PDA

View Full Version : fretless spelen



iglo
16 juni 2003, 20:13
hallo luitjes,

ik ga maar weer 's een onderwerpje aansnijden:

wie van jullie is (sinds kort) fretless gaan spelen??

hoe bevalt het?
is het een beetje te doen??
eigen bas fretless gemaakt/laten maken of nieuw bassie aangeschaft??
enz...enz...

'k heb zelf eigenlijk nog nooit fretless gespeeld, maar 't klinkt wel cool
(oh ja, als je reageert, zeg dan niet dat ik naar een muziekzaak moet gaan en er zelf achterkomen....da komp nog en keer, hahaha, ik wil gewoon ff jullie ervaring(en) horen)

Pöl
16 juni 2003, 20:53
Ik speel nu ongeveer twee maand op een zelfgemaakte fretless en 't kickt major arse.

Ik kan er de ballen van, maar 't klinkt heel lekker!!
Flatwounds niet vergeten!!

iglo
16 juni 2003, 21:01
dat van die ballen, was ik al bang voor, hahaha
en die flatwounds had ik inderdaad al iets over gelezen, iets beter voor je toets toch?

bassopotmus
16 juni 2003, 21:02
goede topic!!!!
Als ik frettles ooit ga dan maken we zelf van een el cheapo jazzje ofzo(you know me!)
Me leraar heeft een fretless P-bass, dat kickte ook wel ass. Mischien eens vragen of ik em eens mag lenen, wil dat FL wel eens eerst wat uitproberen

skabouter
17 juni 2003, 10:32
ik wil ook nog eens fretless spelen. er wel een fretless 5 string ! dat vind ik de mooist bassen die er zijn. alleen ik blijf ook gefret spelen,w ant ik slap graag.
en aanschaf van nieuwe 5string fretless zit er nog niet in, helaas........

Clunk
17 juni 2003, 11:01
nou, mijn leraar slapt als een gek op een fretless!..
goh, daarop ken het ook hoor.. :D en niet eens vals, dat vind ik er nog zo knap aan... naja, in ieder geval meot je heel erg op vinger werk gaan letten, je hoet er ook oor voor hebben, want als je je vinger een mm verschuift issie alweer vals :(

maaaaar... fretless klinkt wel lekker :D oehyeah!

De Teng
17 juni 2003, 11:52
Ik heb een tijdje een Precision Fretless gehad uit 1979, naturel en zo... echt mooi hoor. Superding eigenlijk, maar ik gebruikte hem bijna nooit en het is idd wel pittig om te bespelen. Toen heb ik hem weer ingeruild op een gitaarversterker.

Uiteindelijk nog verliefd geworden op een Cort bas, (A5FL) maar uiteindelijk niet gekocht. Mooi uiterlijk, bartolini's erop, actief... echt heel goed. Ook nog gewoon passief schakelbaar, alles wat je hartje begeert.

Ik wilde het risiko niet weer lopen, maar toch was die bijzonder goed bespeelbaar. 649 euro is niet zomaar iets wat je over de balk gooit en mijn eigen gefrette bas krijgt nou bart's en wat ebs pedaaltjes erbij. Misschien toch beter besteed zo.

Bepaalde bassen spelen dus veel makkelijker dan anderen!

bathmutz
17 juni 2003, 12:23
Ik zit al een hele tijd over deze te dromen.
hij klinkt fel als een music man en ziet er uit als de vetste bas ooit!!
http://www.cort.com/basses/curbow/index.html#4fl 4 of 5 snaar maakt niet uit. :lol:

Maar lijkt me vrij moeilijk om te spelen inderdaad.
ik heb een semi-acoustische fretloze maar dsaar speel ik nooit op omdat de stemmechanieken kapot zijn. die ga ik maken en freaken, als ik het dan leuk vind ga ik sparen voor die Cort!

BathMutZ

Joghy
17 juni 2003, 14:05
Cool, man. Elke bassist zou een fretless moeten hebben (is misschien iets voor de regeringsonderhandelingen in Belgie 8-) )

Ik heb twee lined fretless basgitaren (een elektrische en een akoestische), en elke bassist die langer dan twee dagen speelt kan er blijkbaar snel en goed mee overweg.

De lined fretless komt natuurlijk van het ontfretten, de fretgleuven zijn opgevuld met bleek hout (maple?). Hoewel de puristen dit 'vals spelen' vinden, is dit zeer nuttig als je niet vaak FL speelt of slapt (Pino Palladino speelde vroeger op een lined fretless MM Sabre - incl. slappen!). Anders speel je zeker vals :-D

Het is waar dat men meestal flatwounds aanraadt; ik speel echter al enkele jaren opnieuw met roundwounds om een aggressiever geluid te hebben (heerlijk voor meer funky of fusion/jazz dingen). Heb er tot nog toe geen last van (ik onderhoud mijn toets wel met gekookte lijnolie, zie ook een ander topic van enkele dagen geleden).

