PDA

View Full Version : Foot switchers; OctaSwitch etc



Koenios
30 oktober 2012, 15:46
Hallo allemaal,

Ik zit me al een tijdje te verdiepen in een goede switcher die ervoor zorgt dat ik zowel al mijn pedaaltjes in een true bypass loop kan zetten, als mij de mogelijkheid geeft om meerdere pedalen in 1x te switchen.
Als een van de eerste dingen kwam ik uit op de Sound Sculpture Switchblades, en de Voodoo Lab switchers. Helaas zijn dit voor mij gewoon echt onbetaalbare, en ook onnodige oplossingen.

Om deze reden ben ik mijzelf gaan verdiepen in de floor switchers. Na wat zoeken kwam ik uit bij de octa-switch van Carl Martin. Op zich een te gek ding, alleen vind ik het limiet van maar 8 presets een beetje jammer, omdat ik in sommige gevallen er wel wat meer zou willen gebruiken.

Nou kwam ik na wat zoeken uit op een aantal opties:

http://www.rocktron.com/products/controllers/patchmateloop8floor/
http://www.palmer-germany.com/mi/en/OCTOBUS-8-Channel-programmable-Loop-Switcher-PEOCT.htm
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_fxl8.htm


De patchmate floor van Rocktron lijkt mij een zeer goed systeem. Maar ik begrijp hem nog niet helemaal. Kun je de 128 presets nou alleen krijgen wanneer je een extra midi schakelaar gebruikt, en deze enkel inzet om de patches te kunnen gebruiken? Want met zo'n midi ding erbij wordt het natuurlijk alsnog onbetaalbaar. En zonder dat ding lijkt hij mij net zo gelimiteerd als de octa-switch, maar gewoon minder praktisch?

Dat ding van Palmer lijkt in principe ideaal. 8 banks, met ieder 4 switches. Dus in totaal 32 presets met 8 patches. Gewoon een wat uitgebreidere versie van de octa-switch. Misschien wat lastiger te begrijpen, maar dat moet geen probleem zijn na wat uitzoeken. Mijn vraag is dus, is dit wel van dezelfde kwaliteit als de octa-switch of niet?

Daarnaast dan nog de Harley Benton. Dat ding lijkt mij eigenlijk te mooi om waar te zijn. 32 presets, 8 patches, en dan maar 129€? Lijkt mij dat deze iig geen true bypass is, of anders gewoon goedkope meuk dat maar 1 jaar mee gaat. Misschien is dit een verkeerde aanname, en is dat ding eigenlijk juist wél goed. Wie kan het mij vertellen? Ik kan er namelijk vrij weinig over vinden.

Een flink verhaal, maar wel allemaal brandende vragen die zowel google als de zoekmachine van deze site mij niet kunnen beantwoorden. Hopelijk jullie wel..! Mocht er iemand nog een andere suggestie of raadgeving hebben. Mijn budget ligt op de 300€. Die Rocktron is 320€, dat zou dan ook nog wel kunnen, maar veel hoger wil ik niet gaan.

Bij voorbaat dank!

Buzzel
30 oktober 2012, 17:44
Het is wel een systeem waar ik eens over heb nagedacht, maar voor die paar pedaaltjes die op mijn plank staan heb ik er mij nog niet in verdiept. Dus ik lees even lekker mee :)

Zoals je al zegt zijn ze best wel prijzig, dat is ook iets wat mij weerhoud. Zelf bouwen gaat mij denk ik niet lukken met zo'n ding :(

Dirk_Hendrik
30 oktober 2012, 18:48
Buiten je budget maar ik heb deze:
http://www.loopersparadise.de/en/pro.php?p=143
te logeren gehad. Erg goed doorontwikkeld apparaat!

Koenios
30 oktober 2012, 19:59
Buiten je budget maar ik heb deze:
http://www.loopersparadise.de/en/pro.php?p=143
te logeren gehad. Erg goed doorontwikkeld apparaat!

Mooi ding, zeker weten. Maar écht te duur helaas. ;)

Ik heb momenteel iig contact gehad met iemand van Palmer en het lijkt mij wel mooi om even hier die info te delen. Het systeem werkt dus zo: Je hebt de mogelijkheid om 8 banks in te stellen, met elk 4 presets(A,B,C,D). Tussen de banks is makkelijk te schakelen, en tussen de presets ook. Hij lijkt erg op de Octa-Switch, behalve dan dat je hier 32 presets hebt met 4 aparte schakelknoppen (A,B,C,D), ten opzichte van 8 presets met allemaal een aparte schakelaar.

Bij mij was het vooral de vraag: Is hij true bypass? Antwoord was: Ja
Daarnaast had ik nog iets wat ik erg belangrijk vond: Stel je zit te spelen op preset A van bank 1, en je wilt schakelen naar preset B van bank 3 ofzo, gaat hij dan bij het van bank wisselen ook direct de presets wisselen. Dus zodra je vanaf preset A, bank 1 naar bank 2 gaat, hij ook meteen daar preset A activeert, en niet blijft wachten totdat jij ook werkelijk een nieuwe preset kiest.

Hierop was het antwoord een filmpje dat een van de mensen bij palmer dus snel even voor mij gemaakt had (wat een service!). Hierin liet hij zien dat hij dus wacht totdat jij werkelijk de nieuwe preset aanklikt. Hierdoor kun je dus ook moeiteloos tussen de presets op verschillende banks switchen.

Al met al lijkt het mij dus een tof apparaat, en momenteel staat deze bij mij met meer waarschijnlijkheid op de aankopen-lijst dan de octa-switch.

Ik ben echter nog wel heel erg benieuwd naar ervaringen van andere mensen met dit soort apparaten, en andere suggesties.

Il_Falco
31 oktober 2012, 00:04
Voor hoeveel pedalen is het? Moet er nog iets anders mee geswitched worden? midi, amps of zo?
2 --> Lehle dloop sgos
3,4 --> voodoolab pedalswitcher (+ commander) (2 lehle dloop sgos)
5,6 --> Musicomlab
7,8 --> musicomlab, ...

peter_heijnen
31 oktober 2012, 09:40
De palmer ziet er volwassen uit, maar de harley benton is zo lekker klein (ik hoop dat teeven en opstelten hier niet meelezen als ik die zin bekijk...)

De switches zijn er om de presets te schakelen dus daar gaat wellicht geen audio heen. Hoe wordt de audio dan geschakeld, relais? En heeft dat effect op de klank? Het lijkt mij dat de kwaliteit bepaald wordt door een processortje en datgene wat de audio schakelt. Kan dat tegenwoordig nog fout eigenlijk?

Dirk-Hendrik? ;)

Koenios
31 oktober 2012, 13:48
Die musicomlab ziet er idd erg goed uit, maar is echt te duur.
Het gaat momenteel om 6 pedalen, maar er komt er zeker spoedig nog 1tje bij. Dus 7 stuks eigenlijk.

Het gaat voor mij enkel om het switchen van de pedalen. Meerdere amps heb ik totaal niet nodig, omdat ik toch alleen maar op mn oude vertrouwde amp speel. Ook meerdere gitaren oid heb ik niet nodig, dus enkel en alleen de pedaaltjes en dan ben ik klaar. Dit moet wel zonder toneloss zijn. (hierom heb ik ook mijn twijfels aan de harley benton)

De octa-switch doet in principe voor mij wat ik nodig heb, maar ik vind de 8 presets gewoon iets te beperkt. Hierom zouden de palmer en de harley benton beide prima zijn, met 32 presets. De musicom zou ook heel tof zijn, maar gewoon te duur. Daarnaast is de rocktron volgens mij niet precies wat ik bedoel (althans, dat begrijp ik eruit).

Ik hoop nog steeds op iemand die mij iets kan vertellen over de palmer en/of de harley benton, want deze lijken qua functionaliteit beide ideaal, maar ik twijfel nog over de kwaliteit ervan.

peter_heijnen
31 oktober 2012, 14:14
Vertel je nu precies hetzelfde verhaal als eerder?... ;)

Koenios
31 oktober 2012, 21:14
Vertel je nu precies hetzelfde verhaal als eerder?... ;)

Lijkt erop, alleen is de nadruk veranderd vanaf ik ben de weg kwijt naar, ik heb een idee maar ik mis nog een paar stukjes informatie. Ik heb puur mijn vraag een beetje geconcretiseerd (althans dit heb ik geprobeerd).

jaywalker
1 november 2012, 09:38
g-lab gsc 2 of 3. Het voedt ook 2x 3 (9V) pedalen. Erg tevreden mee. Stuk goedkoper dan de musicom.

