PDA

View Full Version : decal plaatsen voor of na het lakken van de hals



FransD
26 oktober 2012, 13:21
De menigen schijnen verdeeld te zijn of je de decal voor of na het lakken op de headstock plakt.
Welke ervaringen hebben mensen hier?

Gearjunkie
26 oktober 2012, 13:59
De menigen schijnen verdeeld te zijn of je de decal voor of na het lakken op de headstock plakt.
Welke ervaringen hebben mensen hier?

Dag Frans,
Een eigen ontworpen decal plaats je naar mijn ervaring zo:
-laagje blanke lak
-na het drogen decal volgens handleiding aanbrengen
-alle water onder het decal uit, goed laten drogen!!
-spuiten, meerdere lage blanke lak
-polijsten

Napoje
26 oktober 2012, 14:20
ik heb ze bovenop een reeds satin gelakte hals geplakt en er twee dunne laagjes lak overheen gespoten. Werkte perfect. Zorg wel dat je hem met een laserprinter maakt en niet met een inktjet, dat wil nogal eens reageren met de lak.

FransD
26 oktober 2012, 14:25
De decal die ik heb is geen eigen ontwerp ( van Fender LOL ). Ik heb deze vraag nergezet omdat er verhalen gaan dat de decal gaat werken met de lak en dat dat tot ongewenste resultaten kunnen leiden. Ik heb er geen ervaring mee maar dacht ook dat het beter is om de decal onder de lak te zetten.
Dank voor je reactie in ieder geval. ik wacht nog even met het uitvoeren want misschien komen er nog meer reacties vanuit het forum

FransD
26 oktober 2012, 14:26
de hals waar die op moet is nu nu nog in een 2k grondlak.

Swaag
26 oktober 2012, 14:27
De decal die ik heb is geen eigen ontwerp ( van Fender LOL )....


http://www.youtube.com/watch?v=gJLIiF15wjQ

FransD
26 oktober 2012, 14:32
woes is does...????

FransD
26 oktober 2012, 14:38
echt een constructieve inbreng!!

Swaag
26 oktober 2012, 14:41
Wat voor Fender gitaar heb je?

barno
26 oktober 2012, 15:31
echt een constructieve inbreng!!

Je kan het mss nog niet weten maar het oneigenlijk gebruik van decals ligt hier op het forum erg gevoelig ... terecht imo

Tenzij het om een replacement decal gaat, da's ander verhaal

Napoje
26 oktober 2012, 15:39
je kan beter vragen wat voor decal is het... als ie in copycopystan gemaakt (wat ik denk) is zou ik zeker geen risico nemen en eerst testen. En alle lakken reageren weer anders, dus nog een bestellen en testen

Swaag
26 oktober 2012, 15:44
Het gaat mij niet om wat voor decal het is maar wat voor gitaar. Gaat ie 'm op zijn eigen Fender plakken: oké.
Plakt ie 'm op één of ander op een Fender lijkend bokkie wokkie plankje, dan is het dus niet oké.

Napoje
26 oktober 2012, 16:06
Fender plakt zijn eigen logo's ook op bokkie wokkie plankies die ze dan squire noemen

Swaag
26 oktober 2012, 16:12
Daar staat dan op "Squier by Fender". Dan weet iedereen waar hij mee te maken heeft.

Napoje
26 oktober 2012, 16:24
http://cdn.inquisitr.com/wp-content/2010/06/sense_of_humor-7627131-e1276895553289.jpg

Overigens is die zin over de verf aangebracht zo te zien...

Mr.Fingers
26 oktober 2012, 16:31
Hangt er vanaf. kan onder de lak, maar de decals op oude Fenders (1951 tot 1967) zijn gewoon boven de lak aangebracht, zonder ook maar iets van toplaag.

Danieldg
26 oktober 2012, 17:33
Wil je een decal volledig 'onzichtbaar' plaatsen (zodat het lijkt alsof de tekst/tekening deel van de lak is):

- Spuit verschillende lagen lak op de headstock

- Schuur de headstock weer goed vlak

- Spuit nu één à twee lagen lak.

- De headstock moet nu hoogglans zijn en zo vlak mogelijk. Hooglans is vooral belangrijk op dit punt.

