PDA

View Full Version : HOAD London City DEA70



Hendriks
27 oktober 2012, 15:29
Ik had deze al een tijdje in het vizier , sommige hebben hem ook al eens gehoord op de Noorder Gitaar Dag , ik meen dat Aronstonebeat erop speelde tijdens de bluesjam.
Mooie deal kunnen maken met Dicky.
Hij heeft een aantal mods , PPIMV , JMP mod ,4 ohm uitgang en hij heeft een recap en retube gehad.
Nu nog even over een 1x12 cab , maar in de toekomst wil ik een 2x12 .
Later deze week wil ik hem even los halen voor plaatjes van het binnenwerk.

http://imageshack.us/a/img716/6411/img1283zm.jpg
http://imageshack.us/a/img84/2342/img1284j.jpg
http://imageshack.us/a/img255/3532/img1286z.jpg

jutter
27 oktober 2012, 15:42
Mooi Henk! Ik heb hem ook gehad, was er best tevreden mee!
Veel plezier ermee!

Hendriks
27 oktober 2012, 16:07
Mooi Henk! Ik heb hem ook gehad, was er best tevreden mee!
Veel plezier ermee!

Stukje jeugdsentiment ook , ik heb er eens 1 aan gort geholpen , wist ik veel dat je eerst een speaker moest aansluiten voordat je hem aanzet. :) Je kocht deze in de 70's nog voor 100 gulden.

Midwolda
27 oktober 2012, 16:40
Ah, je hebt dus een goedmakertje in huis gehaald, Henk... ;)
Mooi ding zeg! Heeft Dicky de mods gedaan?

Hendriks
27 oktober 2012, 16:47
Ah, je hebt dus een goedmakertje in huis gehaald, Henk... ;)
Mooi ding zeg! Heeft Dicky de mods gedaan?

Volgens mij heeft Xavier die mods gedaan , maar dat weet ik niet zeker . Nou kunnen we dinsdag herrie maken , volgens mij had Coos ook nog een LC op het oog :).

The Running Man
27 oktober 2012, 17:35
Gefeliciteerd Henk ziet er erg netjes uit.
Mijn dochter heeft er ook zo een; die in "London Kitty" stijl.
Je zal wel geen zin hebben om te slepen, maar over een 4x12 klinkt ie geniaal.
Heel veel plezier er mee!

Hendriks
27 oktober 2012, 18:23
Thanks. Een 4x12 past niet in een 2 deurs Peugeot 107 :)

jutter
27 oktober 2012, 18:47
Ik had er toen ook een 4x12 onder. Man wat een gesjouw! Later had ik er een 2x12 onder en dat beviel veel beter! Qua geluid volstaat een 2x12 prima!
Thanks. Een 4x12 past niet in een 2 deurs Peugeot 107 :)

The Running Man
27 oktober 2012, 19:08
Haha... ik weet het, backbreaking LC 4x12 is niet subtiel
Die van ons hoeft god zij dank niet zo vaak versleept te worden.
Het is wel leuk een 4x12 qua druk
en ja een goeie 2x12 gaat natuurlijk ook.



Ik had er toen ook een 4x12 onder. Man wat een gesjouw! Later had ik er een 2x12 onder en dat beviel veel beter! Qua geluid volstaat een 2x12 prima!

Hendriks
27 oktober 2012, 19:15
We repeteren altijd bij iemand thuis en die is vast niet blij als ik een 4x12 bij hem parkeer , maar als ik zo'n oude in dezelfde kleur kan scoren zal ik hem niet laten staan , staat wel leuk in de kamer. Nou mijn vrouw nog zover zien te krijgen.

7ender
27 oktober 2012, 19:23
zeurende vrouwen kunnen het beste bijtijds ingeruild worden ,...en worden vervangen door niet-zeurende exemplaren .

:D

Hendriks
27 oktober 2012, 19:29
zeurende vrouwen kunnen het beste bijtijds ingeruild worden ,...en worden vervangen door niet-zeurende exemplaren .

:D

Ik kan daar in iedergeval ee gaan dreigen.

Brewskie
27 oktober 2012, 19:34
Mooie deal kunnen maken met Dicky.

Volgens mij heet hij Dickie, aan de sticker op de faceplate te zien:soinnocent:
http://imageshack.us/a/img84/2342/img1284j.jpg

Tof ding ! Succes ermee.

Hendriks
27 oktober 2012, 23:02
Dickie it is.

Weet iemand hoe je zo'n LC kunt dateren?

Frits van Mourik
28 oktober 2012, 01:42
Volgens mij heet hij Dickie, aan de sticker op de faceplate te zien:soinnocent:
http://imageshack.us/a/img84/2342/img1284j.jpg

Tof ding ! Succes ermee.


Ik vind het maar een idiote plek voor een MV... maar ach, blijkbaar werkt 't.

Hendriks
28 oktober 2012, 09:36
Ik vind het maar een idiote plek voor een MV... maar ach, blijkbaar werkt 't.

Als het maar werkt en het werkt.

nico verduin
28 oktober 2012, 09:46
Dickie it is.

Weet iemand hoe je zo'n LC kunt dateren?Carbon dating:crazyhappy: Je zou kunnen kijken of er op een van de onderdelen een jaar/weeknummer staat. Anders wordt het wel erg lastig.

Midwolda
28 oktober 2012, 11:02
Beetje ver weg, maar wat een mooi kassie (http://link.marktplaats.nl/609724168)...

Hendriks
28 oktober 2012, 11:13
Beetje ver weg, maar wat een mooi kassie (http://link.marktplaats.nl/609724168)...

Heb hem gezien. Ik kreeg ook nog een tip over een originele groene kast.

Rinze
28 oktober 2012, 11:16
Heb hem gezien. Ik kreeg ook nog een tip over een originele groene kast.

Tip: kijk bij een LC kast altijd wat voor speakers erin zitten. Heb er zelf drie gehad, twee met Celestion G12H30's erin, maar ook een met vage merkloze speakers die kut klonken. Sinds die kast heb ik de schroevendraaier altijd bij me als het om een nieuwe speakerkast gaat.

Hendriks
28 oktober 2012, 12:27
Tip: kijk bij een LC kast altijd wat voor speakers erin zitten. Heb er zelf drie gehad, twee met Celestion G12H30's erin, maar ook een met vage merkloze speakers die kut klonken. Sinds die kast heb ik de schroevendraaier altijd bij me als het om een nieuwe speakerkast gaat.

Zo'n 35 jaar geleden heb ik eens een hele set van iemand overgenomen , top,speaker en een gitaar (multyplex ding) , voor 300 gulden , in die kast zaten greenbacks. Spul stond 3 hoog en we moesten het in een Honda Civic proppen.

frekie
28 oktober 2012, 12:30
Was mijn 1e goede amp heel vroeger. Met de bijbehorende mintgroene 4X12 kast. Ik kan me vaag herinneren dat er greenbacks in zaten? Ging HARD maar was niet aan het scheuren te krijgen. Na mods ongetwijfeld wel. Heb daarna eigenlijk altijd op 1X12 combootjes gespeeld ;)

Hendriks
28 oktober 2012, 13:40
Deze kan zeker scheuren .

JeroenSchaaf
28 oktober 2012, 14:06
Nice Hendriks! Mooie versterker, ik heb hier ook eentje thuis gehad maar de verkoper wou hem toch niet verkopen.

Jammer :)

Hendriks
28 oktober 2012, 16:59
Thanks Jeroen.
Foto's van de binnenkant. Ik ga toch de MV verplaatsen naar de achterkant , ik offer 1 van de 16 ohm uitgangen op , de pot kan ik zonder problemen verplaatsen , kabel zat.

http://imageshack.us/a/img854/1894/img1287u.jpg
http://imageshack.us/a/img708/8623/img1289ik.jpg
http://imageshack.us/a/img407/3517/img1288m.jpg
http://imageshack.us/a/img832/3479/img1290aj.jpg

De draden van de MV gaan dan langs de uitgangsdraden van de OT lopen , zou dat storing kunnen geven?

Agent_Smith
28 oktober 2012, 17:04
Thanks Jeroen.
Foto's van de binnenkant. Ik ga toch de MV verplaatsen naar de achterkant

Is makkelijker dan, een MV aan de achterkant?
Ieder z'n mening, maar ik snap niet echt wat er raar is aan de plaatsing van die MV.

Hendriks
28 oktober 2012, 17:37
Is makkelijker dan, een MV aan de achterkant?
Ieder z'n mening, maar ik snap niet echt wat er raar is aan de plaatsing van die MV.

Ik wil de kanalen blenden met een patchkabel en dan zitten de knop en pluggen elkaar wat in de weg , met de MV regel je het totaal volume en die zal ik dan wat minder gebruiken dan de 2 volumepots.

flo123
29 oktober 2012, 10:53
Aangezien de Presence toch een stuk minder werkt met een PPIMV die niet helemaal open staat, kun je misschien die plek gebruiken en de Presence potmeter vervangen door een vaste weerstand?

Hendriks
29 oktober 2012, 11:23
Aangezien de Presence toch een stuk minder werkt met een PPIMV die niet helemaal open staat, kun je misschien die plek gebruiken en de Presence potmeter vervangen door een vaste weerstand?

Is zeker een optie . De potmeter is een 4,7 K , wat is dan de beste weerstandswaarde , ook 4,7K?

flo123
29 oktober 2012, 21:23
Om de Presence op 50% te zetten heb je twee 2,2k weerstanden nodig in serie en dan een 100nF condensator parallel aan de 2,2k weerstand die aan aarde hangt.
Maar misschien klinkt het ook prima met slechts één 4,7k weerstand zonder de 100nF condensator (= Presence regeling op 0).

Hendriks
29 oktober 2012, 21:39
Om de Presence op 50% te zetten heb je twee 2,2k weerstanden nodig in serie en dan een 100nF condensator parallel aan de 2,2k weerstand die aan aarde hangt.
Maar misschien klinkt het ook prima met slechts één 4,7k weerstand zonder de 100nF condensator (= Presence regeling op 0).

Ok ,ga ik wel uitvogelen (proberen) .

De versterker klinkt te gek , zelfs op een 1x12 , beetje de kanalen blenden en de eq zoeken. Word op een groter cabinet nog een feestje.

Hendriks
30 oktober 2012, 13:39
Het pilotlampje brand erg zwak , eigenlijk alleen in het donker te zien. Het lampje zit na de schakelaar op het net , met een weerstand van 220 K ertussen .
Wat voor weestandswaarde kan ik gebruiken om het lampje wat feller te laten branden?
De foto nog even.
http://imageshack.us/a/img708/8623/img1289ik.jpg
Ik wil er een soort projectamp van maken en verbeteren waar het mogelijk is, bv andere caps ,weerstanden , etc.
Ik heb begrepen dat de trafo's wel redelijk zijn , word mij ook te duur trouwens.
Iemand suggesties?

Schema:
http://imageshack.us/a/img839/4396/dea70.gif

nico verduin
30 oktober 2012, 15:16
Het pilotlampje brand erg zwak , eigenlijk alleen in het donker te zien. Het lampje zit na de schakelaar op het net , met een weerstand van 220 K ertussen .
Wat voor weestandswaarde kan ik gebruiken om het lampje wat feller te laten branden?
Niet.... Het is een neon lampje. Denk gewoon dat ie op is/gaat.....

Hendriks
30 oktober 2012, 15:45
Niet.... Het is een neon lampje. Denk gewoon dat ie op is/gaat.....