Koenios
1 november 2012, 16:13
g-lab gsc 2 of 3. Het voedt ook 2x 3 (9V) pedalen. Erg tevreden mee. Stuk goedkoper dan de musicom.

Mooi ding inderdaad. Maar die heeft toch maar 6 loops of zie ik iets over het hoofd?

peter_heijnen
1 november 2012, 16:47
-Voor de rocktron heb je geen extra midi pedaal nodig. Voordeel van de rocktron tov onderstaande HB en palmer: de rocktron loops zijn ev ook als switcher te gebruiken. Nadeel van het systeem is dat je iedere als audio gebruikte loop met een patchkabel moet doorlussen. Bij 7 pedalen houdt dat in: 6 extra patchkabels naast de 14 send/return kabels.

-Palmer maakt over het algemeen geen inferieur spul, dus dit ding zal zijn geld waarschijnlijk waard zijn.

-De harley benton heeft de naam niet mee, tenzij budget technisch ;), dus daarvan kun je beter wat reviews afwachten.

Als je helemaal zeker weten -ook in de toekomst- geen channel/fxloop/ampreverb met het ding hoeft te switchen zou ik zelf eerst werk maken van de palmer, hoewel ik uiteraard ook erg graag zou weten hoe dat nu zit met de HB.... ;)

jaywalker
1 november 2012, 22:12
Mooi ding inderdaad. Maar die heeft toch maar 6 loops of zie ik iets over het hoofd?

Klopt. Ik heb er een g lab 2x midi looper bijgedaan. Zodat ik met de g-lab 10 pedalen bedien.
G-lab: 6 pedalen
2x midi looper: 2 pedalen.
Daarnaast kan ik met midi de whammy 5 en de strymon timeline aan en uit zetten.

Koenios
4 november 2012, 18:00
Klopt. Ik heb er een g lab 2x midi looper bijgedaan. Zodat ik met de g-lab 10 pedalen bedien.
G-lab: 6 pedalen
2x midi looper: 2 pedalen.
Daarnaast kan ik met midi de whammy 5 en de strymon timeline aan en uit zetten.

Ja precies, dan komen er nog meer kosten bij en gaat het dus echt me wat te ver over mn budget heen, helaas ;)

Ik denk dat ik inderdaad werk ga maken van de Palmer, qua functionaliteit een tof ding, en qua kwaliteit is er ook zeker niks mis met Palmer voor zover ik heb gehoord. Toch ga ik nog eff wachten in de hoop dat ik van iemand iets hoor over de harley benton! Ik ga iig even Thomann mailen om te vragen of dat ding wel of niet true bypass is. ;) Die uitkomst zal ik iig even laten weten hier!

jaywalker
4 november 2012, 18:10
Ja klopt, heel erg hoge kosten. E40,- op MP.
Maar dat is alleen als je je fx-loop niet kan aanzetten met je ampswitcher.

Henri H
4 november 2012, 22:02
Die Rocktron spreekt mij ook wel aan, maar het lijkt me dat die switches zo dicht op elkaar zitten.
De Palmer vind ik dan weer zo groot, als je dat vergelijkt met de Musicom Lab.
Het linker gedeelte heb je qua oppervlakte eigenlijk niks aan.

Koenios
4 november 2012, 22:15
Ja klopt, heel erg hoge kosten. E40,- op MP.
Maar dat is alleen als je je fx-loop niet kan aanzetten met je ampswitcher.

Ik had hem nog niet op marktplaats gevonden, dus ik ging even uit van de €90,00 winkelprijs. Dat bovenop de 377€ van de gsc2 kom je toch al op een bedrag dat flink boven mijn budget zit. ;)

Koenios
5 november 2012, 11:58
De Harley Benton is dus inderdaad true bypass, en hij werkt erg goed, aldus de meneer van Thomann ;)

Ik ga nog eens eff nadenken iig. ;)

Koenios
5 januari 2013, 00:35
Nou, na nog een flink poosje nadenken (en weer 5 andere aankopen en kerstcadeaus verder), heb ik dan gisteren de knoop doorgehakt.
Ik heb de Harley Benton FXL8 maar eens besteld, onder het mom, proberen kan geen kwaad! Persoonlijk vermoed ik dat het gewoon een zeer goed ding is, want ik heb ook met een aantal microfoontjes al zeer goede ervaringen met huismerken van Thomann.

Daarnet de bevestiging binnen gekregen dat hij verzonden is, dus ik vermoed dat er dinsdag of woensdag een pakketje binnen komt! :)

Ik zal de bevindingen hier ook nog eens laten weten, want misschien vindt iemand het wel interessant!

the sure thing
5 januari 2013, 08:05
Pics and review, or it didn't happen!

Buzzel
5 januari 2013, 09:42
Ja, vertel ons wat je er van vindt!

Tristan
5 januari 2013, 10:43
Ik ben benieuwd, voor degenen op budget kan de MoenFX GEC9 ook wel interessant zijn.

Koenios
5 januari 2013, 22:28
Pics and review, or it didn't happen!

Komt eraan, komt eraan, geduld! Hij is nog onderweg helaas, ik ben ook zeeeeer benieuwd!

patrick0108
6 januari 2013, 13:58
Als Tip wil ik graag vermelden dat het loont om is te mailen of te bellen met de wat betere gitaarzaken dan de Multi stores.
Uitleggen wat je wensen zijn en je budget, Ik ben zo via MP bij de guitarking terecht gekomen en heb de GSC1 voor 199 euro Nieuw.
Mocht je te weinig hebben aan de gsc1 hier op gn staat een gsc2 die waarschijnlijk voor 250 te reserveren is.

plaatje van de gsc1 met loops en midi.......
http://imageshack.us/a/img17/9881/dsc05077sb.jpg

Koenios
6 januari 2013, 17:07
Ik ben bekend met de wat meer speciaal zaakjes, ook meerdere malen bij guitar king over de vloer geweest. En opzich is dit ook zeker het proberen waard, maar ik ga nu eerst eff afwachten tot ik die harley benton eens goed heb proefgedraaid!

Toch bedankt voor de tip ;)

Koenios
8 januari 2013, 18:04
Oke. Heb m zo'n 2 uurtjes geleden binnen gekregen. Dus meteen aan de slag gegaan, pedaaltjes aankoppelen. Echter heb ik (gezien dat dit nog uitproberen was) geen extra patch kabels mee besteld, en kon ik er dus helaas maar 4 pedalen in lussen. (Door de zowel send en return kabel) Maar dit was voor het testen genoeg!

Het apparaat.
Zeer kort, het is een true bypass pedaal waarmee je verschillende pedalen tegelijk aan en uit kunt zetten door middel van het instellen van presets. Het merk is Harley Benton, wat over het algemeen niet heel erg goed bekend staat (voor zover ik weet ook niet al te slecht overigens). Echter is hij heerlijk goedkoop (98€), en daardoor werd ik benieuwd, en vandaar dus deze test.

De geluidskwaliteit en true bypass test:

Eerst maar eens begonnen met alle pedalen uit te zetten en mijn signaal puur door de switcher te laten lopen. Dit even vergeleken met m'n gitaar direct inpluggen en ik moet zeggen, het verschil is ofwel écht miniem, ofwel er is gewoon geen verschil. Vervolgens heb ik ook even de stroom eraf gehaald om te testen of hij wel écht true bypass is, en ja hoor, het signaal ging er gewoon nog steeds doorheen.
Qua signaalverlies dus goedgekeurd, nergens last van. (ook geen brom oid)

Gebruiksgemak:

Qua gebruiksgemak wist ik er nog helemaal niks vanaf. Ik ben gewoon zonder iets te lezen of te bekijken gaan aansluiten en heb m aangezet. Dit was een eitje, alles is zo duidelijk als het maar zijn kan.
Vervolgens, de presets maken. Dit had ik denk ik in 20 seconden uitgevonden. Er zit een handig knopje op met "edit", om het aanpassen van de presets te starten en een knopje "store", voor wanneer je klaar bent met aanpassen. Om de loopjes in de presets aan en uit te schakelen druk je gewoon op de switches, deze zijn er 4, en je kunt er dus 4 mee aanpassen. Om de andere 4 loops aan te passen, ga je een bank omhoog of omlaag, en zo kun je de andere 4 aan passen. Uiteindelijk dus alle 8 zeer simpel aan te passen per preset.