- Breng je decal aan, laat een nacht drogen

- Spuit een paar droge lagen lak over de decal (Engels: 'misting' -> je spuit vanop een voldoende grote afstand waardoor je vernevelde lak op de headstock krijgt ipv een 'natte' laag lak). Op een bepaald moment zal de decal gesealed zijn met die nevel.

- Spuit nu verschillende lagen blanke lak. Na een een voldoende opbouw van lak schuur je alles rond de decal weer glad. Wees voorzichtig hierbij! Indien je na een bepaald punt niet verder durft te schuren, spuit weer een aantal lagen lak

- Schuur alles rond de decal nu volledig vlak

- Spuit nog een paar lagen

- Je zal merken dat tijdens het uitharden van de lak de decal randjes weer zichtbaar worden. Dit is geen probleem.

- Na voldoend lange uithardingsperiode schuur je alles weer vlak en polijst je.

=> Resultaat: een headstock met een 'onzichtbare' decal.

Als ik spreek over een aantal lagen lak, is dit relatief: met een spuitbus zal je veel meer moeten spuiten om dezelfde opbouw te krijgen als lak gespoten met een spuitpistool. Bij deze laatste methode zal de lak veel minder verdund zijn en zal na verdamping van de solventen een dikkere laag lak achter blijven.


Uiteraard is het belangrijk dat je alles eerst eens uitprobeert op een reststuk hout ofzo.

Belangrijk: schuur nooit, maar ook nooit de headstock voor je de decal aanbrengt. Hierdoor zal de plek onder de decal er steeds mat blijven uitzien; er kan namelijk geen lak aan. Na het polijsten krijg je dus een perfect gepolijste en dorzichtige laag lak met daaronder een matte laag lak.. Beetje alsof je een stuk glas op een mat stuk glas zou leggen: je ziet alles wat onder het gewone glas ligt.

FransD
27 oktober 2012, 21:40
Thanks voor de reacties. hier kan ik iets mee.

D3nnis
27 oktober 2012, 22:57
Belangrijk: schuur nooit, maar ook nooit de headstock voor je de decal aanbrengt. Hierdoor zal de plek onder de decal er steeds mat blijven uitzien; er kan namelijk geen lak aan. Na het polijsten krijg je dus een perfect gepolijste en dorzichtige laag lak met daaronder een matte laag lak.. Beetje alsof je een stuk glas op een mat stuk glas zou leggen: je ziet alles wat onder het gewone glas ligt.

Hmm, dat is interessant.....beetje off topic, maar treed dit verschijnsel dan niet ook op als je zonder decal werkt, dus gewoon bij blank/transparant lakken? Dus na een blanke laklaag mat schuren en dan de volgende laklaag aanbrengen?

oigun
28 oktober 2012, 08:53
Hmm, dat is interessant.....beetje off topic, maar treed dit verschijnsel dan niet ook op als je zonder decal werkt, dus gewoon bij blank/transparant lakken? Dus na een blanke laklaag mat schuren en dan de volgende laklaag aanbrengen?

Nee want nieuwe laklaag vult de schuurkrasjes op. En "smelt" de geschuurde laklaag min of meer hang een beetje van de laksoort af.

FransD
29 oktober 2012, 18:10
en nog even reageren op Senior Member Swaag die liever eerst oordeelt en dan pas vraagt... alles aan mijn gitaar is Fender... Ik ben een Fender aan het bouwen met Fender onderdelen.

barno
29 oktober 2012, 18:44
en nog even reageren op Senior Member Swaag die liever eerst oordeelt en dan pas vraagt... alles aan mijn gitaar is Fender... Ik ben een Fender aan het bouwen met Fender onderdelen.

dat lijkt me sterk maar zelfs als dat zo zou zijn, betekent dat gek genoeg nog niet dat je er een Fender logo mag opplakken, al was het maar omdat ie niet door de Fender quality control zal gaan (ik ga er mss gemakkelijk vanuit dat je 'm niet naar California opstuurt ter goedkeuring...)

