PDA

View Full Version : 2 amps mixen voor opnames



Don Olivier
26 oktober 2012, 17:30
Ik heb een oude JMP 100 Watt Plexi met bijhordende 4X12 Greenback kast.
Klinkt te gek, maar net niet genoeg drive.

Boosters of overdrive pedalen zijn niet aan mij besteedt dus dat is gewoon geen optie.
Ik wil de natuurlijke klank van de Plexi behouden namelijk.

Dus dacht ik erover om speciaal voor opnames een 2e amp op los te laten en die in het totaal geluid te mixen.
Eentje met MEER overdrive maar wel een goede klank uiteraard.

De versterkers die voor dit doel heb geprobeerd:

JTM 45: te zompig, te weinig gain.

JCM Slash 100 watt: schoont slecht op (doe alles met mijn volume knop). Gaat em niet worden

Marshall AFD: vind ik geen mooi geluid, te gruizig

VOX AC30: te clean voor het ruigere werk

Soldano SLO clone: te heftig voor mijn smaak.

Fender: vind ik echt niks aan

Marshall 50/100 watt 70 JMP's / 800 / 900 voegt niet veel 'anders' toe aan mijn Plexi

EVH III 50/100 watt: schoont me ook niet goed genoeg op, maar komt wel in de buurt

Peavey 5150 (1e serie combo's) op zichzelf staand niet zo'n mooi geluid, MAAR in combinatie met de Plexi zeer ok! Hij vult het gebied aan dat de Plexi mist.

Dus tot nu toe gaat mijn stem naar de gehate 5150, hoewel ik er liever Greenbacks in zou zetten ipv de Sheffields

Iemand anders nog suggesties?

Stijl: rock, pop, scheuren en knallen met het zooitje.

Terminus
26 oktober 2012, 17:56
Je kunt de 5150 toch aansluiten op de cabinet?

Don Olivier
26 oktober 2012, 18:02
Dat kan inderdaad maar waar ga ik de Plexi dan over zetten? :)

Ik heb em geprobeerd over de 4X12 greenback kast en vond dat stuk aangenamer, vandaar dat ik er Greenbacks in wil zetten

Mr.Fingers
26 oktober 2012, 18:07
Ik weet niet wat voor drive je zoekt, maar ik zou zeggen: "een klein, laag wattage" versterkertje, en dat volledig opengooien. Daarmee krijg je een drive die je met geen pedaaltje of grote amp voor elkaar krijgt.

Don Olivier
26 oktober 2012, 18:50
Klein versterkertje?

Zoals welke dan?

Qua drive, de JCM Slash vind ik goed, afgezien van de diode clipping.

EVH Balance sound = ook goed

Mr.Fingers
26 oktober 2012, 19:02
Ik heb al sublieme resultaten behaald met de Fender Pro Jr. en Marshall Class 5 (beiden 5W buizenampjes) als "supervuile gritty op-het-randje-van-fuzz" in combinatie met een cleane WEM of Ampeg.

driesp
26 oktober 2012, 19:03
Probeer eens een cleane drive ( maar dan echt clean, ook als ze zwaar boost ). Dat zal je karakter van je amp alleen maar benadrukken !

Punkrockerke
26 oktober 2012, 19:27
Ik gebruik voor opnames m'n Soldano SLO i.c.m. m'n Marshall JMP, hemelse combinatie. Als een SLO te hevig is, gebruik het 1e kanaal in crunch mode. Naargelang je gitaar kan de bright switch ook handig zijn. Natuurlijk weet ik niet wat soort geluid je zoekt...

Don Olivier
26 oktober 2012, 19:37
Toch een SLO maar weer eens proberen dan...wat ik zoek is het geluid van de plexi (EVH achting) en dat mixen met een amp die meer gain geeft maar met behoudt van eerder genoemde karakteristieken.

Dus: mooi opschonen, vollere klank (laag) dan de Plexi, meer gain, behoud van sprankel etc. Iets dat de plexi aanvult. Heb dus al heel wat amps geprobeerd maar tsja....

Een 5 watt amp zie ik persoonlijk niet zo het nut van in....

Vind de gain van de JCM Slash mooi.

Wat ik dus zoek is een mix van de oude EVH sound en een wat moderne high gain sound. Geen overdrive pedalen

arjanb01
26 oktober 2012, 19:47
Engl powerball erbij nemen en mixen? Mooie combi met een plexi. Dus een engl icm 412 v30 cab!