Het switchen is vervolgens ook geen probleem, zolang je je eigen presets maar kunt onthouden. Er zijn 8 verschillende banks met elk 4 preset mogelijkheden. Hiertussen kun je probleemloos navigeren.

Degelijkheid.
Wat betreft de degelijkheid van het apparaat scoort het tot zover gewoon prima. De switches zijn enigszins goedkoop, in de zin dat ze iets zwaarder gaan dan wat duurdere switches. Opzich is dat geen probleem, en ik denk dat ze ook niet 1.2.3 kapot zullen gaan.
Het apparaat voelt gewoon stevig aan. (Gewoon aluminium en stevig gebouwd). Daarnaast zijn de lampjes erg helder en duidelijk, wat wel eens kan helpen bij optredens met bijvoorbeeld veel zonlicht.
Naast dit alles is het voor een switch heerlijk klein, en weegt het ook niet absurd veel. (ongeveer 2 kilo, iets minder).

Conclusie:
Al met al voor het geld vind ik het gewoonweg echt een fantastisch ding (tot zover!). Ziet er goed uit, doet precies wat hij moet doen, en hij zuigt ook geen toon weg of wat dan ook. Probleemloos switchen, en mogelijkheid tot 32 presets, wat voor de meeste muzikanten zeker genoeg moet zijn. Voor mij zeker wel in ieder geval.

Hoelang hij meegaat moet nog blijken uiteraard, maar ik zie op dit moment geen punten waarom hij fragiel oid zou moeten zijn. Gewoon al met al, zeer tevreden! Misschien maak ik nog wel een video-review wanneer ik nieuwe kabels heb bij besteld en hem even goed kan laten zien!

Groeten, en hopelijk hebben jullie hier iets aan!

http://farm9.staticflickr.com/8495/8361018065_32b097bda0_z.jpg

Buzzel
8 januari 2013, 18:45
Bedankt voor je review. Ziet er goed uit!

Henri H
8 januari 2013, 19:55
Mooie review, succes ermee. :ok:

patrick0108
8 januari 2013, 21:26
Goede review, en een betaalbare looper.....

dacrow
14 maart 2013, 11:36
In plaats van een nieuwe topic te starten, hier even op inpikken :)

Ik heb onlangs een (2ehands) ROCKTRON PATCHMATE FLOOR aangeschaft en meteen aan het vloeken geslaan toen ik ermee aan de slag wou gaan!

Ten eerste, als je in de preset mode zit gaat hij na selectie van vb. preset 1 rechtstreeks naar de loop mode zodat je weer op de preset knop moet drukken om vb. preset 2 te selecteren.
Na even googelen zag ik dat deze reeds V2 was dus dit kan je in de MIDI menu wijzigen, te gek eerste probleem van de baan!

Ten tweede, je moet elke loop verbinden naar de volgende loop met een aparte patch kabel, ONNOZEL !!
Oplossing: toestel opengedraaid en de print eens bekeken, de jack out van loop 1 staat langs de input jack van loop 2 :)
Even doorsolderen en een draadje solderen van print 1 naar print 2 hopla !!!
BROMMMMMMMMM

Natuurlijk de massa moet ook mee van print 1 naar print 2, dus heb het even gehouden op de eerste 4 loops doorsolderen en de laatste 4 doorsolderen, spaart je meteen 6 patchkabels uit en een hele hoop minder geklooi !!

Al bij al is het een degelijke looper voor 150€ als je deze twee minpuntjes oplost.

Iemand ideetjes om clever te bekabelen?
Ik zag een voorbeeld van een Octaswitch waar ze loop 5 verbinden met de amp in, en de return van loop 5 met de loop send van de amp, deze staat constant aan, de loop return van de amp is verbonden met de output vd Octaswitch. (even googelen en je vindt de foto)

The Lo Lands
14 maart 2013, 12:16
Ik heb een tijdje de G Lab GSC-1 gehad en toch weg gedaan vanwege het toch beperkte aantal loops en formaat. Werkte overigens wel prima!

Ik heb ook gekeken naar de Rocktron, Musicom lab e.d. Uiteindelijk viel mijn oog op de Moen GEC9. 9 loops, amp switchable, veel presets met schakelbare banks te maken en redelijk betaalbaar. Ik heb onlangs mijn plank weer uitgedunt door een tweede delay, overdrive en fuzz eraf te gooien dat ik het nu niet echt nodig heb. Maar mocht ik weer uitbreiden zou de Moen een goede keuze zijn.

Als je nog goedkoper uit wilt zijn zit er in de UK een webshop (buzz_electronics via ebay) die custom made looper pedalen maakt! Het enige nadeel wat ik bij deze loopers zou hebben is de kans op ploppen. Deze compacte controllers zijn true bypass, programmeerbaar maar hebben dus niet als de doorontwikkelde controllers een anti plop systeem. Het zou goed kunnen werken maar zelfs met losse tb pedalen krijg je soms wel eens een lichte plop bij inschakelen.

Daarnaast zijn er nog weinig loopers met stereo loops aangezien de laatste drie effecten in mijn keten stereo zijn (modulatie, delay en reverb). Ik speel dus ook over twee amps. De enige is van Cusackmusic, de Pedalboard Tamer Large met 6 mono loops en de laatste 3 zijn stereo. Nadeel is dat deze controller duur is en maar 9 presets kan maken :-/

Veel keuzes maar iedere mogelijk geschikte controller heeft ook weer zijn beperkingen. Voor nu blijf ik liever tapdancen :-)

Henri H
14 maart 2013, 19:25
Ik heb de Musicom EFXII, maar heb er nog weinig mee gedaan, mede doordat ik er eigenlijk geen zin in heb om er veel tijd aan te besteden, maar ook vanwege de beperkingen.
Ik heb een compacte plank met een stuk of 8 effecten erop, en ja, ik zeg ook: tapdansen (en een beetje tonesuck) for the win. :)

EBOUE
16 maart 2013, 18:34
Ik heb een looper van Buzz Electronics, tweedehands gekocht van iemand die het achteraf toch niet nodig had. Toen ik hem kocht deden plots twee loops het niet. Ik nam contact op met de maker van de loopers in Groot Brittannie en ik kreeg meteen reactie. De plus en min kant die raakten elkaar in de behuizing. Dit heb ik hersteld door ze weer van elkaar te halen en de sockets goed vast te draaien. Deze waren wat losgegaan in de tijd bij de vorige eigenaar. Sindsdien geen malheur meer gehad.

Ik gebruik hem een half jaar meerdere malen per week met veel plezier en geen enkele plop gehoord. Samen met de Voodoo Pedalpower de redding voor mijn ruisprobleem. Bovendien heb je zo alle pedaaltjes op een rij en als je met de pedaaltjes die erin gehangen hebt andere presets wilt pakken (bvb de Ring Thing) dan is het name met de analoge pedalen een heel fijne constructie. Als je die in de chain hebt hangen, dan geeft dat in mijn ervaring nogal eens bijgeluiden.

Ik heb me daarvoor ook verdiept in de verschillende schakelbakkies, maar dit is wel de goedkoopste oplossing, zonder in kwaliteit in te hoeven boeten. Even een rits goede kwaliteit patchkabels kopen en klaar ben je. Die kun je prima haaks kopen en installeren, zodat je geen last hebt bij het schakelen.

Wat mij betreft prima product dus!

Nog een opmerking over stereo spelen: deze Buzz looper is mono. Ik speel echter ook wel stereo. Ik heb de rechteroutput verzameld in een kabel uiteindelijk (kastje laten maken, 3 in 1 met female output). die naar de 2e amp gaat. Een delay in de FX-loop stuur ik in de FX return van de 2e amp.

@Henri: mooi ding man, ziet er superchique uit. Was even niet budgettair haalbaar voor me. ;)

The Lo Lands
16 maart 2013, 19:20
Ik heb een looper van Buzz Electronics.

Ik gebruik hem een half jaar meerdere malen per week met veel plezier en geen enkele plop gehoord.

Wat mij betreft prima product dus!
Ik heb vandaag ff contact opgenomen met deze looper-bouwer uit de UK aangezien ik wat vragen had betreffende het ploppen en de amp switch schakelaar (type).

Ik heb interesse in de programmable 7 looper switch met 1 amp switch. Heb jij ook een programeerbare looper of de eenvoudige losse loopers? Ik vraag me dus af als ik een high gain pedaal met laten we zeggen een booster en compressor inschakel dit geen plop gaat geven!?

