PDA

View Full Version : Polish voor zijdeglans



Paul Schermer
30 oktober 2012, 21:18
Ik lees veel over het polishen van nieuwe en gebruikte gitaren. Namen als Commandant 4 komen voorbij, bij de firma Feedback kwam ik ook diverse middeltjes tegen om de gitaar mooi glimmend mee op te wrijven.

Nu is het zo dat ik mijn gitaar zijdeglans heb afgelakt. Zijn er speciale polish goedjes voor deze afwerking op de markt? het is niet de bedoeling dat het alsnog hoogglans wordt! Het lijkt mij dat er daarom een flink aantal middelen afvallen.

Alle tips zijn welkom :satisfie:

Koeloe
30 oktober 2012, 21:20
Commandant 4 is in ieder geval voor hoogglans, deze dus niet gebruiken. Voor de rest weet ik het niet.

oigun
30 oktober 2012, 21:31
Ik denk niet dat je zijdeglans kan polijsten.. scuren met korrel 2000 nat geeft wel een mattige afwerking maar ik denk niet dat je daarnaar op zoek bent.
De laatste laag netjes spuiten is denk ik de enige optie.

Brewskie
30 oktober 2012, 21:55
Wat wil je bereiken met het gebruik van dat middel ? Schoonmaken ? Krasjes maskeren ? Krasjes wegpoetsen ? Vuilafstotend maken ? Mijn gitaar heb ik behandeld met een polish-goedje. Nu glijdt hij makkelijk van de standaard af.

stijnkenens
30 oktober 2012, 22:27
De brekingsindex is anders voor een zijdeglans lak. Het heeft te maken met de samenstelling van de lak.

Ik heb het ook eens geprobeerd, een zijdeglans lak polijsten met commandant 4.
Dat blijft mat. Maar je krijgt wel een meer egale glans dan als je het enkel spuit. Soit dat was mij ervaring met een 2K watergedragen lak.
Uiteindelijk was die nog te zacht, dus toch er terug af gehaald !

(parketlak is eigenlijk veel te zacht voor instrumenten, buiten nitro en schellak ben ik eigenlijk nog niets tegen gekomen waar ik echt 100% tevreden van ben, maar nitro vind ik te giftig en schellak te arbeidsintensief en tijdrovend !)


s.

gengar
31 oktober 2012, 20:13
zijdeglans polijst je niet, dan wordt het hoogglans. Als je zijdeglans hebt gespoten zoals je aangeeft dan wil je toch niet dat hij mooi gaat glimmen neem ik aan. Ergens tussen 60 grid en de fijnste polijstpasta zit de juiste 'grid' die dezelfde glans zal opleveren als de finish is. Die moet je zien te vinden in geval van reparaties afwerking of zo. Maar anders alleen maar schoonmaken en niet met polijstmiddelen aankomen.

stijnkenens
31 oktober 2012, 21:32
Dan was het geen echte zijdeglans lak. Want dat kan je polijsten wat je wil, dat krijg je nooit hoogglans !


s.

gengar
31 oktober 2012, 22:14
dan heb ik nog nooit aan een 'echte' zijdeglans gitaar gewerkt denk ik. De glansgraad wordt bepaald door het aantal deeltjes dat in de heldere lak zit, om idd. de brekingsindex te veranderen oftewel de glansgraad te beinvloeden. De lak ziet er in het blik dus gewoon melkachtig uit. Wat dat betreft zou je gelijk hebben. Nou naar de praktijk toe: als je welke gitaar dan ook gaat polijsten gaat hij glanzen. Dat is ook de reden waarom je een zijdeglans finish niet na kan polijsten om de oneffenheden eruit te halen. De glansgraad neemt aanzienlijk toe.

stijnkenens
31 oktober 2012, 22:40
Raar, mijn ervaring is dat je zijdeglans niet tot een hoogglans kan polijsten.
Ik had ooit eens een verkeerde bus gekocht. Toch gespoten, maar bij het polijsten bleef het mat, het blonk wel meer dan het niet gepolijste deel, maar echte hoogglans kreeg ik er niet op !

Soit, misschien hangt het van lak tot lak af.
Ik had een 2k watergedragen matte lak gebruikt ...


s.

Paul Schermer
1 november 2012, 09:50
Het is niet de bedoeling dat zijdeglans hoogglans wordt, en helemaal vuil afstotend zal ook niet lukken. maar ik kan me voorstellen dat een mooi cleaning/polish product de lak wel een beetje extra beschermd. En er zullen ongetwijfeld oneffenheden in de lak zitten, wellicht worden die ook wat gemaskeerd.

gengar
1 november 2012, 10:37
de lak beschermen doe je door er een beschermlaag op te zetten niet door materiaal weg te nemen. Harde deeltjes verwijderen, die op een of andere manier op de gitaar zijn terechtgekomen, wanneer je de gitaar schoonmaakt helpt erbij om krasvorming te voorkomen.
Als je het over een polish product hebt heb je het over een product met deeltjes er in die een schurende werking hebben. Dit is juist het tegenovergestelde van de lak beschermen. Feitelijk is het het een schuurpapier in vloeibare vorm. omdat de deeltjes dusdanig fijn zijn worden de oneffeneden weggepolijst indien deze niet te groot zijn en wordt de glans verhoogd.
Doe je dit vaak genoeg dan ben je door je laklaag heen.
Dus je maskeert niks, je neemt daadwerkelijk iets van de lak/ oneffenheden weg bij een polijstproduct.

Mijn ervaring met producten als gibson/ martin/ etc etc is dat deze lang niet zo goed werken als bijvoorbeeld 3M. Uit de autolakken industrie komt natuurlijk alle knowhow op dit gebied en daarom raad ik ook aan om uit deze hoek de producten te gebruiken. Wel met in het achterhoofd houdende natuurlijk dat schellac en nytrocellolose etc daar niet gebruikt worden dus analyseer eerst alles wat je aankoopt op samengang met de lak waar je het op gaat gebruiken.

Paul Schermer
2 november 2012, 17:38
Als je het over een polish product hebt heb je het over een product met deeltjes er in die een schurende werking hebben. Dit is juist het tegenovergestelde van de lak beschermen. Feitelijk is het het een schuurpapier in vloeibare vorm.

Dat verklaart een heleboel!
Ik was in de veronderstelling dat polish iets toe zou voegen in plaats van weg nemen.
In dat geval hou ik het bij de lak zoals die nu is. :ok:

Bedankt voor de verheldering.