Ah , zijn die nog wel te koop?
Heb al even gezocht maar nog niet gevonden.

nico verduin
30 oktober 2012, 16:31
BACO : http://www.baco-army-goods.nl/componenten-elektronica-onderdelen/paneel-indicatie-lampen/paneellampje-neon-230-volt-in-div-kleuren.html
Als die neon eruit kan, is ie mogelijk ook te bestellen. Ik weet ook niet of het een 220V of 110V neon is die er nu in zit. als het een 220V is, dan zou je nog een kleinere weerstand kunnen proberen.

Hendriks
30 oktober 2012, 16:40
Ik kan er natuurlijk ook een nieuw compleet pilotlamp inzetten van 230 vac . Heb ik die weerstand dan nog wel nodig?

nico verduin
31 oktober 2012, 07:42
Nope......

Hendriks
31 oktober 2012, 13:58
Ik heb mij wat ingelezen en de volgende zaken ga ik aanpakken:
PPIMV naar achterkant (16 ohm out opofferen), of de presence vervangen.
Weerstanden op input worden allemaal 68K.
Nieuwe pilotlamp.
Aantal van de originele condensatoren vervangen (experimenteren met bv Sozo)
Bass potmeter vervangen voor een 500K log
Midpot vervangen voor pushpull , er komt een condensator van 0,68 op pen 3 van V2 naar aarde (midboost).

Mooi project voor komende winter , als iemand nog meer suggesties heeft hoor ik het graag.

Hendriks
1 november 2012, 09:21
Kan ik de bleeder weerstand gewoon over de standbyswitch monteren. Ik zie dit Ceriatone .

flo123
1 november 2012, 13:22
Je hebt geen bleeder weerstand nodig. Als je in de versterker wilt werken, kun je de anode van V1 met het chassis verbinden en het van standby af schakelen. Dan loopt de stroom via de 100k anode weerstand weg naar aarde en zakt de spanning over de voeding condensatoren naar 0V gedurende een minuutje.

Hendriks
1 november 2012, 14:10
Je hebt geen bleeder weerstand nodig. Als je in de versterker wilt werken, kun je de anode van V1 met het chassis verbinden en het van standby af schakelen. Dan loopt de stroom via de 100k anode weerstand weg naar aarde en zakt de spanning over de voeding condensatoren naar 0V gedurende een minuutje.
Ok , dan betekend dat dat ik dat de iedere keer moet doen , is het niet veiliger om een vaste bleeder te monteren(ivm vergeten)?

flo123
1 november 2012, 21:18
En dan zit je nog met het "gevaar" dat je de standby knop niet hebt omgezet waardoor ervoor of erna nog spanning kan staan.
Als je veilig wilt werken moet je gewoon altijd de spanningen meten voordat je erin gaat werken, ongeacht of je nu een bleeder weerstand gebruikt of niet.

Hendriks
5 november 2012, 13:08
Ik heb mij wat ingelezen en de volgende zaken ga ik aanpakken:
PPIMV naar achterkant (16 ohm out opofferen), of de presence vervangen.
Weerstanden op input worden allemaal 68K.
Nieuwe pilotlamp.
Aantal van de originele condensatoren vervangen (experimenteren met bv Sozo)
Bass potmeter vervangen voor een 500K log
Midpot vervangen voor pushpull , er komt een condensator van 0,68 op pen 3 van V2 naar aarde (midboost).

Mooi project voor komende winter , als iemand nog meer suggesties heeft hoor ik het graag.

Vandaag een voorraad Allen Bradley werstanden ontvangen , zodat ik deze week kan beginnen.
Welke caps kan ik het beste gebruiken als brightcap en op de treble pot , Zilver Mica?
De mid pot is nu een 22K lin , ik kan deze niet vinden als push-pull , zijn hier nog alternatieven voor?
Tips over de mods welkom.

tommus42
5 november 2012, 15:01
Volgens mij voor de treble pot idd silver mica.
Voor welke weerstanden ga je die Allen Bradley's gebruiken?

Hendriks
5 november 2012, 15:20
Volgens mij voor de treble pot idd silver mica.
Voor welke weerstanden ga je die Allen Bradley's gebruiken?
Weerstanden bij de input , mengweerstanden , eigenlijk ga ik de meeste in de voorversterker vervangen , onder het motto van: ik heb hem nu toch los en baat het niet , dan schaad het ook niet en voor die paar euro extra kan ik het niet laten.

tommus42
5 november 2012, 18:05
Het zijn toch koolstofcomposiet-weerstanden? Ruizen wel meer dacht ik, hoeft geen probleem te zijn, maar het zijn niet persé betere weerstanden.

7ender
5 november 2012, 18:12
Vandaag een voorraad Allen Bradley werstanden ontvangen , zodat ik deze week kan beginnen.
Welke caps kan ik het beste gebruiken als brightcap en op de treble pot , Zilver Mica?
De mid pot is nu een 22K lin , ik kan deze niet vinden als push-pull , zijn hier nog alternatieven voor?
Tips over de mods welkom.

silver mica ? ,....da's alleen van belang bij zend/ontvangers vanwege de stabiliteit .
Voor "high-pass" over een potmetertje volstaat gewoon een keramisch low budget condensatortje ( dat wordt al sinds 't jaar kruik hiervoor gebruikt )
Deze versterkers hebben bovendien 100 X niks met HiFi te maken ,... m.a.w. : Je hoort het verschil never ! ( zelfs niet al was 't meetbaar )
Voor koppelcondensators volstaan gewoon normale polyester-condensatoren .

Alleen voor de hoogspannings-elco's loont 't om de beste kwaliteit aan te schaffen ( dat hoor en merk je namelijk altijd )

7ender
5 november 2012, 18:27
Op m'n werktafel ligt een Fender Concert II, zo'n zgn Rivera .
Deze is van een klant van me die van alles verzamelt ,....en dit was zóóóó 'n speciale ,...die was namelijk gemodificeerd met allemaal bijzondere "mods" .... :???:

Ik ga straks dat ding weer in orde maken zo die hoorde, toen ie ooit nog in de etalage stond met een garantie-kaartje aan 't handvatje ......

Dan is ie ook tevens weer gelijk gerepareerd :soinnocent:

tommus42
5 november 2012, 18:33
......Voor koppelcondensators volstaan gewoon normale polyester-condensatoren .......

Volstaan zeker, maar de meningen zijn er over verdeeld.

7ender
5 november 2012, 19:02
Volstaan zeker, maar de meningen zijn er over verdeeld.

ja, natuurlijk zijn de meningen verdeeld .

het meeste is gebaseerd op mooie dromen en science fiction ( oftewel saaie fictie :D )

Hendriks
5 november 2012, 19:19
Heeft iemand ook ervaring met de midboostmod? Een 0,68 condensator van pen 3 van V2 naar aarde dus.
De rest zijn eigenlijk allemaal mods die ik uit een topic heb van guitarnijboer.

nico verduin
5 november 2012, 19:24
Heeft iemand ook ervaring met de midboostmod? Een 0,68 condensator van pen 3 van V2 naar aarde dus.
De rest zijn eigenlijk allemaal mods die ik uit een topic heb van guitarnijboer.Altijd weer een mooie term "mid boost".... terwijl je in feite de versterking van de lagere frequenties juist verminderd.....

cluseau
5 november 2012, 23:38
het meeste is gebaseerd op mooie dromen en science fiction ( oftewel saaie fictie :D )

Dat ga je noooooit winnen ;)

7ender
6 november 2012, 05:22
Dat ga je noooooit winnen ;)


hahahahaha ,......ik hoef de letzte tijd ook niet meer zo nodig te winnen ....

....de gezelligheid is me tegenwoordig veel meer waard ;)

Hendriks
6 november 2012, 11:19
Citaat uit topic van guitarnijboer:
Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.

Dit topic gaat over een DEA100 , gaat dit ook op voor mijn DEA70?

7ender
6 november 2012, 22:29
Citaat uit topic van guitarnijboer:
Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.

Dit topic gaat over een DEA100 , gaat dit ook op voor mijn DEA70?

Voor alles wat je opnoemt verandert er mogelijk "iets" een klein beetje ......
Maar: ....Die versterker deed het toch perfect toen je 'm kocht ? ,.....en hij klonk toch geweldig , .....en d'r waren nieuwe elco's in gezet.....
Dat neon-lampie was uitgeblust,....nou dat komt zo vaak voor ,....zelfs een los neon-lampje is gewoon te koop bij de vakhandel, zodat het originele paneel-lampje hergebruikt kan worden.

Zo'n DEA100 heb ik talloze keren onder handen gehad , en een uitvoering met 2 X EL34 kwam ik niet zo vaak tegen.

Deze versterkers werken prima als ze weer gereviseerd zijn , .....maar als dat al gedaan was, en hij deed 't zo fantastisch ,...waarom is 't dan nodig om er in te gaan "kwartetten" zonder dat je de uitkomst-resultaten al kunt overzien ?

Je gaat toch ook niet de motor van je auto effe uit elkaar slopen omdat ie 't zo fantastisch goed doet ?

Hendriks
7 november 2012, 08:47
Hij klinkt ook niet verkeerd , maar als het beter kan , waarom niet? Ik heb de amp niet echt nodig en bovendien is het werken eraan gewoon leuk.

7ender
7 november 2012, 21:47
niet doen ,....lekker zo laten ,....die dingen zijn prima

"t gras lijkt altijd groener aan de overkant " ;)

Chris Winsemius
7 november 2012, 21:59
Altijd weer een mooie term "mid boost".... terwijl je in feite de versterking van de lagere frequenties juist verminderd.....

een gitarist (iemand die gitaar speelt :) ) ervaart het als mid/mid-hoog boost en daar draait het om
technisch gezien worden de hoge frequenties natuurlijk (ook//vooral) geboost maar een gitarist zou bij een treble-boost een iets andere boost verwachten

Chris Winsemius
7 november 2012, 22:00
Citaat uit topic van guitarnijboer:
Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.

Dit topic gaat over een DEA100 , gaat dit ook op voor mijn DEA70?

nee, dan moet je iets omrekenen
als ik zin en koffie heb kijk ik wel even naar de waarde ;)

Chris Winsemius
7 november 2012, 22:04
silver mica ? ,....da's alleen van belang bij zend/ontvangers vanwege de stabiliteit .
Voor "high-pass" over een potmetertje volstaat gewoon een keramisch low budget condensatortje ( dat wordt al sinds 't jaar kruik hiervoor gebruikt )
Deze versterkers hebben bovendien 100 X niks met HiFi te maken ,... m.a.w. : Je hoort het verschil never ! ( zelfs niet al was 't meetbaar )

WTF?????????????????????????????????????
Een beetje uitgangstrafo in een goeie gitaaramp gaat net zo ver als een doorsnee hifi-amp (30kHz is bijvoorbeeld niet raar)
vreemd genoeg resulteert dit meestal in een waremere klank dan met shit-trafo's die na 7kHz helemaal in elkaar donderen, waarvan mensen dan zeggen dat het ok is voor gitaar............heerlijk zo'n kraspiek bij 4kHz ;)

silvermica klinkt gewoon anders dan ceramisch, ik kijk zelf per ontwerp naar welk type op welke plek, de verschillen op sommige plekken zijn enorm, moet wel zeggen dat ik zelf ceramisch meestal (maar dus niet altijd) prefereer

elko's"mee eens, rest is echt bullshit

Chris Winsemius
7 november 2012, 23:10
Citaat uit topic van guitarnijboer:
Verander de tegenkoppelweerstand van 100K naar 27K. De versterker wordt nu meer tegengekoppeld wat resulteert in minder laag en een stabielere versterker. Dit is in dit geval echt noodzakelijk.

