PDA

View Full Version : Silvertone Danelectro 1448 Amp-in-cas bj 1962



geert1976
28 oktober 2012, 21:09
Onlangs op de kop getikt: Een in Nieuwstraat verkerende Silvertone Danelectro 1448 Amp-in-case uit 1962.
1van de eerste, met de tweepunts hals bevestiging en de 3 watt versterker.
Oh ja, bij deze eerste types werken de tuners precies andersom dan ze bij andere gitaren doen.

De gitaar en versterker zijn in nieuwstaat, zelfs de frets zien er ongebruikt uit.

Wil iemand foto's zien?

vulvasonic
28 oktober 2012, 21:32
Ja

............

geert1976
28 oktober 2012, 21:53
Een paar foto's

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/021-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/022.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/023.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/024.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/025-1.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/026.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/027.jpg

muziekschuur
28 oktober 2012, 22:36
Gaaf zeg.... Buizen versterker? Het design van die gitaar is wel lekker zeg...

geert1976
28 oktober 2012, 22:40
Gaaf zeg.... Buizen versterker? Het design van die gitaar is wel lekker zeg...

Yep klein buizen versterkertje van 3 watt, met 3 buisjes icm een 5 inch speakertje.
Op de amp zit enkel een on/off switch en een volume knop, meer niet
Ondanks dat, klinkt het kleine versterkertje heel behoorlijk.

Mitch
28 oktober 2012, 22:46
Ghehe, da's hier wel vrij apart. In de USA is dat spul niet zo lastig te vinden (maar niet in deze staat natuurlijk) maar hier zou ik dat wel een unicum willen noemen. Niet alleen een tijdbeeld, ze zijn zo ongeveer cult geworden.

muziekschuur
28 oktober 2012, 22:51
Absoluut een tijdscapsule.... Zit er nog een gaaf verhaal aan? Zaten er ook nog iets van labels bij? Een oude rekening? Of iets anders curieus? Of heeft een oud familie lid het gewoon in de gang gezet met het verhaal, jij kan er toch beter iets mee dan ik?

zoon van Piet
28 oktober 2012, 22:52
Diepezuchtmodus..
Ik mis mn silvertoontje..

geert1976
28 oktober 2012, 22:54
Ghehe, da's hier wel vrij apart. In de USA is dat spul niet zo lastig te vinden (maar niet in deze staat natuurlijk) maar hier zou ik dat wel een unicum willen noemen. Niet alleen een tijdbeeld, ze zijn zo ongeveer cult geworden.

Ik wilde altijd al een goede Dano en die dingen uit China vond ik allemaal diep triest, dus maar gezocht naar een echte.
Ik had mijn Fender Duo Sonic op MP staan en ik kreeg deze als ruilvoorstel aangeboden en een afspraak gemaakt.

De vorige eigenaar heeft hem afgelopen week na laten kijken door Zwier en die heeft de gitaar netjes afgesteld en voorzien van nieuwe snaren.
Ik kreeg er gelukkig een omvormer bijgeleverd, dus ik kan de amp gebruiken.
Helaas zijn de ampjes niet geaard.

In de USA worden ze inderdaad wel aangeboden, maar in deze staat zijn ze zelfs in de USA niet voor het oprapen.

geert1976
28 oktober 2012, 22:55
Diepezuchtmodus..
Ik mis mn silvertoontje..


En met deze kun je wel pullen en benden Piet en zowaar dan ontstemt deze niet!:seriousf:

geert1976
28 oktober 2012, 22:58
Absoluut een tijdscapsule.... Zit er nog een gaaf verhaal aan? Zaten er ook nog iets van labels bij? Een oude rekening? Of iets anders curieus? Of heeft een oud familie lid het gewoon in de gang gezet met het verhaal, jij kan er toch beter iets mee dan ik?

