PDA

View Full Version : Snel nodig!! Akkoorden "Walk On By"



Matthijs24
30 oktober 2012, 17:16
Nu vind ik het prima om akkoorden uit te zoeken. Ik kan dat ook nog redelijk precies, ik hoor de 9ens en 6jes wel. Overmatigd en verminderd, geen probleem, ik houd ervan. Maar hier zitten progressies in waar ik stapelgek van word. Wie helpt mij? Sorry, geen tablatuur maar vond het hier wel bijpassen.

Eerste akkoordenreeks loopt van 0:48 tot 0:51 (tot de F7#9). 2e 0:55 tot 1:00. Direct daarna komt weer een progressie die loopt tot 1:06. 1:28 tot 1:31. 1:35 tot 1:46. Poeh poeh, allemaal van die loop-akkoorden. Kunnen dubbelen tussen zitten, ik zou je eeuwig dankbaar zijn, werkelijk waar :seriousf:!

FILMPJE (http://www.youtube.com/watch?edit=vd&v=z8mO5IHOfB0)

peter_heijnen
31 oktober 2012, 14:12
Zo te zien ben je nog niet geholpen terwijl er haast lijkt geboden:

-F7b10, Ab13, G13, Gb13

-Eb9, D7b10, Db9, C7b10, Bb7/F, F7b10

-F7b10, Ab13, Bb13, B13

-Ab13, G13, Gb13

-Eb9, D7b10, Db9, C710, Bb7/F, F7b10, G13>Ab13, A13>Bb13, C7>Db7

Matthijs24
31 oktober 2012, 23:00
Tnx Peter! Volgens mij zijn ze niet perfect maar ben een eind op weg! Snel oefenen voor een gig (redelijk belangrijk)! Je hebt me al een enorm stuk geholpen, ontzettend dankbaar! Als er mensen zijn die het nog iets anders hebben, graag posten!

Pepe
31 oktober 2012, 23:17
Ik speelde hem altijd in de Stranglers versie

Am / Dm / Am / Dm / Am

Gm / C / Gm / C

Dm / Am / Bb / C

F / Bbmaj7 / F / Bbmaj7 / F / Bbmaj7 / F

Matthijs24
31 oktober 2012, 23:25
Heb je het filmpje gezien Pepe ;)?? Het gaat dus ook niet om die sectie! Wil even gezegd hebben dat dit toch ook wel een prachtig nummer is van GOD Burt Bacharach! Beste componist ever wat mij betreft :cherub:

Pepe
31 oktober 2012, 23:53
oh nee... gewoon als een malle blind gaan typen... ik ga even kijken...


aja... andere koek. Het solo gebeuren speelde zich bij mij af in de Am /Bm akkoorden todat je noten op waren.

filmpje voor het sentiment


http://www.youtube.com/watch?v=jqfqVDHNW6c

peter_heijnen
1 november 2012, 08:10
Tnx Peter! Volgens mij zijn ze niet perfect maar ben een eind op weg!
Ik zie je verbeteringen graag tegemoet. ;)

Matthijs24
9 november 2012, 13:23
Twijfel alleen een beetje aan de B13 :). Maar je hebt me gered voor een optreden! Dank Peter!

Matthijs24
11 november 2012, 16:20
Is die B13 niet gewoon een C#7?

peter_heijnen
13 november 2012, 09:41
Absoluut is ie dat, is een C#9. B13 heeft er in de verste verte niets mee te maken, hoe ik daar bij kwam? My bad.

Fijn dat het optreden gelukt is. Hadden bassist en toestenist het ook zelf uitgezocht en klopte het bij elkaar?

Matthijs24
13 november 2012, 20:30
Jep hadden het zelf uitgezocht en ging lekker! Doe hem nu ook in mijn eigen setlist! Vind dat eind echt te gek (arrangement van Peter Tiehuis). Nog een vraagje waar jij me misschien mee kan helpen. Je hoort in het majeur-gedeelte een paar keer Bb/C (bijv. op 0:19). Maar als we in het blues-feel gedeelte zitten word dat door iets anders vervangen, nog steeds met C als basnoot, maar ik kan em niet vinden.... Op 0:39 hoor je dat. Kan jij hem vinden?

peter_heijnen
14 november 2012, 09:48
Zo te horen b10b13 zonder terts. Door het weglaten van de terts klinkt het mooi open en niet zo standaard b10. Maar 'gewoon' b10 kan net zo goed, want die heeft uiteraard dezelfde functie met net dat andere kleurtje.

Matthijs24
14 november 2012, 12:21
Nu bedoel je Cb10b13? Dus C, Bb, Eb, Ab (dit is zonder grote ters).

peter_heijnen
14 november 2012, 12:38
Dat ga je nou even zelf uitvogelen. ;)

Matthijs24
14 november 2012, 13:39
Ja was natuurlijk ook niet zo moeilijk, sloeg nergens op, sorry ;). Nogmaals bedankt!

