PDA

View Full Version : Ibanez of Gibson les paul Studio?



IHalt
23 oktober 2012, 13:51
Hallo Gitaristen!
na jaren geen gitaar meer gespeeld te hebben.
Heb ik weer besloten om weer gitaar te spelen, Ik had toch steeds vaker de kriebels.

Nu ligt mijn probleem vooral bij de vraag, Welke gitaar zal ik nou eens nemen?
Ik zit te twijfelen tussen :
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page12.php?area_id=3&data_id=205&color=CL01&year=2012&cat_id=1&series_id=72

en de Gibson les paul Silverburst studio
http://www.rockpalace.com/product/Gibson-Les-Paul-Studio-70s-Tribute-Satin-Silverburst?utm_source=beslistslimmershoppen&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist

Ik speel voornamelijk muziek zoals muse, Maar soms vind ik Metal ook echt wel relaxed,
En dan is de vraag weer, Kan metal prima op een les Paul?

mvg

Jasper.
23 oktober 2012, 14:13
De gitaar die ik het meest voor metal gebruik is mijn Les Paul. Kan prima hoor. Alleen die Les Paul die jij nu als voorbeeld geeft heeft mini humbuckers. Dat zou ik toch niet doen als je ook metal speelt. Je hebt niet zo veel keuze in vervangende pickups.
Ik heb ook een soortgelijke Ibanez gehad. Dan vind ik persoonlijk mijn Les Paul studio veel beter. Maar het zijn twee totaal verschillende gitaren. Testen dus.

IHalt
23 oktober 2012, 14:25
Hmm juist, Ik snap wat je bedoeld ja,
Dat testen gaat nog moeilijk gaan, aangezien ik voor geen meter meer gitaar kan spelen.

Toch ga ik denk ik voor een Gibson les paul,
Wat raad jij me aan?

mvg

almarvk
23 oktober 2012, 14:29
Dan is het zeker weten aan te raden om eerst weer flink veel gitaren te gaan testen!

Hotpepper01
23 oktober 2012, 14:41
Laatst was er ook zo'n topic over schamen als je naar de gitaarwinkel gaat en niet zelf meer kan spelen. Iemand meenemen die het wel kan ! Zelf dan goed luisteren en uiteraard zelf toch ook maar een stukkie proberen. En anders - ik ben zelf ook zo'n herintreder en 50+ - waarom niet eerst een supergoedkope 2e handse Squier of zo kopen van 100 euro om te kijken of je het weer leuk vind. Die kun je voor bijna hetzelfde bedrag een half jaar later met gemak weer kwijt. Ik kocht eerst een Epi LP studio voor ongelofelijk weinig. Inmiddels hangen er weer 9 gitaren aan mijn muur...

Jasper.
23 oktober 2012, 15:10
Les Paul studio's zijn erg vet! Maar ik zou niet voor de minihumbucker versie gaan. Gewoon lekker wat Les Pauls testen met gewone humbuckers. Ik heb zelf een Studio Faded Worn Brown. Erg goed plankje.

Bijl
23 oktober 2012, 15:14
Wat vind je lekkerder, appel of peer? Anyway, ik zou voor de ananas gaan.

Wat je ook kiest, als je een Les Paul koopt zou ik wel voor normale humbuckers gaan als je ook metal wil spelen.

Terminus
23 oktober 2012, 15:51
Wat vind je lekkerder, appel of peer? Anyway, ik zou voor de ananas gaan.
Inderdaad, de Gibson is zelfs twee keer zo duur als de Ibanez. Je kunt bijna niet twee gitaren met minder overeenkomsten kiezen.

Bijl
23 oktober 2012, 16:03
Vreemd genoeg heb ik zelf voor dezelfde keuze gestaan. Ibanez Universe of Les Paul Studio? Ik stond in de winkel en ik moest en zou mijn eerste electrische gitaar kopen. In mijn geval was de Ibanez 2x zo duur. Achteraf gezien heb ik de juiste keuze gemaakt want de headstock van mijn Ibanez heeft meer te verduren gehad dan wat een Les Paul hebben kan. Maar dat is dan ook de enige reden geweest want vergelijken blijft zinloos. Lekker uitproberen die twee, je zal waarschijnlijk binnen een paar minuten weten wat beter bevalt...

access
23 oktober 2012, 22:15
De gibson heeft een dikkere/ rondere hals. De hals van de Ibanez is kleiner/vlakker.
Gewoon beetpakken en voelen wat je fijn vind.

mesaman
23 oktober 2012, 23:57
ik zou voor een ibanez gaan, maar dan wel een japanse!

de gibson les paul heb ik ook, mooie sound, maar tja, ibanez speelt gewoon fijner.

