PDA

View Full Version : Orange Rocker 30 ruist



orangerocker
30 oktober 2012, 19:49
hallo allemaal,

Sinds gisteren is mn Orange Rocker 30 Combo erg ruisgevoelig, als ik speel hoor ik de ruis net zo hard als mn gitaarspel. Tot gisteren had ik nooit last van ruis, zelfs niet met singlecoils. Ik heb het net met 3 gitaren en 2 kabels getest en daarom denk ik dat het aan mn versterker moet liggen... De singlecoils van mn strat geven een stuk meer ruis dan de humbuckers op mn les paul.

Het vreemdste vind ik nog dat de ruis van bijna niets tot heel veel gaat als ik mn gitaar beweeg. Als ik mn gitaar precies de goede kant op wijs merk ik er bijna niks van maar 90% van de tijd dus wel. Ik had er gisteren last van, vanochtend niet en nu weer wel..

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Voorversterkerbuizen, eindbuizen?

Alvast bedankt!

fastfolkert
30 oktober 2012, 20:25
Is het echt ruis, of meer 50Hz/100Hz/HF "brom"?
Dat laatste kan diverse oorzaken hebben (radiated emission), zoals TL armaturen, PC's etc. Heb je die sinds kort in de buurt?

YMMV

orangerocker
30 oktober 2012, 20:39
Gelukt! Mn vader is de woonkamer en de keuken aan het witten en heeft daarom een grote lamp van de ene kant van het huis naar de andere kant gezet, als ik die lamp uitzet dan is de ruis weg. Ik had op mn kamer alle elektronica al uit gedaan maar ik dacht niet dat het een lamp beneden zoveel verschil zou uitmaken.. Dat verklaart ook waarom hij het in de middag wel deed, toen stond de lamp uit.

Bedankt voor je hulp :)

fastfolkert
30 oktober 2012, 21:02
Gelukt!
Bedankt voor je hulp :)

Graag gedaan :punk:

Buzzel
31 oktober 2012, 14:54
Ik moet wel zeggen dat het drive kanaal van de rocker altijd wel een beetje lawaaiig is.

Mr. Dynamite
31 oktober 2012, 18:24
En anders was het hoogstwaarschijnlijk een slecht preamp buisje geweest ;)

Buzzel
31 oktober 2012, 18:50
En anders was het hoogstwaarschijnlijk een slecht preamp buisje geweest ;)

Dat moet ik inderdaad eens checken.

orangerocker
31 oktober 2012, 18:53
Ik moet wel zeggen dat het drive kanaal van de rocker altijd wel een beetje lawaaiig is.

Ik heb hier nooit last van eigenlijk, als de versterker op tien staat met de gain op driekwart, ja dan gaat ie wel ruizen, maar op bandvolume hoor ik geen ruis, ook niet met singlecoils.

Buzzel
31 oktober 2012, 19:03
Ik heb hier nooit last van eigenlijk, als de versterker op tien staat met de gain op driekwart, ja dan gaat ie wel ruizen, maar op bandvolume hoor ik geen ruis, ook niet met singlecoils.

Tja, bandvolume is bij mij wel sowieso alles op 12 uur, dus is wel redelijk hard. Maar ik haal wel wat 12ax7 buisjes, misschien ook maar setje jj el34 buizen scoren aangezien amp cathode bias is zal bias wel ok zijn als ik buizen vervang. Maar ik kan ook dat even nameten.

orangerocker
31 oktober 2012, 19:21
Mijn bandvolume ligt wel een stukkie lager dan die van jouw, dus daar kan het ook aan liggen. Alle EL34 kunnen erin zonder te biassen geloof ik, in mijn Orange zitten Electro Harmonix buizen maar heb nooit andere geprobeerd. Kan je me het verschil in geluid laten weten als je ze hebt vervangen? Ben benieuwd of er echt een groot verschil is.

Buzzel
31 oktober 2012, 19:25
Mijn bandvolume ligt wel een stukkie lager dan die van jouw, dus daar kan het ook aan liggen. Alle EL34 kunnen erin zonder te biassen geloof ik, in mijn Orange zitten Electro Harmonix buizen maar heb nooit andere geprobeerd. Kan je me het verschil in geluid laten weten als je ze hebt vervangen? Ben benieuwd of er echt een groot verschil is.

Zal ik doen, ben zelf ook wel benieuwd. De huidige buizen zitten er ook al wel een zetje in geloof ik.

Mr. Dynamite
31 oktober 2012, 19:38
Jou preamp buisjes zullen wel een keer aan hun eind zijn ja. Heb nog wel wat JJ's liggen, kun je zo ff checken.

@orangerocker, onze oefenruimte is een geval apart.. alles gaat daar zachter ofzo.
Mijn bluesbreaker gaat daar zo naar 4, terwijl ik live meestal aan de 2-3 kom. En dat scheelt best in volume.

orangerocker
31 oktober 2012, 20:00
Vandaar, ik dacht al: speel ik nou zo zacht ;)
Als ik bij mijn repetitie op het dirty kanaal alles op 12 uur zet dan hoor je me overal vierkant bovenuit, en dat met 30 watt...
Hoewel mn cleane channel wel vaak op twaalf uur staat en een enkele keer bij een optreden voluit, maar dan gebruik ik het als drive channel en mn dirty channel voor de leads.

@Buzzel, gebruik jij toevallig een drive/boost pedaal voor leads? En welke is dat dan? Ik wil er waarschijnlijk één kopen en het schijnt dat ie erg kieskeurig is betreft pedaaltjes;)