EBOUE
16 maart 2013, 19:40
Ik heb de eenvoudige five-looper, niks bijzonders op zich. Van binnen is alles gewoonweg netjes gesoldeerd en gemonteerd, weinig spannends aan wat dat betreft. Ik heb de footswitch van mijn ampje (Mesa Rocket Reverb) voor de looper gelegd, zodat ik alles binnen tapbereik heb. Dat zijn weer 3 switches. ;)

In die configuratie gebruik ik hem niet, high gain met compressie erbij is natuurlijk wel wat gevoeliger bij schakelen. Ik heb hem wel met de EHX Q-tron + MXR Dynacomp geschakeld (vnl rhythm/lead) en daarbij hoor ik niets. Beide pedalen zijn ruis- en rare gainfreaks als je het mij vraagt en daar zou je op zijn minst iets moeten horen, maar niet dus. De rest van mijn pedalen zijn op zichzelf al redelijk stil, dat clubje zou geen goed voorbeeld zijn (George Dennis Wah, EHX Ring Thing, Line6FM4 en EBS Unichorus).

The Lo Lands
16 maart 2013, 23:28
Ik heb de eenvoudige five-looper, niks bijzonders op zich. Van binnen is alles gewoonweg netjes gesoldeerd en gemonteerd, weinig spannends aan wat dat betreft. Ik heb de footswitch van mijn ampje (Mesa Rocket Reverb) voor de looper gelegd, zodat ik alles binnen tapbereik heb. Dat zijn weer 3 switches. ;)

In die configuratie gebruik ik hem niet, high gain met compressie erbij is natuurlijk wel wat gevoeliger bij schakelen. Ik heb hem wel met de EHX Q-tron + MXR Dynacomp geschakeld (vnl rhythm/lead) en daarbij hoor ik niets. Beide pedalen zijn ruis- en rare gainfreaks als je het mij vraagt en daar zou je op zijn minst iets moeten horen, maar niet dus. De rest van mijn pedalen zijn op zichzelf al redelijk stil, dat clubje zou geen goed voorbeeld zijn (George Dennis Wah, EHX Ring Thing, Line6FM4 en EBS Unichorus). De 'standaard' loopers zogezegt daar verwacht ik ook geen problemen mee maar de programeerbare versies zouden toch wel wat plop problemen kunnen geven als daar geen aparte electronische oplossing voor is gemaakt. De andere kant is dat al mijn te schakelen pedalen true bypass zijn dus met een dergelijke looper verandert er niet veel alleen dat ze met meerdere tegelijk geschakeld worden. Het blijft koffiedik kijken voor mij en de praktijk zou moeten uitwijzen of het goed werkt of niet. Ik heb nog geen reactie gehad van de verkoper, even afwachten wat hij er nog over te melden heeft. In iedergeval dank voor jouw aanvullende info!

EBOUE
17 maart 2013, 10:15
Graag gedaan! Met een goed buffertje moet het op te lossen zijn, maar ik ben benieuwd wat hij zegt. Post ook zijn antwoord hier als je wilt?

The Lo Lands
18 maart 2013, 17:11
Graag gedaan! Met een goed buffertje moet het op te lossen zijn, maar ik ben benieuwd wat hij zegt. Post ook zijn antwoord hier als je wilt?
Hierbij zijn antwoord betreffende mijn zorgen om eventueel ploppen bij inschakelen meerdere pedalen tegelijk:

The pedal has built-in 1MOhm pull down resistors to remove any issues with popping when loops are engaged. The Send Sockets are also grounded when they are not in use to help further avoid any popping issues.

Ik heb inmiddels een looper besteld die voor mij 'op maat' wordt gemaakt! Ik zal zodra deze binnen is wel verslag doen van mijn bevindingen en de werking hiervan. De looper is net zoals de carl martin Octaswitch programeerbaar (8 switches totaal waarvan 7 loops en 1 amp channel switch) met 8 programma's. Maar daarintegen kun je deze looper ook programmeren met niet alle switches als programma maar waarvan je enkele ook nog als actief 'on the fly' te schakelen kunt gebruiken!

En voor de prijs hoef je het zeker niet te laten! Ik ben benieuwd maar ik heb online foto's en reacties gelezen van gebruikers die positief waren. En met twee jaar garantie zijn eventuele problemen gedekt :-)

EBOUE
18 maart 2013, 18:41
Mooi, daar ga je vast plezier aan beleven. Zeer eenvoudige manier om te programmeren ook!

JeroenSchaaf
19 maart 2013, 08:11
Ik heb inmiddels een looper besteld die voor mij 'op maat' wordt gemaakt! Ik zal zodra deze binnen is wel verslag doen van mijn bevindingen en de werking hiervan. De looper is net zoals de carl martin Octaswitch programeerbaar (8 switches totaal waarvan 7 loops en 1 amp channel switch) met 8 programma's. Maar daarintegen kun je deze looper ook programmeren met niet alle switches als programma maar waarvan je enkele ook nog als actief 'on the fly' te schakelen kunt gebruiken!


Nice, helemaal dat on the fly nog te kunnen schakelen klinkt goed. Laat je een strip maken, of een grote box?

En natuurlijk even op zijn Nederlanders ''kost da?''

mag ook via prive berichtje :)

Ukeloeder
19 maart 2013, 08:42
Nice, helemaal dat on the fly nog te kunnen schakelen klinkt goed. Laat je een strip maken, of een grote box?

En natuurlijk even op zijn Nederlanders ''kost da?''

mag ook via prive berichtje :)

+1. PM naar LoLands al onderweg.

the sure thing
19 maart 2013, 09:33
Pics or it didn't happen!

The Lo Lands
19 maart 2013, 10:11
Pics or it didn't happen!
Hierbij een plaatje van de 'standaard' uitvoering. Mijn looper moet nog gebouwd worden en wordt ingebouwd in een zwarte box met led kleuren naar keuze. Voor de prijzen moet je maar even naar zijn website gaan: http://www.buzzelectronics.co.uk/

http://buzzelectronics.co.uk/image/cache/data/IMAG0400WEB-500x500.jpg

Buzzel
19 maart 2013, 10:15
Ze zijn inderdaad niet duur. Ik heb wel eens onderzocht om zo'n ding zelf te bouwen met precies de zelfde features, maar ik zou toch al snel 100 euro kwijt zijn. En dan heb ik nog maar een berg materiaal.

The Lo Lands
19 maart 2013, 10:24
Ze zijn inderdaad niet duur. Ik heb wel eens onderzocht om zo'n ding zelf te bouwen met precies de zelfde features, maar ik zou toch al snel 100 euro kwijt zijn. En dan heb ik nog maar een berg materiaal.
Ik heb vrijwel alle looper varianten van de bekende en onbekende merken bekeken en uitgezocht en dit is misschien wel één van de goedkoopste online looper bouwers als je geen midi en andere fratsen nodig hebt. Voor mij was even de drempel wat betreft het ploppen maar dit is ook met deze loopers geen probleem. Programmeren is kinderspel dus ik kan haast niet wachten om de looper in gebruik te nemen :-)

JimiDylan
19 maart 2013, 15:35
Ik vind bovenstaande wel heel mooi, en lijkt me ook vet om te hebben, enige nadeel wat zo'n apparaat heeft (hetzelfde geldt voor de octaswitch) is dat je uiteindelijk maar 8 presets hebt. Dan spreekt de palmer (of de harley benton) me meer aan omdat je dan meer combinaties kan maken tussen je pedalen. Wat dan alleen weer een nadeel is van de HB is dat er maar 4 knoppen op zitten voor je presets, je zal dus wellicht ooit tijdens een song van bank moeten switchen, niet zo'n heel groot probleem. Maar ik zou denk ik het liefste 8 loops hebben (of evt zelfs wat meer, 9 of 10, maar die heb ik nog nooit gezien), 6 of 8 knoppen voor directe presets EN 2 knoppen om tussen banks te schakelen. Daarnaast staat de prijs van de palmer mij ook wel aan. Iemand enig idee ofdat er zo'n product is voor die prijs?

HaroldA
19 maart 2013, 15:37
Hierbij een plaatje van de 'standaard' uitvoering. Mijn looper moet nog gebouwd worden en wordt ingebouwd in een zwarte box met led kleuren naar keuze. Voor de prijzen moet je maar even naar zijn website gaan: http://www.buzzelectronics.co.uk/

http://buzzelectronics.co.uk/image/cache/data/IMAG0400WEB-500x500.jpg

Ik vind het dan weer apart dat ze niet-geisoleerde jacks hebben gebruikt voor de loops. Dit is toch vragen om brom?

