PDA

View Full Version : Seymour duncan : humbucker



anticlock
30 oktober 2012, 14:13
Wil graag een seymour duncan set (jazz/jb) steken in m'n cort m600t (die heeft nu de standaard passieve EMG HZ OPEN COIL humbuckers)

http://www.thomann.de/nl/seymour_duncan_sshjb_jazz_rodded_humbucker.htm?sid =7f5c807e617fd444d1fd41f5ab5f0b7e (deze set)

mijn cort heeft volgens de website een Wilkinson WVPC Tremolo Bridge, 54mm-55mm spacing.

Wat ik me afvraag :
- Moet ik dan de Trembucker (TB-4) steken in de brug ipv de humbucker (SH-4) of is dat niet nodig ?

- kan je die in set ergens krijgen met chrome/nickel cover ? heeft dat invloed op de tone ?

- tips ?

Fiendish
30 oktober 2012, 14:19
Als je wilt dat de polepieces van de pickup precies onder de snaren liggen, dan neem je de trembucker.
Maakt volgens de meeste mensen niet zo veel uit (Orpheo kan je daar vast meer over vertellen) qua geluid, dus het is meer optisch.
Ze zijn allebei te krijgen met cover als ik het goed heb, word dan nickel of goud (geen chroom helaas).
Over de vraag waar, tja...
Plaatselijke gitaarboer eens proberen, bij Thomann kan ik ze iig niet zo 1,2,3 vinden.

yavin
30 oktober 2012, 14:30
Ik heb zo'n setje in mijn Les Paul zitten, en ben er heel erg tevreden over. De SH-4 heeft daarvoor een flink aantal jaren gebivakeerd in mijn Ibanez RG-570, en ook daarin deed hij zijn werk prima, ook al zitten de polepieces niet recht onder de snaren...

anticlock
31 oktober 2012, 11:39
Ik heb zo'n setje in mijn Les Paul zitten, en ben er heel erg tevreden over. De SH-4 heeft daarvoor een flink aantal jaren gebivakeerd in mijn Ibanez RG-570, en ook daarin deed hij zijn werk prima, ook al zitten de polepieces niet recht onder de snaren...

Ja ik had al gelezen dat sommigen dat niet nodig vinden dat die polepieces gelijk zitten, anderen zeggen dat het geluid wel iets meer 'open' is als dat wel zo is ... anderen zeggen dat de snaren tenminste boven de humbucker moeten zitten (niet erbuiten)

Ik heb er geen ervaring mee :) Wil enkel maar een setje steken om mijn Cort nog meer tot leven te doen komen, de EMG HZ OC1/OC2 zijn zo slecht eigenlijk... maar wil toch eens iets anders en wat ervaring opdoen met humbuckers en wat tone chasen... GAS temperen...je kent het wel :D

Orpheo
31 oktober 2012, 11:48
Het maakt niet veel uit want dat magneetveld loopt toch wel door. Meet even de afstand tussen de hoge en lage e. Meer dan 50mm? Trembucker. Minder? Normaal.

Ze komen ook met kapjes. Trekt ietsjes hoog weg... Wat voor de jb en jazz niet verkeerd is aangezien ze ontworpen zijn voor 250k pots en je gitaar waarschijnlijk 500k heeft.

Verder. Laat je niet te snel verleiden door die set. De ervaring heeft geleerd dat de jb heel erg hit en miss kan zijn en de jazz voor veel spelers te precies is:hij laat de fouten te goed horen. Zou eerder de pearly gates in de brug proppen en een '59 in de hals. Scheelt je grofweg 50 milliampere (uit mijn hoofd) maar dat wordt gecompenseerd door een tone die veel sneller 'lekker' is.