Punkrockerke
27 oktober 2012, 10:17
Zowel m'n SLO als JMP heeft een regelbare depth mod, dus ik heb meer dan genoeg laag voorhanden. Als de geteste SLO deze niet heeft, is een 5150 missch toch een iets betere match. Deze is wat donkerder en heeft een resonance regelaar.

Eventueel een Bogner Uberschall? Zoveel laag als je maar wil, maar kan wel open en dynamisch klinken.

Terminus
27 oktober 2012, 11:00
Dat kan inderdaad maar waar ga ik de Plexi dan over zetten? :)

Ik heb em geprobeerd over de 4X12 greenback kast en vond dat stuk aangenamer, vandaar dat ik er Greenbacks in wil zetten
Neem gewoon eerst de een op en dan de ander, probleem opgelost. Als je echt per sé dezelfde take door beide versterkers wilt hebben kun je aan reampen denken.

ateng
27 oktober 2012, 22:52
Nou ik dacht precies hetzelfde! Gewoon dubben en dat klinkt breder dan dat je 2 amps tegelijk opneemt. Een versterker reageert ook heel verschillend met hoe je speelt dus beter om 1 voor 1 op te nemen om het beste sound uit je amp te halen.

Een voorbeeld hoe Dann Huff het doet... tis wel een jaren '80 video maar wel leuk om te zien hoe hij opneemt. Het begint bij 6:10

http://www.youtube.com/watch?v=0q2pxUgHva4

big dooley
27 oktober 2012, 23:23
+1 clean boost gebruiken... evt een EQ pedaal zodat je wat meer controle hebt...
het vervormt het gitaar geluid niet, het zorgt alleen dat de eerste gainstage(s) van je plexi meer op z'n lazer krijgt
uiteraard je inputs doorpatchen voor meer tonale mogelijkheden...
en zorgen dat je geen ruzie krijgt met je buren :D

arjanb01
28 oktober 2012, 08:22
Dann huff, geweldig inderdaad! Toen had je geen digitale meuk als line 6, axe fx en kemper! Echte amps, gemiced en gedubd! Vette sounds toen! Inderdaad is re ampen ook een optie!

MSNL
28 oktober 2012, 20:48
Jammer dat je niet van de boosters en drives zijn.
Zo'n oude plexi werkt zo goed met zoveel pedalen, en dat hoeft niet eens ten koste te gaan van het karakter van je versterker.
Ik heb 2 oude Marshalls, een superbass en een super lead tremolo.
Ik gebruik o.a. een Analogman Beano Boost, Dun Face, Suhr koko boost, Lovepedal COT 50, tubescreamer en dikwijls ook een Maxon SD9
Als je niet te veel drive gebruikt, maar juis veel volume, behoud je het karakter van je versterker maar heb je wel meer gain.
En met zo'n (germanium) treble booste, fuzz face of de lovepedal cot wordt de volume knop van je gitaar ook nog beter te gebruiken.

Grtz

MSNL


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Don Olivier
29 oktober 2012, 12:17
Thanks voor de reacties allen!

Ik denk toch dat ik 2 amps tegelijk zal opnemen.

Heb inmiddels de Sheffiels vervangen voor Greenbacks. Het verschil is ontzettend groot.
Sheffields erg donker, greenbacks sprankelend!

edje kadetje
29 oktober 2012, 12:36
Ik denk toch dat ik 2 amps tegelijk zal opnemen.



Kun je je overweging met ons delen? Ik vond het een goed idee.

Don Olivier
29 oktober 2012, 16:09
Wat vond je een goed idee?

2 x hetzelfde spelen maar dan over verschillende amps?

Nah, waarom dan niet gewoon tegelijk?

Marc Oblivian
29 oktober 2012, 16:28
Je zou een goede JCM800 als tweede amp kunnen nemen....

edje kadetje
29 oktober 2012, 22:48
Wat vond je een goed idee?

2 x hetzelfde spelen maar dan over verschillende amps?

Nah, waarom dan niet gewoon tegelijk?

2 x spelen over verschillende amps
ja
omdat het dan klinkt als 1xspelen over 2 amps en anders klinkt het als 2 gitaren ...