The Lo Lands
19 maart 2013, 15:56
Ik vind bovenstaande wel heel mooi, en lijkt me ook vet om te hebben, enige nadeel wat zo'n apparaat heeft (hetzelfde geldt voor de octaswitch) is dat je uiteindelijk maar 8 presets hebt. Dan spreekt de palmer (of de harley benton) me meer aan omdat je dan meer combinaties kan maken tussen je pedalen. Wat dan alleen weer een nadeel is van de HB is dat er maar 4 knoppen op zitten voor je presets, je zal dus wellicht ooit tijdens een song van bank moeten switchen, niet zo'n heel groot probleem. Maar ik zou denk ik het liefste 8 loops hebben (of evt zelfs wat meer, 9 of 10, maar die heb ik nog nooit gezien), 6 of 8 knoppen voor directe presets EN 2 knoppen om tussen banks te schakelen. Daarnaast staat de prijs van de palmer mij ook wel aan. Iemand enig idee ofdat er zo'n product is voor die prijs? Over de aantal presets heb ik nagedacht en voor mijn setup gebruik ik deze looper grotendeels voor mijn drive pedalen en amp clean/drive. Verder hang ik er een univibe en harmoniser in die ik voor twee presets kan gebruiken. De overige 6 zijn dan voor clean/overdrive/distortion settings en is meer dan voldoende. Mijn modulatie/delay en reverb (stereo) worden achter deze looper geschakeld en gebruik ik 'on the fly'. Het hangt allemaal af van je eigen wensen en voorkeuren.

Wbt je vraag over meer loopers zou je op http://www.loopersparadise.de/ eens moeten kijken. Daar zijn ook loopers aanwezig met meer dan 8 loops.

muziekschuur
19 maart 2013, 16:32
Ik vind het dan weer apart dat ze niet-geisoleerde jacks hebben gebruikt voor de loops. Dit is toch vragen om brom?

Alle pedalen die ik bezit zijn niet gebalanceerd? En als er achter de jacks aan beide kanten een plastic ring zit is het toch ok?

HaroldA
19 maart 2013, 16:37
Alle pedalen die ik bezit zijn niet gebalanceerd? En als er achter de jacks aan beide kanten een plastic ring zit is het toch ok?

"Gebalanceerd" is heel iets anders dan metalen jacks die allemaal de behuizing aanraken (ground loops).

Lomeos
23 maart 2013, 15:52
Flink aan de prijs, maar erg goed zijn de loopers van www.thegigrig.com. Ze hebben verschillende varianten, waaronder 6 en 10-loops programmeerbare loopers. Daarnaast hebben ze ook niet-programmeerbare loopers en fantastische power-oplossingen. Allemaal niet goedkoop, maar erg goede kwaliteit. Zelf heb ik sinds een jaar of drie de Pro-14, een programmeerbare 10-loops switcher. Nog steeds heel blij mee

EBOUE
25 maart 2013, 20:52
Als de Pro8 niet minder dan zeshonderd pond moet gaan kosten, dan zeg ik: de hartelijke groeten. :)

The Lo Lands
30 maart 2013, 18:07
De Buzz Electronics prorgammable looper switch met amp switch is binnengekomen en ligt inmiddels aangesloten enwel op mijn pedalboard! Strakke zwarte behuizing en rode leds voor de 7 loops en 1 oranje led voor mijn Orange amp kanaal switch. Ik zit nog in de honeymoonfase maar tot nu toe werkt alles naar behoren en ben al aardig in mijn nopjes. Geen hum, storingen of ploppen. Mijn toon is nu zoiezo een stuk helderder en krachtiger maar dat lijkt mij logisch, het dekentje is van mijn toon af doordat niet alle effecten meer in serie zijn aangesloten :-)

Je kunt onder alle switches een programma van de te schakelen effecten plaatsen maar ook bepaalde effecten als los inschakelbaar programmeren. Dit is iets wat bijvoorbeeld de Carl Martin Octaswitch niet kan. Zo heb ik dus mijn compressie pedaal als los 'standby' effect. Kan ik dus ten alle tijden in- of uitschakelen. Alleen als je dan vervolgens naar een programmaswitch gaat waarbij de compressie niet is geprogrammeerd gaat deze uit en zal je dan opnieuw moeten inschakelen. Als je creatief van aard bent kun je hier dus ook je voordeel mee doen.

De switcher heb ik middels een VL pedalpower voeding aangesloten op 9 volt 250 mA. Buzz geeft zelf 300 mA aan maar bij navraag was dit een schatting en is 250 mA voldoende. De switches zijn net als mijn TC Nova pedals klikloos. Ik vind dit persoonlijk prettiger dan de soms zwaardere klikbare switches. De Nova pedals en reverb staan trouwens in de fx-loop en bedien ik on-the-fly. Eventueel dat ik deze nog iets hoger moet plaatsen aangezien de Buzz looper wel tamelijk hoog in zijn behuizing is.

Ik moet nog even opzoek naar een fraai patchkastje voor de fx-loop, amp switch en uitgang van de Buzz looper. Daarnaast de kabeltjes weer even netjes wegwerken en dan heb ik 12 april mijn eerste optreden met deze looper en zal deze moeten bewijzen road proof te zijn. Gaat wel goedkomen denk ik :-)

Als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust...

http://www.thelolands.nl/Pedalboard_looper.jpg

Lomeos
30 maart 2013, 22:15
De Buzz Electronics prorgammable looper switch met amp switch is binnengekomen en ligt inmiddels aangesloten enwel op mijn pedalboard! Strakke zwarte behuizing en rode leds voor de 7 loops en 1 oranje led voor mijn Orange amp kanaal switch. Ik zit nog in de honeymoonfase maar tot nu toe werkt alles naar behoren en ben al aardig in mijn nopjes. Geen hum, storingen of ploppen. Mijn toon is nu zoiezo een stuk helderder en krachtiger maar dat lijkt mij logisch, het dekentje is van mijn toon af doordat niet alle effecten meer in serie zijn aangesloten :-)

Je kunt onder alle switches een programma van de te schakelen effecten plaatsen maar ook bepaalde effecten als los inschakelbaar programmeren. Dit is iets wat bijvoorbeeld de Carl Martin Octaswitch niet kan. Zo heb ik dus mijn compressie pedaal als los 'standby' effect. Kan ik dus ten alle tijden in- of uitschakelen. Alleen als je dan vervolgens naar een programmaswitch gaat waarbij de compressie niet is geprogrammeerd gaat deze uit en zal je dan opnieuw moeten inschakelen. Als je creatief van aard bent kun je hier dus ook je voordeel mee doen.

De switcher heb ik middels een VL pedalpower voeding aangesloten op 9 volt 250 mA. Buzz geeft zelf 300 mA aan maar bij navraag was dit een schatting en is 250 mA voldoende. De switches zijn net als mijn TC Nova pedals klikloos. Ik vind dit persoonlijk prettiger dan de soms zwaardere klikbare switches. De Nova pedals en reverb staan trouwens in de fx-loop en bedien ik on-the-fly. Eventueel dat ik deze nog iets hoger moet plaatsen aangezien de Buzz looper wel tamelijk hoog in zijn behuizing is.

Ik moet nog even opzoek naar een fraai patchkastje voor de fx-loop, amp switch en uitgang van de Buzz looper. Daarnaast de kabeltjes weer even netjes wegwerken en dan heb ik 12 april mijn eerste optreden met deze looper en zal deze moeten bewijzen road proof te zijn. Gaat wel goedkomen denk ik :-)

Als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust...


Mooi ding! Lekker compact. Hoeveel switches gebruik je dan voor presets en hoeveel voor on/off?

Henri H
30 maart 2013, 23:21
Waarom is die looper zo hoog?

Ziet er goed uit verder. :ok:

Buzzel
31 maart 2013, 01:04
Gutshot??? :chicken:

The Lo Lands
31 maart 2013, 09:16
Mooi ding! Lekker compact. Hoeveel switches gebruik je dan voor presets en hoeveel voor on/off?
Ziet er inderdaad strak uit zo in het zwart ipv standaard aluminium behuizing. Voor nu gebruik ik 6 presets en twee on/off. Waarvan één voor mijn compressiepedaal en één voor mijn tuner. Er is één preset waarbij de compressie is meegeprogrammeerd.