De jb jazz kán in een keer goed zijn maar ik hoor onevenredig veel meer klachten over dit setje in les pauls dan andere pups.

anticlock
31 oktober 2012, 13:22
super, bedankt voor de info.
ik denk dat het groter zal zijn dan 50mm maar ik meet deze avond eens.

welke humbuckers... hahah iedereen zegt iets anders, maar die pearly gates en 59 set ook goede dingen van gelezen dus denk dat ik maar beter uw raad opvolg dan. Zoek iets dat gaat van blues tot schreeuwhard, speel meestal blues maar voor blues heb ik al andere gitaren ook dus mag wel iets zijn waarmee ik kan experimenteren voor wat scheurwerk.

wat denk jij van de gibson pickups 490r en 490t ten opzichte van die pearly gates / 59 combo ?

anticlock
31 oktober 2012, 17:10
mja stock 490 is geen optie, kan ze niet coil splitten :)

anticlock
31 oktober 2012, 17:35
http://www.seymourduncan.com/forum/showthread.php?t=212112

http://www.thegearpage.net/board/archive/index.php/t-823029.html

blijkbaar is die combinatie wel meer omgekeerd gebruikt of ben ik mis ? (Pearly gates dus in de neck..)

Orpheo
1 november 2012, 10:27
Ik heb mijn advies gegeven. Kijk maar nasr rooker's topic (ik dacht rooker maar kan er naast zitten) hoe hij denkt over die set.

490/498 kan je wel splitbaar maken.

Fiendish
1 november 2012, 10:43
Tja, Orph is met enige regelmaat een arrogante kwast, maarre...
Als het over Seymour Duncan gaat durf ik vrij blindelings op z'n advies af te gaan.

anticlock
1 november 2012, 14:09
Ik heb mijn advies gegeven. Kijk maar nasr rooker's topic (ik dacht rooker maar kan er naast zitten) hoe hij denkt over die set.
49R0/498 kan je wel splitbaar maken.

Rookers topic gelezen ;)

had een 490 setje gezien voor weinig geld, daarom dat ik ze overweeg.
Verkoper zegt dat ze 2 conductor zijn. (stock uit les paul)
Is dat gemakkelijk om ze te splitten ? Solderen kan ik wel of vraag ik dat aan een luthier...of moet je daar Orpheo voor zijn ? :)

Maar belangrijker eigenenlijk : hoe slecht vind je de 490r en 490t (niet 498 by the way) ?
De moeite als upgrade voor emg hz (stock op cort) of links laten liggen en direct voor de seymour duncans gaan ?

Ah ja je zei me de strings te meten : waar juist ? boven de humbucker waarschijnlijk he ?

Boven de humbucker : 52mm bovenaan (https://dl.dropbox.com/u/32755343/cort%20m600/20121101_122812.jpg)
Boven de humbucker : 53 mm onderaan (https://dl.dropbox.com/u/32755343/cort%20m600/20121101_122659.jpg)

(boven de brug was 55mm) (https://dl.dropbox.com/u/32755343/cort%20m600/20121101_122638.jpg)

Dus dat wordt trembucker.

Moet ik de pots etc ook vervangen of is dat initieel niet nodig ?

Orpheo
2 november 2012, 16:06
Vind t geen verkeerde set in de basis. Beetje modden en ze zijn te gek (andere magneet, half air mod).

2 conductor is om te bouwen naar splitbaar. De meeste luthiers zijn goed met hout maar durven dit soort dingen niet aan. Tis niet moeilijk. Je moet t alleen durven.

Pots: kan soms enorm helpen. Kan zelden kwaad ;)

anticlock
2 november 2012, 21:45
beetje modden, I need a guitar tech !
Met dat extra werk erbij waarmee ik geen ervaring heb ben ik dan toch geneigd om de eerste set die je aangeraden hebt eens te proberen ;)
Tenzij het echt gemakkelijk is, zal er eens naar googelen of ik dat terugvind.

Orpheo
2 november 2012, 21:51
kom maar langs. doe 't wel. wat je doen moet is de tape los halen, de connectie tussen de 2 spoelen doorknippen, plastic afstrippen, draadje aan solderen zodat je dus gewoon de connectie terug hebt maar met een lange draad eraan, en dan krimpkous er omheen. thats it. en dan kan je coilsplitten. parallel gaat niet zo makkelijk als dit,maar 't kan wel hoor. de meeste techs wagen zich echt niet aan het modden van pickups.

anticlock
4 november 2012, 16:52
Thanks, dat is heel vriendelijk :) Zou wel super zijn maar t'is een eind rijden, 2,5 uur heen en 2,5 uur terug :)

twijfel nog wat ik zou doen. 490T/490R setje of die seymour duncans.