Niet echt, geen rekening of iets dergelijks.
Hij is geïmporteerd uit de States door iemand uit Utrecht, die spijt kreeg van de aankoop en die heeft hem weer doorverkocht aan de vorige eigenaar, maar die kwam er achter dat het toch zijn ding niet was, maar wat hij wel wilde was een Duo Sonic....

vulvasonic
29 oktober 2012, 00:55
Ik wil ook een duo sonic. Maar ik wil zo veel. :D

Pepe
29 oktober 2012, 01:03
Ik volgde de omgekeerde weg van usa amp in case dano naar Koreaanse U1. Die oude amerikaan klonk beter maar je bleef stemmen, de Koreaan heb ik ook niet heel lang gehad trouwens. De mensuur van de Yank was me ook net iets te kort maar als je je weg weet op de shortscale Mustangs en Duo's dan zal je dat probleem wel niet hebben.

zoon van Piet
29 oktober 2012, 09:01
En met deze kun je wel pullen en benden Piet en zowaar dan ontstemt deze niet!:seriousf:

Deze heeft dan ook zo te zien een vervangende kam. Want dat originele aluminiumdingske op mijn ouwe dano was de voornaamste reden dat ik een bend-verbod moest instellen ;)
( wat dan wel weer goed is voor de ontwikkeling van je spel..)

Tristan
29 oktober 2012, 09:12
Ik vind dit model Silvertone echt heel vet, een van de bruutst klinkende gitaren die ik ooit in mijn handen heb gehad, ontzettend veel ballen en een heel eigen rauw geluid, ook verbazingwekkend veel sustain, heerlijk voor slide en drop D dingen.

muziekschuur
29 oktober 2012, 09:37
Toch heeft deze gitaar een flinke collectorswaarde. Ik zou er dan ook niet te veel op spelen.... Simpelweg vanwege de waarde. Die zit in het feit dat ie origineel is en in nieuw conditie.

Via Ebay is misschien nog iets te vinden van originele labels enzo. Als je die erbij weet te vinden verdubbel je zo de waarde....

Mitch
29 oktober 2012, 09:39
Haha, geweldig, simpele ruil. Zo kom je nog eens aan leuke spullen :ok:

zoon van Piet
29 oktober 2012, 09:50
Toch heeft deze gitaar een flinke collectorswaarde. Ik zou er dan ook niet te veel op spelen.... Simpelweg vanwege de waarde. Die zit in het feit dat ie origineel is en in nieuw conditie.

Via Ebay is misschien nog iets te vinden van originele labels enzo. Als je die erbij weet te vinden verdubbel je zo de waarde....

Ja, hartstikke fijn, veel geld betalen voor wat oud papier en dan die gitaar in de vitrine of kluis. vooral niet op spelen, eigenlijk zelfs niet naar kijken. want dat gaat allemaal ten koste van de waarde..

Ik dacht dat het hier een gitaristenforum was en niet beleggers.nl

maar mooi rekenvoorbeeldje:
Staat een gast bewonderend naar mijn 68er basketweave marshall (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?148883-Laat-je-volkomen-afgeragde-kast-zien&highlight=afgeragde) kast te kijken. Zegt ie dat het ding misschien wel 4000 waard zou zijn geweest in mint condition -als ik er niet zo lomp mee had gedaan.
( of dat bedrag klopt betwijfel ik trouwens, maar het interesseert me niet).
Dus ik reken m even voor dat ik dertig jaar, 500 optredens en duizenden repetities gebruik heb mogen maken van een geweldig klinkende kast. Als dat 3000 waardevermindering zou beteken,komt dat neer op 100 euro per jaar, nog geen tientje in de maand om gebruik te maken van het beste van het beste. en ik vraag: wat is dan de beste investering?

muziekschuur
29 oktober 2012, 10:22
Touche

Maarre.... Dat wordt lastig met deze Silvertone met 3 watt...

Duhsjaak
29 oktober 2012, 10:25
Hi
Helemaal eens met Zoon van Piet.
Er wordt ergens (met de beste bedoeling) een suggestie gelanceerd dat het beter is maar niet op de Silvertone te spelen vanwege de waarde.

Ik stel wat anders voor:
- koop je hem voor belegging? leg m dan geconditioneerd in een kluis...
- koop je hem omdat je liefhebber bent van dit soort spul? Geniet er dan van...

Laten we niet vergeten dat Danelectro/Silvertone etc. het goedkoopste van het laagste was dat je kon kopen. In bepaalde gevallen is de mythe groter than real life. Zo ook hier. Dat mag dan zo zijn, maar ik vind real life goed genoeg. Ik heb nog nooit genoeg gekregen van Danelectro's.