Dit topic gaat over een DEA100 , gaat dit ook op voor mijn DEA70?

bij een 2xEL34 amp zou ik dan 18k op de 16 ohm tap gebruiken als bovenstaand uitging van 100W/16 ohm tap en dan een 27k weerstand

vrij cleane poweramp dus maar dat hadden Marshalls als de JTM45 en sommige pre '68 100 Watters ook

Hendriks
8 november 2012, 08:06
Ik heb ook nog even gekeken bij Ceriatone , die gebruiken voor die plek ook een 27K , maar soms zit hij dan op de 8 ohm tab ( bv JTM50).

7ender
8 november 2012, 08:20
WTF?????????????????????????????????????
Een beetje uitgangstrafo in een goeie gitaaramp gaat net zo ver als een doorsnee hifi-amp (30kHz is bijvoorbeeld niet raar)
vreemd genoeg resulteert dit meestal in een waremere klank dan met shit-trafo's die na 7kHz helemaal in elkaar donderen, waarvan mensen dan zeggen dat het ok is voor gitaar............heerlijk zo'n kraspiek bij 4kHz ;)

silvermica klinkt gewoon anders dan ceramisch, ik kijk zelf per ontwerp naar welk type op welke plek, de verschillen op sommige plekken zijn enorm, moet wel zeggen dat ik zelf ceramisch meestal (maar dus niet altijd) prefereer

elko's"mee eens, rest is echt bullshit

De "blinde-test" ! ,..... of 't te horen is door de gitarist ! ,...... ( ik weet 't resultaat al ,...want dat heb ik namelijk al 'ns gedaan )

Zelfs een zwaar "mank lopende" ( a-symm uitgang-signaal door een defecte uitg trafo ) werd NIET gehoord door een voormalige gitarist uit een landelijke zeer bekende band .
Een zelfde defect werd ook niet gehoord door een hifi-freak toen ie met een bakkie leut zat te genieten op de muziek van Waylon Jennings met "that's the way love goes" in m'n reparatie-hok :soinnocent:
( en natuurlijk wees ik 'm op de noodzaak dat dat wel vervangen moest worden )

Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo :sssh:)
( overigens kunnen dezen het ook gewoon krijgen zo ze het willen hebben hoor ,....ieder z'n ding en bij-geloof )

:ok:

Hendriks
8 november 2012, 12:42
Ok , min of meer heb ik besloten wat ik er aan ga doen.
Ik ga wat "mods"doen die hem doen lijken op een JTM 100 (pré-amp). Sommige van die mods zullen waarschijnlijk weinig of geen geluidsverschil opleveren ,maar nogmaals : ik heb hem toch open en baat het niet dan schaad het niet.

1. spannigsdelers van 220k naar 68 K.
2. Mengweerstanden van 470 K naar 270K met een cap over de weerstand van het leadkanaal (styroflex 500p).
3. treblecondensator van 220 naar 270 pf. Bij de JTM is dit overigens 500 p.
4. 500p cap over de 82K anode weerstand.
5. tegenkoppel weerstand van 100K naar 18K
6. Bij deze ben ik niet zeker , de bypascap over volumepot van het leadkanaal , deze is nu 100 p en zou je kunnen vervangen of schakelen met een 5NF , de JTM heeft de cap echter niet. Dus graag input.
7. De midboost(?) mod.

Verder gaat de PPIMV naar de achterkant en ga ik de pilotlamp vervangen , ook ga ik wat andere condensatoren plaatsen (vervangen dus)

HaroldA
8 november 2012, 14:06
Kan ik de bleeder weerstand gewoon over de standbyswitch monteren. Ik zie dit Ceriatone .

Gewoon op de elco's zelf: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142863-Marshall-1987x-bleeder-weerstanden-om-condensatoren-te-ontladen

Hendriks
8 november 2012, 14:27
Gewoon op de elco's zelf: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?142863-Marshall-1987x-bleeder-weerstanden-om-condensatoren-te-ontladen

Dus van de pluskant naar de aarde? Mooi . Jij hebt er een 220k 3w in , ik zie ze ook veel met 100k , maakt dat veel verschil in werking?

HaroldA
8 november 2012, 14:32
Dus van de pluskant naar de aarde? Mooi . Jij hebt er een 220k 3w in , ik zie ze ook veel met 100k , maakt dat veel verschil in werking?

Duurt langer om te ontladen, maar geeft ook minder belasting als hij in bedrijf is ...

guitarkid
8 november 2012, 15:48
Speul'n Hendriks, gewoon speul'n! Al dat gesoldeer enzo is nergens goed voor!
Man man man, wat een termen in dit topic. Rauzen met die bak!!!! Alles op tien en met een krulsnoer!!!!!! :)

Hendriks
8 november 2012, 16:05
Speul'n Hendriks, gewoon speul'n! Al dat gesoldeer enzo is nergens goed voor!
Man man man, wat een termen in dit topic. Rauzen met die bak!!!! Alles op tien en met een krulsnoer!!!!!! :)

:) :) , speuln is leuk , maar solderen ook.

Midwolda
8 november 2012, 16:08
Duurt langer om te ontladen, maar geeft ook minder belasting als hij in bedrijf is ...

Met een DPDT als powerswitch kun je zowel de 220VAC-in als de bleeder-out en andersom schakelen.
Belasting bij in bedrijf = 0.

Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.

cluseau
8 november 2012, 16:11
Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo :sssh:)

Dan heb je zeker deze houten elko's (http://studiozey.com/woodencapacitor/index.html) nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren. :supercool:

Hendriks
8 november 2012, 17:21
Met een DPDT als powerswitch kun je zowel de 220VAC-in als de bleeder-out en andersom schakelen.
Belasting bij in bedrijf = 0.

Oh, editje: Coos heeft altijd gelijk.

Ook een optie.

edit: Coos heeft bijna altijd gelijk.

Chris Winsemius
8 november 2012, 17:52
De "blinde-test" ! ,..... of 't te horen is door de gitarist ! ,...... ( ik weet 't resultaat al ,...want dat heb ik namelijk al 'ns gedaan )

Zelfs een zwaar "mank lopende" ( a-symm uitgang-signaal door een defecte uitg trafo ) werd NIET gehoord door een voormalige gitarist uit een landelijke zeer bekende band .
Een zelfde defect werd ook niet gehoord door een hifi-freak toen ie met een bakkie leut zat te genieten op de muziek van Waylon Jennings met "that's the way love goes" in m'n reparatie-hok :soinnocent:
( en natuurlijk wees ik 'm op de noodzaak dat dat wel vervangen moest worden )

Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo :sssh:)
( overigens kunnen dezen het ook gewoon krijgen zo ze het willen hebben hoor ,....ieder z'n ding en bij-geloof )

:ok:

Dan komen hier andere oren over de vloer :D

guitarnijboer
8 november 2012, 19:19
Ok , min of meer heb ik besloten wat ik er aan ga doen.
Ik ga wat "mods"doen die hem doen lijken op een JTM 100 (pré-amp). Sommige van die mods zullen waarschijnlijk weinig of geen geluidsverschil opleveren ,maar nogmaals : ik heb hem toch open en baat het niet dan schaad het niet.

1. spannigsdelers van 220k naar 68 K.
2. Mengweerstanden van 470 K naar 270K met een cap over de weerstand van het leadkanaal (styroflex 500p).
3. treblecondensator van 220 naar 270 pf. Bij de JTM is dit overigens 500 p.
4. 500p cap over de 82K anode weerstand.
5. tegenkoppel weerstand van 100K naar 18K
6. Bij deze ben ik niet zeker , de bypascap over volumepot van het leadkanaal , deze is nu 100 p en zou je kunnen vervangen of schakelen met een 5NF , de JTM heeft de cap echter niet. Dus graag input.
7. De midboost(?) mod.

Verder gaat de PPIMV naar de achterkant en ga ik de pilotlamp vervangen , ook ga ik wat andere condensatoren plaatsen (vervangen dus)

De meeste mods leveren pas een duidelijk geluidsverschil op i.c.m. een PPI mastervolume waardoor de versterker op lagere volumes kan oversturen. De 5nF cap op de potmeter zorgt ervoor dat je een minder 'farty' geluid hebt bij oversturing doordat er bij stand 6 a 7 van de potmeter wel vrijwel het maximale signaal wordt doorgegeven, maar in verhouding het laag hierbij achterblijft. 100pF is doorgaans veel beter bruikbaar maar soms (zeker met single coil gitaren) is de 5nF wel een stuk beter. Overigens werkt de volume knop niet meer helemaal zoals je gewend was en heeft 5nF zonder de mastervolume geen nut.

Je kunt allerlei leuke dingen veranderen aan je LC en zelf experimenteren met bijvoorbeeld verschillende waardes voor de treble cap, een superlead circuit maken met de 0.68uF/2K7 op op de eerste anode van het bright kanaal, of nog een stapje verder gaan en er een cascade gain circuit maken. Waarbij je dan wel iets moet aanpassen aan de massa aansluitingen trouwens.

guitarnijboer
8 november 2012, 19:49
De "blinde-test" ! ,..... of 't te horen is door de gitarist ! ,...... ( ik weet 't resultaat al ,...want dat heb ik namelijk al 'ns gedaan )

Zelfs een zwaar "mank lopende" ( a-symm uitgang-signaal door een defecte uitg trafo ) werd NIET gehoord door een voormalige gitarist uit een landelijke zeer bekende band .
Een zelfde defect werd ook niet gehoord door een hifi-freak toen ie met een bakkie leut zat te genieten op de muziek van Waylon Jennings met "that's the way love goes" in m'n reparatie-hok :soinnocent:
( en natuurlijk wees ik 'm op de noodzaak dat dat wel vervangen moest worden )

Vroeger fopte ik ook wel eens zgn "audiofielen" (van die mensen die condensatortjes met gouwe lettertjes en ouwe bizar gevormde radio-lampies uit 't jaar "kruik" knuffelen en zo :sssh:)
( overigens kunnen dezen het ook gewoon krijgen zo ze het willen hebben hoor ,....ieder z'n ding en bij-geloof )

:ok:

Tja, de hoogste grondtoon op een electrische gitaar met 22 frets is 1108,73 Hz en de laagste grondtoon 82,4069 Hz dus volgens jouw simplistische redenering zal een versterker met een bandbreedte van 70 - 1200 Hz goed klinken.... Zonder verdere kennis van zaken is het inderdaad ook niet zo gemakkelijk om te begrijpen dat met name de harmonischen zorgen voor de klankkleur en deze frequenties zelfs bij een niet overstuurde gitaar vele malen hoger kunen liggen dan de grondfrequentie. Als je dan gaat kijken naar een overstuurt geluid (wetend natuurlijk dat de oversturing uit een veelvoud aan harmonische frequenties bestaat van de grondtoon en de oorspronkelijke harmonischen) dan kom je al snel buiten het hoorbare bereik. Zo kunnen dus ook niet direct hoorbare hoge frequenties, toch van invloed zijn op het geluid.
Natuurlijk begrijp ik best dat dergelijke zaken de gemiddelde hobbyist overstijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat of je er geen rekening mee zou moeten houden waar het gaat om het kiezen van je componenten.

Hendriks
8 november 2012, 20:53
De meeste mods leveren pas een duidelijk geluidsverschil op i.c.m. een PPI mastervolume waardoor de versterker op lagere volumes kan oversturen. De 5nF cap op de potmeter zorgt ervoor dat je een minder 'farty' geluid hebt bij oversturing doordat er bij stand 6 a 7 van de potmeter wel vrijwel het maximale signaal wordt doorgegeven, maar in verhouding het laag hierbij achterblijft. 100pF is doorgaans veel beter bruikbaar maar soms (zeker met single coil gitaren) is de 5nF wel een stuk beter. Overigens werkt de volume knop niet meer helemaal zoals je gewend was en heeft 5nF zonder de mastervolume geen nut.