Matthijs24
22 november 2012, 15:03
Hahaha, dit is leuk. De bassist zei; die Bb7/F klopt niet, er zit een E in de bas. Ik spelen, nja dat klinkt helemaal niet, maar voor de bas kan ik het begrijpen dat klinkt dan toch weer anders. Hij mailen naar degene die dat stuk gecomponeerd heeft (arrangement) en Peter (Tiehuis) antwoord; het akkoord is een E7. Ik moet zeggen, ik hoor nog steeds de Bb en de E7 komt heel raar over maar misschien moet ik eraan wennen. Het gaat om 1:00, voor de F7#9 (voor als je het wil checken ;)):

http://www.youtube.com/watch?v=z8mO5IHOfB0

peter_heijnen
23 november 2012, 10:21
Haha ja ik hoor het, ben ik er weer eens te snel doorheen gegaan. Is natuurlijk helemaal de schuld van tiehuis zelf, had ie me maar beter les moeten geven. :)

My bad, sorry dat je nu steeds die Bb7 hoort. Ik weet niet welke ligging E7 je daar nu speelt maar als je die in 7e positie pakt (1-3-7-3) schuif je hem daarna zo door naar F7b10. Beter nog: laat in die E7 de bovenste 3 weg voor een -naar mijn smaak- mooiere toplijn.

Ook zo iets trouwens: ik heb na mijn studie begrepen dat 7#9 de betere benaming is, maar toch blijf ik volharden in 7b10

terrasbeest
23 november 2012, 10:38
7b10 , als er geen 3 inzit ?

Harald
23 november 2012, 10:41
b10 leest waardeloos... Maar goed, EHendrix leest ook niet vlot ;) Ben het alleen in Berkeley boeken tegengekomen eigenlijk. En dan heb je nog de variant met driehoekjes rondjes en rondjes met een streep. (Hoewel, dat laatste heb ik wel vaker gezien, ook in bigband partijen. Weet nog steeds niet zeker welke nu dim en welke half dim is)

E7 Bb7 moet toch kunnen als tritonus substitutie?

Voorgisteren bij een nummer van onze toetsenist... (You don't call the shots) waar ik met de solo best even moet opletten gezien het schema. Dat Scofield achtige is al niet bepaald mijn specialiteit. ...what the fuck, zit ie nu de akkoorden te vervangen? Bleek later dat er ineens een echo op zijn piano zat waardoor elk akkoord dat hij speelde 3 keer langs kwam. Van die dingen :sneaky: :D

Harald
23 november 2012, 10:43
7b10 , als er geen 3 inzit ?

7#9 is toch net als de muziek in die bluesbrothers bar. (we've got both kinds of music, country AND westerN!) Got both kinds of thirds, large AND small!

peter_heijnen
23 november 2012, 10:49
Grappig, als ik #9 moet lezen begin ik al te vloeken.

b10!!!! :)

peter_heijnen
23 november 2012, 10:54
7b10 , als er geen 3 inzit ?
Functie is dom7, maar door de 3 niet te spelen verander je het obligate b10 kleurtje. Functie verandert daarentegen niet, immers.

Matthijs24
23 november 2012, 14:58
Oke dit gaat te ver voor me, ik heb altijd begrepen dat het beiden hetzelfde is, heb 7#9 geleerd. En weetje, in een andere ligging klinkt de E7 ook beter, maar misschien hoor ik toch liever de Bb7/F! Dan gaat het niet meer om correct of niet, maar smaak! Ik speel niet alle noten van het akkoorden (waardoor het ook een Fm6 kan zijn) maar in ieder geval. Ik ga nog heel vaak luisteren, aan de E7 wennen, en dan beslissen wat ik mooier vind ;-). Dank Peter! Ik zet wel een keer een filmpje hier neer van onze versie tijdens een gig!

terrasbeest
23 november 2012, 16:06
E7 is natuurlijk ook de tritone-sub voor Bb7. Bdim7 ( Bb7 zonder grondtoon met B in de bas) klinkt ook wat als een E7b9 zonder grondtoon.

Harald
23 november 2012, 20:00
Grappig, als ik #9 moet lezen begin ik al te vloeken.

b10!!!! :)

Gewenning, ik heb vooral uit het real book gespeeld. En daar doen ze niet aan b10 (het enige echte, dat onder de toonbank verhandeld werd :) )

Harald
23 november 2012, 20:02
( B7 zonder grondtoon met B in de bas) B7/B Wow, dat kan moeilijker. Wat dacht je van Badd7/B?

Ik neem aan dat je Bb7 bedoeld? ;)

terrasbeest
23 november 2012, 20:52
B7/B Wow, dat kan moeilijker. Wat dacht je van Badd7/B?