Swaag
29 oktober 2012, 18:51
en nog even reageren op Senior Member Swaag die liever eerst oordeelt en dan pas vraagt... alles aan mijn gitaar is Fender... Ik ben een Fender aan het bouwen met Fender onderdelen.**Zucht** je bent dus van Fender onderdelen (ja ik heb je eerste post uit augustus 2012 gelezen, waarin je aankondigt met een Fender body aan de slag te gaan, dus niks eerst oordelen) iets zelf aan het assembleren.. Da's wat anders dan een Fender bouwen, dat doen ze in de fabriek.
Maar ik stop ermee. Mocht je die gitaar ooit gaan verkopen, zet er dan aub bij dat het een zelfbouw is..

jonghj
30 oktober 2012, 10:44
en nog even reageren op Senior Member Swaag die liever eerst oordeelt en dan pas vraagt... alles aan mijn gitaar is Fender... Ik ben een Fender aan het bouwen met Fender onderdelen.

De wet overtreden heb je zelf in de hand, maar om nou op voorhand van misbruik uit te gaan gaat me te ver. innocent until proven guilty.

Gewoon blijven bouwen dus, het is jouw gitaar en je plakt er maar op wat je wil. Ik doe hetzelfde. Verkopen doe ik ze niet en als iemand er een wil hebben, ben ik gewoon eerlijk over de herkomst van de gitaar, maar dat is niet meer dan normaal toch?

Wel even een pic plaatsen als je klaar bent he?

Ps. niet vergeten om de decal dan even blurren. :-P

Marcel2
30 oktober 2012, 12:18
en nog even reageren op Senior Member Swaag die liever eerst oordeelt en dan pas vraagt... alles aan mijn gitaar is Fender... Ik ben een Fender aan het bouwen met Fender onderdelen.

Zit er dan nog geen fender decal op?

FransD
30 oktober 2012, 12:21
Ten eerste: denk ik dat de wet pas wordt overtreden op het moment dat ik de gitaar zou verkopen als een Fender.

Ten tweede: ik ben helemaal niet van plan om die te verkopen, zoals ik in mijn eerste entry op dit forum al vermeldde wil ik eindelijk eens een goede gitaar hebben om te spelen. en aangezien ik niet de middelen heb om er maar ff één te kopen, besloot ik er zelf één te bouwen (assembleren). Ik kan op deze manier stukje bij beetje en in mijn eigen tempo (als de middelen het toelaten), een eigen gitaar bij elkaar schrapen.

Maar om mij direct uit te maken voor een wannabe zoals een iemand hier deed vond ik dus weinig constructief.
anyway... ik wil dit verder ook laten rusten.

Ten derde: Ik weet nog niet hoe ik een pic moet plaatsen... kan dat direct hier of moet ik die ergens uploaden?

Johannes
30 oktober 2012, 12:39
Misschien kun je een klein, wellicht onzichtbaar, kenmerk aanbrengen op de gitaar. Zo is ie ook in de (verre) toekomst te onderscheiden als niet authentiek.

Plaatjes moet je eerst ergens uploaden en dan via hele basic code hier plaatsen. -->Uitleg. (http://www.gitaarnet.nl/faq.php?faq=vb3_board_faq#faq_vb3_reading_posting)

Napoje
30 oktober 2012, 14:17
Zijn we nou klaar met die opgeheven vingertjes? Jullie hebben zeker nooooit een mp3 tje gedownload (of voor mijn part een cd gekopieerd) zonder daarvoor te betalen.

Kakihara
30 oktober 2012, 15:02
Zijn we nou klaar met die opgeheven vingertjes? Jullie hebben zeker nooooit een mp3 tje gedownload (of voor mijn part een cd gekopieerd) zonder daarvoor te betalen.

Da's een onvolledige vergelijking. Natuurlijk, iedereen heeft al wel es gedownloaded of gekopieerd. Maar als je dan zelf je cd-boekje samenstelt, met al dan niet zelfgemaakte kunst, mag je het dan als echt doorverkopen?

De samensteller van de gitaar mag dan de beste bedoelingen hebben, en netjes vermelden dat het om een partsocaster gaat en niet om een fabrieks-Fender, indien hij ze wil verkopen, maar wie zegt dat de koper diezelfde gitaar later niet wil doorverkopen als zijnde een echte? Maar dat is dan ongetwijfeld niet meer het probleem van de samensteller, maar wel van de volgende koper veronderstel ik, ook al is dat een ventje van 15 jaar die lang heeft moeten sparen?

Verder vraag ik me af waarom in godsnaam die Fender-decal? Fender heeft geen enkele verdienste aan die gitaar, buiten dat ze onderdelen hebben laten maken. Jij hebt die toch samengesteld, in elkaar geschroefd, alles gesoldeerd? Uiteindelijk ben je toch trots op wat jij gemaakt hebt? Waarom zet je dan niet je eigen handtekening op de headstock, ipv die van een ander?

