PDA

View Full Version : Oh bugger. wammy bar afgebroken



Harald
28 oktober 2012, 12:47
Nu is de bar vervangen nog niet zo'n ramp. Maar hoe krijg je het stuk wat nog in het wammy blok zit eruit?

Alternatieve oplossing zou evt. vervanging door Floyd Rose zijn. Maar waar kan ik dat binnen nu en een paar dagen regelen? En wat kost een floyd rose systeem met inbouw ongeveer? Vrijdag moet ik de gitaar weer werkend hebben.

Alternatief 2 if all else fails, de brug van de Blade en de strat omruilen. Dat kan ik zelf, maar zou de minst mooie oplossing zijn...

stijnkenens
28 oktober 2012, 13:01
Wow, euh, hoe doe je dat?
Is het zo'n inschuif ding, of moet je hem erin vijzen, je zou eens moeten zien of je langs de achterkant, het tremblok, het afgebroken stuk eruit kan tikken, of draaien, soms loopt dat gat door tot onderaan !


s.

Harald
28 oktober 2012, 13:06
Dat tomt ervan als je de ta niet zeggen tan.. of een stuk van Vai speelt... Toch echt even geleden dat ik spinazie op heb. Helaas, zit erin geschroefd. Anders zou je hem er inderdaad via de achterkant uit kunnen duwen. Zo te zien is de maat op de Blade hetzelfde als op de strat. Misschien als tussenoplossing maar de bruggen omruilen even. Floyd Rose is toch al snel een dure grap geloof ik. Al vind ik als Zappa fan een strat met Floyd Rose wel erg mooi. Doe ook een aantal wammy geintjes nooit door het systeem op de Blade. Maar dat heeft dan weer andere voordelen.

Harald
28 oktober 2012, 13:07
Vai claimde trouwens ooit in een interview dat hij elke week zo'n bar versleet... blijkbaar doe ik het dus wel goed :seriousf::makeup: (er is geen galgehumor smiley)

marter544
28 oktober 2012, 13:18
Trem er af, dan er voorzichtig een moertje/schroefje op lassen..

ff off-topic, wat een geniale versie van egyptian reggae heb je!!

Duhsjaak
28 oktober 2012, 13:27
Hi H
Als je iemand kent met een heel klein dremeltje, kun je misschien een gleufje frezen. En dan voorzichtig met een schroevendraaier eruit.
Zorgen dat je het schroefdraad aan de zijkant niet raakt....

Ik duim!
Vriendelijke groet, Gus

Harald
28 oktober 2012, 13:34
Net contact gehad met een kennis uit Apeldoorn, die me een tijdje terug ook al geholpen heeft met mijn Fender versterker. Zou morgen in orde moeten komen. Backup plan D , nu even mijn oude mexicaanse strat onder handen nemen, en terug van .011 naar .010 afstellen. Desnoods gaat die dan vrijdag mee naar Duitsland. Blade heeft toch wel sterk de voorkeur wat mij betreft. Nu wil ik daar toch de tremolo van vervangen door iets wat ook stabiel is maar Jeff Beck achtige geintjes mogelijk maakt. Het Blade systeem is door het dubbele blok daar niet geschikt voor. Een Floyd Rose is wel een optie, maar dat telt aardig aan als ik snel even naar de prijzen kijk. Inbouwen is ook vrij prijzig schat ik.

Harald
28 oktober 2012, 13:34
ff off-topic, wat een geniale versie van egyptian reggae heb je!!

Dank je !

Hendriks
28 oktober 2012, 13:38
Dank je !

Ha , ik had net The Modern Lovers live opstaan , geniaal ergens toch.

FR in een gewone strat? Dat word frezen dan toch?

no 1 hops
28 oktober 2012, 13:41
misschien een optie ( het is ook meer hoe goed je erbij kunt komen)
kobalt boortje kopen van een iets kleinere diameter als die van de wammy bar en de bar uitboren.
de restanten aan de zijkant kun je er dan vaak nog uithalen met een tang of zo.
waarom kobalt daar kom je zelf mee door RVS, wel is het zo dat hij minder elastisch is als een gewone metaalboor en sneller breekt.