Gefeliciteerd met deze vangst. En niks in een kluis of zo. Geniet ervan.
Vriendelijke groet, Gus

zoon van Piet
29 oktober 2012, 10:38
Touche

Maarre.... Dat wordt lastig met deze Silvertone met 3 watt...

:)
was niet persoonlijk bedoeld hè? Maar op maandagochtend zit ik vaak vol gif :)
en met 3 watt kun je natuurlijk uitstekend huiskamerconcertjes doen!

Ukeloeder
29 oktober 2012, 11:04
Wat een mooi dingetje! En alles werkend en ZELFS niet ontstemmend! Heerlijk. Beetje vreemde eend in Geert's bijt misschien, maar een mooie aanvulling. Gefeli!
O, en willen we MEER fotoos zien?
JA!

B-stone
29 oktober 2012, 11:38
Ik ben het eens met het bespelen; maar die koffer zou ik toch liever thuis laten staan ipv je gitaar iedere keer daar in te vervoeren.

Een kennis van mij heeft een begin jaren 60 strat, door de loop der tijd is er ook al van alles aan gebeurt: floyd erop, floyd eraf. Humbuckers erin en weer eruit, locking nut en weer opgevult met hout.

Dus wat dat betreft ben ik het wel eens met een belegging; hou hem wel origineel, of bewaar de onderdelen zodat hij weer origineel te maken is. Niet dat ik verwacht dat geert er lomp mee om zou gaan maar gewoon als tegenlicht op de belegging opmerkingen.

Vet ding btw!

geert1976
29 oktober 2012, 12:52
Ik volgde de omgekeerde weg van usa amp in case dano naar Koreaanse U1. Die oude amerikaan klonk beter maar je bleef stemmen, de Koreaan heb ik ook niet heel lang gehad trouwens. De mensuur van de Yank was me ook net iets te kort maar als je je weg weet op de shortscale Mustangs en Duo's dan zal je dat probleem wel niet hebben.


Deze heeft dan ook zo te zien een vervangende kam. Want dat originele aluminiumdingske op mijn ouwe dano was de voornaamste reden dat ik een bend-verbod moest instellen ;)
( wat dan wel weer goed is voor de ontwikkeling van je spel..)

@Peer: de topkam is origineel het gedeelte van de topkam welke is verzonken in de hals, is meegespoten in de kleur van de hals.

In het snel ontstemmen zit een kern van waarheid, want ik heb op verscheidene sites gelezen dat vanaf 1964 er andere tuners gemonteerd werden, met metalen stemknoppen en een aan de achterzijde van de tuner bevestigde beschermkap en deze tuners schijnen inderdaad erg slecht te zijn.


Toch heeft deze gitaar een flinke collectorswaarde. Ik zou er dan ook niet te veel op spelen.... Simpelweg vanwege de waarde. Die zit in het feit dat ie origineel is en in nieuw conditie.

Via Ebay is misschien nog iets te vinden van originele labels enzo. Als je die erbij weet te vinden verdubbel je zo de waarde....

Deze Dano's zijn misschien in NL redelijk zeldzaam, maar in de USA kun je een net exemplaar met bijbehorende koffer + plus goede amp scoren voor bedragen tussen de $ 800,00 en $ 1.100,00, valt in verhouding mee dus.

De Dano DC 59, Longhorn en Coral modellen is een ander verhaal, daar worden op e-bay grif prijzen variërend van $ 1.250,00 tot $ 2.500,00 voor geboden.

zoon van Piet
29 oktober 2012, 13:55
Dus deze heeft origineel een 'normaal' kammetje? Da's een behoorlijke vooruitgang tov dat aluminium onding op mijn silvertone. De stemproblemen lagen echt aan dat ding, want de -inderdaad niet al te beste- mechanieken zaten zo vast dat ze bijna niet te verdraaien waren en dus ook niet ontstemden. Er zaten knijptangsporen op de knopjes, dat zegt genoeg.. :)

geert1976
29 oktober 2012, 23:23
Hi
Helemaal eens met Zoon van Piet.
Er wordt ergens (met de beste bedoeling) een suggestie gelanceerd dat het beter is maar niet op de Silvertone te spelen vanwege de waarde.

Ik stel wat anders voor:
- koop je hem voor belegging? leg m dan geconditioneerd in een kluis...
- koop je hem omdat je liefhebber bent van dit soort spul? Geniet er dan van...

