PDA

View Full Version : No-load tone control



motionz
29 oktober 2012, 13:06
Hallo, ik heb een American standaard Stratocaster met een toonknop met een soort nul-stand.
Ben al een tijdje opzoek naar de benaming van een dergelijke toonregelknop, is dit de no-load tone control?

gr.Marc

Chris Winsemius
29 oktober 2012, 13:35
yep

clickje aan het eind van de schaal toch?

(Dit kun je zelfs zelf maken met een normale tone-pot en een mesje af wat nagellak)

zoon van Piet
29 oktober 2012, 13:50
De TBX tone control..?
Zo heet ie althans op de strat+

klikje zit in het midden..

ateng
29 oktober 2012, 13:55
De TBX tone control..?
Zo heet ie althans op de strat+

klikje zit in het midden..

Volgens mij is dat weer een soort midboost

zoon van Piet
29 oktober 2012, 13:57
Nee.

56789..

Chris Winsemius
29 oktober 2012, 14:01
tbx heeft clickje in het midden:
naar links werkt ie als een normale toonregelaar en naar rechts krijg je er wat tophoog bij

zoon van Piet
29 oktober 2012, 14:28
Yep, meer hoog omdat ie niet meer 'load'..

ik speel er al een jaar of achttien op en moet zeggen dat ik nog nooit verschil gehoord heb.. :(
maar misschien ben ik een beetje doof..

piezo
29 oktober 2012, 14:54
Pieterzoon, je hebt het mis. De gewone no-load pot op de american standard Fenders is, zoals Chris zegt.
Bij stand 10 wordt de loper losgekoppeld van de grafietbaan, zodat de verbinding via de tonepot naar aarde onderbroken wordt. Dan heb je een wat hogere en steilere resonantiepiek in je signaal.
De bedoeling ervan is om het effect van een oude strat -zonder tonepot in de signaalweg van het brugelement- te kunnen houden.

zoon van Piet
29 oktober 2012, 16:15
aha, anders dan bij de plus dus..

vulvasonic
29 oktober 2012, 21:05
Goh, zou dat dan dat klikje zijn wat ik altijd aan het eind van de tone regelaar op m'n tele voel? :eek:

Het lijkt of ie daar even naar beneden zakt en zich 'vast zet'. Klopt dat?

piezo
29 oktober 2012, 21:21
Ja, zo voelt het inderdaad.

Ik heb zelf een hekel aan dat klikje en heb dat op mijn strat met opzet een beetje versleten. Ik maak daarom zelf wel eens no-load tonepots door bij gewone pots één einde van de koolstofbaan te voorzien van een beetje lak of tweecontinentenlijm. Dan heb je dat ergerlijke klikje niet.

zoon van Piet
30 oktober 2012, 09:33
Maar al met al is die no-load dus ongeveer net zo min wereldschokkend als mijn tbx, begrijp ik..?

vulvasonic
30 oktober 2012, 13:22
Maar al met al is die no-load dus ongeveer net zo min wereldschokkend als mijn tbx, begrijp ik..?

Het feit dat ik al 15 jaar een klikje heb gevoeld, maar nog nooit heb gemerkt dat er iets gebeurde (geluidstechnisch) zegt genoeg. :)

motionz
31 oktober 2012, 15:23
Hartelijk dank allen, de klik zit idd aan het eind van de pot en je ziet de knop iets zakken.
Echt verschil in geluid heb ik nooit gehoord:???:

piezo
31 oktober 2012, 15:53
Het verschil is dan ook heel subtiel. Verwacht geen verder doorlopend hoog, maar eerder (als je van 9 naar 10 draait) nèt een wat puntiger geluid. De resonantiepiek die zo bepalend is voor het karakter van een element kan namelijk 2 tot 4 dB hoger worden als je een pot uit het circuit haalt.
En voor de goede orde, dat is geen internetwijsheid, maar heb ik zelf een paar jaar geleden gemeten met een testopstelling, waarbij het element niet werd aangedreven door een snaaraanslag (subjectief) maar door een erboven geplaatste stationaire spoel waar witte ruis doorheen ging (objectief).

Maar ........ik heb gelezen dat uit onderzoek is gebleken dat klank- en volumeverschillen groter moeten zijn dan 3 dB om bij de meeste mensen een verschilgewaarwording teweeg te brengen. Dat verklaart dus meteen waarom het verschil nauwelijks bewust hoorbaar is.