Waarom is die looper zo hoog?
Ziet er goed uit verder. :ok: Er zit aardig wat electronica binnenin, en de connector en switches hebben ook wat ruimte nodig. De hoogte van alleen de behuizing is 55 mm (hoogte van een Boss pedaal). Het zou misschien 10 mm minder hoog kunnen maar dat zal voor de bouwer wel wat meer passen en meten worden. Storend is het niet alleen de Nova pedalen achter de looper moeten voor mijzelf nog wel goed bereikbaar blijven. Deze liggen al verhoogd op een plankje van 8 mm :-)

Ukeloeder
31 maart 2013, 09:52
LoLands bedankt voor de mini review en het aangewakkerd GAS

EBOUE
1 april 2013, 12:34
Mooi ding, thanks for sharing! Mijn alumimilium dinges zit er toch wat minder chique uit dan deze in het zwart. :)

JimiDylan
1 april 2013, 13:15
Gutshot??? :chicken:

Zou ik ook niet erg vinden om te aanschouwen!

The Lo Lands
1 april 2013, 17:15
Nu een aantal dagen met de nieuwe Buzz looper gespeeld te hebben moet ik wel melden dat het switchen tussen presets en- of on/off modus wel een soort hoorbare klik over mijn versterker geeft. Het is niet echt poppen maar eerder de interne relays schakeling die blijkbaar toch restsignaal achterlaat of toch niet snel genoeg schakelt of zoiets?? Het zal voor live gebruik absoluut niet storend zijn maar bij (live) studioopnames zou het kunnen storen. Als je bijvoorbeeld een delay aan hebt staan en je schakelt van solo naar clean wordt de klik door de delay wel wat aanweziger door de repeats van de delay.

Dus mocht je deze looper willen aanschaffen houdt hier rekening mee! Ik vind het persoonlijk geen probleem maar wil je een absoluut stille schakelende looper hebben zal je toch verder moeten zoeken. Mijn G Lab looper bijvoorbeeld was compleet stil zonder klik of pop! Maar deze had maar 4 loops en was aanzienlijk duurder.

The Lo Lands
10 april 2013, 19:36
FINAL UPDATE:

De laatste twee weken stonden in het teken van diverse problemen met de Buzz Electronics looper pedaal!! Eerst viel regelmatig enkele LEDS uit waarna deze later weer aan gaan. Vandaag sneuvelde al één van de switches en dus ook één loop. Nadat ik de looper had opengemaakt lag er een bolletje soldeer in de behuizing. Blijkbaar dus een kapotte soldering en hoofdwaarschijnlijk de oorzaak van het LED en LOOP probleem. Ik ben er nu helemaal klaar mee. De looper gaat terug en ik krijg mijn geld terug. Eindconclusie is simpel, goedkoop is duurkoop!! Het heeft me veel geld gekost door aanschaf van extra kabels en pluggen om alles goed te kunnen aansluiten. Na twee weken al zoveel problemen te hebben ondervonden en veel contact gehad met de bouwer, en dan heb ik het niet over het feit dat deze looper niet geheel plopvrij is, ben ik klaar met deze (b)looper.

Ik heb inmiddels een andere looper besteld. De Moen GEC9 welke misschien iets duurder is maar ik eigelijk al eerder had opgemerkt. 50 presets mogelijk en kan 9 loops kwijt waarvan 6 in serie en 3 als losse loops. Ook te gebruiken als amp switcher. Qua formaat aardig compact. Ik ben benieuwd!

Lomeos
10 april 2013, 21:18
Zonde dat de BE looper niet naar je zin was. Kun je met de Moen ook presets en bijschakelen combineren, of alleen presets? En wat kost die eigenlijk?

EBOUE
10 april 2013, 21:27
Jammer van dit gebeuren en vooral van al het werk wat er dan in zit, om alles weer netjes te maken door de goede kabeltjes te gebruiken. Ben benieuwd naar de volgende setup. :)

Die Moen ziet er wel chique uit, echt een niveau hoger zo te zien (gas...).

The Lo Lands
10 april 2013, 22:39
Zonde dat de BE looper niet naar je zin was. Kun je met de Moen ook presets en bijschakelen combineren, of alleen presets? En wat kost die eigenlijk? Alleen presets. Maar je hebt daarintegen wel 42 presets meer dan de Buzz looper. En wat ik erover heb gelezen en op youtube heb gezien geen plop problemen wat ik toch wel erg prettig vind. De Moen GEC9 kost 285 euro als je deze uit Duitsland haalt.


Jammer van dit gebeuren en vooral van al het werk wat er dan in zit, om alles weer netjes te maken door de goede kabeltjes te gebruiken. Ben benieuwd naar de volgende setup. :)

Die Moen ziet er wel chique uit, echt een niveau hoger zo te zien (gas...). Ik baal echt enorm en dat heb ik de bouwer ook wel laten weten. Gelukkig zullen een hoop kabeltjes weer makkelijk her te gebruiken zijn maar er zullen een hoop aangepast moeten worden met nieuwe kabels.

Voor de Buzz looper zat ik al op de Moen te gassen maar dacht met de Buzz goedkoper uit te zijn. Het is een dure les maar uiteindelijk zal mijn plank weer kunnen vlammen :-)

Aankomende vrijdag nog wel een optreden met de Buzz looper (minus 1 loop :-) en dan zaterdag op de post retour!

Henri H
11 april 2013, 00:25
Altijd vervelend als een stuk gear niet bevalt.

Zoals ik al aangaf heb ik een Musicomlab EFXII, maar omdat die het eigenlijk niet doet zoals ik graag zou willen, i.c.m. mijn Strymon Timeline, had ik hem niet in gebruik de laatste tijd.
Afgelopen week heb ik de EFX weer in gebruik genomen(, mede doordat de Timeline terug is voor een garantie-geval), en ik merk toch ook dat zo'n ding toch eigenlijk alleen maar meer hoofdbrekens veroorzaakt. Aan de andere kant is het erg fijn als je van full blast over de top distortion in één klik terug kunt naar clean met chorus of whatever.
Voorwaarde is dan wel dat je alle pedalen in de loop hebt staan, en in het geval van de Timeline raak ik dan de spillover feature kwijt, wat ik spijtig vind.
Ik blijf het toch een dilemma vinden, en eigenlijk ontkom je in een band, waarin je veel effecten gebruikt, niet aan een systeem zoals b.v. een Voodoo Lab Ground Control Pro i.c.m. een GCX Audio Switcher.
Dat wordt echter direct weer zo'n mega-setup.

Hopelijk bevalt voor jou de Moen wel goed. Succes.

The Lo Lands
11 april 2013, 09:17
Altijd vervelend als een stuk gear niet bevalt.

Zoals ik al aangaf heb ik een Musicomlab EFXII, maar omdat die het eigenlijk niet doet zoals ik graag zou willen, i.c.m. mijn Strymon Timeline, had ik hem niet in gebruik de laatste tijd.
Afgelopen week heb ik de EFX weer in gebruik genomen(, mede doordat de Timeline terug is voor een garantie-geval), en ik merk toch ook dat zo'n ding toch eigenlijk alleen maar meer hoofdbrekens veroorzaakt. Aan de andere kant is het erg fijn als je van full blast over de top distortion in één klik terug kunt naar clean met chorus of whatever.
Voorwaarde is dan wel dat je alle pedalen in de loop hebt staan, en in het geval van de Timeline raak ik dan de spillover feature kwijt, wat ik spijtig vind.
Ik blijf het toch een dilemma vinden, en eigenlijk ontkom je in een band, waarin je veel effecten gebruikt, niet aan een systeem zoals b.v. een Voodoo Lab Ground Control Pro i.c.m. een GCX Audio Switcher.
Dat wordt echter direct weer zo'n mega-setup.

Hopelijk bevalt voor jou de Moen wel goed. Succes. Vriend van me heeft de Musicomlab, en dit zijn wel het neusje van de zalm onder de loopers vind ik. Zelf heb ik geen midi schakeling nodig, hij schakelt er twee Line 6 M9 units mee. Één van de grootste voordelen van een looper imo is het behoud van je toon. Ik speel in mijn eigen werk band als enige gitarist en zoals je aangeeft schakelen van clean naar een overstuurd refrein of solo gaf soms wat problemen doordat ik zoveel pedalen moest schakelen dat dit het spel negatief beïnvloede. Ik heb zelf trouwens een Nova Delay met spillover, en deze heb ik dus niet in de loop staan maar schakel ik nog manual in of uit, zelfde reden als die van jou. Het is allemaal een kwestie van afwegingen en je persoonlijke setup. De Moen is niet veel groter dan de Buzz looper maar heeft wel net wat meer handige features en is niet duur in aanschaf. Ik ben ook erg benieuwd en zal ook hiervan uiteindelijk mijn ervaring delen :-)

EBOUE
11 april 2013, 10:31
Persoonlijk heb ik geen problemen met het (voor mij niet hoorbare - te hard gespeeld in die 22 jaar?) 'plopje' van de Buzz. Misschien slaat daar de naam stiekem op? ;)

Wel is programmeerbaarheid een groot voordeel. Net wat je hebt, chorus en delay ineens aan. Vervolgens switch naar lead en wah in 1 shot. Ik kan/wil toch niet 285 neertellen. Kan het niet over mijn hart verkrijgen. Dan klik ik wel eens vaker. Juist ook de continue keuze bij repetities (en ook live) vind ik fijn. Ik wijzig mijn sounds nogal eens voor fun. Muziek maken blijf een dynamisch gebeuren.