Orpheo
28 oktober 2012, 14:48
Het kan simpeler. Haal de trem van de gitaar en haal de zadels er af en schroef het block los. Als het goed is kan je dan met een tangetje het resterend deel los draaien. Tenzij het echt diep in t blok gebroken is. En ook dan is n nieuw blok makkelijker. Maar dat moet vaak verzonden worden en dat duurt meer dan 4 dagen ben ik bang.

bertje1
28 oktober 2012, 15:54
Er zijn linkse boren te koop hiermee is je probleem op te lossen 4 Delige Linkse Borenset,Titanium



-Artikel nr: 2726

Profesionele links draaiende hss titanium gecoate borenset.
voor het uitboren van afgebroken bouten,schroeven,etc


•Maten 3mm,4mm,6mm,7mm
•Titanium coating
•Zeer goede kwaliteit

-wordt geleverdt in houten doosje



Indicatie verzendkosten:
€ 6,45 (Geen kosten na min. order van€ 50,00)
Standaard levertijd:
3 Werkdagen
Voorraad: 2


€ 17,07 € 14,57 Prijs per set


Aantal: Bestellen




Relevante producten

Harald
28 oktober 2012, 16:23
Ah, dat bedoelde mijn kennis dus. Dat is de planning inderdaad. Hij heeft de spullen, en de aanleg voor dat soort klussen. Gaat goedkomen, hoop alleen dat hij maandagavond kan, anders wordt de planning tricky. Inmiddels is mijn oude mexicaanse strat weer speelklaar. Helaas nog steeds niet honderd procent betrouwbaar qua stemming. Bovendien kan de wammy niet ver genoeg omlaag... kom niet tot de B op de E snaar, en die heb ik nodig voor de solo van Tender Surrender (die ik tot mijn verbazing bijna op snelheid kan spelen!)

grayfink
28 oktober 2012, 16:47
Bij mijn oude Ibanez strat, mijn eerste gitaar die ik al dertig jaar heb, is al meer dan een jaar geleden hetzelfde gebeurd. Moet dat nog ooit aanpakken, tot dusver had ik alleen de dremel oplossing bedacht. :)

Johannes
28 oktober 2012, 17:43
Er zijn linkse boren te koop hiermee is je probleem op te lossen 4 Delige Linkse Borenset,Titanium



links boortje, werkt als een trein. Als het stukje pook al niet los komt door het boren, kun je er daarna een staafje in lijmen (epoxy, metaallijm) en het stuk eruit draaien. En anders kun je natuurlijk altijd nog een GRABIT (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=GE34JM5uLbw) aanschaffen ;) :P

geert1976
28 oktober 2012, 17:50
Bij mijn oude Ibanez strat, mijn eerste gitaar die ik al dertig jaar heb, is al meer dan een jaar geleden hetzelfde gebeurd. Moet dat nog ooit aanpakken, tot dusver had ik alleen de dremel oplossing bedacht. :)

Blazer of Roadstar?

Ik heb nog een complet brug liggen, zonder pook, indien de past, mag je die voor nop hebben.

grayfink
28 oktober 2012, 17:55
Nee, een echte strat. een '76er in 1980 gekocht.
Zoiets als deze, met een 6 punts tremoloblok:

http://www.flickr.com/photos/gerardgraphics/5262692635/lightbox/

Niettemin bedankt voor het aanbod. :)

Han S
28 oktober 2012, 18:47
http://users.telenet.be/frank.froidbise/CX500%20website/pics/materlinksetappen.jpg

Klein gaatje boren, links tapje er in en gewoon losdraaien. Als ie erg vast zit niet forceren want als die linkse tap breekt, die is kogelhard.

Harald
28 oktober 2012, 18:49
Roadstar, als je nog een goede hebt... ik heb een Roadstar RS530, één van de eerste fabrieksmodellen met locking nut. Die tremolo unit is wel op :( Vind het model nog steeds enorm veel mooier dan de nieuwe shred gitaren die ze maken. En een heel lekkere hals. Wel erg klein tegen het eind. 24 frets, maar dat wordt wel heel smal!

Harald
29 oktober 2012, 19:44
Fixed, dankzij Ed Stegeman :)

Duhsjaak
29 oktober 2012, 21:27
Fijn te horen.
Maar nu: Hoe?
Vriendelijke groet, G

Harald
29 oktober 2012, 21:43
Uitgeboord en geprobeerd met zo'n linksdraaiend dinges. Maar uiteindelijk min of meer volledig uitgeboord. Schroefdraad intact

all's well that ends well

Nu een meceanas vinden die ook vindt dat er een Floyd Rose op mag ;) Voor Vaiish wammygeweld is het Blade systeem te stug. Maar ik kan iig weer even vooruit.

