PDA

View Full Version : Concert organiseren



Ijselrobo 07
30 oktober 2012, 14:54
Geen idee waar ik dit moet posten. dus als het verkeerd staat, verplaats maar!

Een vriend en ik wilde zelf een concert/klein fesival gaan organiseren. we hebben beide best veel contacten waardoor we hopen dat er wat "goede" (bekendere bands hier in de buurt) namen komen.
maar alleen heb ik geen idee waar we moeten beginnen? zouden we eerst moeten gaan rondvragen hoeveel we voor de PA, de zaal, de bands enz. enz. kwijt zijn en hierop sponsors zoeken en misschien een entreeprijs vragen?? ik heb dus absoluut geen idee, dus ik hoop dat iemand ons verder kan helpen!

Grtz,
Luc

pimmetje
30 oktober 2012, 15:09
Ik zou idd eens beginnen met de kosten van alle ingredienten (en mogelijkheden van de zaal) in kaart brengen.
Denk daarbij ook aan kosten om bijvoorbeeld een banner te drukken met de hoofdsponsor(s) of kosten om een pagina in het lokale vodje te huren voor een paar keer met die sponsors erop (en een heleboel kleine sponsortjes eronder)...
Tel er nog een dot "onvoorziene kosten" bij op en dan kan je kijken of je uberhaupt nog verder wilt :D.

Vergeet niet dat echt gulle sponsors vinden in deze tijd wat lastiger is dan een paar jaar geleden. Het is mogelijk, maar zorg dat je beslagen ten ijs komt. Maak een goed en professioneel overzicht van wat je biedt en hoeveel je daarvoor wilt vangen.

Arvoitus
30 oktober 2012, 16:04
Ik zou beginnen met de locatie. Denk eraan dat je niet zomaar midden op een veldje ergens een feestje kan beginnen, alcohol verkopen is dan al illegaal.

Ik denk dat je eerst moet kiezen of je een "professionele" plaats kiest (Jongerencentrum, buurthuis, etc) waar ze voorzieningen hebben voor drankverkoop, of dat je het in je eigen garage/tuin houd en iedereen voor 15 euro onbeperkt Schultenbräu laat zuipen. Vanuit daar kan je kijken naar wat er voor apparatuur nodig is, waar het geld vandaan komt, etc.

Mijn tip: probeer het goedkoop en simpel te houden. Huur geen tap met daarbij het gekloot van halfvolle fusten. Ga geen honderden euro's aan het huren van de locatie of het huren van een P.A. stoppen. Voor zo'n feestjes komen de meeste mensen toch alleen voor de gezelligheid met vrienden (en niet voor de professionaliteit of kwaliteit van de muziek).

Ijselrobo 07
30 oktober 2012, 16:11
Aan de locatie dachten we aan een redelijk grote zaal die naar eigen zeggen 1200 staanplaatsen heeft. dat kan redelijk kloppen want daar ben ik al een aantal keren geweest.
wat we ons wel afvroegen, is wat we doen als we verlies draaien omdat er bijv. maar 200 man komen terwijl we bijv. 400 man verwachten.

maar ik ga in ieder geval bij bands en de zaal vragen voor wat prijzen, zodat ik een kostenplaatje heb.

We wilden ook voor de avond zelf een boekje drukken met de tijden wanneer welke band speelt, de biografie van de bands en natuurlijk de sponsors. goed idee of niet?
En we wilden natuurlijk ook met posters langs de weg en in de lokale kranten adverteren, als het niet te duur is. en bij wat voor een bedrijf moeten we dan zijn?

zenabi
31 oktober 2012, 11:32
Wij zijn hier ook mee bezig maar doen dit anders , Wij zijn beginnende band (vriendengroep) die uit meerdere bands komen ,
Wij hebben het idee opgepakt om met 4 andere bevriende bands in een grote schuur te gaan spelen met eigen versterkers en monitoren ,Wij gaan dit opzetten als "privé" feestje , iemand nog tips /ideeen waar we aan moeten denken (behalve de buren uitnodigen natuurlijk)

Harry
1 november 2012, 11:37
vergunningen, aansprakelijkheid, allerhande verzekeringen, beveiliging, brandweer, ehbo, ik noem maar even wat...

zenabi
4 november 2012, 12:05
vergunning id. ivm geluidsoverlast maar als je alles verder in privé sfeer houd ben je toch verder nix nodig ?
als je overigens een feestje geeft met veel lawaai en die is om 23:00 afgelopen hoef je volgens mij niet eens een vergunning toch..?
vroeger hielden we schuurfeesten op deze manier , iedereen nam zn eigen eten en drinken mee en bij de ingang stond een melkpul voor een bijdrage

Gearjunkie
5 november 2012, 09:49
De eerste vraag die je moet beantwoorden is: wil je geld verdienen, of is het ook goed als de kosten gedekt zijn?

In het eerste geval betekent dit dat je bij het uitblijven van baten, ook de lasten op je moet nemen. Als je geen winst najaagt, kan je baten op bijv. drank gunnen aan de zaalhouder met als onderliggende afspraak een goedkope zaalhuur.
Natuurlijk moet je in beeld hebben wat alles precies kost. Doe dit middels offertes, waarbij je uitgaat van een minimum aantal bezoekers, reken jezelf dus niet rijk.

Harry
5 november 2012, 10:18
vergunning id. ivm geluidsoverlast maar als je alles verder in privé sfeer houd ben je toch verder nix nodig ?
als je overigens een feestje geeft met veel lawaai en die is om 23:00 afgelopen hoef je volgens mij niet eens een vergunning toch..?
vroeger hielden we schuurfeesten op deze manier , iedereen nam zn eigen eten en drinken mee en bij de ingang stond een melkpul voor een bijdrage


ja, misschien wel, maar het is misschien ook wel een idee om uit te zoeken of het klopt.

Gearjunkie
5 november 2012, 19:34
Ook een feestende privepersoon moet zich aan de wet en APV houden. Als het de schijn heeft van commercie moet je ook zorgen dat je zaakjes geregeld zijn.