Je kunt allerlei leuke dingen veranderen aan je LC en zelf experimenteren met bijvoorbeeld verschillende waardes voor de treble cap, een superlead circuit maken met de 0.68uF/2K7 op op de eerste anode van het bright kanaal, of nog een stapje verder gaan en er een cascade gain circuit maken. Waarbij je dan wel iets moet aanpassen aan de massa aansluitingen trouwens.

Ok bedankt , ik ga die 100p en 5nf schakelbaar maken . De PPIMV heeft hij al .
Heb jij ook nog andere condensatoren gebruikt in de de pré-amp , of zijn de door LC gebruikt wel inorde?
Ik heb een paar 18 watters gebouwd , 1 met TAD en 1 met Sozo's en die laatste klonk (voor mij dan) beter ( minder modderig) , alleen de Sozo zijn 400 V en ik weet niet of dat voldoende is.

7ender
8 november 2012, 23:31
Tja, de hoogste grondtoon op een electrische gitaar met 22 frets is 1108,73 Hz en de laagste grondtoon 82,4069 Hz dus volgens jouw simplistische redenering zal een versterker met een bandbreedte van 70 - 1200 Hz goed klinken.... Zonder verdere kennis van zaken is het inderdaad ook niet zo gemakkelijk om te begrijpen dat met name de harmonischen zorgen voor de klankkleur en deze frequenties zelfs bij een niet overstuurde gitaar vele malen hoger kunen liggen dan de grondfrequentie. Als je dan gaat kijken naar een overstuurt geluid (wetend natuurlijk dat de oversturing uit een veelvoud aan harmonische frequenties bestaat van de grondtoon en de oorspronkelijke harmonischen) dan kom je al snel buiten het hoorbare bereik. Zo kunnen dus ook niet direct hoorbare hoge frequenties, toch van invloed zijn op het geluid.
Natuurlijk begrijp ik best dat dergelijke zaken de gemiddelde hobbyist overstijgen, maar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat of je er geen rekening mee zou moeten houden waar het gaat om het kiezen van je componenten.

zonder kennis van zaken ,.....moeilijk te begrijpen ,....hobbyist, .....simplistisch ?

Ik begrijp best wat je verteld ,..ik was vroeger voor mijn beroep elektronica-monteurtje met een N.E.R.G-diploma'tje op zak.
Ik heb het als dagelijkse beroepsmatigheid voor een baas 25 jaar geleden de rug toegekeerd , om 't uiteindelijk voor chauffeur te verruilen.
Ik heb 't echter nooit losgelaten voor "de leuk " , in de vorm van juke-box en gitaar-versterker reparaties/restauraties en modificaties , ...e.d.
( voor dat je straks nog steeds denkt dat je met een halve zool te doen hebt )

We hebben altijd te maken met de praktijk ! Ik liet vroeger een paar eindtrafo's wikkelen ( voor gitaar-verst ! ) met het goedkoopste blikpakket wat er voorhanden was .
Het wikkelbedrijf ontraadde me dat toen zelfs nog .....
Ik schrok de eerste keer een beetje wat ik op de scoop zag gebeuren toen ik m'n toongeneratortje opdraaide.
Maar de eigenaar ( en de hele haarlemse/omgeving-scene ) vond 't de prachtigst klinkende versterker ter wereld . ( en ik eigenlijk ook )

Dit praktijk-gegeven stond dus bijv al gelijk haaks op de mening dat de benodigde trafo van uitmuntende kwaliteit moet zijn ( voor een gitaar-verst )

7ender
9 november 2012, 00:00
Dan heb je zeker deze houten elko's (http://studiozey.com/woodencapacitor/index.html) nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren. :supercool:


...jáááá-haaaaa ,......da's 't beste wat 'r is ,.....dat klinkt dan meer ,....uhhhhhh...."mellow" en zo hè ? :):):)

je kunt zelfs nog expirimenteren met diverse tropische houtsoorten ,....maar dan moet je wel goeie oren hebben hoor ( anders hoor je 't namelijk niet ) :soinnocent:

Frits van Mourik
9 november 2012, 00:15
Dan heb je zeker deze houten elko's (http://studiozey.com/woodencapacitor/index.html) nog niet gezien, is werkelijk een lust voor het oor.

Daarna ben ik nog een stapje verder gegaan en heb mijn hele home cinema ampje in zijn geheel in een houten kast gebouwd. Man man, je weet niet wat je hoort. Eigenlijk wil ik niet eens meer naar bed en alleen nog maar naar het grijsgedraaide vinyl van CCR luisteren. :supercool:

Oh, helemaal geweldig, Frans! Die kende ik nog niet!
Vooral dat vernis-verhaal (nog door Stradivarius gebruikt) masseerde mijn lachspieren flink.
En die bijenwas... super. Jezelf belazeren is óók een kunst.

Wat vintage-spul betreft:
Mannen pas op, nog ff en dan zijn de teerknollen en de klots-elco's weer helemaal "the holy grail" :dontgeti:

tommus42
9 november 2012, 00:29
Ha, maar die nieuwe elco's zijn mooi zeg:ok:, superklein gelijk zes gekocht, iemand overigens nog een tip voor 32+32 uF voor in een AC30? Moeten in een klem passen.

guitarnijboer
9 november 2012, 00:43
alleen de Sozo zijn 400 V en ik weet niet of dat voldoende is.

Over het algemeen is het geen probleem. Zolang het gelijkspanningsverschil de 400V niet overschrijd is het sowieso geen probleem. De gelijkspaning op de anode van een voorversterkerbuisje is ook een stuk minder dan de aangesloten voedingsspaning. Er valt nog een spanning over de anodeweerstand. Ook bij de fasedraaier is het doorgaans geen probleem: laat er eens 300V op de anodes staan, dan is de verschilspaning met de roosters van de eindbuizen die bijvoorbeeld op -40 staan ingesteld nog maar 340V.

Zoals altijd geld hier ook gewoon: meten is weten

Hendriks
10 november 2012, 19:59
Mischien wat domme opmerking: op de LC zitten 2 16 ohm en 2 8 ohm speaker outputs , maar als je 2 16 ohm cabinets in de 16 ohm outputs prikt heb je een mismatch , of zie ik dit nou verkeerd?

Chris Winsemius
10 november 2012, 20:12
Mischien wat domme opmerking: op de LC zitten 2 16 ohm en 2 8 ohm speaker outputs , maar als je 2 16 ohm cabinets in de 16 ohm outputs prikt heb je een mismatch , of zie ik dit nou verkeerd?

je ziet het juist, het is gewoon verwarrend
op die twee 16 ohms outputs sluit je dus één 16 ohms cab aan
twee 16 ohms cabs op de 8 ohms outputs of 1 8 ohms cab op 1 van die 2 outputs

Hendriks
10 november 2012, 20:33
je ziet het juist, het is gewoon verwarrend
op die twee 16 ohms outputs sluit je dus één 16 ohms cab aan
twee 16 ohms cabs op de 8 ohms outputs of 1 8 ohms cab op 1 van die 2 outputs
Gelukkig , was mijn opmerking niet dom , maar ik kan mij voorstellen dat er regelmatig eentje is opgeblazen ,omdat er wel 2x16ohm op werden gezet.

Nog een vraag dan maar : wat mij opviel is dat er geen caps/elco's op het bordje zitten ,maar aan de onderkant , heeft dit een reden?

7ender
10 november 2012, 20:37
Mischien wat domme opmerking: op de LC zitten 2 16 ohm en 2 8 ohm speaker outputs , maar als je 2 16 ohm cabinets in de 16 ohm outputs prikt heb je een mismatch , of zie ik dit nou verkeerd?


Die outputs staan voor iedere waarde parallel , en zorgen voor verwarring

alleen de 16 Ohm en de 8 Ohm tap op de uitgangs-trafo waren aangesloten.

De 4 X 12" boxen waren namelijk 16 Ohm ,....dus als je bijv 2 van deze boxen wilde aansluiten , dan moesten die aangesloten worden op de twee 8 Ohm outputs.

Beter is het om de gepaarde outputs "16 Ohm totaal" en "8 Ohm totaal" te benoemen met plaklettertjes of een stickertje oid.

Er zit bovendien nog een niet gebruikte 4 Ohm tap op die uitgangstrafo ,....en da's gangbaarder ! ,...die kun je dus beter gebruiken , zodat je een output van "8 ohm totaal" en "4 ohm totaal" hebt.

Als de trafo niet origineel is , moet je 't even ( laten ) controleren m.b.v. een scoop , dummy-load en toongenerator ,
( indien er niks op die trafo staat aangegeven )

7ender
10 november 2012, 20:44
nou ,....ik dacht eerst effe een keuppie keuffie te zetten , om daarna m'n antwoord verder in te tikken ...

nou zie ik dan dat ik als "mosterd na de maaltijd" met me antwoordje aan kwam kakken :D

Chris Winsemius
10 november 2012, 20:49
Gelukkig , was mijn opmerking niet dom , maar ik kan mij voorstellen dat er regelmatig eentje is opgeblazen ,omdat er wel 2x16ohm op werden gezet.

Nog een vraag dan maar : wat mij opviel is dat er geen caps/elco's op het bordje zitten ,maar aan de onderkant , heeft dit een reden?

Zou de reden niet weten, komt ook vaak voor bij oude Gibson-versterkers (onderdelen aan onderkant board). Ik doe het zelf liever niet maar ben er ook een paar keer niet aan ontkomen ;)

opblazen: zal op zich wel meevallen maar buizen worden wat meer belast (moeten harder werken)

Hendriks
11 november 2012, 10:15
Deze heeft wel een 4 ohm tab , heeft de vorige eigenaar gemonteerd.
Ik begreep eerst niet waarom de meeste caps en een een aantal weerstanden niet op het bord zitten ,maar direct op de buisvoeten en potmeters , maar de buisvoeten en potmeters zitten aan dezelfde kant van het bord als de pots , het zou anders een wirwar aaan draden worden.

Hendriks
13 november 2012, 12:44
Zo , het werk kan beginnen , de meeste onderdelen zijn binnen.
http://imageshack.us/a/img717/4986/img1306n.jpg
Van de meeste weerstanden maar wat extra bestelt .

HaroldA
13 november 2012, 13:06
Van de meeste weerstanden maar wat extra bestelt .

Vergeet je ze niet door te meten voordat je ze gebruikt? CC weerstanden willen nog wel eens niet de waarde hebben die ze beloven ;)

Hendriks
13 november 2012, 13:18
Vergeet je ze niet door te meten voordat je ze gebruikt? CC weerstanden willen nog wel eens niet de waarde hebben die ze beloven ;)
Doe ik altijd , ik heb al eens een kleurcode fout gelezen.

zoon van Piet
14 november 2012, 13:21
Tot mn grote ontsteltenis ;) staat er hier opeens een in de huiskamer..mn zoon krijgt smaak! :)
Wat is het wattage van deze bruut? 50, zoals ik dacht adhv 2x el34, of 70, zoals 't typenr suggereerd?

tommus42
14 november 2012, 13:32
Als het goed is 53W. 70W is bij een percentage vervorming van aan zienlijke proportie:cooler:

In de zin van onzin, gewoon een 50-watter

Hendriks
14 november 2012, 13:52
Tot mn grote ontsteltenis ;) staat er hier opeens een in de huiskamer..mn zoon krijgt smaak! :)
Wat is het wattage van deze bruut? 50, zoals ik dacht adhv 2x el34, of 70, zoals 't typenr suggereerd?