Duhsjaak
29 oktober 2012, 21:49
Hi
Bij de G was de accu leeg. Kon nog net op de 'snel reageren knop' drukken.
Reactie hè, op mijn leeftijd.

Petje af voor de heer in kwestie. En voor jou. Voor het goed kiezen van degene die hem zo mooi heeft gered.
Vriendelijekg roet, Gus

Brewskie
29 oktober 2012, 22:58
Ondanks dat de blade nu gered is, heb ik toch een donkerbruin vermoeden dat Harald binnenkort een gitaar met Floyd Rose gaat krijgen.;)

Harald
30 oktober 2012, 08:54
Voor de rest bevalt die Blade me prima, heerlijk gitaartje en lekker veelzijdig. Viel me wel op dat mijn Mexicaanse strat dan weer wel als een strat klinkt... Floyd Rose krijgen, dat klinkt goed. Vraag is, van wie? En dat ding komt dan gewoon op de Blade. Al die hardrockgitaartjes vind ik gewoon niet mooi. Is inmiddels tenslotte twijfelachtig of ik nog voor oudere jongere door kan gaan, of dat het toch echt langzaam jongere oudere wordt ;)

Als Fender toen ik de Blade kocht een model met Floyd Rose gehad had was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. En als ze bij Musik Produktiv de Jeff Beck strat zwevend hadden afgesteld met dezelfde mogelijkheden die Beck gebruikt qua bereik van de Wammy had dat ook een kanshebber geweest. Maar dan zetten ze die brug gewoon tegen de body aan. Daar wil je toch geen Jeff Beck strat voor??? Me don't get it! :???:

geert1976
30 oktober 2012, 11:43
Voor de rest bevalt die Blade me prima, heerlijk gitaartje en lekker veelzijdig. Viel me wel op dat mijn Mexicaanse strat dan weer wel als een strat klinkt... Floyd Rose krijgen, dat klinkt goed. Vraag is, van wie? En dat ding komt dan gewoon op de Blade. Al die hardrockgitaartjes vind ik gewoon niet mooi. Is inmiddels tenslotte twijfelachtig of ik nog voor oudere jongere door kan gaan, of dat het toch echt langzaam jongere oudere wordt ;)

Als Fender toen ik de Blade kocht een model met Floyd Rose gehad had was ik daar waarschijnlijk voor gegaan. En als ze bij Musik Produktiv de Jeff Beck strat zwevend hadden afgesteld met dezelfde mogelijkheden die Beck gebruikt qua bereik van de Wammy had dat ook een kanshebber geweest. Maar dan zetten ze die brug gewoon tegen de body aan. Daar wil je toch geen Jeff Beck strat voor??? Me don't get it! :???:

Misschien een paar centjes investeren en op zoek gaan naar een Japanse Fender Contempary 22 Strat uit Japan.
Klassieke Strat, maar wel met een floating tremolo en toplocks.
Deze zijn in de jaren 80 gemaakt in Japan en ze zijn echt goed.

Harald
30 oktober 2012, 12:57
Een gitaar aanpassen aan de wensen lukt misschien nog, maar nieuwe gitaren moet ik nu wel heel stiekem naar binnen smokkelen, zelfs van mezelf ;) En die Blade heeft een ebben toets, en aktieve elektronica, met humbucker. Ideaal qua mogelijkheden. Ebben toets heb ik nog niet gezien op een Fender strat. Toch mijn favoriete feel voor een toets.

geert1976
30 oktober 2012, 13:00
Een gitaar aanpassen aan de wensen lukt misschien nog, maar nieuwe gitaren moet ik nu wel heel stiekem naar binnen smokkelen, zelfs van mezelf ;) En die Blade heeft een ebben toets, en aktieve elektronica, met humbucker. Ideaal qua mogelijkheden. Ebben toets heb ik nog niet gezien op een Fender strat. Toch mijn favoriete feel voor een toets.