Orpheo
6 november 2012, 16:50
Thanks, dat is heel vriendelijk :) Zou wel super zijn maar t'is een eind rijden, 2,5 uur heen en 2,5 uur terug :)

twijfel nog wat ik zou doen. 490T/490R setje of die seymour duncans.

ik zou voor de duncans gaan. de gibsons zijn goed, al een flinke stap omhoog, maar de duncans zijn iets waardevaster (kan je 2ehands weer voor plusminus 60E verkoper versus 'slechts' 30 voor de gibsons). en de tone is gewoon beter. imho. laat 't maar weten als ik ze erin moet zetten.

big dooley
6 november 2012, 17:01
als er perse gesplit moet worden, waarom dan geen P-rails?


http://www.youtube.com/watch?v=vqCqW5d6k2o

Orpheo
6 november 2012, 17:41
als er perse gesplit moet worden, waarom dan geen P-rails?


http://www.youtube.com/watch?v=vqCqW5d6k2o
omdat prails beroerd klinken? vlees noch vis? omdat ze gesplit tof zijn, maar bij lange na niet zo goed als een 'echte' p90 of strat of humbucker?

Tabula Rasa
6 november 2012, 17:53
Ik heb in 1 gitaar een Prail zitten en het is inderdaad in de 3 standen 3x net niet helemaal wat je wil. OMschrijven kan ik het niet echt, maar het had niet wat ik verwachtte.

Kan een heel verhaal over `belletjes`, `ooomphh` en `glazig` etc gaan afsteken, maar dat snap ik zelf niet, en een ander waarschijnlijk ook niet.

Ik vind het gewoon 3x niets.

big dooley
6 november 2012, 18:37
omdat prails beroerd klinken? vlees noch vis? omdat ze gesplit tof zijn, maar bij lange na niet zo goed als een 'echte' p90 of strat of humbucker?

ik heb wel es hele andere "reviews" van je gelezen, mr kameleon...
klinkt een gesplitte normale humbucker dan zo goed als een "echte" single coil?

ik heb ze nu ruim een jaar icm triple shots in mn les paul, voor mij niks anders meer...

anticlock
6 november 2012, 20:03
ik wil ze splitten omdat er nu ook coilsplit op die gitaar zit.. en het altijd leuk is wat meer opties te hebben , meer niet ...
Het belangrijkste blijft hoe de humbuckers klinken.
Voor het "echte" single coil werk neem ik m'n strats wel.

Orpheo : reden waarom ik twijfel : de 490T/490R set kan ik nu tweedehands vinden, komen nieuw van een les paul (hij vraagt 80 euro voor beide.. 60 moet wel lukken dan) Ze hebben ook al de cover (wat ik van plan was)
De seymour duncan set kost al direct een heel pak meer (+-200 als ik met cover wil) want vind ze niet tweedehands en ik twijfel een beetje of de gitaar het wel waard is om zo een upgrade te doen.

Orpheo
7 november 2012, 17:44
ik heb wel es hele andere "reviews" van je gelezen, mr kameleon...
klinkt een gesplitte normale humbucker dan zo goed als een "echte" single coil?

ik heb ze nu ruim een jaar icm triple shots in mn les paul, voor mij niks anders meer...

Dat was de eerste prail. Heb na die eerste ze nooit meer tof gevonden. Niks kameleon. Ontwikkeling.

@ts. Doe wat je niet laten kan

big dooley
7 november 2012, 20:56
Dat was de eerste prail. Heb na die eerste ze nooit meer tof gevonden. Niks kameleon. Ontwikkeling.


ontwikkeling?????:seriousf::seriousf::seriousf: ach rot toch op man, je weet zelf van gekkigheid en overdaad niet eens meer wat je mooi en lelijk vind...
je geeft gewoon altijd teveel toe aan je GAS elke keer...:D:D:D

Orpheo
8 november 2012, 11:04
ontwikkeling?????:seriousf::seriousf::seriousf: ach rot toch op man, je weet zelf van gekkigheid en overdaad niet eens meer wat je mooi en lelijk vind...
je geeft gewoon altijd teveel toe aan je GAS elke keer...:D:D:D

Bullshit. Als ik aan alle gas zou toegeven had ik allang die jvm gehad en 4x verpatst. Even helder kijken, kerel.

big dooley
8 november 2012, 17:27
je bent onverbeterlijk, hahahaha :)

