PDA

View Full Version : pickup met electromagneet als kern



El_Mano
29 oktober 2012, 21:22
Laat ik beginnen met glashelder te vertellen dat ik absoluut geen elektronica kennis heb. Alles wat ik er van "weet" heb ik via dit forum opgedaan. Een jaar geleden kon ik geen potmeter, met een element en jack verbinden. Maar omdat ik niet steeds afhankelijk wil zijn van anderen als ik een gitaar heb gebouwd of opgeknapt heb ik met jullie hulp al wat dingen zelf kunnen doen

De werking van een gitaarelement is me ook via dit forum duidelijk geworden. Recent heb ik een werkend elementje gemaakt met gebruikmaking van een spoeltje uit een omvormer en twee whitebord magneetjes voor een Cigarbox Guitar. Nu merkte ik dat als ik een sterkere magneet gebruikte het geluid, en effect ook beter was, want het spoeltje had maar een geringe weerstand.

Nou is mijn grootse passie now budget bouwen (hout dat van oude meubels afkomt enz.) ben ik steeds op zoek naar niet standaard oplossingen als spul kant en klaar kopen.

Nu is mijn vraag. Ik maakte als kleine jongen elektro magneten van een spijker en een stukje koperdraad. Nou bedacht ik dat als ik een dergelijk elektromagneetje zou maken, dat tussen twee staande kunststof staafjes plaats, en die staafjes gebruik om de wikkelingen van het element te winden zou dat werken.
In mijn gedachten gang is er aan twee eisen voldaan een magnetisch veld ( gevoed door een batterij) en een spoel. Ik heb een plannetje hoe het gemaakt moet worden maar werkt het ook?

Graag jullie competente commentaren, ik ben echt heel benieuwd. Ik kan er namelijk geen info over vinden via Google (of ik gebruik niet de juiste zoek opdracht)

RS-Rik
29 oktober 2012, 21:58
Geinig dat je dit vraagt. Een tijdje geleden verwonderde ik me of ik niet zelf pups kon maken, met deze methode. Een Alnicootje gesloopt uit een ouwe pup ingieten in wat epoxy dat als kern/ bobbin zou dienen en daar de spoel omheen gewikkeld.


Dit principe wordt echter gebruikt als de alombekende lipstick pickup.

Je moet wel een magneet hebben waarbij het magnetisch veld parallel aan de snaren loopt, noord of zuid moet naar de snaren wijzen. Een magneet met bijv. noord aan de bassnaren en zuid aan de hoge snaren gaat volgens mij niet werken. De spanning die de spoel voortbrengt is onder andere afhankelijk van de richting van het magnetisch veld. Normale pole-piece rod magneetjes hebben ook de noord en zuidkant wel aan de lange kanten, maar die staan dan ook haaks op de snaren.

piezo
29 oktober 2012, 22:13
1) Het zou werken (luidsprekers werkten tot de komst van permanente -AlNiCo- magneten ook met elektromagneten), maar zou het bereik van het magnetisch veld voldoende zijn voor de volledige snaarbreedte?

2) In theorie kun je volstaan met 1 spoel, gewikkeld om een ferrometalen plaatje dat wel breed genoeg is voor alle snaren. Die spoel dient dan zowel voor het opwekken van het magnetisch veld als voor het oppikken van de snaartrilling. De snaartrilling veroorzaakt namelijk spanningsverschillen t.o.v. de batterijspanning en die wisselspanning kun je aan een versterker toevoeren. Alleen is dat signaal dan laagohmig en zwak, omdat de 2-functies-in-1 van zo'n spoel eigenlijk verschillende draaddiktes en aantal wikkelingen vragen. Er zal dan dus nog een voorversterker nodig zijn.

aaronstonebeat
29 oktober 2012, 23:09
Het zou inderdaad moeten kunnen, ik heb ook wel eens met die gedachte gespeeld.
Ad 2) van piezo: je zou ook een spoel als die van een gitaarelement kunnen nemen, dan zou een heel klein stroompje al een fors magneetveld genereren en het gitaarsignaal zou 'normaal' zijn qua voltage en impedantie. De batterijspanning kun je er, net als in een voorversterker, met een condensator weer uitfilteren.

Maar de spoel van een gitaarelement kost toch weer een paar euro aan wikkeldraad; dat is niet no-budget. Ik heb wel eens magneten onder de afspeelkopjes van oude cassettedecks gehouden en geconstateerd dat je zo ook een gitaarsignaal op kunt wekken; zo'n kopje is in wezen ook een spoel.