Laten we niet vergeten dat Danelectro/Silvertone etc. het goedkoopste van het laagste was dat je kon kopen. In bepaalde gevallen is de mythe groter than real life. Zo ook hier. Dat mag dan zo zijn, maar ik vind real life goed genoeg. Ik heb nog nooit genoeg gekregen van Danelectro's.

Gefeliciteerd met deze vangst. En niks in een kluis of zo. Geniet ervan.
Vriendelijke groet, Gus

Bij mij gaat die niet in een kluis hoor, hij wordt gewoon bespeelt, daar is die immers voor.
Vanavond schalde Link Wray's "Rumble" uit het kleine speakertje:)

Dano's waren inderdaad cheapo gitaren, gemaakt van de goedkoopste materialen, maar ze hebben wel hun eigen karakter.
Het verschil tussen deze en een Chinees exemplaar, is wel groot hoor, de afwerking is gewoon goed en de sound is echt veel beter, vind ik.


Wat een mooi dingetje! En alles werkend en ZELFS niet ontstemmend! Heerlijk. Beetje vreemde eend in Geert's bijt misschien, maar een mooie aanvulling. Gefeli!
O, en willen we MEER fotoos zien?
JA!

Wie mij een beetje kent (en Peer, Morio66 weten wat mijn smaak is), weet dat ik van dit soort gekke dingen houd.
Ik zal morgen even wat foto's maken bij daglicht, dan is de staat van de gitaar beter te beoordelen.


Dus deze heeft origineel een 'normaal' kammetje? Da's een behoorlijke vooruitgang tov dat aluminium onding op mijn silvertone. De stemproblemen lagen echt aan dat ding, want de -inderdaad niet al te beste- mechanieken zaten zo vast dat ze bijna niet te verdraaien waren en dus ook niet ontstemden. Er zaten knijptangsporen op de knopjes, dat zegt genoeg.. :)

Sorry Peer, de topkam is van aluminium:makeup:

Ukeloeder
30 oktober 2012, 22:12
Wie mij een beetje kent (en Peer, Morio66 weten wat mijn smaak is), weet dat ik van dit soort gekke dingen houd.
Ik zal morgen even wat foto's maken bij daglicht, dan is de staat van de gitaar beter te beoordelen.


Tuurlijk, anders zou je hem niet hebben gekocht, toch? En heul heul graag wat meer fotootjes.

macwilliams
30 oktober 2012, 23:20
Wat een vondst weer Geert, typisch jij :)

geert1976
31 oktober 2012, 00:16
Omdat ik deze week lekker vakantie heb, kon ik vandaag overdag de gitaar en de versterker eens goed aan de tand voelen.
De versterker valt echt 100procent mee.

Het geluid blijft tot volumestand 5 lekker clean en vanaf standje 6 gaat die stukje bij beetje oversturen.
Dankzij het lage vermogen van de versterker, is deze in de huiskamer prima te gebruiken, dus lekker buizen geluid, zonder de buren te irriteren.

Het gitaartje speelt in 1 woord gewoon fijn, hulde aan Sjak Zwier die hem goed afgesteld heeft en...... De intonatie is op alle snaren goed, terwijl Dano's toch altijd worden beschuldigd van een povere intonatie.

Ik heb mij vandaag prima met de kleine Dano vermaakt en toch ook van de kleine amp in de koffer, die gewoon prima te gebruiken is.
Al met al is deze amp in case een mooie en vooral bruikbare aanvulling op mijn verzameling.

Er is misschien weliswaar een soort van mythe en cult ontstaan rondom de Dano's, maar dit hebben ze deels toch wel verdient, omdat ondanks de goedkope materialen en onorthodoxe constructie, deze gitaren toch een goede sound hebben en vooral een eigen karakter.

Ik heb vandaag toch wel met een glimlach op mijn gezicht op de Dano gespeeld, ik had echt plezier met de kleine spruit en de kleine amp.

Ukeloeder
2 november 2012, 09:28
Echt leuk om te lezen dat je er zoveel plezier aan beleeft. Goed dat je de nadruk legt op het geheel eigen karakter dat Danelectro gitaren hebben. Natuurlijk is het een heel ander beestje dan een LP. Maar een LP is toch ook een heel ander beestje dan een tele?
Verandering van spijs doet eten! Smakelijke voortzetting Geert.