Mooi man . Ook zo'n groene?

zoon van Piet
14 november 2012, 14:52
nee, een grijze!
http://img24.imageshack.us/img24/5648/20121112145933.jpg

Mijn zoon was lyrisch over het ding...

Hendriks
19 november 2012, 21:06
Ik ben begonnen en wil nu de bleeder weerstand plaatsen.
Ik heb een mooie plek gevonden , tussen het knooppunt van de diodes (vanaf de elco) naar de massa (links) , maar is dit een goede plek , of is er iets beters?

http://imageshack.us/a/img855/1559/img1333l.jpg

nico verduin
19 november 2012, 21:53
ik zou nooit een bleeder inbouwen...... schijnveiligheid....

Hendriks
19 november 2012, 22:00
ik zou nooit een bleeder inbouwen...... schijnveiligheid....

Ik controleer altijd wel ,maar het is wel handig dat de spanning wegloopt.

Maar die plek kan wel ?

HaroldA
19 november 2012, 22:00
ik zou nooit een bleeder inbouwen...... schijnveiligheid....

Liever schijnveiligheid dan iedere keer met de hand je elco's ontladen. Sowieso meet ik altijd of de elco's leeg zijn voordat ik er met de handjes in ga.

cluseau
19 november 2012, 22:13
maar is dit een goede plek , of is er iets beters?



Denk even logisch na, stel jij bent in de amp aan het werk en de verbinding tussen de elko en de door jouw gekozen positie raakt onderbroken. Je kan dan nog steeds een mega opneuker van de elko krijgen wat dat is de bron waar de hoge spanning uit komt. Je kan de bleeder beter direct op de elko solderen, zo kort mogelijk bij de bron.

Zelf zou ik helemaal geen bleeder plaatsen maar ik ben ook een beetje gek.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/biggrin_upper.gif

HaroldA
19 november 2012, 22:16
http://imageshack.us/a/img855/1559/img1333l.jpg

Mooie foto trouwens, met die diodes zo vlak langs die bout ;)

Hendriks
19 november 2012, 22:20
Denk even logisch na, stel jij bent in de amp aan het werk en de verbinding tussen de elko en de door jouw gekozen positie raakt onderbroken. Je kan dan nog steeds een mega opneuker van de elko krijgen wat dat is de bron waar de hoge spanning uit komt. Je kan de bleeder beter direct op de elko solderen, zo kort mogelijk bij de bron.

Zelf zou ik helemaal geen bleeder plaatsen maar ik ben ook een beetje gek.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/biggrin_upper.gif

Ik ben ook een beetje gek . Ik gaf al aan dat ik ten allertijde eerst meet voordat ik met mijn handen erin ga , ik zoek alleen een handige plek voor die weerstand.

HaroldA
19 november 2012, 22:28
Ik ben ook een beetje gek . Ik gaf al aan dat ik ten allertijde eerst meet voordat ik met mijn handen erin ga , ik zoek alleen een handige plek voor die weerstand.

Wat is er mis met "op de elco"?

Hendriks
19 november 2012, 22:33
Wat is er mis met "op de elco"?

Zal ook niets mis mee zijn , maar vond dit wel een toegangkelijke plek .

Hendriks
19 november 2012, 22:35
Mooie foto trouwens, met die diodes zo vlak langs die bout ;)

Gelukkig zit er geen beweging in.

nico verduin
19 november 2012, 22:36
maar ik ben ook een beetje gek.http://home.casema.nl/jajop/cluseau/biggrin_upper.gifgelukkig ben je niet alleen http://home.casema.nl/jajop/cluseau/biggrin_upper.gif zal de leeftijd wel zijn

tommus42
19 november 2012, 22:47
Het ís een prima plek.
Heeft het overigens een effect op het geluid? Bijvoorbeeld minder sag, er loopt maar weinig stroom door maar toch:???:

Hendriks
20 november 2012, 09:46
Het ís een prima plek.
Heeft het overigens een effect op het geluid? Bijvoorbeeld minder sag, er loopt maar weinig stroom door maar toch:???:
Bedankt .Tegenvaller (had ik moeten weten) , alle gaten voor de inputs en speakerout moeten worden vergroot voor de geisoleerde chassisdelen.
Inmiddels wel veel weerstanden en caps vervangen naar het JTM voorbeeld.
De midboost mod laat ik vervallen , schijnt toch tegen te vallen.

flo123
20 november 2012, 15:09
alle gaten voor de inputs en speakerout moeten worden vergroot voor de geisoleerde chassisdelen.

Ik heb een geisoleerde jack gebruikt voor de ingang.
Probleem wat ik tegenkwam is dat de faceplate zo dik is, dat je maar weinig schroefdraad hebt om de jack vast te draaien. Deze draait dus snel dol en/of raakt snel los waarna je jack ingang naar binnen valt als je het gitaar snoer erin stopt net voordat je moet gaan optreden... :(

Hendriks
20 november 2012, 15:33
Ik heb een geisoleerde jack gebruikt voor de ingang.
Probleem wat ik tegenkwam is dat de faceplate zo dik is, dat je maar weinig schroefdraad hebt om de jack vast te draaien. Deze draait dus snel dol en/of raakt snel los waarna je jack ingang naar binnen valt als je het gitaar snoer erin stopt net voordat je moet gaan optreden... :(
Klopt past allemaal net.

Hendriks
21 november 2012, 13:32
Als laatste nu de geisoleerde outputs .Wat is de beste aarde plek , waar ook de net aarde zit?

nico verduin
21 november 2012, 18:59
Kathode aardes van de eindtrap

Hendriks
21 november 2012, 19:09
Kathode aardes van de eindtrap

Ok , bedankt.

Hendriks
22 november 2012, 10:43
Geen bleeder gemonteerd , maar een andere oplossing gemaakt en werkt perfect , binnen een paar minuten was de spanning eraf.
Van een oude DMM , met een weerstand ertussen:
http://imageshack.us/a/img259/713/img1334m.jpg

HaroldA
22 november 2012, 11:05
binnen een paar minuten was de spanning eraf

Hmmm... Dan ga ik toch voor de bleeder-weerstanden.

Hendriks
22 november 2012, 11:54
Het spannende moment , buizen er weer in , speaker aansluiten , stekker erin , power aan , even wachten , standby om en........
Geen ruis ,geen brom , goed teken , dan master omhoog , volume omhoog en in de verre verte een licht ruizen.
Gitaar inpluggen , powerchord en ......... yeah , waanzinnig , het werkt en klinkt ook nog eens geweldig!!!!!
Clean is minder scherp , errug lekker , overdrive is meer smooth en wat is hij stil , zeer tevreden dus.
Met een paar tientjes aan materiaal en een paar uurtjes solderen heb ik nu een super versterker.
Nu nog wat sparen voor een bijpassend (groen/blauw) 4x12 cabinet.

guitarkid
22 november 2012, 13:42
Yeah.....!!!!! :cheerup: :cheerup: :cheerup:

Hendriks
22 november 2012, 14:11
Yeah.....!!!!! :cheerup: :cheerup: :cheerup:

Ja , heel blij , vooral omdat het dit keer in 1 maal gelukt is , geen storingen , brom/ruis , etc , zelfs het pilotlampje zie ik nu branden.

Hendriks
22 november 2012, 15:05
Nu nog met een chinees LC cabinet , maar ready to rock.
http://imageshack.us/a/img832/4945/img1338pf.jpg

muziekschuur
22 november 2012, 17:50
Mooi man.

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

Midwolda
23 november 2012, 09:12
Echt mooi man!

Hendriks
23 november 2012, 09:18
Echt mooi man!

Nu nog een mooi groen cabinet en het is helemaal af.

Midwolda
23 november 2012, 09:29
:ok:

http://us.123rf.com/400wm/400/400/knotsmaster/knotsmaster1102/knotsmaster110200010/8975160-de-spuitbus-schilderij-bevuild-door-een-groene-verf-geafa-soleerd-op-wit.jpg

Hendriks
23 november 2012, 09:33
:ok:

http://us.123rf.com/400wm/400/400/knotsmaster/knotsmaster1102/knotsmaster110200010/8975160-de-spuitbus-schilderij-bevuild-door-een-groene-verf-geafa-soleerd-op-wit.jpg

U bent een grapjurk Meneer Midwolda. Ik heb al gekeken naar tolex in de goede kleur ,maar helaas.

Little Jay
23 november 2012, 09:37
Mooi hoor! Goed gedaan ook.

Het is trouwens een joekel van een versterker, zo op die foto met cab en gitaar.
Wat weegt zoiets? Zal ook stevig sjouwen zijn?

Hendriks
23 november 2012, 10:01
Mooi hoor! Goed gedaan ook.

Het is trouwens een joekel van een versterker, zo op die foto met cab en gitaar.
Wat weegt zoiets? Zal ook stevig sjouwen zijn?

Valt nog goed te doen , hij blijft ook gewoon thuis staan , voor de band gebruik ik voorlopig nog mijn combo.

zoon van Piet
23 november 2012, 10:52
Mooi grijs is ook niet lelijk en ikke effe trots dat hier een heuse 4x12 onder de DEA70 staat..

http://img24.imageshack.us/img24/5648/20121112145933.jpg

Maar ik kwam de ouwe merkplaat van de box tegen
en tot mijn verbazing - en in tegenstelling tot mijn herinnering-
staat daar dus geen London City op, maar Power City..

hmm... maakt verder niet uit,want ze passen precies bij mekaar
hetzelfde vinyl, en zelfs dezelfde witte sierrandjes
voetjes van de amp passen precies tussen de (on)hand(ig)vaten van de box
en natuurlijk dat knallende kwartet ouwe celestions ;)

Werd Power City niet in dezelfde werkplaats gemaakt?

muziekschuur
23 november 2012, 11:01
Dit zou wat kunnen zijn:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Tolex-amplifier-cabinet-covering-1-yard-x-36-high-quality-Emerald-Green-/160790130406?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item256fd6aee6

nico verduin
23 november 2012, 11:24
volledig verkeerde kleur.....

tommus42
23 november 2012, 11:39
......Werd Power City niet in dezelfde werkplaats gemaakt?

London city heeft later ook gebouwd onder de naam super city en power city. Even briek:D, wat de trafo's betreft zijn er in principe geen verschillen wat jaartal betreft, dacht ik.

Hendriks
23 november 2012, 15:40
volledig verkeerde kleur.....

Ik heb bij diverse tolex verkopers gekeken ,maar het LC kleurtje is niet te vinden , ik kom vanzelf een cab in de goede kleur tegen .

nico verduin
23 november 2012, 16:06
klopt. Het is ook meer een soort katoen lijkt mij.

Hendriks
23 november 2012, 16:23
klopt. Het is ook meer een soort katoen lijkt mij.
Het voelt inderdaad heel anders aan , waarschijnlijk hadden ze bij LC in de 70's een partijtje opgekocht , ze hebben het ook maar een paar jaar gebruikt.
Ik heb een jaar of 35 geleden zo'n kast gehad met Greenbacks , tja , met de kennis van nu ,...........

muziekschuur
23 november 2012, 17:41
http://static.aanbodpagina.nl/img/241/london-city-kabinet-gitaar-versterker1.jpg

http://muziek.aanbodpagina.nl/london-city-kabinet-gitaar-versterker

Hendriks
23 november 2012, 18:18
Mooi , helaas nu even boven budget .