Ah ok

Ik heb hier thuis overigens nog een wrak liggen van een Blade Strat, met een ebben toets en doodskopjes inlay.
Hoe oud zijn die dingen eigenlijk.
Hij ligt hier al een eeuwigheid en ik heb nooit zin gehad om dat ding in elkaar te zetten.
Er zit ook een vreemde tremsysteem in die in twee fases werkt.

Harald
30 oktober 2012, 13:19
Geen idee hoe oud, als hij heel oud is zou het zeker de moeite waard zijn. Heeft het nog een normale fender headstock, of een aangepaste vorm, zoals de mijne.

Die twee fases klopt. Voordeel, als een snaar breekt blijft hij op stemming, en van die dubbelbends, waarbij je de ene snaar naar de toon op de tweede snaar toebuigt (zoals in de solo van window of my eyes) kunnen gewoon zonder dat je de tweede snaar hoort zakken. Nadeel is dat flutterwammys a la Jeff Beck niet kunnen. Het systeem is overall wel erg stabiel.

Doodskopjes inlays is trouwens wel heel erg not me!

geert1976
30 oktober 2012, 13:49
Geen idee hoe oud, als hij heel oud is zou het zeker de moeite waard zijn. Heeft het nog een normale fender headstock, of een aangepaste vorm, zoals de mijne.

Die twee fases klopt. Voordeel, als een snaar breekt blijft hij op stemming, en van die dubbelbends, waarbij je de ene snaar naar de toon op de tweede snaar toebuigt (zoals in de solo van window of my eyes) kunnen gewoon zonder dat je de tweede snaar hoort zakken. Nadeel is dat flutterwammys a la Jeff Beck niet kunnen. Het systeem is overall wel erg stabiel.

Doodskopjes inlays is trouwens wel heel erg not me!

Heeft inderdaad de Fender headstock en is gemaakt in Zwitserland, wat ik kan opmaken uit de backplate.

Harald
30 oktober 2012, 16:18
Die zou dan zomaar best wel eens wel gewild kunnen zijn door de liefhebbers die afgeven op de kwaliteit van de Koreanen, waar ze nu blijkbaar gemaakt worden. Opknappen lijkt me dan zeker de moeite waard.

Brewskie
30 oktober 2012, 22:02
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Harald binnenkort een PM gaat krijgen van Geert.:hide:

jerome
30 oktober 2012, 22:33
Misschien een paar centjes investeren en op zoek gaan naar een Japanse Fender Contempary 22 Strat uit Japan.
Klassieke Strat, maar wel met een floating tremolo en toplocks.
Deze zijn in de jaren 80 gemaakt in Japan en ze zijn echt goed.

Inderdaad hele goed gitaartjes die Fender Japan Contemporary Stratjes
Ook een "klassieke" Strat met origineel af fabriek een Floyd Rose erop is er een uit de Fender American Special Series van begin 90.
Zijn vaak wel HSS, maar is natuurlijk zo om te bouwen als je een SSS wil...
Ik heb er een Sunburst uitvoering van. Hele lekkere Stratjes! Maar je ziet ze niet ze vaak te koop staan met de originele FR erop...

Harald
11 juli 2014, 10:50
Le histoire se repete. En ik was weer met Tender Surrender bezig. Die was de vorige keer blijven liggen. Net zo'n beetje alles doorgespeeld, en de solo op tempo als ik echt warmgedraaid ben.

Alleen zit het stuk nu echt muurvast. Tussenoplossing wordt aan gewerkt, maar het gaat toch echt tzt een floyd rose worden, of een stabiel systeem zonder toplock. Op zich sla ik soms voor effect de snaren voorbij de kam even aan, maar dat werkt met een toplock niet. Zeker niet als je die dan wil laten zakken, zoals bv. op het einde van RIviera Paradise van SRV.

Opties?

Wat ik zoek is een tremolo die niet schrikt van extreem gebruik, en die ook Jeff Beck achtige effecten zonder problemen kan. Als de pook ook aan de bovenkant te bevestigen is is dat een bonus. Toon moet omhoog en omlaag kunnen. Afstelling ala Beck is op zich voldoende, dus halve toon op de hoge e snaar omhoog, op de g snaar een kleine terts omhoog.

Iemand ervaringen met Stetbar? Die zien er alleen op een strat niet uit... Maar schijnen wel weer stabiel te zijn, en weinig tot geen aanpassingen nodig te hebben.