Ik neem aan dat je Bb7 bedoeld? ;)

Da's een gewoon dim7 hoor. ( X 2 3 1 3 X of B F Ab D ). De B wordt dan even een b9 toegevoegd aan een Bb7 zonder de grondtoon.
Een Badd7 : denk niet dat dat bestaat , is dat niet gewoon B7 ?

Harald
23 november 2012, 23:44
Schnik, snapte dat je een dim akkoord bedoelde... maar je schreef een B7 met een B in de bas. Waarop ik stelde dat je een Bb7 bedoeld moest hebben (ipv de B7 dus) Met een B als bas heb je dan idd een Bdim. Geloof dat we hetzelfde bedoelen, maar dat je mijn gevoel voor humor iets te serieus genomen hebt :(

terrasbeest
24 november 2012, 09:50
Slordig geweest, sorry. Posts aangepast : denk dat het nu correct is:hide:

Harald
24 november 2012, 10:11
Geen probleem.. vond hem wel grappig. Misschien een topic openen voor de meest onzinnig gecompliceerde akkoordnaam (vandaar de add7 dat is tenslotte onzinnig)

peter_heijnen
24 november 2012, 10:36
Oke dit gaat te ver voor me, ik heb altijd begrepen dat het beiden hetzelfde is, heb 7#9 geleerd. En weetje, in een andere ligging klinkt de E7 ook beter, maar misschien hoor ik toch liever de Bb7/F! Dan gaat het niet meer om correct of niet, maar smaak! Ik speel niet alle noten van het akkoorden (waardoor het ook een Fm6 kan zijn) maar in ieder geval. Ik ga nog heel vaak luisteren, aan de E7 wennen, en dan beslissen wat ik mooier vind ;-). Dank Peter! Ik zet wel een keer een filmpje hier neer van onze versie tijdens een gig!
Correct of smaak, als je de versie van peter wilt spelen dan hoort die e7 er in. En als je het wilt aanpassen kan dat ook net zo makkelijk, peter doet dat ook met zijn arrangement tov het origineel en da's nou net de grap van lichte muziek! Filmpje houden we dan nog tegoed. ;)

peter_heijnen
24 november 2012, 10:41
Gewenning, ik heb vooral uit het real book gespeeld. En daar doen ze niet aan b10 (het enige echte, dat onder de toonbank verhandeld werd :) )
Gewenning precies. Ik kom dus maar een enkele keer 7#9 tegen en die enkele keer komt altijd ongelegen. ;)

Ik had dus een onecht real book. :)

terrasbeest
24 november 2012, 10:55
Correct of smaak, als je de versie van peter wilt spelen dan hoort die e7 er in. En als je het wilt aanpassen kan dat ook net zo makkelijk, peter doet dat ook met zijn arrangement tov het origineel en da's nou net de grap van lichte muziek! Filmpje houden we dan nog tegoed. ;)

OK. Hoe doe je zo'n arrangement ?

Harald
24 november 2012, 10:58
Ach, tegenwoordig moet ik mijn band-partijen sowieso zelf uitzoeken of bedenken. (en soms on the spot...) Moet altijd een beetje grinniken als onze toetsenist voor Embrace (instrumentaal santana achtig eigen nr) het akkoordenschema erbij moet pakken. Leuk, zo'n bluesband. Komt hij met een chordsheet van 4 bladzijden A4 :seriousf:

peter_heijnen
24 november 2012, 13:05
OK. Hoe doe je zo'n arrangement ?
Bedoel je hoe je dat maakt?

terrasbeest
24 november 2012, 13:38
Bedoel je hoe je dat maakt?

(Zuivere nieuwsgierigheid hoor .) Zo'n 'chromatische 'progressie dus. Ik heb zelf wel een paar truukjes : omkeringen, tussendominanten,tritone-subs.

peter_heijnen
24 november 2012, 14:08
Ik heb eigenlijk geen trucjes. Ik ga altijd uit van de/een melodie en bedenk daar dan een bas bij. De rest kan ik dan wel opvullen, en als ik er niet uitkom, helpt de theorie me op weg. Gewoon wat puzzelen en dan ontstaat er meestal wel iets on the go.

Ik ben toevallig bezig met het omzetten /arrangeren van een melodie van een bridge van een liedje van een zangeres. Op het origineel hoor je wat iemand er ooit bij bedacht had. Je hoort dat diegene vanaf de tweede helft het ritme/tempo loslaat. Dat kan nooit goed gaan, want zelfs rubato heeft ritme en tempo. Dus heb ik de zangeres een guide laten inzingen met een metronoom, er een bas bij bedacht en de boel opgevuld. Heerlijk knus puzzelen binnen bij de kachel! :)

http://soundcloud.com/peter_heijnen/hold-on-bridge-origineel

http://soundcloud.com/peter_heijnen/hold-on-bridge-revised

En dan 'weet' ik dus niet wat ik doe, want als ik het op gitaar wil spelen moet ik eerst uitzoeken wat het is... ;)