IHalt
24 oktober 2012, 02:31
wauw,
Heel erg bedankt voor de zo snelle reacties!

Ik zit desondanks nog wel te twijfelen,
Ik ga binnenkort gewoon een keer naar een winkel en neem daar een klasgenootje mee die even kan spelen,

Wat raden jullie in, op sound betreft, als je muziek zoals Muse wilt gaan spelen?
mvg

Bijl
24 oktober 2012, 10:07
Het geluid van Muse zit niet in de gitaar zelf. Want Matt Bellamy gebruikt dit:

Manson Guitars:
- Silver Manson
- Black Manson
- 7 String Manson
- Laser Manson
- Bomber Manson
- Mirror Manson
- Silver Bomber Manson
- Kaoss Manson
- M1D1 Manson
- New Delorean Manson
- Glitterati Manson
- Seattle Manson

- Ampeg Dan Armstrong Plexiglass
- Emex Londaxe
- Fender stratocasters
- Gibson Les Paul DC Lite
- Gibson SG
- Gretsch G1627 Synchromatic Sparkle Jet
- Ibanez Destroyer
- Ibanez Iceman
- Jackson Randy Rhoads (custom)
- JT-Res guitars
- Parker The Fly
- Peavey EVH Wolfgang
- PRS Billy Martin
- Taylors
- Yamaha Pacifica 120
- Gibson Les Paul Goldtop (model?)

Ik ben geneigd om dan de Ibanez te nemen met HSH configuratie en de Floyd Rose brug. Je kan dan alle genoemde gitaren redelijk benaderen qua sound behalve de Gibson en afgeleiden daarvan vanwege de 24,75" mensuur van die gitaren. Als je wil klinken als Muse heb je meer aan een vrachtwagen vol pedaaltjes, hoe gekker hoe beter. Vergeet vooral de Digitech Whammy en de Korg Kaoss pad niet.

Ruud313
24 oktober 2012, 13:01
Ik zou om te beginnen een wat goedkopere gitaar kopen dan een Gibson. Als je na een tijdje spelen een beter beeld hebt van wat je fijn vindt, kun je altijd nog een hoop geld neerleggen voor een beter instrument.

IHalt
28 oktober 2012, 20:44
Uiteindelijk heb ik toch besloten dat ik een Ibanez ga kopen.
mvg

vulvasonic
28 oktober 2012, 21:41
Uiteindelijk heb ik toch besloten dat ik een Ibanez ga kopen.
mvg

Koop dan niet de Ibanez uit je openingspost. Het tremolosysteem is een ware hel voor de wat minder gevorderde gitarist. Het kost je 6 uur om het ding een beetje op stemming te krijgen en de kans dat je regelmatig een snaar laat springen (zeker met de standaard dikte) is niet gering.

Ik ben niet tegen tremolosystemen en ik weet ook best dat er vele voordelen zijn aan een dergelijk systeem, maar ik vrees dat het ding je enorm gaat frustreren.

Ik zeg het maar even. :)

IHalt
28 oktober 2012, 22:02
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page12.php?area_id=3&data_id=202&color=CL01&year=2012&cat_id=1&series_id=72
Zat meer te denken aan deze, ik had deze op een tweedehandse site gezien, ( Volgens mij ook een bekende Ibanez, aangezien er heel veel te koop staan )

Hij stond er op voor zo'n 200euro zonder versterker.


@Vulvasonic,
Welke Ibanez gitaar kan u mij het beste aanraden?

mvg

GunMetalBlue
28 oktober 2012, 22:12
http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page12.php?area_id=3&data_id=202&color=CL01&year=2012&cat_id=1&series_id=72
Zat meer te denken aan deze, ik had deze op een tweedehandse site gezien, ( Volgens mij ook een bekende Ibanez, aangezien er heel veel te koop staan )

Hij stond er op voor zo'n 200euro zonder versterker.