De Teng
17 juni 2003, 15:07
Wat zo mooi is aan zo'n ding dat je van die lekkere funky loopjes kunt spelen, wat je met een fretted bas zeker niet haalt. Dan die harmonics... even aanslaan en je vinger gewoon naar boven schuiven op de fret.

Fwieew.....'t is dat ik geen geld heb, maar anders????

Clunk
17 juni 2003, 15:31
das idd een leuk trucje met die harmonics, deed mijn leraar ook eens, leek net een vette gitaar solo :P

naja, verders als je de bas flink boost, en half op je hals speelt ken je er ook een leuke contra-bas imitatie uithalen...
en owja, voor slap... mijn leraar speelt een met lijnen, wel zo handig...

misschien als ik geld heb.. goh.. ik ken wel een verlanglijst topic starten ":P
dak ook ooit eens een contrabas gaat kopen... dat lijkt me ook vet.

De Teng
17 juni 2003, 15:44
Het leuke is: dat met die harmonics kun je met wat gekunstel ook met je fretted bass flikken. Je slaat hem dus aan en tegelijk druk je de snaar op je hals, zodat je de harmonic blijft behouden en daarna duw je hem op.

Onlangs een variatie van me op de fretless bass, echt! het klinkt cool!

Clunk
17 juni 2003, 15:52
jah. maar dat gaat langniet zo makkelijk, en door die fret blijft ie toch meer toon houden, bij fretless ken je ze duidelijk *vals* spelen

Joghy
17 juni 2003, 16:11
misschien als ik geld heb.. goh.. ik ken wel een verlanglijst topic starten ":P
dak ook ooit eens een contrabas gaat kopen... dat lijkt me ook vet.

Een contrabas kost wel wat geld, ja (hoewel: tweedehands zijner koopjes te doen). En de klank is uniek; zeker niet inwisselbaar voor een elektrische fretless (ik heb dus beide :-D )

MAAR! Het laten ontfretten van een gefrette bas is niet duur :) ; heeft mij (15 jaar geleden weliswaar) 50 Eur gekost bij mijn reparateur. Ik neem aan dat dit vandaag nog steeds minder kost dan een stel nieuwe frets. Koop een tweedehands Yamahatje of Fender MIM of ouwe Squier of zo en (laten) DOEN !!!!!!!!!!!!

De mijne is een ontfrette Westone (uit de fabriek van Ibanez) uit 1980 - speelt heerlijk met een setje PJ pu's ...

Anavrin
17 juni 2003, 17:00
Ik zit al een hele tijd over deze te dromen.
hij klinkt fel als een music man en ziet er uit als de vetste bas ooit!!
http://www.cort.com/basses/curbow/index.html#4fl 4 of 5 snaar maakt niet uit. :lol:


Damn, da's inderdaad wel een heel mooi ding, vooral die burled walnut finish. De kop vind ik iets minder (net of iemand er een hapje uitgenomen heeft toen ie wat hongerig was), maar zo'n fretloze 5 string lijkt me zeer vet. Ik houd over het algemeen meer van de klassiekers (Pbas en J bas), maar dit is toch wel heel mooi.

Clunk
17 juni 2003, 17:01
owja, westone kennik wel, cker een jap? naja.. aziaat cker :P

maarehm, ik zag bij feedback een contrabas voor 700 euro... is dat duur voor zon ding? kheb er namelijk de ballen verstand van.

Anavrin
17 juni 2003, 17:07
Ik heb twee lined fretless basgitaren (een elektrische en een akoestische), en elke bassist die langer dan twee dagen speelt kan er blijkbaar snel en goed mee overweg.

De lined fretless komt natuurlijk van het ontfretten, de fretgleuven zijn opgevuld met bleek hout (maple?). Hoewel de puristen dit 'vals spelen' vinden, is dit zeer nuttig als je niet vaak FL speelt of slapt (Pino Palladino speelde vroeger op een lined fretless MM Sabre - incl. slappen!). Anders speel je zeker vals :-D

ik heb 1 ranzige pbas kopie, die ik ook nog eens wil (laten) ontfretten, maar is dit moeilijk om zelf te doen, of valt het wel mee? Oftewel, kan ik zelf met een tang of zo die fretten eruit rukken, of sloop ik dan de hele toets??? Dat lined fretless lijkt me wel mooi. Ik heb een lichte hals, en lichte toets, en een "witte" body op m'n bas en een witte slagplaat, dus zwarte lines zijn dan denk ik niet zo mooi, maar kan dat ook met slagplaatmateriaal ipv hout? Dan koop ik een tortoise/ zwarte slagplaat, en dan tortoise lines, of ebbenhouten lines.
(misschien is dit wat vergezocht, maar het lijkt me er wel vet uitzien)

Manusdr
17 juni 2003, 17:23
Jaja fretloos. Heel leuk idee, maar erg moeilijk om op te spelen. Niet helemaal mijn ding. Het is niet te vergelijken met het spelen op een contrabas, ondanks dat ze allebei fretloos zijn.
Het spelen op een fletloze bas geeft een heel apart geluid waar ik vrij snel genoeg van had. Dus die van mij staat redelijk stof te vangen...