Napoje
30 oktober 2012, 16:50
Als je een hals koopt waarop het logo staat moet je die er dan afhalen? Ik zal even met David Gilmour bellen. Na verluid is die befaamde 0001 van hem ook een partsocaster.

Kakihara
30 oktober 2012, 17:53
Ik wacht nog altijd op een argurment waarom een decal van een merk op een door jezelf gecreëerde gitaar voor jezelf een meerwaarde biedt. Als je een mooi schilderij schildert, onderteken je dat ook met Rubens of Bosch? Als je een goed boek schrijft, zou je dat dan ondertekenen met Grunberg of Brusselmans? Als je een prachtige zetel ontwerpt, plak je daar de naam van Ludwig Mies van der Rohe op?

Tja, naar verluidt is Gilmours 001 een partscaster, en naar verluidt was Claptons Blackie dat ook. Maar die gitaren komen niet terecht op Marktplaats, 2dehands.be of Craigslist. Bovendien zijn de mensen die geïnteresseerd zijn in het kopen van die gitaren doorgaans op de hoogte van de geschiedenis van het instrument, en laat het in die gevallen nu net de geschiedenis zijn wat hun waarde de hoogte induwt.
Veel gitaren die door (goedbedoelende) hobbyisten in elkaar zijn gestoken en van een Fender-decalletje zijn voorzien (voor de gein, weetjewel) komen wel terecht op eerder genoemde sites, en niet zelden worden ze aangeboden als zijnde échte merkgitaren. Jij kan de niet-merkgitaren er misschien uit halen, maar dat geldt lang niet voor iedereen...

D3nnis
30 oktober 2012, 18:09
Ik vraag me wel af wat je zou moeten doen als je een echte Fender hals hebt, en alle rest is nep...het logo eraf slopen?

johanh
3 november 2012, 09:50
Een goed argument zou kunnen zijn dat ik een Fender wil nabouwen.
En een Fender replica zonder Fender decal is geen exacte Fender replica.
Er zijn dus prima argumenten om iets tot in details te willen nabouwen, de decal is er 1 van.

Hem later verkopen vind ik ook geen probleem, mits je duidelijk meld dat het een replica is.
En je zou er een merkje in kunnen zetten op een onopvallende plaats zodat het duidelijk is dat het een replica is.
Wat een volgende eigenaar er mee doet daar heb ik als verkoper niks meer mee van doen.

Dat zou wat zijn als ik mijn auto verkoop.
Moet ik dan ook melden dat je niet harder mag dan de toegestane snelheid, dat je niet door rood mag enz.
En moet ik mij schuldig voelen als hij met mijn auto een overval doet of erger iemand dood rijd?



naar verluidt is Gilmours 001 een partscaster, en naar verluidt was Claptons Blackie dat ook. Maar die gitaren komen niet terecht op Marktplaats, 2dehands.be of Craigslist

Wacht maar tot 1 van deze gitaristen naar het hiernamaals gaat.
Wedden dat je ze kan kopen voor een belachelijk hoog bedrag op een veiling.
En wedden dat er word vermeld de Fender van.
En zal Fender hier een probleem van maken?
Maar dan gelden er opeens andere wetten.

Gr
Johan

barno
3 november 2012, 10:10
Als je een hals koopt waarop het logo staat moet je die er dan afhalen? Ik zal even met David Gilmour bellen. Na verluid is die befaamde 0001 van hem ook een partsocaster.

wat clapton en gilmour deden was het wisselen van fender onderdelen tot ze iets hadden dat volledig hun ding was. dat dat mogelijk was,was net de basisidee van leo's nieuwe concept en productieproces van bouwpakketgitaren.

Ach ik maak er geen halszaak van, als iemand een fender decal wil plakken, so be it. als ie der gelukkig van wordt, is het goed voor mij :)

Maar het staat een mens natuurlijk vrij om zijn gedacht te zeggen ivm de grond van de zaak: correct is het niet.
Ik bekijk het vanuit de optiek gitaarontwerpen/bouwer. Zelf zou ik er bepaald niet mee kunnen lachen moest iemand mijn ontwerp kopieren met logo en al. Niet dat die kans groot is, maar ik bedoel maar ... :)