PDA

View Full Version : pickup(s) voor jazzbox met 2 bas snaren



frekie
30 oktober 2012, 10:50
Hoe ouder hoe gekker: ik heb een cheapo Richwood jazzer omgebouwd tot bas/gitaar door er 2 bas snaren op te spannen in de E en A positie, zie mijn draadje: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156552-Bas-snaren-op-een-jazzgitaar

Op zich lollig, fingerstyle proberen een jazznummer te begeleiden met een walking bass lijn eronder. Echter, de versterking is wat problematisch. Op een gitaarversterker (Roland Cube 60) zijn de bassnaren wel te horen maar wat wollig. Op een basversterker met een 15 inch speaker knallen de bassnaren eruit maar klinken de gitaarsnaren niet zo jofel.

Ik zit te denken aan een split pickup of 2 pickups die ieder apart de bas- en gitaarsnaren oppikken. En dan via 2 aparte outputs naar een bas- en een gitaarversterker. Zoals mijn inspiratiebron Charlie Hunter dat heeft. (Youtube kijken!)

Zijn die te koop? Of moeten de handjes gaan wapperen? Ik zit te denken aan het slopen van 2 cheapo humbuckers, Richwood, heb ik nog wel. Bij de ene de 2 bovenste element pootjes eruit halen, bij de andere de onderste 4. Ideeen? Tips?

zoon van Piet
30 oktober 2012, 12:31
In theorie moet die cheapo-oplossing te verwezenlijken zijn. En omdat een custom made oplossing hartstikke duur zal worden, lijkt het verbouwen van die richwoods het meest voor de hand liggen. Voorzichtigheid is wel geboden, want schroefjes zijn gemakkelijk te verwijderen, maar die magneetstaafjes kunnen zomaar de windingen van je pu doen breken als je ze eruit tikt/slaat/ramt..

complimenten voor je aanpak, een beetje avontuur is nooit weg ;)

frekie
30 oktober 2012, 13:26
Daar zit ik idd aan te denken, de magneetpooltjes eruit. Eventueel zelfs de staafmagneet afzagen! Ik heb ook nog een LC jazzbas pickup, zou ik bij de brug kunnen doen.

Oranjeaap
30 oktober 2012, 13:34
Je zou ook een bass pickup in de lengte onder de bass snaren kunnen plaatsen, en dan voor de gewone pickups de slugs er uit halen onder de bass snaren.
Kun je de gewone pickups laten zitten, je zet er gewoon 1 extra bass pickup bij.

zoon van Piet
30 oktober 2012, 14:35
Magneet afzagen lijkt me de beste optie, ik blijf bang dat je je spoelen naar de klote helpt als je de staafjes eruit eh.. tikt.
En een heus baselement in een jazzbox..? lijkt me supervet, maar je komt gegarandeerd in aanraking met de jazzpolitie,die vinden zoiets nooit goed! ;)