PDA

View Full Version : sticker verwijderen van nitrocellulose lak



fastfolkert
23 oktober 2012, 21:22
Wie weet hoe ik de resten van een winkel-sticker kan verwijderen van een LP studio met nitrocellulose-lak?
Op de Gibson site zeggen ze met nafta, maar wat is dat in NL? Wasbenzine? Iemand tips?


Thx!

Midwolda
23 oktober 2012, 21:27
Google nafta -> wikipedia -> "De nafta wordt ook gebruikt als aanstekerbenzine."

fastfolkert
23 oktober 2012, 21:38
Had ik ook gezien, maar ik rook niet :crazyhappy: Tips voor andere, veilige, middeltjes?

Buzzel
23 oktober 2012, 22:15
wasbenzine?

Frits van Mourik
23 oktober 2012, 23:59
Om stickers te verwijderen gebruik ik bij voorkeur simpele "lampenolie", gewoon uit de supermarkt.
Even inweken en... >> pulk,pulk<<: hey, presto!
Wég tering-stickert ! Verwijdert zelfs 20 jaar oude gaffatape-resten!!

Maar... ik heb geen idee van de impact van de olie op nitrocellulose-lak;
wellicht voorzichtig 'n drupje proberen op een onzichtbaar plekje.

Dat geldt overigens voor ieder oplosmiddel...

fastfolkert
24 oktober 2012, 10:26
Maar... ik heb geen idee van de impact van de olie op nitrocellulose-lak.
Dat geldt overigens voor ieder oplosmiddel...

Psies! Daarom ben ik op zoek naar hands-on ervaringen met wasbenzine of lampenolie op nitro-lak.
iig. bedankt voor de suggesties tot nu toe.

Buzzel
24 oktober 2012, 12:25
Ik heb wel een keer een slagplaat in de afwas gedaan, daar zat zo'n beschermfolie op die door de zon alle lijm achterliet op de slagplaat ipv de folie. Met een sopje moet het dus ook wel lukken :)

fastfolkert
24 oktober 2012, 13:16
Sopje net geprobeerd.... lukt helaas niet; er blijft zo'n plakkerig laagje over...

Buzzel
24 oktober 2012, 13:23
Aaaah daimn.

fastfolkert
24 oktober 2012, 13:55
Aaaah daimn.
Ben zometeen ff naar GuitarCenter voor een flesje lemon-oil. Mss. hebben ze daar ook nog tips voor die sticker-zooi. :)

7ender
25 oktober 2012, 08:23
Er bestaan spuitbussen met "sticker remover" ,.....deze zooi ruikt bovendien erg lekker naar sinaasappeltjes.
De merknaam ben ik kwijt , maar ik heb ze al van meerdere merken in me handen gehad.
Dit spul heb ik zeer dikwijls gebruikt bij hardnekkige stickers en sticker-lijm-resten.
Eventjes er op sprayen,.....en ook een beetje op een doekkie ,.....en je veegt 't er moeiteloos af !

Ik heb een poosje geleden 't letzte restje weg-gespoten op een Fender Twin Reverb versterker die ik had gerepareerd,
en daarna heb ik de lege spuitbus in de vuilnisbak gekiepert, dus de merknaam kan ik niet achterhalen.
Ik vermoed dat een goede kantoor-artikelenwinkel/groothandel dit gewoon in de schappen heeft staan.

Terpentine lukt misschien ook wel , maar gaat minder makkelijk .
Je veegt daarmee de lijmresten over een groter oppervlak uit als je niet oppast.

Nooit proberen met Wasbenzine , Thinner , Aceton of Nagellak-remover ,......anders krijg je misschien dit effect :

http://www.myspace.com/video/joe/mr-bean-ruins-painting/17656798 :roll:

fastfolkert
25 oktober 2012, 11:37
Ben zometeen ff naar GuitarCenter voor een flesje lemon-oil. Mss. hebben ze daar ook nog tips voor die sticker-zooi. :)


Daar zeiden ze contactspray......Zal straks eerst ns proberen in de "potmeter-holte" of de nitro-lak daar tegen kan.

7ender
25 oktober 2012, 17:40
contact-spray gaat wel een beetje ( als je mazzel hebt ) , ....ik heb dat ook al lang geleden uitgeprobeerd.

Je zit eigenlijk gewoon te klooien met iets anders dan met een spuitbussie "sticker-remover" ,....geloof me !

Binnen de 10 sec is 't echt super-schoon

Han S
25 oktober 2012, 17:46
De vraag is dan of het de lak niet aantast want een middel dat snel lijmresten oplost moet wel agressief zijn.

7ender
26 oktober 2012, 14:09
nooit problemen mee gehad ;)

fastfolkert
26 oktober 2012, 22:18
Vandaag de sticker verwijderd met contactspray van Philips. ging goed en de lak lijkt er tegen te kunnen.
Overigens had deze actie maar beperkt nut, want onder de sticker was de lak al wel doffer geworden :(