Kahler is ook wel erg fijn trouwens, maar daar moet behoorlijk gefreesd worden. Vraag me ook af wat stabieler is dan, een Floyd Rose of een Kahler. Dat maakt qua kosten niet zo veel uit.

Floyd Rose, de originele zijn vrij duur, er zijn goedkopere versies, maar ik ben huiverig. Iemand ervaring mee?

Wat is een goed Wilkinson systeem? Hoe zijn die qua stabiliteit?

Harald
11 juli 2014, 10:53
Ah ok

Ik heb hier thuis overigens nog een wrak liggen van een Blade Strat, met een ebben toets en doodskopjes inlay.
Hoe oud zijn die dingen eigenlijk.
Hij ligt hier al een eeuwigheid en ik heb nooit zin gehad om dat ding in elkaar te zetten.
Er zit ook een vreemde tremsysteem in die in twee fases werkt.

Heb niets met doodshoofdjes, al gezegd, mocht je hem niet meer in elkaar gezet hebben, is het tremolo stuk evt. in de aanbieding, mits nog goed?

peter_heijnen
11 juli 2014, 11:28
Ik moet nog uitzoeken of het in mijn music man (klein gitaartje) gaat passen, maar indien zo:
http://www.thomann.de/nl/super_vee_bladerunner_kit_6_nickel.htm
Geniaal nieuw systeem!

Ze hebben ook een double lock systeem, maar dat is wat prijziger:
https://www.super-vee.com/products.html

Harald
11 juli 2014, 11:47
Heb je die al eens ergens op in handen gehad? Op het eerste oog lijkt het een redelijk standaard systeem... eens op youtube gaan kijken.

stijnkenens
11 juli 2014, 12:02
Kun je niet een rvs trem bar laten maken ergens?

Of is dat geen optie?


s.

Harald
11 juli 2014, 12:30
Eerst moet de rest eruit die er nog in zit. Maar hoe dan ook, ondanks de stabiliteit, door het dubbele blok wat ze gebruiken bij de Falcon tremolo kun je die typische Jeff Beck flutters niet krijgen. Kan het beter maar vervangen door iets wat doet wat ik wil. Voordeel van het dubbele blok is overigens wel, dat als je een snaar omhoog trekt, de andere gewoon op stemming blijven. Maar dat vind ik toch een mindere tradeoff tov hoe de tremolo reageert en de dingen die je niet kunt doen.

Als ik dat soort bends tov snaren die gewoon op toon blijven wil doen, kan dat altijd nog op mijn epi sheraton.

Duhsjaak
11 juli 2014, 13:20
Ik heb een plank van Taranaki met een Trem King. Op het oog niet veel groter of anders gefreesd/t dan Fender look alikes.
Bij de Trem King is er een roterend asje.

Als je het systeem 5 jaar niet gebruikt gaat ie een beetje vast zitten, maar een miniem beetje WD40 en hij is weer in top shape.

Werkt met een klik systeem. Klik m erin en hij blijft op elke stand op je wachten.
Idee?
Vriendelijke groet, Gus

peter_heijnen
11 juli 2014, 13:35
Heb je die al eens ergens op in handen gehad? Op het eerste oog lijkt het een redelijk standaard systeem... eens op youtube gaan kijken.
Nee nog niet, maar zoals gezegd hoop ik dat het past en indien zo dan bestel ik het. Het is idd redelijk standaard maar wel verbeterd, ook al kan ik alleen afgaan op de site. Je moet maar even op die site rondneuzen.

Trouwens, na +25 jaar floyd rose ben ik dat zat en weer eens aan standaard toe. ;) Ik heb de locknut op mijn MM al laten vervangen door een benen kam, nu nog de juiste trem.

fred dons
11 juli 2014, 13:43
ik heb de super V gehad maar ik vond hem tegenvallen, ja je kunt hem zonder modificaties op de plek van een vintage trem installeren en hij is locking maar de travel is beperkt (niet te vergelijken met een floyd of zelfs een wilkinson) daarnaast ziet hij er "goedkoop" uit en ik vond hem geen prettige feel hebben
mijn favoriete vintage trems zijn wilkinson gotoh vsv en de hipshot, beide zijn qua stabiliteit vergelijkbaar met een floyd waarbij beiden een "mooiere" klank hebben dan een OFR (maar ook deze hebben niet de travel van de floyd)

Tabula Rasa
11 juli 2014, 15:06
Wilkinson heeft een hele mooie en goede vintage tremelo. Mooi dik blok. Heel stabiel. Alleen de stringthrough gaten zien er wat raar uit.

