PDA

View Full Version : Tijd voor een upgrade?



speedofsound
26 oktober 2012, 18:22
Dag mede-muziekfreaks!

Ik ben sinds twee jaar een beetje gitaar aan het spelen op een brakke C Giant gitaar, model stratocaster, met een Behringer GM108 ampje. Ik heb deze week die gitaar fatsoenlijk afgesteld en hij is nu in ieder geval redelijk speelbaar. Ik erger me alleen wel met name aan de frets en de sound. De frets zijn ontzettend vierkant/vlak aan de bovenkant (blijkbaar komt het zo uit de fabriek), dat zorgt geregeld voor wat buzzing en sliden gaat niet soepel. De frets steken aan de zijkant ook nog iets uit de neck wat ook niet erg prettig is. Verder vangt die gitaar volgens mij ook een bak storing op.

Vanwege bovenstaande ergernissen zit ik nu te twijfelen of het zin heeft om het ding nog wat verder te verbeteren (bijv. de frets netjes afronden) of dat ik ga voor iets nieuws. Ik heb gezien dat een nieuwe Squier niet zoveel hoeft te kosten en het afstellen lukt me ook wel. Ik pingel vooral voor de lol dus veel geld wil ik er niet aan uitgeven, maar als ik iets nieuws koop wil ik wel dat het echt een stapje beter is.

Is een Squier Bullet Strat (108,-) een voldoende verbetering of zou ik dan beter kunnen gaan voor een Affinity (189,-) of bijv. zo'n sexy Classic Vibe (329,-)? Of is het een poging waard om die C Giant toch nog wat aan te pakken?

Bedankt voor jullie adviezen :)

rpl
26 oktober 2012, 18:30
De Classic Vibe is zeker een verbetering naar mijn mening.

macwilliams
26 oktober 2012, 18:31
Als je het nu al twee jaar volhoud op dat "brakke" ding en nog steeds voldoende gemotiveerd bent zou je jezelf eens moeten afvragen of het idd niet de tijd is om eens een "echte" (zie aanhalingstekens ;)) gitaar te kopen.

Ik zou echt geen moeite doen voor die Aldi gitaar en zeker geen geld aan spenderen.

jutter
26 oktober 2012, 18:31
De koude dagen komen er aan dus je hebt i.i.g. al hout voor je open haard :D
Als ik in jouw schoenen zou staan ging ik voor de Classic Vibe!

arcane
26 oktober 2012, 18:32
Ik zou proberen een 2e hands london city te scoren.

White Penguin
26 oktober 2012, 19:27
Ik zou proberen een 2e hands london city te scoren.

http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/603713235-fender-stratocaster-made-in-mexico-8207-te-koop-zgan.html?return=eJw1jVEKgzAQRO8i6KcmSilEpOhNgokYT OKSXam09O7dUPv33sywq5VUb6dEj0reO1Wg1Wle%2B5UIVNNsO 9hYB502Aq81YR1985vUsMLj9IOsDA60l90oy26Cg0EwGMeQA7g CTwwvxzrhYvC%2Fp6sOeRePYJObWbcn62Kjsalsb60I9nQzP5l 2zIfbCuAYRNF%2FvukWO4Q%3D&df=1&fta=eNotjdGOgyAQRf%2BFZPuMgKIz8Rf6CwYFu2RRiWBr2vTf OzT7dubezD0GNLwStMCOPQx3ExJDOjWwM%2FTVxaY%2Bb1BhPI Cj9YAxEoQMTx8xzTaVLlO0RFiPxe1%2Bwr8HzG61bv8RfHGnnz bckgdxifHoeZlXwKK5OYae3hNIYN5%2BvY0AJlRdt1K3ZwHZ2I ZAdaPoqlPIeXTOSkqkHpVyBILPU1eXqlVaq7JS0WDeorFpCG69 5d8i4lR0wBZzDsVNOvuVk9E8GF7%2F8c7QAIfX%2B%2F0BkWxV %2Fw%3D%3D&fta_ind=4&fs=1

Is dit iets?

arcane
26 oktober 2012, 19:57
Ja dat is wel een mooie prijs.