Rinze
23 november 2012, 18:57
Zo een heb ik dus ook gehad, dat was die met de kutspeakers. Ik weet niet of er een relatie is tussen type bekleding en soort speaker maar de twee goeie LC kasten die ik had hadden de diagonale ruitjes in het speakerdoek. Heb de laatste (met drie G12H's en een G12-65) voor 300 GULDEN verkocht in 1994.. :dontgeti:

zoon van Piet
25 november 2012, 12:25
Ik heb een groene kast gehad met de g12h's. Dus dat kan ook. Geen idee wat er origineel in deze power city kast zat, want ik kreeg m ooit leeg en heb er zelf een kwartetje ouwe greenbacks in gemonteerd...

Moraal: als je een ouwe kast koopt, kijk dan even wat er in zit...

Hendriks
25 november 2012, 12:53
Ik ga het eerst anders aanpakken. Ik heb een 1x12 (gesloten) staan die beter klinkt dan de LC 2x12 (half open) , wel hebben beide dezelfde speakers (G12T-75) . Ik ga de LC nu upgraden , ik heb net de de losse speakers en het 1x12 cabinet verkocht en van de opbrengst ga ik een tweetal Greenbacks kopen.
Het 2x12 gabinet ga ik verder wat verstevigen en een closed back van maken en hopelijk ben ik dan zonder verdere investeringen klaar.
Een 4x12 zou op dit moment ook niet practisch zijn , die past niet eens in mijn 2 deurs peogeot 107 :) .
Als er wat meer budget is ga ik opzoek naar een mooi passende 4x12 .

7ender
25 november 2012, 15:53
Een gitarist van een bandje waar ik vroeger in heb gespeeld zat ook te tobben met vervoer van een 4 X 12" LC cabinet.
Hij had dit toen opgelost door twee aparte cabinetten te maken van 2 x 12" .
Voor de repetitie nam hij 1 zo'n cabinet mee, en voor optredens stapelde hij 2 cabinetten op elkaar.

Geen wereld-wonder qua nieuwigheid/uitvinding , ....maar misschien een idee'tje om 't toch nog enigszins vervoerbaar te houden in een auto'tje

7ender
29 november 2012, 11:03
:) Ik werd een paar minuten geleden gebeld door een maatje ....
Hij heeft gisteren een London City 100W gekocht voor 20 euro !
Het ding stond ergens op een zolder en "was al zo lang geleden stuk gegaan , en etc ...."
De prijs werd afgemaakt op 20 euries omdat ie "kapot" is ..

dat zijn leuke vondsten ! ;)

HaroldA
29 november 2012, 11:05
Hij had dit toen opgelost door twee aparte cabinetten te maken van 2 x 12" .

Ik heb 2 Marshall 1936's gehad. Qua liters gelijk aan een 1960, maar qua geluid niet. :(

Hendriks
29 november 2012, 11:12
Het 2x12 cabinet van LC valt mij 100% mee , netjes gebouwd van 18 mm multiplex , inmiddels heb ik een duo G12H's gekocht , die zijn onderweg.
Ik overweeg ook nog om de cab helemaal gesloten te maken , als hij met de nieuwe speakers nog niet voldoed.
Een 4x12 zou erg onpractisch zijn op dit moment.

tommus42
29 november 2012, 11:31
......dat zijn leuke vondsten ! ;)

Leuk, een DEA130? Heb een FBT basversterker uit Italie, voor 25 euro op marktplaats gekocht, onder audio buizenversterkers. Moet nog steeds de impedantie van de eindtrafo bepalen, zat 2xEL503 in.

7ender
29 november 2012, 12:02
Ik heb 2 Marshall 1936's gehad. Qua liters gelijk aan een 1960, maar qua geluid niet. :(

Wat voor constructie heeft die "1936" box ?
( ik krijg hier versterkers ter reparatie ,....maar simpele boxen zeer zelden )
Ik bedoel hiermee : Is deze box gesloten ,....wat voor materiaal ? ,...en wat voor speakertjes ?

HaroldA
29 november 2012, 12:06
Wat voor constructie heeft die "1936" box ?
( ik krijg hier versterkers ter reparatie ,....maar simpele boxen zeer zelden )
Ik bedoel hiermee : Is deze box gesloten ,....wat voor materiaal ? ,...en wat voor speakertjes ?

Zelfde bouw als de 1960: dicht, 18mm berkenmultiplex (baffle ook?), spaanplaat achterschot, even diep maar hoger dan 1/2 1960. Overigens zijn de latere 1936's van MDF, die van mij (800 serie) niet.

Speakers waren vroege 80's G12-65's :ok:

7ender
29 november 2012, 12:20
Zelfde bouw als de 1960: dicht, 18mm berkenmultiplex (baffle ook?), spaanplaat achterschot, even diep maar hoger dan 1/2 1960. Overigens zijn de latere 1936's van MDF, die van mij (800 serie) niet.

Speakers waren vroege 80's G12-65's :ok:

Als het geluid ( geldt alléén voor gitaar-gebruik ! ,....dus NIET voor basgitaar ! ) je niet aanstaat , kun je eerst eens proberen om het achterpaneel open te schroeven , en deze eens een stukkie open te zetten ,
.....en kijken wat dat oplevert.

7ender
29 november 2012, 12:22
Leuk, een DEA130? Heb een FBT basversterker uit Italie, voor 25 euro op marktplaats gekocht, onder audio buizenversterkers. Moet nog steeds de impedantie van de eindtrafo bepalen, zat 2xEL503 in.

nou ,.....da's toch niet zo moeilijk ? Voor hoeveel Watt RMS gaven ze die versterker ooit op ?
...en wat meet je aan gelijkgerichte hoogspanning ? ( die zal een stuk lager zijn dan versterkers die uitgerust zijn met el34 of 6l6 )

HaroldA
29 november 2012, 12:22
Als het geluid ( geldt alléén voor gitaar-gebruik ! ,....dus NIET voor basgitaar ! ) je niet aanstaat , kun je eerst eens proberen om het achterpaneel open te schroeven , en deze eens een stukkie open te zetten ,
.....en kijken wat dat oplevert.

Bah. Ik heb een open 4104. Geen druk, belachelijk veel spreiding.

tommus42
29 november 2012, 13:05
nou ,.....da's toch niet zo moeilijk ? Voor hoeveel Watt RMS gaven ze die versterker ooit op ?
...en wat meet je aan gelijkgerichte hoogspanning ? ( die zal een stuk lager zijn dan versterkers die uitgerust zijn met el34 of 6l6 )

Mmm, weet niet waarmee jij in je kop zit maar vroeg me af of het een DEA of een ander type is:ok:

7ender
29 november 2012, 13:16
Bah. Ik heb een open 4104. Geen druk, belachelijk veel spreiding.

ja, maar dan gaan weer compromissen gelden ,....hij hoeft niet persé helemáál zonder achterpaneel .

7ender
29 november 2012, 13:22
Mmm, weet niet waarmee jij in je kop zit maar vroeg me af of het een DEA of een ander type is:ok:

zo eentje met 4 X EL34 zei 'ie ,...een DEA100 denk ik



Ik wilde je effe helpen met je impedantie-vraagje ,...daar zat ik mee in me kop :crazyhappy:

tommus42
29 november 2012, 14:14
Dat zou okee zijn... Die FBT heeft een mooie, zware OT, ergens uit de jaren '60, weet niet hoe die klinkt. Hij heeft gelukkig 4,8 en 16 ohm uitgangen.

7ender
29 november 2012, 15:35
Dat zou okee zijn... Die FBT heeft een mooie, zware OT, ergens uit de jaren '60, weet niet hoe die klinkt. Hij heeft gelukkig 4,8 en 16 ohm uitgangen.

Zal denk ik goed voor ongeveer 50W zijn . ( klopt dit ? )
Spanning = 350V.
Dan kom ik op 2400 Ohm , ...maar ik denk dat 'r dan gewoon een normale trafo op zit met een Raa van 2000 Ohm

kun je ombouwen naar 2 X EL36 met gewone octal voeten .

( kijk uit voor de top-aansluitingen van de anodes ,....ergens hoedjes vandaan toveren uit ouwe TV's oid )

http://eric.gueneau.free.fr/matos/FBT_Bassorgan.jpg zoiets ? ? ? :???:

tommus42
29 november 2012, 17:44
Zal denk ik goed voor ongeveer 50W zijn . ( klopt dit ? )
Spanning = 350V.
Dan kom ik op 2400 Ohm , ...maar ik denk dat 'r dan gewoon een normale trafo op zit met een Raa van 2000 Ohm

kun je ombouwen naar 2 X EL36 met gewone octal voeten .

( kijk uit voor de top-aansluitingen van de anodes ,....ergens hoedjes vandaan toveren uit ouwe TV's oid )

http://eric.gueneau.free.fr/matos/FBT_Bassorgan.jpg zoiets ? ? ? :???:

Dat schema komt zeker in de buurt, met name het basskanaal, heeft idd een 'depth' switch op de eq.
Ik meen me te herinneren dat 2xEL503 80W zou zijn. De spanning klopt wel, is relatief laag. De OT is echt loodzwaar, zegt natuurlijk niets over de stroom die erdoor kan, maar ik had het plan om hem te gebruiken met 4xEL34.

7ender
29 november 2012, 18:55
2 X "een bepaalde buis" is niet zomaar een bepaald wattage.

Het gaat altijd om de hoogte van de spanning en de Raa , die bepaalt hoe dapper dat ding kan zijn ( als 'r dan tenminste ook genoeg stroom geleverd kan worden )

Je moet eerst 'ns effe uitzoeken voor hoeveel Watt RMS ze die FTB amp van jou opgaven .

tommus42
29 november 2012, 19:13
Het is een FBT 500BR-2, kan er geen documentatie over vinden.

Ik wil eerst de transformatie verhouding uitzoeken (heb er een 6V halogeenlamp trafo voor), aansluiten op de secundaire wikkeling en dan meten hoe hoog de spanning aan de primaire kant wordt. Verder weet ik het niet meer precies hoe je dan ook alweer de impedantie bepaalt, zal eens spitten. Hopelijk pakt de primaire impedantie goed uit voor 2xEL34 met een kast van 8 ohm, eventueel zou ik er 16 ohm op aan kunnen sluiten.

tommus42
29 november 2012, 19:17
Op een één of andere manier zit ik met 4xEL34 met kathode-bias in mijn hoofd, vrij lage spanning.

tommus42
29 november 2012, 19:19
Stamt de DEA70 overigens uit de DEA100 periode of de DEA130 periode?

7ender
29 november 2012, 21:54
Stamt de DEA70 overigens uit de DEA100 periode of de DEA130 periode?

...sorry ,...weet ik echt niet ,....nooit in verdiept.

7ender
29 november 2012, 23:24
Op een één of andere manier zit ik met 4xEL34 met kathode-bias in mijn hoofd, vrij lage spanning.

Er is zat over te vinden op internet , dat men die EL503 vervangt voor EL36.
De officiële specs van deze buis geven slechts 10W max diss waarde aan , en da's helaas weinig !
Ik zou wel regelbaar roosternegatief handhaven.

misschien lukt 't beter met deze buis (EL509),...kun je iig alvast de buisvoeten laten zitten :

http://www.prowessamplifiers.com/schematics/tubes/EL509_6KG6-High_Performance_Svetlana_1999.html

misschien zijn er nog mensen met een beter idee ?

Hendriks
30 november 2012, 13:18
Wie kan mij vertellen wat voor soort/type cap dit is , volgens schema 47 pf (rechts op de foto ,op de 82 K)?
http://imageshack.us/a/img812/3405/img1324bl.jpg

guitarnijboer
30 november 2012, 13:30
De doorzichtige cap op de 82K weerstand is een styroflex condensator. Deze is niet origineel.

Hendriks
30 november 2012, 13:38
De doorzichtige cap op de 82K weerstand is een styroflex condensator. Deze is niet origineel.