Harald
11 juli 2014, 18:57
Welke Wilkinson bedoel je dan?

De Wilkinson Gotoh vsv, is dat deze? http://www.stewmac.com/Hardware_and_Parts/All_Hardware_and_Parts_by_Instrument/Electric_Guitar/Bridges_and_Tailpieces/Tremolos/Wilkinson_Gotoh_VSVG_Vintage_Tremolo.html

Tabula Rasa
11 juli 2014, 20:39
Nee, die met de vintage zadeltjes. Ook nog eens erg betaalbaar (tientje of 4) zoek morgen ff de naam op want de verpakking moet hier nog ergens liggen.

peter_heijnen
12 juli 2014, 10:35
mijn favoriete vintage trems zijn wilkinson gotoh vsv en de hipshot, beide zijn qua stabiliteit vergelijkbaar met een floyd
Of ik doe iets fout met de wilkinson of jij doet iets fout met de floyd. Er is niets zo stabiel als de floyd, lees 'double lock'.

Gearjunkie
12 juli 2014, 11:47
Wilkinson heeft een hele mooie en goede vintage tremelo. Mooi dik blok. Heel stabiel. Alleen de stringthrough gaten zien er wat raar uit.

Aangepast op de intonatie, dus eigenlijk wel mooi. Heel tevreden over deze trem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Harald
12 juli 2014, 11:57
Nee, die met de vintage zadeltjes. Ook nog eens erg betaalbaar (tientje of 4) zoek morgen ff de naam op want de verpakking moet hier nog ergens liggen.
De vraag was voor Fred Dons. Maar als je de naam wilt opzoeken graag. Hoe meer opties hoe beter. Op zich zou je denken dat als ze één model hebben dat werkt het toch goed moet zijn, met dan alleen varianten voor strats, tele's of les paul achtige tops. Nu zijn er tig modellen die alleen marginaal verschillend lijken. Bij een budget versie kan ik me ook nog iets voorstellen, maar dit soort bewegende hardware moet gewoon goed zijn, anders wordt goedkoop snel genoeg toch nog duur.

fred dons
12 juli 2014, 20:51
Of ik doe iets fout met de wilkinson of jij doet iets fout met de floyd. Er is niets zo stabiel als de floyd, lees 'double lock'.

De top lock is de helft van de oplossing, als de trem zelf niet stabiel is helpt de top lock geen ene moer ;) , de moderne Duitse ofr is niet zo goed meer als de oorspronkelijke Duitse Floyd, door verouderde en versleten mallen is er meer speling in de onderdelen en ook is het gebruikte staal zachter waardoor hij sneller zal slijten en daardoor minder stabiel wordt . Ik kan op mijn gitaren Wilkinson ( + locking mechaniek en goed afgestelde topkam) zo stemvast krijgen als bij een Floyd maar zoals ik eerder zei; met minder travel

fred dons
12 juli 2014, 20:53
Welke Wilkinson bedoel je dan?

De Wilkinson Gotoh vsv, is dat deze? http://www.stewmac.com/Hardware_and_Parts/All_Hardware_and_Parts_by_Instrument/Electric_Guitar/Bridges_and_Tailpieces/Tremolos/Wilkinson_Gotoh_VSVG_Vintage_Tremolo.html
Yep die, voor een vintage style vind ik deze het beste maar ik combineer ze met 2 schroeven van rockinger ( die met een deukje) waardoor ik hem paralel met de body maar toch zwevend kan afstellen

fred dons
12 juli 2014, 20:57
En deze voor de hipshot ( prs achtig solid brass met rollers ipv messen http://store.hipshotproducts.com/cart.php?m=product_detail&p=181

Tabula Rasa
12 juli 2014, 22:32
Link verwijderd, verkeerde link

Dit is hem

Tabula Rasa
12 juli 2014, 22:34
Crap, verkeerde copy past.

