PDA

View Full Version : G-snaar klinkt niet met barre akkoorden



Gliferz
24 oktober 2012, 20:39
Hoi,

Dit probleem heb ik eigenlijk altijd gehad, maar sinds kort heb ik er weer echt last van: wanneer ik een barre akkoord speel, klinkt vaak de G-snaar alsof die is afgedempt. Dat komt omdat de spleet van mijn laatste vingerkootje, van mijn wijsvinger (linker hand, ik speel gewoon rechtshandig), op die snaar ligt.

Dit probleem heb ik wél bij de volgende akkoorden:

-3-----3-
-4-----3-
-3-----3-
-5-----3-
-3-----3-
-3-----3-

Bij die tweede druk ik meestal mijn middelvinger bovenop mijn wijsvinger, voor extra kracht, en dan lukt het wel, maar ik weet dat dat niet de goede techniek is, want bij de eerste werkt dat trucje niet.

Ik heb het probleem níét bij bijvoorbeeld een G (in barre), een C (in barre) of een C mineur in barre. Bij een G-mineur druk ik ook mee met mijn middelvinger, dan lukt het wel, maar ik wil graag de goede manier weten, want het is frustrerend om nooit een Cm7 te kunnen spelen.

Het ligt trouwens niet aan de action van mijn gitaar (een Taylor 214e-g), want die heb ik pas nog versteld: ik heb hem steeds een beetje strakker gedraaid, tot ik fretburst kreeg, en toen in kleine beetjes losser gedraaid tot die nét goed was. Dit met de snaren op spanning, dus hij trok ze niet alsnog aan wanneer ik de snaren spande.

Ik hoop dat iemand van jullie me kan helpen, want het is een probleem waar ik graag vanaf wil.
Bedankt alvast,
Max

Rizz
24 oktober 2012, 21:05
Hoi,

Bekend probleem en in mijn ogen is er maar 1 oplossing: Zoeken naar een ander positie voor je barrévinger.. Je hebt het probleem niet bij die andere akkoorden, omdat je g-snaar fret, dus is je wijsvinger niet in spel. Vaak is een mm omhoog of omlaag al genoeg..

Ik heb hetzelfde probleem gehad bij m'n overstap van klassiek naar staalsnarig en het heeft wat tijd gekost, maar nu lukt het wel.. Consequent een iets ander positie zoeken en je went er snel genoeg aan..

En met de halspen regel je niet de actie, dat doe je met topkam en zadel.. Misschien een optie om je gitaar een keer af te laten stellen door een pro?

Dippides
24 oktober 2012, 21:17
http://www.justinguitar.com/en/CH-006-BasicBarres.php

Bovenste filmpje vanaf 4:10

Eric van Esch
24 oktober 2012, 21:31
Heb ja al eens geprobeerd je wijsvinger iets te draaien met een barree akkoord? Wil nog wel eens helpen.

Gliferz
26 oktober 2012, 21:50
Hey, bedankt allemaal! Ik had al het idee dat ik hem een beetje moest verzetten, , maar toch lukt het nog niet. Heel af en toe, met veel moeite, lukt het even, maar als ik dat te lang probeer krijg ik kramp in mijn handen. In ider geval weet ik nu dat er niet een heel logisch trucje is wat ik niet wist, ik zal het echt veel moeten oefenen (ook al speel ik nu 3 jaar gitaar, ik heb het probleem altijd genegeerd).
Bedankt in ieder geval,
Max