Ok , ik ga deze dan ook vervangen , draadjes zijn erg dun en beweegt als je het chassis kantelt :). Kan ik hier een SM zetten?

guitarnijboer
30 november 2012, 14:03
Ja hoor, geen probleem. Origineel zit er een ceramische, maar SM, film of wat dan ook werkt ook. Je hoort trouwens geen enkel verschil hoor op die plek en met die waarde. Styroflex condensatoren zijn overigens erg goed en stabiel, maar je moet oppassen met solderen. De isolatie smelt bij te lang/heet solderen en dan zitten de draadjes snel los

Hendriks
30 november 2012, 14:48
Bedankt voor de uitleg. Ik stuur je binnenkort even een PM over de modificaties die jij in een ander topic beschrijft.

Hendriks
4 december 2012, 15:43
Net alle potmeters vervangen , het was een ratjetoe , waar log zou moeten zitten , zat lin en omgekeerd , ook kraakten er een aantal , zou nu dus goed moeten zijn , maar f#ck nu passen de knoppen niet meer , gelukkig op ebay een setje nieuwe (6.35mm) besteld.

HaroldA
4 december 2012, 15:45
waar log zou moeten zitten , zat lin en omgekeerd

Heb je ze doorgemeten, of alleen naar de code gekeken? (A = lin of log en B = lin of log, afhankelijk van "de standaard")

Hendriks
4 december 2012, 15:57
Heb je ze doorgemeten, of alleen naar de code gekeken? (A = lin of log en B = lin of log, afhankelijk van "de standaard")

Eerlijk gezegd , alleen naar de code gekeken :) , maar ik wou ze zowiezo vervangen , er zaten ook 2 in die voor pcb montage zijn.

HaroldA
4 december 2012, 16:00
Eerlijk gezegd , alleen naar de code gekeken :) , maar ik wou ze zowiezo vervangen , er zaten ook 2 in die voor pcb montage zijn.

Marshall gebruikt die ook alleen maar, geen oogje te vinden op de handwired pots!

Hendriks
4 december 2012, 16:09
Marshall gebruikt die ook alleen maar, geen oogje te vinden op de handwired pots!

Ik vind een mechanische verbinding toch wel prettig.

HaroldA
4 december 2012, 16:12
Ik vind een mechanische verbinding toch wel prettig.

Kan ook prima met een pin ipv oog.

Hendriks
4 december 2012, 21:33
Even wat anders: De huidige speakers zitten bevestigd met 8 schroeven (4mm) , mijn nieuwe speakers kan ik met slechts 4 vastzetten , zou dat voldoende zijn?

guitarkid
4 december 2012, 21:56
Zeker weten!!!!

HaroldA
4 december 2012, 21:58
mijn nieuwe speakers kan ik met slechts 4 vastzetten , zou dat voldoende zijn?

Marshall doet al sinds de jaren 60 niet anders.

Hendriks
5 december 2012, 15:51
Thanks mannen , speakers zitten erin , ik vond 4 van die 4 mm schroefjes wat magertjes ,maar ze zitten degelijk vast.

Nu het volgende : ik heb de brightcaps op het leadkanaal schakelbaar gemaakt : 100pf ,geen cap en 5nf . De 100 pf klinkt clean prima en ook de tussenstand ,dus zonder cap is goed bruikbaar , met de 5nf gaat het wat over top voor mij , zowel clean als overstuurd .
Ik ga hier nog eens wat met experimenteren .
Iemand een suggestie.
Verder word ik er toch wel heel blij van.

HaroldA
5 december 2012, 15:54
Ik ga hier nog eens wat met experimenteren .
Iemand een suggestie.

Jep: experimenteren! ;)

1nF en 500pF worden ook veel gebruikt.

Hendriks
5 december 2012, 16:07
Jep: experimenteren! ;)

1nF en 500pF worden ook veel gebruikt.

Ik ga beginnen met 500 pf en dan oplopend en dan maar kijken wat eruit komt.

Ik verbeeld mij dat de amp nu iets meer ruist , het enigste wat ik gedaan heb is andere pots en ik heb de koppelweerstand gewijzig : was 18 k , nu 45 K (18+27 in serie) , zou die ruis hier iets mee te maken kunnen hebben?

7ender
6 december 2012, 18:58
Zo,....heb de ouwe 100W London City binnen , en heb de trafo's er nèt uit-gesloopt.
Deze worden weer gebruikt om een originele Lesley ( met zielig sukkelend versterkertje ) een beetje om te toveren tot een wat gemener dingetje.

De rest van 't LC-karkas gaat weer gauw terug naar de opdracht-gever.

Deze LC-uitvoering kende ik overigens nog niet ,.....bij deze steken de voorverst.buizen door het ( dikker uitgevoerde ) chassis heen,
en zijn gemonteerd op een rechthoekig printje.
Het tolex was van origine ook blauw-groenig , maar is ooit met zwarte verf door iemand over-gebaggerd.

tommus42
6 december 2012, 19:33
Jammer:ok:

7ender
7 december 2012, 00:47
Jammer:ok:

ach,....eigenlijk niet ,....als je niet dat ding in handen hebt , waarin die montage-strip zit , dan blijft 't toch iets wat niet helemaal de schoonheidsprijs wint .
De kast al helemaal niet ,.....het is net of 'r geen duimstok of blokhaak aan te pas gekomen is , en die spaanplaatbende wint eigenlijk ook geen 1e prijs ( 't komt zelfs niet eens voor een "vaantje" in aanmerking :sssh: )

Die twee trafo's zijn gelukkig wel fantastisch goed ,......dus die timmer ik dan maar met alle plezier in die Lesley.
De hammond al onder handen gehad ,...alleen die box nog ,.....heeft te kort power :D

Hendriks
7 december 2012, 09:11
Ik vind het eigenlijk allemaal degelijk gebouwd , ik heb wel vaker jaren 70 versterkers gehad en deze is niet slechter gebouwd. Het is een spaanplaat kast , maar dat moet je er dan wel bijzeggen. De montagestrip is oer degelijk en doet niet onder voor een turrotbord.
En die van mij klinkt ook nog eens als een grote.

7ender
7 december 2012, 10:50
Ik vind het eigenlijk allemaal degelijk gebouwd , ik heb wel vaker jaren 70 versterkers gehad en deze is niet slechter gebouwd. Het is een spaanplaat kast , maar dat moet je er dan wel bijzeggen. De montagestrip is oer degelijk en doet niet onder voor een turrotbord.
En die van mij klinkt ook nog eens als een grote.

Dan vinden we dat samen hetzelfde ;) ,

.....maar dan hebben we 't wel over deze uitvoering/bouw-wijze ( in deze link hieronder ) !

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?106346-Mijn-london-city-dea-130-mkIV

Het handvat (bovenop ) zit met lange schroeven gemonteerd , die door het spaanplaat steken .
waarbij de doorgestoken schroeven aan de binnenkant knullig haaks zijn platgeslagen met een hamer.

Zelfs een klossie hout ( ter versteviging onder 't handvat ) kon 'r in die tijd niet meer vanaf ,....plat-slaan van doorgestoken schroeven was blijkbaar mooi zat toen :dontgeti:


Ik heb er beneden in me opslag ook nog zo 1tje staan , maar DIE ga ik echt niet kannibaliseren voor onderdelen ten gunste van upgrades voor andere versterkertjes.
Mettertijd ga ik eerst een andere kast maken , van degelijk hechthout ( lau-wan oid ) en dan komt er nieuw tolex op.
Die spaanplaatbende ,...da's werkelijk heel verschrikkelijk....:dontgeti:

Hendriks
7 december 2012, 11:05
Mijn kast is in prima staat en aan het tolex te zien heeft hij geen 40 jaar in de woonkamer gestaan :) . De LC in jou link heeft andere trafo's dan die van mij , in iedergeval een andere OT.
Ik heb nu voor pak hem beet €60 aan onderdelen (caps,weerstanden,inputs,potmeters pilotlight) en een paar uur solderen , gewoon een hele leuke ,goedklinkende versterker . Zo'n LC is gewoon een prima basis om te modificeren.

7ender
7 december 2012, 12:08
Mijn kast is in prima staat en aan het tolex te zien heeft hij geen 40 jaar in de woonkamer gestaan :) . De LC in jou link heeft andere trafo's dan die van mij , in iedergeval een andere OT.
Ik heb nu voor pak hem beet €60 aan onderdelen (caps,weerstanden,inputs,potmeters pilotlight) en een paar uur solderen , gewoon een hele leuke ,goedklinkende versterker . Zo'n LC is gewoon een prima basis om te modificeren.

Ja , natuurlijk is dat een leuk ding om te modificeren . ( en een ieder bepaalt hoeveel centjes/tijd ie er in wil/gaan/kan steken )

Die LC uit die link heeft een andere OT ,...hier staat het merk "prova" op , en deze OT heeft een Raa van 1800 Ohm ( ipv 2000 Ohm )
De voedingstrafo is ook niet helemaal hetzelfde , deze heeft een hoogsp wikkeling van 370 Vac 500mA ( ipv 325V )

Hendriks
7 december 2012, 12:20
De LC pré-amp is nu identiek aan de JTM100 , er zit slechts 1 verschil in , die ik met mijn beperkte kennis ook niet kan verklaren .
Betreft de aansluitingen op V2 , de 820 en 100K weerstand zitten bij de LC , net andersom.
Zie plaatje van de layout van Ceriatone:
http://imageshack.us/a/img267/7742/jtm100ceriatone.jpg

7ender
7 december 2012, 12:20
Wel jammer dat die "Bulgin-connector" voor het netsnoer een beetje moeilijk verkrijgbaar is :(

7ender
7 december 2012, 12:31
???? , ben je niet een beetje in de war met die kathode-volger ? ,....op pin 3 of pin 8 zit dan een 100K weerstandje

Hendriks
7 december 2012, 12:52
Bij mij zit de 100K op 3 en de 820 op 8.

7ender
8 december 2012, 18:40
Bij mij zit de 100K op 3 en de 820 op 8.

dat is dan prima ,.....elektronen weten namelijk niet wat "linksaf" of "rechtsaf" is :D

Hendriks
8 december 2012, 19:01
dat is dan prima ,.....elektronen weten namelijk niet wat "linksaf" of "rechtsaf" is :D

Weet ik zelf ook amper :)

cluseau
8 december 2012, 19:28
elektronen weten namelijk niet wat "linksaf" of "rechtsaf" is :D


Na jarenlange pogingen ze te trainen heb ik het opgegeven. Het zijn gewoon een stelletje aardsluie donders en doen gewoon wat ze het makkelijkste afgaat. Rechtdoor dus. Tssss......kutvolk is het. De zweep erover.

Hendriks
8 december 2012, 19:47
Na jarenlange pogingen ze te trainen heb ik het opgegeven. Het zijn gewoon een stelletje aardsluie donders en doen gewoon wat ze het makkelijkste afgaat. Rechtdoor dus. Tssss......kutvolk is het. De zweep erover.

De stekker eruit trekken is eenvoudiger , zal ze leren.

cluseau
8 december 2012, 19:51
De stekker eruit trekken is eenvoudiger , zal ze leren.

Dat is juist zo verneukeratief, ze houden zich dan stil en zodra je het weer probeert begint het gedonder opnieuw. Al is het maanden later, ze gaan gewoon verder waar ze gebleven waren. Ik zeg de zweep.

muziekschuur
8 december 2012, 20:45
Vastbinden met koperdraad...