Dit moet hem zijn±

http://www.wdmusic.com/wilkinson_6_hole_tremolo_chrome.html

Orpheo
12 juli 2014, 22:58
Of ik doe iets fout met de wilkinson of jij doet iets fout met de floyd. Er is niets zo stabiel als de floyd, lees 'double lock'.

:seriousf: Ik ken Fred behoorlijk goed en Fred is echt een master in het afstellen van gitaren, zeker met de FR. Vandaar dat ik je post een tikkie grappig vind.

Over de floyd: gotoh maakt de beste floyd (voor het geld), hands down.

peter_heijnen
13 juli 2014, 11:02
Wat natuurlijk grappig is, is dat je mij helemaal niet kent maar het wel grappig vind.

Laat ik me dan even voorstellen. Ik heb honderden optredens, voorstellingen, concerten, sessies en wat nog meer gedaan op/in alle grote en podia/studio's in nederland en daarbij een stuk of 5 floyds tot op het bot versleten. Altijd zelf afgesteld en daarbij nooit een nootje vals.

Ik ken Fred verder niet, maar dat vind ik dan verder ook niet grappig. ;)

Tabula Rasa
13 juli 2014, 11:48
Ik pak even chips en bier

fred dons
13 juli 2014, 12:58
Ik doe de popcorn alvast in de magnetron:D

Orpheo
13 juli 2014, 17:17
Wat natuurlijk grappig is, is dat je mij helemaal niet kent maar het wel grappig vind.

Laat ik me dan even voorstellen. Ik heb honderden optredens, voorstellingen, concerten, sessies en wat nog meer gedaan op/in alle grote en podia/studio's in nederland en daarbij een stuk of 5 floyds tot op het bot versleten. Altijd zelf afgesteld en daarbij nooit een nootje vals.

Ik ken Fred verder niet, maar dat vind ik dan verder ook niet grappig. ;)

Het was ook niet denigrerend naar jou bedoelt: alleen dat ik het een grappige reactie vind, omdat ik Fred en zijn werk ken. Dat/wat jij doet, staat daar helemaal los van, al zou je Fred kennen.

Zo, doe de popcorn maar weer terug in het zakkie en bewaar het maar tot vanavond, wanneer Duitsland over Argentinie walst

Harald
13 juli 2014, 17:33
Ben er nog niet uit. Inmiddels is mijn Mexicaans stratje bijna opgelapt. Denk dat het originele blok van de Blade toch nog even terug kan.

Maar het gaat wel vervangen worden.

@Fred Dons, wat vond je niet fijn aan de feel van de super Vee? Eric Johnson prijst hem aan, is toch ook niet de minste, en volgens mij net teveel een tone freak om iets te gaan endorsen waar hij niet achter staat. Jij had de locking versie? Heb toch wat filmpjes gezien waar het ding aardig kan wat ik wil. Ook een review die zegt dat de feel inderdaad anders is dan van andere tremolo's. Dus, wat is het verschil?

fred dons
13 juli 2014, 19:23
Ik ben een enorme EJ fan en dat was voor mij reden om hem te proberen maar het was een tegenvaller, hij voelt aan alsof de veer ieder moment kan buigen of breken en als je wat stevig Tremelo gebruik gewend bent dan voelt hij niet prettig (hij is wel stabiel dat dan weer wel maar om de een of andere manier nodigt hij alleen uit voor licht Tremelo gebruik ) ik hou van een beetje weerstand bij een trem ( daarom hou ik ook niet van de kahler flatmount)
Ik heb zo 'n beetje iedere trem variant thuis staan ( van vintage non finetuning Floyd tot de speedloader Floyd, schaller, Ping, takeuchi, gotoh, vigier/schaller, point trem, Wilkinson convertible, blade, rockinger, ghost Floyd, edge, jt6 etc ) ik ben nogal een zeikerd wat tremelo's betreft en als de feel niet goed is eindigt hij op de grote trem stapel ;)

Harald
13 juli 2014, 19:57
Bedoel je zo'n Kahler? Die vind ik dus prima qua feel. Heb het nog op een oude gitaar met kuren. Ooit omgelopen door een kat, zitten wat barsten in het hout heb ik het idee. Vermoed dat de tremolo inmiddels ook wel wat slijtage heeft. Is helaas op die gitaar niet meer betrouwbaar. Eigenlijk zonde, want het was een erg gave gitaar, maar ik ben bang dat de body zowat opnieuw gemaakt moet worden. En de hals is te responsief op weer en vochtigheid. Voor die Kahler moet ook serieus gefreesd worden. En weet niet of de sustain matig is door schade aan de gitaar, of door de Kahler.