Heerlijk. :D

The Lo Lands
11 april 2013, 10:47
Persoonlijk heb ik geen problemen met het (voor mij niet hoorbare - te hard gespeeld in die 22 jaar?) 'plopje' van de Buzz. Misschien slaat daar de naam stiekem op? ;)

Wel is programmeerbaarheid een groot voordeel. Net wat je hebt, chorus en delay ineens aan. Vervolgens switch naar lead en wah in 1 shot. Ik kan/wil toch niet 285 neertellen. Kan het niet over mijn hart verkrijgen. Dan klik ik wel eens vaker. Juist ook de continue keuze bij repetities (en ook live) vind ik fijn. Ik wijzig mijn sounds nogal eens voor fun. Muziek maken blijf een dynamisch gebeuren.

Heerlijk. :D Ik heb ook niet zoveel problemen met het 'plopje', alleen feit blijft dat ik hier voor de aanschaf specifiek naar had gevraagd en de verkoper aangaf dat dit geen probleem was. Achteraf blijkt dan dat de loops een hoorbare click geven, en in combinatie met schakelen van je amp kanaal een duidelijk plop geeft. De eerste dag was één LED al aan het sputteren en ga zo maar door. Het is een vriendelijke verkoper/bouwer maar als ik dan ook intern zie hoe de solderingen er eigelijk niet echt fraai bij staan en één soldering op onverklaarbare wijze simpelweg is afgebroken dan is voor mij de maat vol. De Moen kost zo'n 100 euro meer, maar als ik dan ook nu mijn 3 pedalen in mijn effects loop hier mee kan schakelen en de extra presets en ga zo maar door dan heb ik dat er graag voor over. Uiteindelijk heeft die Buzz looper mij veel meer gekost dan wat het waard is. En dan niet te spreken over de teleurstellingen en frustraties.

Muziek maken is inderdaad en dynamisch gebeuren maar daar gaat een looper mij niet in beperken. Niet goed, geld terug en opzoek naar een 'betere' looper. Het is misschien jammer dat je geen manual loops met de Moen kan maken maar je kan ook niet alles hebben toch :-)

Ukeloeder
11 april 2013, 10:49
Wat een domper zeg. Dat connecties falen is altijd mogelijk, maar het geeft te denken wanneer een schakelaar faalt. Goedkoop is duurkoop? Zeker voor de bouwer, die neemt ook de verzendkosten voor zijn rekening?
Hoe dan ook, jammer.

The Lo Lands
11 april 2013, 10:58
Wat een domper zeg. Dat connecties falen is altijd mogelijk, maar het geeft te denken wanneer een schakelaar faalt. Goedkoop is duurkoop? Zeker voor de bouwer, die neemt ook de verzendkosten voor zijn rekening?
Hoe dan ook, jammer. Zekers!! Wat betreft de verzendkosten vrees ik dat ik voor de kosten van de retourzending moet opdraaien :-/

Buzzel
11 april 2013, 11:12
Jammer dat die looper nu al defect is. Dat loopers zo duur zijn snap ik wel. Ik en een paar anderen op het newtone forum zijn al tijden bezig met een looper. We zijn nu massaal overgestapt op arduino's. Want dan heb je minder schakelaars nodig. en een kleinere behuizing

Stel je hebt 8 schakelaars. Wil je kwaliteit? carling--> 8 euro per stuk makkelijk

Ben je al 64,- kwijt voor alleen de schakelaars. Bedrijven zullen daar een stuk onder zitten maar toch. Ook Jacks, hopen relais, het onderzoek, de behuizing. Dan zit je al snel aan 150 euro,- Wil je daar ook nog winst op gaan maken na dat het bij verschillende distributeurs is geweest zit je al snel aan die hoge prijzen.

Ik denk dat dit soort apperatuur toch een stuk kleinere winstmarge heeft als 'simpele' pedaaltjes. Denk aan de Zvex Super hard on. Er zit niks in aan materiaal. Het ontwerp is geplukt uit een oud mengpaneel dus onderzoek zit er ook niet in. maar ze verkopen ze toch makkelijk voor 250! euro. De prijs van een degelijke looper. Dus op die manier valt de prijs van de gemiddelde looper wel weer mee dacht is :D

Coolcat
11 april 2013, 15:06
Zou je eens een foto van de binnenkant van die defecte looper kunnen posten? Ik ben blijkbaar niet de enige die hier wel eens een kijkje naar wilt nemen.

The Lo Lands
13 april 2013, 20:14
Zou je eens een foto van de binnenkant van die defecte looper kunnen posten? Ik ben blijkbaar niet de enige die hier wel eens een kijkje naar wilt nemen. Buzz looper heb ik retour gestuurd en had geen zin meer dat ding te openen en te fotograferen, sorry. Andere kant is, vergeet deze looper als je een programmeerbare looper zoekt. Ik heb nu de Moen op mijn pedalboard liggen en hoewel deze zo'n 100 euro duurder is voelt het kwalitatief stukken beter aan dan de Buzz looper. Degelijke clickless switches, 10 banken (50 presets totaal) welke eenvoudig schakelbaar. Programmeren is echt zeer eenvoudig, klik het effect(en) aan en de looper slaat deze automatisch op! Daarnaast kun je makkelijk effecten uit je fx-loop schakelen, of deze als amp switch of ABY voor meerdere versterkers e.d. gebruiken. Aparte Mute/Tuner output. Er is goed over nagedacht en gisteravond zonder eerder mee te oefenen al mee opgetreden wat super is gegaan. De Buzz looper is leuk voor een klein pedalboard en kleinere optredens maar echt road proof en betrouwbaar vind ik deze niet...

Hierbij een foto van mijn huidige pedalboard met Moen GEC9 looper!

http://www.thelolands.nl/Moen_pedalboard_2013.jpg

Lomeos
13 april 2013, 21:03
Mooie plank zo! Ik vind hem evengoed nog behoorlijk compact. Wat betreft meerdere amps: is de extra uitgang geïsoleerd (tegen aardlussen)?

The Lo Lands
13 april 2013, 23:09
Mooie plank zo! Ik vind hem evengoed nog behoorlijk compact. Wat betreft meerdere amps: is de extra uitgang geïsoleerd (tegen aardlussen)? Thanks! Ik vind het qua formaat ook wel meevallen al moest het expressiepedaal wel wijken. Zover ik het kan beoordelen zijn alle loops- en uitgangen geïsoleerd! De Buzz was dit niet wat mij ook één aardlus bezorgde met mijn fx-loop en amp aansluiting op één geaard patchbay kastje. Er zit op de Moen ook een aparte aarde aansluiting.

EBOUE
14 april 2013, 14:30
Strak ding zeg, gaaf! Is het nu niet vervelend dat je on the fly niet gemakkelijk kunt schakelen tussen losse stompboxen.. ipv een preset aangemaakt te hebben?

The Lo Lands
14 april 2013, 14:53
Is het nu niet vervelend dat je on the fly niet gemakkelijk kunt schakelen tussen losse stompboxen.. ipv een preset aangemaakt te hebben? Nope, want met 50 te maken presets heb ik meer dan genoeg combinatie mogelijkheden :-) De Nova delay en Nova Modulator schakel ik nog wel los van de Moen en de Nova pedalen kan ik tevens als ik dat wil schakelen met de Moen. Je kunt namelijk effecten 'always on' laten in iedere preset zodat je het pedaal zelf moet bedienen. De kleine knopjes links op de Moen zijn je 6 loops en 3 losse (serie/parallel/amp switch/ABY) loops. Je kunt on the fly binnen een preset een effect activeren- of deactiveren en de Moen slaat deze dan direct op zonder een extra handeling te moeten verrichten! Dat is voor mij praktisch en on the fly genoeg. Je begrijpt denk ik al dat ik met deze looper helemaal happy ben :-)

orangerocker
6 januari 2017, 20:29
Even dit oude topic bumpen.