Midwolda
8 december 2012, 21:39
... of het CERN even bellen?

tommus42
9 december 2012, 01:11
Mooi staarplaatje, ter lering ende vermaak:D
http://img341.imageshack.us/img341/728/image1lr.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/341/image1lr.jpg/)

Ace 1.15.19
9 december 2012, 03:18
Ik had het topic nog niet eerder gezien, maar ik wil nog even zeggen dat ik het een pracht exemplaar vind Hendriks!

Heb je ook soundfiles?

Hendriks
9 december 2012, 09:09
Ik had het topic nog niet eerder gezien, maar ik wil nog even zeggen dat ik het een pracht exemplaar vind Hendriks!

Heb je ook soundfiles?

Thanks , ik heb nog geen soundfiles , zal eens kijken hoe ik dat kan organiseren.

7ender
10 december 2012, 00:49
jongens ,....kijk hier ,......na ruim 40 jaren , minimaal 6 uur studie daags en toonladders oefenen ,.....en diepzinnige teksten schrijven ....

....en doorzettings-vermogen ,....

dat loont zich ! :soinnocent:

http://www.youtube.com/watch?v=CEv0_Eapwok

:D

cluseau
10 december 2012, 08:43
dat loont zich ! :soinnocent:


Je snapt het niet he!

De man heeft tijd nodig om warm te draaien gelijk zijn motah (lekker wijf trouwens). Op het moment dat hij er in begint te komen (als die vette beat begint) is het filmpje op, jammer jammer.

Hendriks
10 december 2012, 14:15
Zo vanmiddagde soldeerbout maar weer eens heet gemaakt , het is toch een project amp :).
Beide kanalen hebben dezelfde kathode op V1 , dit heb ik nu gescheiden , het leadkanaal zit nu op de andere kathode (0,68 cap en een 2,7K weerstand) , ala 1987 lead . Ook heb ik de 5nf brightcap vervangen door een 500 pf exemplaar.
Hij klinkt nu wat agressiever , minder laag , minder modderig , anders dus.
Wat is dit toch leuk werk , een paar kleinigheden veranderen en je hele klankkleur veranderd enorm.

Plaatje van de huidige stand van zaken:
http://imageshack.us/a/img254/7766/img1346tg.jpg

Hendriks
10 december 2012, 18:54
Ik heb nu ook het idee dat de amp nu veel harder gaat , niet normaal , master op 3 en volume op 3 en bloed uit de oren.

Hendriks
11 december 2012, 11:43
Ik vind het nu wat te heftig , maar nu zag ik dat er tov de plexi 1987 nog wat verschillen zijn , de mengweerstanden zijn 470 ipv van 270, de weerstand in de toonregeling is 33K ipv 56K , de treblecap is 500 ipv 270 en de condensator aan de volumepot(lead) is 0,0022 ipv 0,022. Als ik deze waardes aanpas ,zal de amp dat wat evenwichtiger gaan klinken?
Ook ben ik er nog niet uit wat de beste waarde is voor de koppelweerstand : 100, 27 ,47K?

flo123
11 december 2012, 13:07
Wat bedoel je met "de koppelweerstand"?

Hendriks
11 december 2012, 13:53
Wat bedoel je met "de koppelweerstand"?

Sorry tegenkoppelweerstand is het, de weerstand tussen de presencepot en de 16 ohm tap.

7ender
11 december 2012, 19:16
We repeteren altijd bij iemand thuis en die is vast niet blij als ik een 4x12 bij hem parkeer , maar als ik zo'n oude in dezelfde kleur kan scoren zal ik hem niet laten staan , staat wel leuk in de kamer. Nou mijn vrouw nog zover zien te krijgen.

Ik zou 't zo doen :
Je maakt dat ding zoals ie hier-onder staat ( ik dacht dat die amp van jou de 2 X EL34 uitvoering was, maar dat maakt in principe niks uit. ;) ,.....moet je straks kijken (luisteren) hoe fijn die is :cheerup:
......voor de rest blijft ie qua componenten 't zelfde

http://www.freeinfosociety.com/electronics/schemview.php?id=463

Die ouwe LC boxen , daar moet je je niet helemaal op blind staren ,.....als je wat moois wilt , dan maak je 'm gewoon zelf ......
met lau-wan hechthout en verse eminence of celestion speakertjes .
Je loopt namelijk gewoon de kans dat die ouwe speaker-meuk z'n beste tijd allang gehad heeft ( speakertjes slijten namelijk ,....en 't is allemaal ouwe zooi ,.....dus .... :( )

Hendriks
11 december 2012, 20:24
Zo heb ik hem nu ongeveer ,alleen de mengweerstanden zijn nu 270 K , op het schema staat de tegenkoppelweerstand als 100k met tussen haakjes 47K , daar kom ik dus niet uit.

HaroldA
11 december 2012, 20:27
op het schema staat de tegenkoppelweerstand als 100k met tussen haakjes 47K , daar kom ik dus niet uit.

Testen maar! :ok: Ik vond 47k/8 ohm en 100k/8 ohm een wereld van verschil ... ben benieuwd waar jij voor kiest!

Hendriks
11 december 2012, 20:30
Testen maar! :ok: Ik vond 47k/8 ohm en 100k/8 ohm een wereld van verschil ... ben benieuwd waar jij voor kiest!
Ik heb hem nu op de 16ohm .Welke versterker heb je dat op Harald , ook een 2xEL34?

HaroldA
11 december 2012, 20:32
Ik heb hem nu op de 16ohm .Welke versterker heb je dat op Harald , ook een 2xEL34?

Marshall 1987x, 2x EL34 idd.

Hendriks
11 december 2012, 20:36
Marshall 1987x, 2x EL34 idd.

Ok , ik ga morgen ermee experimenteren . Ik zit er ook over te denken om hem naar 1987 specs te modden , maar een paar kleine verschillen met de JTM en dan eens zien wat ik het beste vind klinken.

HaroldA
11 december 2012, 20:59
Ik zit er ook over te denken om hem naar 1987 specs te modden

Je weet toch wel dat er 2346857 verschillende versies van de 1987 "plexi" bestaan?

7ender
11 december 2012, 21:03
Zo heb ik hem nu ongeveer ,alleen de mengweerstanden zijn nu 270 K , op het schema staat de tegenkoppelweerstand als 100k met tussen haakjes 47K , daar kom ik dus niet uit.

neem die 47K maar !

Hendriks
11 december 2012, 21:04
Je weet toch wel dat er 2346857 verschillende versies van de 1987 "plexi" bestaan?

:) klopt , ik hou de layout van Ceriatone aan en dan zie ik wel verder . Net even wat op Youtube geluisterd en die 1987 klinkt erg goed , de gain lijkt ook goed te regelen met het gitaarvolume en dat zoek ik.

Hendriks
11 december 2012, 21:19
neem die 47K maar !

Ok , ga ik proberen.

Hendriks
14 december 2012, 17:41
Testen maar! :ok: Ik vond 47k/8 ohm en 100k/8 ohm een wereld van verschil ... ben benieuwd waar jij voor kiest!

47K dus ,klinkt inderdaad beter . Ik hou hem voorlopig ala JTM , de 1987 mods ga ik later eens proberen , ik ga eerst een Champ (tweed) in elkaar zetten van onderdelen die ik nog heb liggen.

HaroldA
14 december 2012, 18:18
47K dus ,klinkt inderdaad beter . Ik hou hem voorlopig ala JTM , de 1987 mods ga ik later eens proberen , ik ga eerst een Champ (tweed) in elkaar zetten van onderdelen die ik nog heb liggen.

47k op 16 of 8 ohm?

Hendriks
14 december 2012, 18:21
47k op 16 of 8 ohm?

Op de 8 ohm.

Hendriks
28 december 2012, 13:55
http://www.youtube.com/watch?v=nMduE6QlK0A

Ik ga toch de 1987 mods proberen. Heeft de soldeerbout ook nog wat te doen :)

Hendriks
14 januari 2013, 18:58
Nog een mod gevonden , 3 tonestacks onder de knop.
http://imageshack.us/a/img194/8701/3in1tonestacks.jpg

HaroldA
14 januari 2013, 19:08
Nog een mod gevonden , 3 tonestacks onder de knop.

Dat is wel heel erg veel draad ...

Hendriks
14 januari 2013, 19:19
Dat is wel heel erg veel draad ...

Valt bij de LC wel mee, de weerstand en condensator zitten nu ook niet op het bord , hangen nu ook aan een draad.

edit: net even gekeken , ik kan het doen zonder extra draad , bij de LC zitten de préamp buizen aan dezelfde kant als de potmeters , ik kan de bestaande bedrading gebruiken.

Hendriks
27 januari 2013, 13:39
Ceriatone heeft nu 5 versies van de 1987 Plexy50 , die van mij lijkt het meest op 69 versie , alleen heb ik een PPIMV en de Ceriatone een halfpower switch. Ook heeft de Ceriatone een schakelbare brightcap , ik kan kiezen 100pf,500pf en geen brightcap.
Die van mij is nu wel klaar , ik ga maar eens opzoek naar een nieuw project , ik denk een Bandmaster of Bassman achtig iets.
Ceriatone 69 layout: http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/Ceriatone-'69-Plexi50-lead.jpg

Voor dit project wil ik een ieder bedanken voor de input,tips, waarschuwingen , etc , ik heb weer een hoop geleerd.

Midwolda
27 januari 2013, 14:32
Ik neem morgen even iets mee Henk, ben even jouw mening als semi-prof amp bouwer nodig.
Kom ik een half uurtje eerder, okee?

kunk
27 januari 2013, 15:22
Ik neem morgen even iets mee Henk, ben even jouw mening als semi-prof amp bouwer nodig.
Kom ik een half uurtje eerder, okee?

Toch geen Woodface he??:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::chick en:

Hendriks
27 januari 2013, 15:57
Ik neem morgen even iets mee Henk, ben even jouw mening als semi-prof amp bouwer nodig.
Kom ik een half uurtje eerder, okee?

Hey Ton , altijd goed .

Midwolda
27 januari 2013, 16:22
Toch geen Woodface he??:seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::chick en:

Ha nee, die staat bij de bouwer. ;)

Hendriks
4 februari 2013, 10:15
Ik ben bezig met het "Fine tunen"van de London City , eerst had ik hem naar JTM specs opgebouwd en nu naar 1987 X.
Als JTM klinkt hij clean heel goed , hij breekt dan wat later op en de oversturing vind ik dan wat minder.
Bij de huidige (1987) klinkt hij overstuurd geweldig , helemaal Hendrix , alleen die oversturing begint al heel snel , te snel naar mijn smaak , op een redelijk volume is er niet clean mee te spelen.
Ik zoek nu een soort tussenweg.
Wat zijn de verschillen:

JTM
Mengweerstanden 270K
Treble cap 250 pf
Shared cathode V1
Koppelcondensator 0,022 uf leadkanaal
slope weerstand toonregeling 56 K

1987
mengweerstanden 470K
Treblecap 500pf
cathode gesplitst leadkanaal 0,68 uf met 2k7 weerstand
Slope weerstand 33k
condensator 0,68 uf over 820 ohm cathode weerstand V2



Met een schakelaar kan ik kiezen uit 3 opties brightcap , 100 pf,500pf of geen . Zonder brightcap klinkt hij het best.
Iemand een suggestie , hoe ik hem iets later kan laten opbreken?

nico verduin
4 februari 2013, 10:28
Ik denk dat je eerst moet bepalen waar hij begint met oversturen. Geen scope?

Hendriks
4 februari 2013, 10:40
Ik denk dat je eerst moet bepalen waar hij begint met oversturen. Geen scope?

Nope geen scope .
Met singlecoils , begint hij nu met het volume op 4-5 , met JTM specs met het volume op 7.