PDA

View Full Version : VOX AC30 stuk



Dweezman
28 oktober 2012, 14:53
Heren technici:

mijn Vox (TB6, Korg reïssue, jaren '90) is ermee opgehouden. Voor het eerst, dat wel.

Na het uitzetten bleef het lampje van de stand-by branden, zelfs met de stekker uit het stopcontact. Na een minuut ging deze uit.
Nu brandt het lampje van de power wel, maar gaat de stand-by niet aan. Buizen warmen niet op, helemaal dood.

Wat kan er aan schelen?

cluseau
28 oktober 2012, 17:38
Nu brandt het lampje van de power wel, maar gaat de stand-by niet aan. Buizen warmen niet op, helemaal dood.

Wat kan er aan schelen?

Powerlampje wordt gevoed uit de 30V~ wikkeling dus de trafo werkt. Standby lampje gaat alleen branden als de hoogspanning aanwezig is dus het zou kunnen dat de zekering defect is. Als dat zo is kijk dan na vervanging goed naar de GZ34. Die is waarschijnlijk de oorzaak. Wat wel vreemd is dat geen enkele buis gloeispanning krijgt. Weet je dat heel zeker? De gloeispanning zou net als de 30V~ gewoon aanwezig moeten zijn. In een heel zeldzaam geval zou het natuurlijk kunnen dat zowel de gloeizekering als de hoogspannings zekering defect raakt maar geloof daar eerlijk gezegd niet zo in. Even zeker weten of de buisjes gloeien want je kan het niet altijd goed zien, zeker niet bij EL84.

Bernardduur
28 oktober 2012, 18:12
Reissue heeft volgens mij geen GZ34 meer, tenminste, uit dat jaar tenminste........

(degene die ik hier heb gehad hadden deze niet, laten we het zo zeggen)

Check zeker de zekeringen....... en de standby schakelaar....... je zal niet de eerste zijn met een defecte standby schakelaar :)

Einzeln
28 oktober 2012, 18:53
Mijn versie is solid state maar heeft ook geen standby. Ik kan me herinneren dat latere versies wel buizen gelijkrichters kregen.

Bernardduur
28 oktober 2012, 19:19
Yep, dat waren de latere reissues(toen moest alles vintage correct zijn en zo.....) maar die hebben weer een stuk minder preamp buizen.......

Maar dat terzijde

Dweezman
30 oktober 2012, 23:35
Vanavond nog eens gekeken, en idd: er brandt wel 1 buis. Die dikke. De eindpitten niet.

Frits van Mourik
31 oktober 2012, 00:25
Vanavond nog eens gekeken, en idd: er brandt wel 1 buis. Die dikke. De eindpitten niet.

Die dikke, de GZ34 heeft z'n eigen, aparte gloeispanning (5 VAC).
De andere buizen krijgen 6.3 VAC van hùn eigen trafowikkeling.
Ik vermoed, dat deze gezekerd is en dat die zekering is doorgepiept.
Maarrr... die zit binnenin!
Rest niets anders, dan de amp uit z'n jas te helpen en de zekering op te zoeken
& te checken...

Dweezman
4 november 2012, 21:20
Zekeringen lijken heel, maar vertonen wel onregelmatigheden in de draad. Ik vervang ze allemaal, en zet er een nieuwe gelijkrichterbuis in. Als ik het goed heb moet er een GZ34 in. Ik wil graag een Mullard.

Waar koopt men zoiets?

guitarnijboer
4 november 2012, 21:32
De GZ34 kun je net zo goed laten zitten, daar zit in dit geval je probleem niet. Waarschijnlijk is je interne zekering voor de 6,3V gloeispanning stuk (indien aanwezig) zoals al aangegeven. Hierdoor blijft je standby lampje ook lang branden. De buizen trekken zonder gloeispaning geen stroom en de hoogspaningselco's ontladen dus alleen langzaam over de led. Normaalgesproken ontladen de elco's snel door de stroom die door de eindbuizen loopt en dooft je ledje vrijwel meteen.
Ik geloof dat ik zelf de gloeispaningszekering zou verwijderen, deze heeft weinig nut.

Mocht je versterker geen zekering hebben voor de gloeispaning (zoals de meeste versterkers), dan is je trafo stuk of zit er ergens een draad los

guitarnijboer
4 november 2012, 21:36
Zekeringen lijken heel,

Ja, die fout maakten velen al voor je... Houd er ook rekening mee dat je de zekeringen van de gloeispaning niet in het circuit kunt testen. Dit omdat het hele circuit sowieso een hele lage weerstand heeft en je rond de 0 ohm meet of de zekering nu heel is of niet.

Dweezman
4 november 2012, 21:52
Thnx. Ik heb wel een zekering voor de gloeispanning in de amp, dus die vervang ik als eerste. Op de GZ34 na, heb ik een half jaar geleden alle buizen vervangen. Dus dat doe ik nu meteen maar. De oude GE-buizen gaan weer teug, de JJ's bevallen mij minder.

Dweezman
4 november 2012, 21:59
http://www.tonefactory.nl/shop2/gz345ar4-premium-selected-p-11009.html

Dweezman
23 november 2012, 23:24
Nou: het waren de zekeringen. Vervangen en klaar.
Meteen de gelijkrichterbuis vervangen en op tour met Marillion ;-)

Ik klonk uitstekend!