PDA

View Full Version : Martin D41 uit China



springsteen
25 oktober 2012, 22:30
In China worden er replica's geproduceerd van Martin Gitaren (D41, D45, ...) Heeft hier iemand ervaring mee? Hoe kan je ze onderscheiden van de echte? Ze klinken verdorie goed en zien er mooi uit.

Mr.Fingers
25 oktober 2012, 22:30
De enige aziatische "budgetmartin" die bestaat zijn de Sigma-reeks, de rest is namaak, en zijn fake foto's, de gitaren zelf zijn niet alleen strafbaar, maar gewoon ook bagger.

(die Sigma's zijn wel goeie gitaren!)

springsteen
25 oktober 2012, 22:54
Zo strafbaar is het blijkbaar niet. Op de beurs van Shanghai schrokken de mensen van CF Martin toen in dezelfde hall een stand stond met deze gitaren van een chinese producent.
Wat de Sigma's betreft, het is een low-budget merk van Gibson. Zoals Squier van Fender. Zoals Yasmine van Takamine.
Maar wel goed, inderdaad.

northernlake
25 oktober 2012, 23:03
Geen ervaring, maar wel een mening :)

Je kunt voor dat geld ook een andere, uitstekend klinkende Chinese gitaar kopen (Blueridge, Eastman) met op Martin gebaseerde specs zonder dat je daarmee het merk Martin schaadt. Die fake ellende is slecht voor de gitaarbouwers en ik hoop het 200e bestaansjaar van Martin in 2033 ook nog mee te maken.

Je zult mij niet horen zeggen dat er geen goeie gitaren uit China komen. Maar koop er dan een waar op staat wat het is. Je hoeft geen 5K uit te geven voor een goeie gitaar, dus waarom zou je dan doen alsof je dat wél hebt gedaan?

Triggy
25 oktober 2012, 23:05
@ Springsteen
Gitaren met het merk Sigma werden in de jaren seventies oorspronkelijk geproduceerd als B-merk van Martin zelf waarbij er ook vaak materialen werden gebruikt die tijdens de assemblage van Martins zelf afvielen /over waren/van iets mindere kwaliteit waren. Martin adverteerde er zelfs mee.
Heb er zelf eentje met een hals die zo van een D-45 overgebleven kan zijn. Speelt super...

northernlake
25 oktober 2012, 23:09
Het is niet strafbaar *in China* om merken te deponeren die wereldwijd al bestaan. Da's heel iets anders. Lees dit er maar eens op na:
http://www.lehighvalleylive.com/nazareth/index.ssf/2011/02/state_senator_urges_china_to_e.html

Sigma is niet van Gibson, maar wel degelijk van Martin en heeft een vrij lange historie: http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_Guitars

zoon van Piet
26 oktober 2012, 10:56
@ Springsteen
Gitaren met het merk Sigma werden in de jaren seventies oorspronkelijk geproduceerd als B-merk van Martin zelf waarbij er ook vaak materialen werden gebruikt die tijdens de assemblage van Martins zelf afvielen /over waren/van iets mindere kwaliteit waren. Martin adverteerde er zelfs mee.
Heb er zelf eentje met een hals die zo van een D-45 overgebleven kan zijn. Speelt super...

En die hals stuurden ze dan eerst op naar Japan ofzo? want de productie van Sigma heeft nooit plaats gevonden in de VS.
Lijkt me dus een beetje onwaarschijnlijk.



Wat de Sigma's betreft, het is een low-budget merk van Gibson. Zoals Squier van Fender. Zoals Yasmine van Takamine.
Maar wel goed, inderdaad.

Maar zo erg was het ook weer niet, de opzet zou eerder zijn 'zoals Epiphone van Gibson'. Ik ging met mijn nichtje een mooie akoestische 12snaar kopen in/rond 1990 en dat werd een Sigma. Ze betaalde 1000 gulden en dat was toen niet bepaald low budget. Uitstekende gitaar, van massief hout - en hij doet het na twintig jaar nog steeds erg goed.
Probleem was wel dat de productie van Japan naar Korea/Taiwan en daarna China ging, dat de kwaliteit en prijs nogal eens schommelden en daarmee de reputatie van het merk.

