PDA

View Full Version : Help! Gek probleem met voeding/stroom Arion SCH-1 (wél via daisy chain, niet los..?)



Nitefly7
27 oktober 2012, 01:01
Ok, vandaag weer eens lekker kunnen 'blazen' met een nieuw band-project en m'n Pedaltrain Mini.

Eerst wat ruis en een lichte brom, maar dat was met rechtleggen van kabeltjes grotendeels verholpen.

Éen probleem is echter wel hardnekkig:
Mijn Arion Chorus wordt via een daisy chain gevoed, en ik weet vrijwel zeker dat het slimmer is om deze apart ('isolated out') te voeden.
Soms heb ik een vage 'ticking noise' en andere viezigheidjes in het geluid.
Ik krijg het alleen niet voor elkaar om de Arion via een ander kabeltje te voeden,
dan via de plug van een Visual Sound/1Spot Daisy chain (waar ik naast de Arion nog 4 andere dingen mee voed).

Dit is de situatie:
Powersupply Harley Benton Jr. (ik weet het, ik weet het; het is echter een prima Fuel Tank Jr. kloon, met 5x120mA iso-uit)
kabel 1 (120mA iso-uit): via verloopstukje (recht naar haakse 9v plug) naar TC Flashback
kabel 2(120mA iso-uit): Nobels ODR-1 overdrive
kabel 3 (120mA iso-uit): daisy chain 1Spot naar T1M buffer/patchbay-> Phae90 -> Maxon SD9 -> Korg DT-7 tuner -> Arion SCH-1

Zodra ik een andere plug/kabel probeer, via een isolated uitgang van de power supply, doet Arion:
- óf helemaal niks
- óf iets (aan/uit) als ik de plug aan de achterkant v.h. pedaal ietsjes omlaag duw (en de 9v input van de Arion dus iets naar boven duw.

het volgende heb ik geprobeerd:
A) DIY kabeltje (haaks 2.1mm naar haaks 2.1mm) via een van de iso-uitgangen van de powersupply: rechtstreeks op de Arion.
Resultaat= niet aan/uit, tenzij de plug aan de achterkant iets omlaag gaat
B) 5-weg daisy chain van ander merk (geen Visual Sound/1Spot), via de iso-uitgang van power supply:
resultaat is zelfs als A)
C) 5-weg daisy chain van ander merk op 9v uitgang van de 1Spot daisy chain (daisy chain op daisy chain).
Resultaat hetzelfde als A) en B)

ik heb A t/m C ook gedaan met een Boss MicroBR recorder ipv de Arion en deze kreeg wel stroom.
de kabels bij A t/mC lijken me dan ook niet meteen van belang voor de niet-werking van de Arion.

nu sta ik op het punt om bij Newtone 2 2.1mm DC plugjes te bestellen, en deze zelf te solderen.
Theoretisch moet de Arion met een simple haakse plug-haakse plug 9v, vanuit een iso-uitgang gevoed kunnen worden....

any ideas?

Dirk_Hendrik
27 oktober 2012, 08:33
Lijkt er op dat de ground aansluiting van de DC jack in je Arion los ligt. Heel goed controleren dus. Kan ook een haarscheur in het koper van de printbaan zijn.

Nitefly7
27 oktober 2012, 09:26
kan ik dat zelf controleren?

of zal ik 'm samen met m'n Phase90 (volgens mij lichte volume drop / univibe-mod) naar Dokter D_H sturen ...?

ik vind het alleen zo gek dat die daisy chain plug (die, toegegeven, iets andere afmetingen heeft als de haakse pluggen van de andere kabeltjes) wel 'normaal' werkt.

extra vraagje:
de tik/klik die ik hoor bij aan/uit zetten van de Arion, hoort dat bij het feit dat hij TB-gemod is?

Midwolda
27 oktober 2012, 09:48
Heb hier ook zoiets gehad met een Washburn Analog Delay. Vooral je opmerking "Resultaat= niet aan/uit, tenzij de plug aan de achterkant iets omlaag gaat" doet me hier aan denken. Slijtage of speling of vuil in de DC-aansluiting van het effect?
Ik heb dat toen opgelost door de stekker van het 9V-snoertje heel voorzichtig iets ovaal te knijpen. Dat snoer past nu dus nergens anders meer op maar de delay doet het weer perfect.

Nitefly7
27 oktober 2012, 16:35
ik vind het wel raar dat het plugje van die 1spot daisy chain gewoon altijd werkt, of ik er nu aan draai/iets omhoog duw of niet; het werkt gewoon altijd..

de 'tik' die ik hoor bij aan/uit zetten, hoor ik trouwens niet als de Arion een batterij heeft..

Dirk_Hendrik
27 oktober 2012, 19:08
kan ik dat zelf controleren?


Bodem eraf draaien en soldeerlassen bij de DC jack controleren.



extra vraagje:
de tik/klik die ik hoor bij aan/uit zetten van de Arion, hoort dat bij het feit dat hij TB-gemod is?

Eehm. Nee. Maar het is wel een classic van de cons van TB-en. De LFO staat in de TB bedrading te cross-talken. Oplossing is om de LFO te muten als je SCH gebypassed is.



de 'tik' die ik hoor bij aan/uit zetten, hoor ik trouwens niet als de Arion een batterij heeft..


Een ideale spanningsbron heeft een impedantie van 0 en filtert dat soort zaken dus weg. In jouw geval is de draadweerstand naar je adapter al genoeg dat die 0 geen 0 meer is maar wss enkele ohms. Bij een batterij is dat maar een paar centimeter draad en dus heb je er veel minder last van.

Nitefly7
27 oktober 2012, 23:44
ik heb de soldeerlassen op een iPhone foto gezet en gestuurd via mail!
Maar denk dat doosies deze week richting jou gaan :)

wat ziet zo'n Arion er trouwens grappig uit van binnen..

Dirk_Hendrik
28 oktober 2012, 07:31
Ik zie hier geen foto's maar verder, be welcome ;)

Nitefly7
28 oktober 2012, 09:38
Ik zie hier geen foto's maar verder, be welcome ;)

nog steeds zelfde adres als in april?