Speeddemon
8 november 2012, 18:24
Ook nog een anti-stem voor de Duncan Jazz. Alles wat je mooi vind aan de typische neck-pup klank van een Les Paul (denk Slash), zit daar NIET in. Te hi-fi, scooped mids, vervelend 'jangly' hoog wat niet 'gelt' met de rest. Heb 'm ook in een Cort Viva Gold gehad (soort Ibanez S-serie concurrent), en ik was blij toen ie weg was en er een Duncan Distortion Neck voor terugkwam. Je zou denken dat die te lomp was vanwege de Distortion-nomenclatuur, maar dat viel reuze mee. Heerlijke pickup was dat.
DiMarzio Air Norton vind ik alleen nog lekkerder; ligt al in 3 gitaren van me, en more to come waarschijnlijk.

JTB
8 november 2012, 18:57
Ik moet zeggen dat ik de jazz in mijn Mayones beter vind klinken dan de distortion neck element in dezelfde gitaar.

polviggen
9 november 2012, 11:06
Ik vind de JB altijd wel goed werken eigenlijk. zowel in mijn Les Paul Classic als in een jackson Soloist (alder body, maple neckthru) die ik vroeger had.

kan wel aan de versterker liggen uiteraard.

Orpheo
11 november 2012, 20:54
Jb is ontwikkeld voor fenders. In n lp is t heel lastig. Kan echt ziek gaaf zijn maar ook n hel.

Jazz.ouwe t top clone. Duncan gebruikt echter n polished full charge alnico5 ipv rough cast. Dat geeft m dat hifi karakter wat speeddemon ziek goed beschrijft. Prop er een alnico2 of 3 in en hij is als de alnico2pro maar dan wat helderder. Alnico8 is ook super voor meer power en dat cocked wahwah geluid.

Rest 2 opmerkingen mbt de jazz. Hij is gemaakt om hifi clean te zijn om in n tele die tele hals tone te maken maar dan noiseless. Noiseless singlecoils had je toen nog niet.

2. De jazz neck wordt het meest gebruikt in de hals wat de brugversie een beroerde reputatie geeft.zonde omdat de brug versie in de hals te gek zingt...

anticlock
11 november 2012, 21:34
zeg orpheo, wat vind je van custom custom in de brug en '59 in de neck ? soit 59 neck had je al aangeraden maar de custom custom ? wat is dat voor beest ?
(btw tis voor op een cort m600)

Speeddemon
11 november 2012, 21:59
zeg orpheo, wat vind je van custom custom in de brug en '59 in de neck ? soit 59 neck had je al aangeraden maar de custom custom ? wat is dat voor beest ?
(btw tis voor op een cort m600)
Ben weliswaar Orph niet, maar heb wel ervaring met beide pups in een Les Paul;
-Custom Custom (bridge)= minder output dan je zou verwachten; redelijk mid-geörienteerde tone, met ietwat gebrek aan laag, waarbij dat laag ook nogal 'sponzig' is; dwz beter geschikt voor classic rock dan loeistrakke metal.
-'59 Neck=zeer dik en wollig. Wel lekkere output, maar ik vond 'm alles teveel dichtsmeren. Is in m'n Randy Rhoads Les Paul Custom vervangen door een GFS Vintage '59 Alnico PAF en die had die mooie balans tussen 'de Slash sound', maar met iets meer volheid en volume. Ik overweeg nog wel een Air Norton te testen in een Les Paul, aangezien die al heerlijk klinkt in 3 andere gitaren van me.

Terzij; ik heb ooit een GrassRoots (ESP) Horizon superstrat gehad, waarvan de stock pups nergens naar klonken, totdat ik er een '59 Bridge en Little '59 (single-sized) neck pup ingooide. Die gitaar was waarschijnlijk niet van tophout, maar tot op heden ten dage is het de ENIGE gitaar waarmee ik een Marshall JCM900 bruikbaar en haast lekker heb kunnen laten klinken.

Orpheo
14 november 2012, 13:22
Custom custom is gemaakt voor strats met full maple necks en floyds om de brown sound te immiteren. In een lp is de algemene consensus, is de CC te dik.

De 59neck is heel dik en boomy in t laag. Alnico4 mag maakt m oh zo gruwelijk goed. Poor mans antiquity.

De 59bridge in de hals is weer een heel ander beestje. Strakker en gearticuleerder