Wat trouwens wel erg goed is van die Kahler is dat je de pook zowel boven als beneden, of in het midden kunt zetten. Pook boven speelt erg fijn.

https://www.kahlerusa.com/public/images/sequencer/slide1.jpg

fred dons
13 juli 2014, 20:10
Yep die kahler en nee het gebrek aan sustain ligt niet aan de schade aan de gitaar ;) ( hoewel dat ook niet zal mee helpen) , op papier een hele goede trem, ooit uitgevonden omdat Floyd zijn patent nogal agressief beschermde maar er was maar een beperkte groep liefhebbers voor ( zijn er nog steeds btw) en na een slechte deal met Kramer en Floyd moest kahler stoppen en gingen ze over op golfclubs. De huidige kahlers zijn minimaal zo goed als de oude maar mijn trem is het niet

peter_heijnen
14 juli 2014, 13:51
hij voelt aan alsof de veer ieder moment kan buigen of breken en als je wat stevig Tremelo gebruik gewend bent dan voelt hij niet prettig (hij is wel stabiel dat dan weer wel maar om de een of andere manier nodigt hij alleen uit voor licht Tremelo gebruik ) ik hou van een beetje weerstand bij een trem ( daarom hou ik ook niet van de kahler flatmount)
Ik heb zo 'n beetje iedere trem variant thuis staan ( van vintage non finetuning Floyd tot de speedloader Floyd, schaller, Ping, takeuchi, gotoh, vigier/schaller, point trem, Wilkinson convertible, blade, rockinger, ghost Floyd, edge, jt6 etc ) ik ben nogal een zeikerd wat tremelo's betreft en als de feel niet goed is eindigt hij op de grote trem stapel ;)
Dus hij valt tegen omdat ie niet voelt zoals je het fijn vind maar ondertussen wel stabiel is en het lijkt dat ie ieder moment af kan breken? ;)

Harald
14 juli 2014, 14:04
Op de veer geven ze levenslange garantie. Staat echter niet bij of dat het leven van de gitarist/gitaar is, of van de veer... Toch wel tempting, hoor bij een aantal filmpjes precies de effecten die ik wil kunnen doen. En de feel van die Kahler tremolo, kon ik prima mee uit de voeten. De tremolo die er nu in zit is voor mijn gevoel juist te stroef om lekker te gebruiken. Palmmutes zouden alleen wel eens tricky kunnen zijn bij een zwevende instelling. Dat zal dan heel licht moeten. Palmmutes zijn zowel bij de Kahler, als bij de Blade tremolo juist heel gemakkelijk door de manier waarop ze gemaakt zijn.

fred dons
14 juli 2014, 15:32
Dus hij valt tegen omdat ie niet voelt zoals je het fijn vind maar ondertussen wel stabiel is en het lijkt dat ie ieder moment af kan breken? ;)

je kent me niet maar gaat wel grapjes maken ? ;) (just kidding :D) mijn vorige auto die een kleine 3 ton op de teller had was ook erg stabiel daarentegen zat ik wel met zweethandjes achter het stuur en met angst of ik wel heelhuids thuis zou komen
een kalher is ook een stabiele trem (mits goeds onderhouden) maar dat is niet de enige factor om te bepalen of de trem "goed" is, toch ? Als ik het gevoel heb bij gebruik dat de trem niet te zwaar belast kan worden dan heeft dat invloed op hoe ik hem gebruik, bij mijn floyds heb ik geen enkele schroom om die als een dolle te gebruiken, bij de Vee trem beperk ik het tot heavy Hank Marvin bends

tis slechts mijn mening doe er mee wat je wilt (NB ik heb iets meer dan 5 floyds versleten maar niet op zulke mooie podia waarop jij heb gestaan :D ) p.s. hier een plaatje aan tremelo's die ik op dit moment "over" heb, daarnaast heb ik er een stuk of 120 gewoon in gebruik, ik ben dus niet compleet een noob op tremelo gebied ;) https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xfp1/t31.0-8/906864_786724901340345_2651382292491368146_o.jpg