Zoals bij enkelen bekend heb ik een basje uit allerlei onderdelen in elkaar weten te fabrieken. En fretloos gemaakt met maple-lijntjes.

Het fretloos maken kan iedereen, maar je moet er wel veel tijd voor uittrekken. En als je garantie wil moet je het gewoon een gitaarbouwer laten doen. Kost je wel behoorlijk wat denk ik, zelf doen kost bijna niks.

Joghy
18 juni 2003, 10:55
maarehm, ik zag bij feedback een contrabas voor 700 euro... is dat duur voor zon ding? kheb er namelijk de ballen verstand van.

Is niet duur, mits ze in speelbare staat is. Als ze nieuw is, is het cker een Chineesje of zo - beginnersinstrumenten uit (Oost-)Duitsland of Tsjechie betaal je al gauw 2000 Eur. Best iemand meenemen die er wat van kent.

Clunk
18 juni 2003, 14:29
wow 2000 eur>? voor een beginnerscontrabas? zei je dat nou?
gsus.. en tja, wie ken ik die contrabas speelt...:( niemand denk...

bassopotmus
18 juni 2003, 15:00
en logisch als je ziet wat voor een vakwerk zon ding maken is. Tis net een mega acoustische.

Joghy
19 juni 2003, 11:41
Ik bedoelde eigenlijk: een eenvoudig doch degelijk instrument waar je na een jaartje niet op uitgekeken bent (zoals een Fender Mex, bijvoorbeeld).

Je kan uiteraard ook een (multiplex) Chineesje kopen van 800 Eur, maar als je pech hebt valt het na een jaar al uit elkaar - zeker als het veel meegesleurd wordt naar kroegen e.d. Zelf zien gebeuren!

Joghy
19 juni 2003, 11:43
Daarom: als je een CB vindt van enkele jaren oud, heeft ie bewezen nog niet uit elkaar te zijn gevallen :-D en zal je er wschl. nog lang genot van hebben. Als er geen barsten/scheuren e.d. in zitten en er nog wat geluid uitkomt ook is 700 Eur zeker een goeie prijs.

bathmutz
20 juni 2003, 13:07
met een fertless bas kun je ook mooi over een gitaarpartij spelen en dan half vals, zang-achtige, lijnen freaken. lijkt me wel vet, die bassist van metal band Mudvayne doet dat ook erg mooi. ik zit er aan te denken na de zomervakantie (veeeel werken dus) die cort curbow 4 fretless te kopen. (vannacht namelijk weer die droom gehad :lol: )

BathMutZ

Clunk
20 juni 2003, 14:40
mudvayne.. was dat niet ontiegelijk hard>??>?

ik down wel ff wat van die gasten.. owja, hij was die rooie geschminkte dacht ik :D ghehe.. ze hebben nu vage maskers :D

De Teng
20 juni 2003, 15:10
Bathmutz, ga dan maar eens op de Artisan FL spelen. Die (vind ik) ziet er veel mooier uit en heeft Bartolini's erop, aktief, ook passief te schakelen. Ben er lange tijd op verliefd geweest, maar heb het vol kunnen houden het niet te doen.

Vooral natural is ie zo moooooooi..... :(

AntY
20 juni 2003, 15:34
die curbows zijn van t zelfde spul gemaakt als de ergodynes van ibanez, luthite.

bathmutz
20 juni 2003, 16:56
Op die curbow's zitten ook bartolini's, dus dat maakt niet uit. als ik naar de looks kijk vind ik die curbow ook wel wat mooier eigenlijk. :o

het is alleen lomp dat als je een fretless koopt moet je 55$ extra betalen omdat er geen frets opzitten :???:

misschien kan iemand me dat hier eens uitleggen.

BathMutZ

Semafoor
20 juni 2003, 17:24
Een gok: de toets bij een fretless is van duurder hout / het productieproces is duurder vanwege de geringere aantallen.

Waarschijnlijk is het de 1e reden. Het fretten van een bas kost in zo'n fabriek eigenlijk ook vrijwel niets.

AntY
21 juni 2003, 15:19
http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/basgitaren/3850.htm