Mr.Fingers
26 oktober 2012, 15:03
Productie van Sigma's vonden plaats in Japan, maar de "final assembly" en afstelling gebeurde in Nazareth by Martin zelf.

Triggy
26 oktober 2012, 20:28
Productie van Sigma's vonden plaats in Japan, maar de "final assembly" en afstelling gebeurde in Nazareth by Martin zelf.

Niet helemaal. Wel in de seventies de algehele kwaliteitscontrole. Verder werden een aantal special modellen DR 28N en DR35N wel in Nazareth geassembleerd. Zie :
http://en.wikipedia.org/wiki/Sigma_guitar

gertgert
26 oktober 2012, 22:39
Geen ervaring, maar wel een mening :)

Je kunt voor dat geld ook een andere, uitstekend klinkende Chinese gitaar kopen (Blueridge, Eastman) met op Martin gebaseerde specs zonder dat je daarmee het merk Martin schaadt. Die fake ellende is slecht voor de gitaarbouwers en ik hoop het 200e bestaansjaar van Martin in 2033 ook nog mee te maken.

Je zult mij niet horen zeggen dat er geen goeie gitaren uit China komen. Maar koop er dan een waar op staat wat het is. Je hoeft geen 5K uit te geven voor een goeie gitaar, dus waarom zou je dan doen alsof je dat wél hebt gedaan?

amen.
en nog wat, als je dan toch 5K wilt uitgeven, koop dan een handbouw met toptoonhout, in plaats van een overprijsde martin (want zo is het ook, martin gooit wel beetje z'n eigen glazen in door hun prijsstelling..)

Einzeln
27 oktober 2012, 12:25
http://www.youtube.com/watch?v=7mhZD7bpgks
http://www.youtube.com/watch?v=sA4M1b-5uhM&feature=fvwrel

springsteen
27 oktober 2012, 21:38
We zijn wat aan het afdwalen, het ging namelijk over de chinese Martins. Zie hier het artikel.

http://www.musicincmag.com/News/2010/101214/101214_martin.html

Ik zou niet willen dat iemand veel geld betaald voor een Martin welke geen echte is ......

Einzeln
28 oktober 2012, 09:31
Tja wat is veel geld?

northernlake
28 oktober 2012, 09:34
Ik zou niet willen dat iemand veel geld betaald voor een Martin welke geen echte is ......

Maar is is dus precies het probleem. Wat je ziet is dat mensen deze gitaren gaan overhalen en dat ze wel verkocht worden als echte. Niemand is gebaat bij die namaak crap op de markt. Als je weet waar je moet kijken dan is het direct herkenbaar dat ze niet echt zijn.

Het zijn vast prima instrumenten, maar Martin op de headstock is bullshit, misleidend en schadelijk.

Rizz
28 oktober 2012, 10:08
Dit is idd wel heel erg! Het artikel maakt een hoop duidelijk. De gevolgen voor de markt zullen idd groot zijn.. De niets vermoedende koper, ook hier in Nederland, moet op gaan passen, want er zullen er allicht zijn die er een paar hierheen halen en ze als Martins verkopen.

Einzeln
28 oktober 2012, 15:39
OK het is met nu pas duidelijk dat dit om merk Hi-Jacking gaat.

Flipkoos
29 oktober 2012, 10:05
Martin kan er weinig aan doen. Ik las hier dat ze DNA-tags gaan gebruiken om de fake van de echte te onderscheiden: http://axvault.com/2011/08/09/martin-guitar-to-incorporate-dna-into-guitar-to-prevent-forgeries/

loose-fur
29 oktober 2012, 11:04
Het is natuurlijk wel grappig -en tekenend- dat een fabrikant DNA-tags nodig heeft om zijn eigen 'kwaliteit'gitaren van 'slechte'namaak te kunnen onderscheiden..


