PDA

View Full Version : Ibanez ACH 1 en ACH2 pick ups



Eric van Esch
28 oktober 2012, 22:28
In mijn Ibanez Artcore AS93 zitten een ACH1 (nek) en een ACH2 (brug) humbucker. Dit zijn de stock pick ups en op zich klinken deze niet verkeerd. Maar ik mis soms wat helderheid in de pick ups, soms is het wat muddy. Nu probeer ik uit te zoeken wat een goede vervanging zou kunnen zijn voor de elementen, maar ik kan niet achter de specificaties van deze Ibanez elementen komen. Weet iemand wat deze ACH1 en ACH2 elementen zijn? Ik neem aan dat het alnico's zijn, maar zijn dit alnico's II of alnico's V? Ze hebben beiden een behoorlijke output maar zijn zeker niet hot. Wat zou een goed alternatief kunnen zijn voor de pu's in de zin dat het minder muddy is (meer helderheid in mid en hoog)? Suggesties welkom! Oja voor stijl, ik gebruik de gitaar voor blues, bluesrock, classic rock, indie rock.

anticlock
29 oktober 2012, 15:24
was net ook over die artcores aan het lezen en overweeg zo eentje ... als je beetje check es die pickups die in de as103 zitten
vaak gelezen dat die Super 58 Custom pickups superieur zijn (minder muddy) en dat men die ach1/2 pups vervangt door deze.
Zelf nog niet gehoord maar soundsamples op Youtube wel te vinden denk ik :)

Misery Signals
29 oktober 2012, 16:06
Heb bij mijn AM77 het brug element vervangen door een Duncan JB voor een rock sound. Neck heb ik laten zitten. Sowieso met matige gaan (daar zijn ze voor gemaakt) zijn de stock pups echt goed vind ik.

MS

Eric van Esch
29 oktober 2012, 16:17
De tip van de Super 58 ben al wel vaker tegengekomen, echter het is nogal zoeken om Super 58 te krijgen voor een redelijke prijs. Deze worden vaak voor schandalig hoge prijzen aangeboden/verkocht. Op zich is geld neit het grootste probleem, maar het moet wel redelijk blijven voor de waar die je koopt.

GretschGuy
29 oktober 2012, 20:12
Ibanez ACH elementen hebben keramische magneten. Ik vind ze behoorlijk slecht klinken. Da's jammer, want verder zijn die Artcore's prima gitaren voor 'n heel redelijke prijs.

Als je elementen wilt met vergelijkbare output / voicing (PAF-achtig) maar dan beter klinkend, is er keus genoeg.

Goed klinkend en goedkoop:
- Entwistle HV58: alnico II, weerstand rond de 7K;
- Wilkinson WVHZN / WVHZB: alnico V, rond de 8K.

Met wat zoeken op eBay allebei te vinden voor zo'n €40 per set. Wel uitkijken met Wilkinson. Die maakt ook veel goedkopere / slechtere elementen in China. Type aanduiding begint dan met 'n 'M', brugelement output is veel hoger, Wilkinson logo op de achterkant ontbreekt.

Als je meer geld wilt uitgeven, is de keuze vrijwel onbeperkt. DiMarzio PAF pro, Seymour Duncan '59, Gibson Burstbucker, enz., enz.

Eric van Esch
29 oktober 2012, 22:20
Ik wil wel goed investeren in de gitaar, het is op zich al een goed klinkende gitaar en hij speelt zalig. Heb een tijd lang met de stock pu's gespeeld, maar vind het nu wel tijd voor upgrade. Ik had al gekeken naar de DiMarzio PAF pro en Seymour Duncan '59, deze lijken mij de meest voor de hand liggende pu's, maar wellicht nog andere goede alternatieven? Wellicht ook upgrade van potmeters voor CTS potmeters?

GretschGuy
30 oktober 2012, 00:25
Ik vind Rio Grande ook erg goed klinken. Heb ze in 'n Gibson SG zitten. Klinken 'voller' (meer midden) dan SD en DiMarzio. Ik gebruik 'n Buffalobucker in de hals en 'n Genuine Texas in de brug.

Fullsize CTS potmeters passen niet in de Artcore (in elk geval niet in de mijne). Ik heb er Alpha mini potmeters in gezet. Ook goed.

Eric van Esch
30 oktober 2012, 00:47
Bedankt! Dit helpt om een beetje idee te krijgen.

Eric van Esch
23 november 2012, 17:23
Zo net de gitaar terug van de gitaarboer en er zitten nu een setje Seymour Duncans 59 in. Wellicht een veilige keuze, maar het is wel wat ik er van verwachte en wilde. Meer balans, minder muddy en meer helder. Helemaal goed!

GretschGuy
23 november 2012, 18:51
Gefeliciteerd! Als je nu tijdens 't spelen 't geluid hoort dat je altijd al wou horen, lijkt me daar helemaal niets mis mee. 'Veilige keus' of niet.

helterskelter
12 april 2013, 01:33
http://www.entwistlepickups.com/pickup.php?puid=HV+58+Nickel
Ik vond deze site en de prijzen zijn niet verkeerd. Of het goed klinkt weet ik niet.
http://tvjones.com/pickups/
Ook de Tvjones zijn goed volgens de reviews en de prijzen zijn beter dan die van gibson.