Tabula Rasa
26 oktober 2012, 20:29
Aaron-klapstoel-Stonebeat heeft ook zo'n C Giant en als je hem mag geloven is het een prima instrument wanneer je het goed afsteld. Er is ook een Belgisch filmpje met een verglijk op het internet.

als ik dat allemaal zie vraag ik me af of je er met een Affinity op vooruit gaat.

macwilliams
26 oktober 2012, 21:04
Ik geloof Aaron, in zijn kennis en kunnen.
En ik geloof niet dat topicstarter het zelfde kan, kent.

Misschien moet ts even in het gitaarhulptopickaartje kijken of er niet iemand in de buurt hem kan helpen de boel fijn af te stellen.
IK zou er geen geld in steken verder.

Mijn bescheiden mening.

Mitch
26 oktober 2012, 21:21
Classic Player zonder enige twijfel. De rest is gewoon k*t met bij voorbaat excuses voor de enige in NL die toevallig wel net die ene geweldige Affinity heeft. :makeup:

speedofsound
26 oktober 2012, 21:25
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb o.a. de aanwijzingen in dit filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=zCO5POOvsPM) opgevolgd en dat maakte in ieder geval een ENORM verschil wat betreft de speelbaarheid. Denk dat de setup nu redelijk is, al moet ik af en toe opnieuw stemmen. Ik heb het ding daarboven uitgemaakt voor "brak", een echt onding is het niet, maar ik heb wel eens een betere noname gitaar in handen gehad. Met name de frets zijn dus irritant, heb allemaal ook allemaal kleine krasjes in m'n linker hand daardoor.

Ik ben verder niet echt een talent of zo maar ik vermaak me wel. Ik sta ook niet direct te springen om honderden euro's uit te geven. Maar ik wil zeker niet 100-200 uitgeven en er achterkomen dat het nauwelijks beter is. Ik heb zelf niet echt referenties maar ik kan me voorstellen dat het voor jullie ook lastig is om zo'n C Giant te vergelijken met de andere genoemde opties...

macwilliams
26 oktober 2012, 21:43
Er is een topic in het elektrische gitaren katern waarin verschillende gitaarnetters hun hulp aanbieden (kosteloos) bij dingetjes die je als "beginner" niet kunt. Wellicht zit er eentje tussen die even naar je fretten wil kijken. Die kan je eventueel ook wel verder adviseren.

Ik kan helaas geen fretten vlakken/ bijwerken dus ik kan je niet helpen.

RUIS
26 oktober 2012, 23:27
Heb je wel eens op andere gitaren gespeeld en weet je wat er beter aan is dan aan jouw gitaar? Hoe een gitaar (voor jou) hoort te voelen en te klinken. Dan is het prettig om er nog meer te proberen en er dan eentje uit te zoeken die op die punten een flinke vooruitgang is. En die ouwe gitaar gewoon houden om het afstellen een beetje te leren.

wietse
27 oktober 2012, 08:51
Met name de frets zijn dus irritant, heb allemaal ook allemaal kleine krasjes in m'n linker hand daardoor.


effe met een vijl dus over de zijkant van de hals en die uitstekende fretjes bijvijlen, klusje van niks.

rjm
31 oktober 2012, 20:18
Dag mede-muziekfreaks!

Ik ben sinds twee jaar een beetje gitaar aan het spelen op een brakke C Giant gitaar, model stratocaster, met een Behringer GM108 ampje. Ik heb deze week die gitaar fatsoenlijk afgesteld en hij is nu in ieder geval redelijk speelbaar. Ik erger me alleen wel met name aan de frets en de sound. De frets zijn ontzettend vierkant/vlak aan de bovenkant (blijkbaar komt het zo uit de fabriek), dat zorgt geregeld voor wat buzzing en sliden gaat niet soepel. De frets steken aan de zijkant ook nog iets uit de neck wat ook niet erg prettig is. Verder vangt die gitaar volgens mij ook een bak storing op.