Tee.

northernlake
29 oktober 2012, 13:07
Het is natuurlijk wel grappig -en tekenend- dat een fabrikant DNA-tags nodig heeft om zijn eigen 'kwaliteit'gitaren van 'slechte'namaak te kunnen onderscheiden..

Ik vind dat wel erg cynisch. Als je weet waar je naar moet kijken dan is het snel genoeg te zien. Maar hoeveel niets vermoedende koopjesjagers zijn er niet die grif hun portemonnee trekken als je een D-45 voor EUR 2000 op de kop kunnen tikken?

Of je 5K voor een D-45 over moet hebben is een heel ander verhaal, maar dat doet in deze discussie niet ter zake. Fakes zijn slecht voor de business, of dat nou om Rolexen, Martins, Gibsons of auto's (http://www.topgear.com/au/photos/fake-cars-of-beijing-2012 !!) gaat.

-Martijn-
29 oktober 2012, 13:10
Maar hoeveel niets vermoedende koopjesjagers zijn er niet die grif hun portemonnee trekken als je een D-45 voor EUR 2000 op de kop kunnen tikken?


Wat hebben die aan een DNA tag?

northernlake
29 oktober 2012, 13:14
Wat hebben die aan een DNA tag?

De bevestiging krijgen dat als iets te mooi lijkt om waar te zijn het meestal ook zo is.

-Martijn-
29 oktober 2012, 18:49
Dus jij neemt je DNA-scanner mee als je een gitaar gaat kopen?

loose-fur
29 oktober 2012, 21:02
Daar gaat mijn (ironische) opmerking inderdaad om, Martijn, hier wordt altijd beweert dat een koppel oren voldoende is om een gitaar te kopen. Kenners 'horen' een goede gitaar immers blindelings. Maar blijkbaar hebben die fijnproevers toch graag wat meer zekerheid (DNA tag) alvorens zich al lovend belachelijk te laten maken door een Chineesje..

Doet me denken aan de vele pseudo wijnproevers en/of menig vrouwmens dat zich blauwbetaald aan een mantelpakje 'Made in Italy', terwijl datzelfde mantelpakje uit Chinese makelij bestaat, geasembleerd door Chinezen in Italië. Dan vraag ik me af: wat betekent vandaag nog de term 'Made in...'?


Tee.

northernlake
29 oktober 2012, 22:18
Dus jij neemt je DNA-scanner mee als je een gitaar gaat kopen?

Wel als ik een D-45 voor 2K op marktplaats zie staan, ja :)


Daar gaat mijn (ironische) opmerking inderdaad om, Martijn, hier wordt altijd beweert dat een koppel oren voldoende is om een gitaar te kopen. Kenners 'horen' een goede gitaar immers blindelings. Maar blijkbaar hebben die fijnproevers toch graag wat meer zekerheid (DNA tag) alvorens zich al lovend belachelijk te laten maken door een Chineesje..

@loose-fur Nergens in mijn verhaal heb ik gezegd dat ik een Chinese gitaar beter of slechter vind dan een Amerikaanse. Ik heb genoeg 'Chineesjes' in mijn handen gehad die ook mijn US gitaren evenaarden of zelfs beter waren. Ik zeg alleen dat die namaak rotzooi de markt verpest omdat het zichzelf probeert te verkopen als iets dat het niet is. Ongeacht de kwaliteit.

synapse
30 oktober 2012, 11:29
Helemaal mee eens!

guitarkid
30 oktober 2012, 14:08
Wat de Sigma's betreft, het is een low-budget merk van Gibson. Zoals Squier van Fender. Zoals Yasmine van Takamine.
Maar wel goed, inderdaad.

Weer zo'n broodje aap-verhaal. Sigma is van Martin!!!


We zijn wat aan het afdwalen, het ging namelijk over de chinese Martins.

Dat krijg je als je stellingen als "Sigma is van Gibson" poneert! ;)