PDA

View Full Version : Gitaren met smalle/dunne neck voor kleine handen.



NewDay
30 oktober 2012, 20:01
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem!
Mijn gitaarspel wordt -heb ik onlangs ondervonden- gehinderd door het feit dat ik nogal kleine handen heb.
Een voorbeeld is dat ik op mijn huidige gitaren amper met mijn duim op de lage E snaar kan spelen. Of toch niet zonder dat ik verga van de pijn.
Andere problemen zijn dat bijvoorbeeld bij fingerpicking ik in mijn linkerhand snaren ga dempen die helemaal niet gedempt moeten zijn.
Stretch oefeningen verhelpen dit wel in beperkte mate, maar niet voldoende.

Nu dacht ik misschien dat dit gewoon aan de hals van de gitaar lag en ik misschien gewoon een gitaar moet hebben met een dunnere of smallere hals.
Ik heb ook al wat opgezocht via internet maar wordt er niet echt wijzer uit.
Hebben jullie misschien enkele ideeën of tips? Of als het probleem daadwerkelijk aan de dikte van de hals ligt, welke gitaren staan dan "bekend" voor niet zo'n dikke hals te hebben?
Ik speel amper metal dus jackson en het merendeel van Ibanez zijn dus helaas denk ik geen optie?

Thanks!

Mr.Fingers
30 oktober 2012, 20:04
Gibson ES335 van 1965-1970. Zijn echte tandenstokertjes (38mm brede topkam). Helaas vrij duur :)

geert1976
30 oktober 2012, 20:07
Hallo allemaal!

Ik zit met een probleem!
Mijn gitaarspel wordt -heb ik onlangs ondervonden- gehinderd door het feit dat ik nogal kleine handen heb.
Een voorbeeld is dat ik op mijn huidige gitaren amper met mijn duim op de lage E snaar kan spelen. Of toch niet zonder dat ik verga van de pijn.
Andere problemen zijn dat bijvoorbeeld bij fingerpicking ik in mijn linkerhand snaren ga dempen die helemaal niet gedempt moeten zijn.
Stretch oefeningen verhelpen dit wel in beperkte mate, maar niet voldoende.

Nu dacht ik misschien dat dit gewoon aan de hals van de gitaar lag en ik misschien gewoon een gitaar moet hebben met een dunnere of smallere hals.
Ik heb ook al wat opgezocht via internet maar wordt er niet echt wijzer uit.
Hebben jullie misschien enkele ideeën of tips? Of als het probleem daadwerkelijk aan de dikte van de hals ligt, welke gitaren staan dan "bekend" voor niet zo'n dikke hals te hebben?
Ik speel amper metal dus jackson en het merendeel van Ibanez zijn dus helaas denk ik geen optie?

Thanks!

Welke muziek stylen speel je dan?

NewDay
30 oktober 2012, 20:13
Welke muziek stylen speel je dan?

Vooral richting blues, jazz, pop, rock, indie, funk...noem maar op :)

arjanb01
30 oktober 2012, 20:39
Probeer musicman gitaren eens, heerlijke necks en de frets zijn smaller dan van andere gitaren. Bevallen die, dan wil je niets anders meer!

jerome
30 oktober 2012, 20:45
Fender Japan Contemporary strat!

Rock Bottom
30 oktober 2012, 21:26
De Aria Pro II TA series zijn goede semi hollows uit de 80 en 90er jaren waar ik niet mee uit de voeten kan omdat de hals me te dun is. Op marktplaats vind je ze met regelmaat.

Oranjeaap
31 oktober 2012, 00:04
Ik ken je probleem. Heb voor een man ook bijzonder kleine handen. Het beperkt je spel inderdaad, daar ga je nooit aan ontkomen. Ik heb een Gibson Les Paul Classic met een erg dunne hals en kan daar echt als een tierelier op lopen rocken. Maar ik moet toegeven dat een dikke hals altijd wel fijn speelt. Ik kan dan altijd wat minder goed bij de dikkere snaren, en kan lang zo snel niet spelen als normaal, maar een dikke hals heeft ook zeker zijn charme. Uit eigen ervaring merk ik dat het gewoon een kwestie van wennen is. Een dikke hals valt erg tegen na een tijdje op dunnere halzen te hebben gespeeld, maar speel je een maandje op dikke dan weet je niet beter en kom je er prima mee weg.

vulvasonic
31 oktober 2012, 01:37
Ik denk ook dat het vooral een kwestie is van gewenning. Je bent niet de enige gitarist met kleine handen.
De meeste Fender-achtigen hebben wat smallere halsjes dan de meeste Gibson-achtigen. Daar staat tegenover dat de mensuur van de meeste Fender-achtigen weer groter is, waardoor je je vingers meer moet spreiden.

Als het echt een groot probleem voor je is en je bent ervan overtuigd dat het je ontwikkeling in de weg staat, zou je een Fender Jaguar, of een Fender Mustang kunnen overwegen (vanwege de kortere mensuur). De keus is dan wel uiterst beperkt. En het is maar zeer de vraag of deze gitaren voldoen aan je smaak.

Napoje
31 oktober 2012, 09:18
als je een gitaar met bolt on hebt kan je natuurlijk een custom hals laten maken of laten aanpassen door een bouwer

Harry
31 oktober 2012, 10:57
of niet je duim gebruiken voor de lage E.

Quadrifoglio
31 oktober 2012, 11:00
Stom genoeg krijg ik het idee dat er nog wel wat de optimaliseren valt in de manier waarop jij gitaar speelt

Antoon
31 oktober 2012, 14:16
De ultieme gitaar voor iemand met kleine handen is de Gibson Byrdland. Ik geloof dat daar ook goedkope kopieen van bestaan (Epiphone, ouwe Ibanez). Let er dan op dat ze de originele halsmaat aanhouden.

Andere posters hebben wel gelijk dat je met kleine handen door oefening nog heel aardig weg kan komen op dikke halzen. Verder maakt wat ze bedoelen met 'shoulder' ook veel uit. Mijn belangrijkste gitaar heeft een dikke hals maar weinig 'shoulder' door z'n V-vorm. Daarom kan ik er met kleine handen heel aardig op vooruit.

Edit: Veel Rickenbackers hebben ook smalle dunnen halzen met een korte mensuur. Bijvoorbeeld dat ding waar John Lennon vroeger op speelde (die zwarte). Dat is een heel klein gitaartje dat er toch goed uitziet. Rickenbackers passen misschien ook wel bij je speelstijl.

aapddd
2 november 2012, 15:26
Ik heb een Ibanez RG760 gehad uit begin jaren 90. Nog nooit zon dunne hals gezien, voor mij niks aangezien ik nu een gibson les paul studio met dikke 50's hals heb en deze net dik genoeg is....

Maar de Ibanez was H S S gevreesd dus qua stijl kon ik er alle kanten mee op , ook blues enz.

rpl
2 november 2012, 16:33
Aan de andere kant maakt het niet veel uit hoor gezien dit filmpje :chicken:


http://www.youtube.com/watch?v=VTdsjZqbFyQ

Jan H
2 november 2012, 19:11
Probeer de London City's eens, Tele en of Strat die zouden wel eens de oplossing kunnen zijn voor jou probleem. (ik heb er overigens geen commercieel belang bij)

http://www.youtube.com/watch?v=llvcloQo140&feature=fvwrel


http://www.youtube.com/watch?v=9Or80lK2Kfg&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=LYBFhcmp-x8&feature=relmfu