Ik merk dat ik tijdens repetities (te) vaak moet tapdancen om tussen pedalen te schakelen wat nog wel eens ten koste wil gaan van het gitaarspel en/of kan zorgen voor compleet verkeerde geluiden bij bepaalde stukken in een nummer. Daarom ben ik me nu ook aan het verdiepen in switchers.

Ik gebruik nu 7 pedalen (naast mn wah en tuner die toch niet in de uitgangen van de looper worden aangesloten) die ik op een cleane amp aansluit, geen behoefte aan channelswitching dus. De lijst met enigszins betaalbare switchers die ik gevonden heb bestaat uit:
Moen GEC9 (275 euro, dit is gelijk het maximum wat ik uit wil geven)
Moen GEC8jr (195 euro)
Harley Benton/Joyo FXL8 Pro (179 euro)

Wat zijn jullie ervaringen hiermee en zijn er nog andere opties in deze prijsklasse? Mijn voorkeur gaat uit naar de Moen GEC9 omdat deze toch het eenvoudigst te programmeren is, en het makkelijkst te schakelen is tussen banken (bij de GEC8 kun je alleen omhoog door de 6 banks heenscrollen).

The Lo Lands, ik zag dat jij ondertussen de upgrade naar de Boss ES-8 hebt gemaakt. Was dat omdat je ontevreden was met de GEC9 of omdat je MIDI nodig had? Zijn er nog meer zaken die ik moet weten over de GEC9? Alvast bedankt!

the sure thing
6 januari 2017, 22:44
Check de switchers van One Control ook eens


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

The Lo Lands
6 januari 2017, 23:00
The Lo Lands, ik zag dat jij ondertussen de upgrade naar de Boss ES-8 hebt gemaakt. Was dat omdat je ontevreden was met de GEC9 of omdat je MIDI nodig had? Zijn er nog meer zaken die ik moet weten over de GEC9? Alvast bedankt! Zeker niet ontevreden met de Moen!! Ik wilde inderdaad midi gaan gebruiken en vond de overige specs van de Boss ES-8 wel erg fijn. Switchen van de effect volgorde en de parallel schakel mogelijkheid e.d. Voor een eenvoudige maar degelijke looper is de Moen een zeer geschikte kandidaat hoewel er afgelopen jaren veel alternatieven en goedkopere loopers zijn bijgekomen.

cannondale_01
9 januari 2017, 08:31
In de switcher van zowel Moen (GEC8jr) als One Controle (Camaeleo) kan je maar 1 pedaal in de send/return van de amp zetten.
Mijn pedalen bord, 8 pedalen, zitten 4 in de send/return en 4 in de voorkant van de amp.
Is het met zo'n ding dan niet nodig om time based pedalen in de send return te zetten? Hoe zit dat dan met zo'n switchter :???::???:

Braml
9 januari 2017, 10:21
In de switcher van zowel Moen (GEC8jr) als One Controle (Camaeleo) kan je maar 1 pedaal in de send/return van de amp zetten.
Mijn pedalen bord, 8 pedalen, zitten 4 in de send/return en 4 in de voorkant van de amp.
Is het met zo'n ding dan niet nodig om time based pedalen in de send return te zetten? Hoe zit dat dan met zo'n switchter :???::???:

Ik heb me onlangs ook verdiept in deze apparaten. Het is niet 'nodig' om time based pedalen in de fx loop te zetten. Het kan natuurlijk wel zijn dat je ze daar mooier vind klinken. Die Moen GEC8 en One Control hebben inderdaad 1 loop die met de fx loop van je amp verbonden kan worden. Je kunt natuurlijk overwegen om meerdere pedalen in die ene loop te plaatsen, zodat deze allemaal in de fx loop van je amp komen.
Als je echt al je time based effecten in apparte loops wilt op je looper switcher, dan zul je er een moeten nemen die meerdere losse loops heeft. Volgens mij kan de Moen GEC9 namelijk 3 loops in de fx loop van je amp plaatsen.
Mijn eigen ervaring is echter, als je toch op een (zo goed als) cleane amp speelt, kan ik mn time based effecten net zo goed ook vóór de amp plaatsen.

Toen ik naar deze systemen zat te kijken, kwam het er bij mij op neer dat de Moen GEC9 de ideale looper/switcher zou zijn voor mij. De One Control Chamaeleo leek me ook erg fijn, maar haalt het wat mij betreft nét niet bij de Moen GEC9.
Ik heb zelf toch besloten om af te zien van zo'n looper switcher om 3 redenen:
- Het is rete duur. Naast het apparaat zelf kun je ook nog allerlei kabeltjes enzo gaan bestellen.
- Het neemt heel veel ruimte in beslag op je pedalboard, wat ik mij niet kan veroorloven bij mn kleine gigs. Ook zou mn pedalboard natuurlijk zwaarder worden en lastiger om mee te nemen.
- Ik maak gebruik van zo'n 5 pedalen die in de loop zouden moeten. Dit vind ik niet genoeg om zo'n systeem voor aan te schaffen. Met 5 pedalen blijft het tapdansen toch redelijk beperkt.

cannondale_01
10 januari 2017, 16:47
3 of 4 pedalen in één loop is geen optie. Ik heb eigenlijk nooit geëxperimenteerd met de time-based pedalen direct de amp in. Das misschien een goeie om dat wel eens te gaan doen.
Verder zit ik wel een beetje vast aan de maat van de GEC8jr (of gelijksoortig) omdat een grote switch gewoon niet past in mijn kist en niet groter wil om dezelfde reden die je opnoemt. stof tot nadenken. thx

orangerocker
11 januari 2017, 00:56
Na mij nog wat beter te hebben verdiept in effect switchers zet ik die aankoop voorlopig even op een laag pitje. Met mijn setlist erbij gekeken hoeveel presets en banks ik nodig heb en als je de presets per bank logisch wilt instellen ben je uiteindelijk alsnog constant aan het schakelen, en je moet onthouden wat er in welke preset zit (wordt lastig bij 80 presets). Ook minder praktisch: een dergelijke schakelaar past niet om mijn pedalboard dus bij aanschaf moet ik ook gelijk mijn pedalboard upgraden.

Wel handig om te weten als je naar de Moen GEC8 JR kijkt, de verbeterde tweede versie (http://www.bonanza.mx/items/like/139160625/Moen-Gec-8-Jr-Ver2-Effects-Looper-With-8-Loops-24-Presets-Amp-Channel-Switching) is uit. Hoewel het niet op hun website (of die van thomann oid staat) is de eerste versie met alleen een bank up switch al tien maanden niet meer in de productie en maken ze nu alleen nog maar de tweede versie (aldus Moen zelf). Deze heeft onder andere: 20 presets, een bank up én bank down schakelaar en master bypass (dus je hoeft geen lege preset te maken om de switcher te bypassen).
https://images.bonanzastatic.com/afu/images/3538/2996/07/GEC8_Jr_New-MAIN_mc-2nd-edition.jpg

HaroldA
11 januari 2017, 09:30
Na mij nog wat beter te hebben verdiept in effect switchers zet ik die aankoop voorlopig even op een laag pitje. Met mijn setlist erbij gekeken hoeveel presets en banks ik nodig heb en als je de presets per bank logisch wilt instellen ben je uiteindelijk alsnog constant aan het schakelen, en je moet onthouden wat er in welke preset zit (wordt lastig bij 80 presets).

(Mede) daarom heb ik er zelf 1 gemaakt. In 1 nummer heb ik vaak meer dan 4 presets nodig, en als ik dan moeilijk moet gaan doen met bank up/down, dat gaat me niet lukken.

Mijn looper heeft maar 5 foot switches, maar daar kan ik 14 presets mee kiezen zonder naar bank 2 of 3 te gaan.

1-5: direct bereikbaar door 1x intrappen (groen).
6-10: bereikbaar door 1-5 voor de 2e keer in te trappen (rood). Op 1 switch blijven trappen wisselt dus bijvoorbeeld tussen 2 en 7.
11-14: twee switches tegelijkertijd intrappen (twee LEDs aan).

Het geheel zit in een 1032L-behuizing, dus nog kleiner dan 99% van de fabrieksloopers.


https://www.youtube.com/watch?v=Wa605Cnwlv8

Het plan was altijd om er nog een paar meer te maken voor de verkoop, maar tijd. :(

EdJ
15 januari 2017, 20:20
10 tekens en Mooi!