Vanwege bovenstaande ergernissen zit ik nu te twijfelen of het zin heeft om het ding nog wat verder te verbeteren (bijv. de frets netjes afronden) of dat ik ga voor iets nieuws. Ik heb gezien dat een nieuwe Squier niet zoveel hoeft te kosten en het afstellen lukt me ook wel. Ik pingel vooral voor de lol dus veel geld wil ik er niet aan uitgeven, maar als ik iets nieuws koop wil ik wel dat het echt een stapje beter is.

Is een Squier Bullet Strat (108,-) een voldoende verbetering of zou ik dan beter kunnen gaan voor een Affinity (189,-) of bijv. zo'n sexy Classic Vibe (329,-)? Of is het een poging waard om die C Giant toch nog wat aan te pakken?

Bedankt voor jullie adviezen :)

Hoi muziekfreak,

Elke gitaar is een uniek instrument met een eigen karakter en eigenschappen.
Daarom zijn er zoveel verschillende modellen en merken, en worden er zoveel verschillende materialen gebruikt.
Daarnaast heb je nog de gesigneerde modellen van bekende gitaristen als Eric Clapton, Kirk Hammett, Steve Vai: te veel om op te noemen.
Elke gitaar is voor deze heren uitgerust met hun persoonlijke wensen. (En: wat voor hun lekker speelt, hoeft voor jou nog niet zo te zijn!).
De truc voor jou is het vinden van een gitaar die bij je past, wat betreft model (voelt hij fijn aan, speelt hij niet te zwaar, ligt de hals lekker, juiste mensuurlengte, is de afwerking netjes) en natuurlijk de sound.
Het heeft weinig zin om een heftig Eddie van Halen modelletje van Charvel aan te schaffen als je alleen maar gezellige top 40 muziek speelt.
De heavy rock eigenschappen van zo’n gitaar komen dan nooit echt uit de verf.
Dan kun je beter een Stratocaster model nemen of b.v. een Les Paul model.
Deze modellen zijn echte werkpaarden en kun je gebruiken van Nederlandstalige muziek tot Hardrock.
Wat betreft merken: Ben je een startende gitarist, dan zou ik me daar niet op blind staren. Een dure Gibson, Fender, PRS, etc. kun je altijd nog aanschaffen.
Zie dat na een paar weken blijkt dat er toch geen gitarist in je zit, dan zit je mooi met je dure gitaar. Je zal de eerste niet zijn. Je krijgt er nooit meer voor terug wat je betaald hebt.
Zoek een passend instapmodel dat in je budget past.
Ik zie in diverse forums dat de minder bekende merken door veel gitaristen al snel betiteld worden als “brandhout” “kutgitaren”“rotzooi”“slecht”, zonder waarschijnlijk zelf zo’n gitaar weer eens aangeraakt te hebben.
Aan dergelijke informatie heeft een beginnende gitarist op zoek naar antwoorden helemaal niets.
Ben onlangs weer eens in een grote muziekwinkel geweest en heb bekende en minder bekende merken uitgeprobeerd.
Ik moet zeggen dat bij de minder bekende merken zelfs uitstekende gitaren zitten (wat betreft feeling, sound, sustain, en een goede afwerking: geen scherpe fretjes, e.d.).
Uiteraard is dit mijn persoonlijke ervaring.
Wij zijn ooit ook beginners geweest, en vergeten hierbij nogal makkelijk dat we ooit ook op een goedkoop gitaartje (ik wel) begonnen zijn.
Daarnaast hadden wij ook helemaal geen informatiebronnen als internet of forums, je was overgeleverd aan wat de muziekwinkel in huis had.
Wat ik wel dringend adviseer is: koop geen gitaar ongezien van internet, omdat het model er wel gelikt uitziet, of omdat hij flink afgeprijsd is. Dat kan altijd tegenvallen.
Ga naar een gitaarwinkel en probeer op je gemak eens wat modellen uit, daarnaast krijg je ook nog deskundig advies.
Via internet kopen kan dan alsnog. Is het prijsverschil niet te groot met de winkelier die je netjes heeft geholpen met raad en daad, dan zou ik zeer zeker de winkelier de centjes gunnen.
Kun je geen zelf nog geen noot spelen, neem dan een gitaarspelende vriend(in) mee, of vraag de verkoper om de betreffende gitaar eens te laten horen.
Vraag bij een elektrische gitaar wel of ze ook het “cleane geluid” kunnen laten horen, dus zonder scheurijzers of andere vervormers.
Dan hoor je pas het eigen geluid van een gitaar.
Heb je eenmaal een gitaar, dan zou ik ook wat verschillende diktes snaren uitproberen tot je de juiste gevonden hebt die bij je passen, dit geldt ook voor de plectrums.
Ben je eenmaal op weg als beginnend gitarist, en ga je met andere muzikanten samenspelen, dan ga je op een gegeven moment vanzelf pionieren met de afstellingen van je gitaar:
brug, topkam, pickupjes, schakelingen. Of je bent toe aan een nieuwe gitaar die aan je nieuwe wensen voldoet. Dan kun je eens denken aan een wat duurdere gitaar.
Onbedoeld een heel verhaal geschreven, maar ik hoop dat ik er mee geholpen heb.

