PDA

View Full Version : Nieuwe Les Paul welke pick up.



cannondale_01
23 oktober 2012, 15:02
Ik heb een explorer die ik destijds flink gepimpt heb oa OBL 9000L en XL pickups. Volgende week ga ik over tot de aanschaf van een LesPaul. Heb een selectie gemaakt van een aantal modellen die ik ga testspelen. De modellen die ik geselecteert heb zijn voorzien van een 60 neck. En voorzien van de 57 classic / 57 classic plus pickups en de 496r / 500t pickups. De obl elementen zijn high-output. Als ik het model met de 496 / 500 aanschaf heb ik dan niet weer een scheurijzer? Ik speel over een mesa F50. Heb het pickupschema bekeken op de gibson Site maar dat zegt allen iets over de relatie van de pickups tov elkaar.

Iceman
23 oktober 2012, 15:23
Je F50 meenemen naar de testshop, dan weet je het.

Orpheo
23 oktober 2012, 19:27
en je vraag is...? het zijn allemaal bagger pickups waar ik niet mee dood gevonden wil worden. hooguit met de 490/498 set met andere magneten.

Gearjunkie
23 oktober 2012, 19:40
Als ik het model met de 496 / 500 aanschaf heb ik dan niet weer een scheurijzer? Ik speel over een mesa F50...
Kan je aangeven ipv wat je NIET wilt, wat je WEL wil?

Orpheo
23 oktober 2012, 20:36
kies een LP die akoestisch te gek klinkt, super speelt en er te gek uit ziet. in DIE volgorde! en DAN pas versterkt spelen en DAN pas luisteren versterkt (duh) en DAN pas kijken of het elementensetje werkt of niet.

cannondale_01
23 oktober 2012, 21:40
Wat ik niet wil is weer een high output, metal scheurbak, pick up Wat ik wel wil is een pickup die niet superclean is wel waar ik wat vette blues mee kan spelen. Snappie? Maar zijn die elementen echt zo bagger dan of is het smaak? Dat het geen SD kwaliteit is kan ik wel inkomen. Maar ja als het idd bagger is zal ik een setje pickups moeten bijkopen. En dan gaat het verhaal van Orpheo wel op. Maar wat is nu het verschil tussen de twee standaard pickup setjes. De definitie van Hottest op de Gibson site kan ik niets mee.
Ik neem zeker mijn mesa niet mee want ik ga meerdere winkels af en een hete amp auto in en uit lijkt me geen goede. Wat ik wel ga doen is mijn explorer meenemen, Thx voor de tip.

macwilliams
23 oktober 2012, 21:47
Kijk ook naar P94's van Gibson.

cannondale_01
23 oktober 2012, 22:05
Ja dat is een p90 in humbucker huis. Das een goed plan. Heb in het verleden wel eens naar p90 van Lollar gekeken. Moet ff checken of die ook een humbucker maat hebben. Maar eeeeerst de standaard elemeten beoordelen voor ik me bij voorbaat op een subprojectje stort.
Het wordt een classic plus 1960 of een classic custom of een traditional 1960. Of natuurlijk loop ik tegen iets anders aan tijdens het testen.

Orpheo
24 oktober 2012, 01:05
De 496 500 set is snoeihot. Heter dan je bl500. Maar zegt dat iets? Neen. John sykes speelt lekkere metal op de 57 classic. Ik bedoel maar.


Nee hij heeft geen dirty fingers meer....

Brum
24 oktober 2012, 11:34
Misschien een gek idee hoor, maar zou je niet eerst 's kijken of de stock elementen misschien wel hartstikke goed klinken en helemaal naar jouw wensen zijn? Legio gitaristen, ook op professioneel niveau, die het prima doen op Gibson elementen. Beter eerst even uitproberen, het beste op je eigen versterker en dan een oordeel vellen. Gitaarfora zijn een prima medium om je de kop helemaal gek te laten maken wat betreft allerlei 'betere' aanschaffen.

lindstrom
24 oktober 2012, 12:27
Setje Bluesbuckers erin van Dimarzio..
Of de combi tussen Norton bridge en Bluesbucker neck. erg goede allround combi zonder een enorm scheurijzer te worden maar wel de mogelijkheid tot..

:ok:

Zoals Orph het al zegt, standaard pups van Gibson zijn bagger.
imo ook overrated.

Brum
24 oktober 2012, 12:32
Mooi he. Dan blazen we gewoon door om iemand op kosten te jagen. Het is maar goed dat de wereld zoveel puristen heeft op het gebied van toooone.:D

Eventjes zonder gekheid, is het echt zo raar om iemand eerst 's de stock elementen te laten testen, alvorens met allerlei, niet geheel gratis alternatieven te komen? Ik verbaas mij daar persoonlijk altijd over.

Kakihara
24 oktober 2012, 13:12
Jonny Lang speelt (turbo)blues met zijn Wilde (Bill Lawrence) L500's.
Maar probeer eerst de gitaar met de stock humbuckers. Ik ben zelf meer dan content met mijn gitaarke met Epiphone pickups in. Het hangt er allemaal vanaf welk geluid je net zoekt.

cannondale_01
24 oktober 2012, 17:25
Ik ben zeker iemand die van tweaken houdt. Ik ga voor de feel en looks van de gitaar. Passen de elementen bij mijn oren dan heb ik mazzel maar waarschijnlijk gaan ze eraan. Al is het om te tweaken. Ook al krijg je ol dit forum weleens over-de-top advies ben ik de leden van dit forum toch dankbaar aangezien er uiteindelijk altijd zinnige dingen gezegd worden. No problemo dus.

cannondale_01
28 oktober 2012, 08:26
Heb mezelf gisteren een mooie LesPaul cadeau gedaan. Het is een Traditional 1960 geworden. Een zwarte met creme details en gekozen op basis van klank. Zwart was niet mijn eerste keuze. 1 knullig ding is dat de topkam spierwit is en er dus uitspringt. Die gaat ERAN :seriousf:. Daar heb je vast betere voor die wel in de kleur zijn. Heb bij meerder winkels meerdere modelen en exemplaren bespeeld. Eerst onversterkt en wat een verschil zeg. Dat had ik me tot verleden week niet gerealiseerd. Bij een volledig gespoten gitaar kan je de houtkeuze natuurlijk flink verbloemen. Maar klank niet. SuperTip thx
Uiteindelijk ging het om de traditional 1960 een Standard 2012 met schakelbare elementen van hum naar single en in/uit fase. Wat een deceptie was dat zeg. Versterkt had ik meteen de neiging om aan alle knoppen te gaan draaien. Dat was zoals gezegd bagger. Degene die ik uiteindelijk aangeschaft heb heeft een trad.57 en een trad.57 plus pick-up en die vind ik best lekker klinken. Zo zie je maar, Zwart was niet mijn eerste keuze maar de klank gaf de doorslag en zwart creme is best stoer. Vandaag met dat extra uurtje lekker over mijn Mesa spelen.
De Explorer kan aan de winterslaap. thx

Jasper.
28 oktober 2012, 08:51
FOTOOOOS! :D Zonde van de explorer

bosnialove
7 november 2012, 23:41
Ik heb zelf twee Shaws in mijn Gibson en ik moet zeggen dat die pickups de beste zijn die ik ooit heb gehoord in real life.

Murdock
6 januari 2016, 15:58
Wil Bareknuckle ook ff checken