen de kenners hier zien wat voor lak het is (soms lukt dat aan de hand van het barsten patroon) en kunnen ze jou van weerwoord dienen.

Foto's uploaden kan idd enkel met een URL.




s.

Guoy
30 oktober 2012, 23:46
Ah, gelukt. Hierbij de foto: http://www.freebits.nl/images/674gescheurdeverf.jpg.

Ace 1.15.19
30 oktober 2012, 23:49
Qua lak zou ik het zelf zo laten, maar dat staat er natuurlijk los van. Ik vraag me af waarom het precies daar is gaan scheuren?

Guoy
31 oktober 2012, 00:19
Er zat een klein scheurtje in de verf (2 cm). Ik ben een tijdje geleden verhuisd en de gitaar heeft een tijdje op een kamer gestaan waar af en toe het raam open stond. Het is soms best koud 's nachts en ik denk dat het hout dan lichtjes krimpt en de lak niet(?). Dat is het enige wat ik kan bedenken. Het scheurtje van 2 cm is gewoon verder gegaan. Maar het is maar een theorie.

Maar wil het wel graag (zo goed mogelijk) herstellen. :)

barno
31 oktober 2012, 01:27
niet gemakkelijk om dat onzichtbaar te herstellen. Tenzij je goed bent met lakken enz... zou ik het naar een pro brengen. Procedure verschilt naar gelang soort lak enz...

Zelf zou ik het ook zo laten, het maakt je gitaar uniek, zie het als een sexy lidteken :)

muffstuff
31 oktober 2012, 08:24
zie het als een sexy lidteken :)

En liDteken is iets anders he ;)

arjanb01
31 oktober 2012, 08:42
Helemaal laten repainten zou de mooiste oplossing zijn. Denk aan zo'n 250-300 euro voor een paintjob bij een pro !

Guoy
31 oktober 2012, 10:11
Helemaal laten repainten zou de mooiste oplossing zijn. Denk aan zo'n 250-300 euro voor een paintjob bij een pro !

Hmmm... Het gaat hier om een mexicaanse stratocaster uit 2001. Wat zou een mexicaanse strat nu nieuw kosten? 500 - 600 euro, of zit ik er dan flink naast? Ik denk dat ik dat geld voor een paintjob maar beter bewaar voor een nieuwe gitaar. Wil al een tijdje een jaguar kopen. :)

Op internet zag ik iemand de lak bijwerken met nagellak. Misschien ga ik dat maar proberen. Iemand dat ooit gedaan?

arjanb01
31 oktober 2012, 10:15
Nagellak kan inderdaad, maar dan breng je een beschermlaagje aan in de scheur. En om een Mexicaanse strat te repainten is ook zo wat. Lekker relic laten en het geld sparen voor iets nieuws !

El_Mano
31 oktober 2012, 11:19
Ik heb ooit een scheur in de lak hersteld door de scheur af te plakken. door een stukje goede tape over de scheur te plakken, met een stanley mesje in de tape te snijden door het scheurtje te volgen. wat lak uit een spuitbus in de dop te spuiten zodat er een "plasje" ontstaat.
in de automaterialen winkel zijn kortharige penseeltjes te koop met een scherp puntje. Daar mee in de spuitlak gedoopt, en met het puntje laagje voor laagje de scheur laten "vollopen" Door het afplakken komt er niks naast de scheur en door de snelle droging (de haardroger van mijn vrouw deed hier wonderen) vult het scheur (tje) op. Na uitharden twee weken met commandant een paar keer gepoetst en kon ik met het resultaat wel leven. Deze afplak methode zal met nagellak ook wel werken maar die is dikker en vloeit misschien niet echt diep in de scheur.

Daan Muller
31 oktober 2012, 11:20
Een nieuwe kost €450, dus je moet wel heel dol op deze zijn om 'm te laten repainten voor €250-300...