Groetjes, Robert

snaarplukker
31 oktober 2012, 21:38
effe met een vijl dus over de zijkant van de hals en die uitstekende fretjes bijvijlen, klusje van niks.Nou, ik denk dat een vijl een beetje te grof is. Een blokje met fijn schuurpapier (korrel 280) lijkt me wat beter en veiliger te hanteren voor een beginner.;)

speedofsound
2 november 2012, 21:10
Ik weet niet wat er nu gebeurd is, maar de E-snaar slaat ineens tegen de eerste fret aan. Vrij hard ook. Ik denk dat ik toch maar rond ga kijken en inderdaad wat verschillende budget strat modelletjes ga uitproberen. Bedankt voor de tips!

speedofsound
20 november 2012, 19:21
Nou, de kogel is door de kerk. Dankzij wat rondstruinen op Marktplaats heb ik een Fender Classic Series 60s Sunburst kunnen kopen voor een zeer nette prijs. Erg mooi ding, ik hou van sunburst :hippie:

Hij heeft een wat dunnere hals dan de standard volgens mij, maar hij speelt echt heerlijk. Voelt 10x degelijker dan die C Giant en klinkt veel warmer!
Nog bedankt voor de tips! :grouphug:

Stillborn
20 november 2012, 19:26
Hela!
Dat vind ik geen manieren hoor.
Er wordt hulp geboden van op het forum die je dan ook aan neemt.

Vervolgens vertel je dat je een nieuwe gitaar hebt gekocht.

En wij...arme forumgangers... hebben geen foto's?






;-)

speedofsound
20 november 2012, 19:49
Haha. De hals van die C Giant stond ineens bol. Ik heb de truss rod een heel stuk losser gedraaid maar het blijft een beetje knudde. Ik was een beetje klaar met dat ding :P

Ik heb een paar foto's gemaakt maar ik mag ze niet uploaden. Heb ik te weinig posts?

VanMeekeren
20 november 2012, 20:06
Haha. De hals van die C Giant stond ineens bol. Ik heb de truss rod een heel stuk losser gedraaid maar het blijft een beetje knudde. Ik was een beetje klaar met dat ding :P

Ik heb een paar foto's gemaakt maar ik mag ze niet uploaden. Heb ik te weinig posts?

En terecht. Op een gegeven moment is het gewoon mooi geweest en wordt het tijd om de volgende stap voorwaarts te nemen. De Classic Series ís zo'n stap voorwaarts. Proficiat.

Uploaden van plaatjes wil het beste via PhotoBucket.com (http://www.photobucket.com) oid. geen aandelen, vrienden

speedofsound
20 november 2012, 20:12
't Is hier wat donker en m'n telefoon heeft een matige camera, maar hier zijn dan wat plaatjes :rockon:

http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/speedofsound1/IMAG0316.jpg
http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/speedofsound1/IMAG0315.jpg
http://i1303.photobucket.com/albums/ag146/speedofsound1/IMAG0314.jpg