@Vulvasonic,
Welke Ibanez gitaar kan u mij het beste aanraden?

mvg

Die Ibanez heeft exact hetzelfde tremelo systeem...

Ook al heb je al besloten, ik moet het kwijt.

Ibanez = een precieze scalpel
Gibson = een goeie ouwe beenhouwersbijl!

Terminus
28 oktober 2012, 22:56
De 6 uur waar Vulvasonic het over heeft is overdreven. De voor- en nadelen van een Floyd Rose systeem bij beginners (of in ieder geval mensen met weinig ervaring) zijn uitvoerig besproken op dit forum. Als je een Ibanez zoekt zonder tremolo kun je kijken naar een RG321, wat bijna hetzelfde is als een RG370 of RG350 maar dan met een vaste brug.

Bijl
28 oktober 2012, 23:09
Het kost je 6 uur om het ding een beetje op stemming te krijgen

Ibanez Lo-Pro Edge 7snarig van B naar A standaard tuning: 30 minuten.

Ibanez Edge (de eerste, zeker niet de beste!) van drop C naar B standaard: 1,5 uur inclusief snaren wisselen en oprekken.


en de kans dat je regelmatig een snaar laat springen (zeker met de standaard dikte) is niet gering.

Is dat eigen ervaring of heb je dat in de Libelle gelezen? Het is niet om te flamen hoor, maar de topicstarter heeft er meer aan om bijvoorbeeld te lezen hoe het wél goed gaat als hij überhaupt twijfels zou hebben.

Ik stem mijn Ibanez gemiddeld 1x per maand, vooral de hoge E heeft dat nodig, de rest niet eens. Hoezo tijdsbesparing?

grayfink
28 oktober 2012, 23:52
Soms overdrijf je om een punt te maken. Een Floyd Rose achtige tremolo is kut voor beginners.

vulvasonic
29 oktober 2012, 01:29
Ibanez Lo-Pro Edge 7snarig van B naar A standaard tuning: 30 minuten.

Ibanez Edge (de eerste, zeker niet de beste!) van drop C naar B standaard: 1,5 uur inclusief snaren wisselen en oprekken.



Is dat eigen ervaring of heb je dat in de Libelle gelezen? Het is niet om te flamen hoor, maar de topicstarter heeft er meer aan om bijvoorbeeld te lezen hoe het wél goed gaat als hij überhaupt twijfels zou hebben.

Ik stem mijn Ibanez gemiddeld 1x per maand, vooral de hoge E heeft dat nodig, de rest niet eens. Hoezo tijdsbesparing?

Het is zeker niet mijn bedoeling om te 'flamen'. Ik gaf ook al aan dat een goed functionerend tremolo systeem tevens vele voordelen kent. Als je de boel eenmaal op stemming hebt dan hoef je voorlopig niet bij te stellen.

Ik probeer me echter te verplaatsen in de gedaante van iemand die lange tijd niet heeft gespeeld en helemaal opnieuw moet beginnen. Ik kan en wil niet iedereen over één kam scheren, maar ik heb veel lesgegeven aan mensen die me erg doen denken aan het profiel van de topic starter. En dan kun je nog zo hard roepen dat een tremolosysteem goed is af te stellen, maar in de praktijk mag je al blij wezen als je op die leeftijd en als 'beginner' voor jezelf de tijd neemt om een half uurtje per dag te spelen. Als je dan meteen te maken krijgt met een gitaar waar je al anderhalf uur mee bezig bent om 'm klaar te maken voor gebruik, dan werkt dat zeer demotiverend.
De topic starter is van plan om een gitaar aan te schaffen in een prijsklasse waarin je een model kan kiezen die goed op stemming blijft zonder al teveel poespas. Een goede, stabiele gitaar nodigt veel eerder uit om even op te pakken en er op te oefenen. Het is maar een waarschuwing.

Voor wat betreft het breken van snaren; een beginnende gitarist legt niet meteen dikke setjes snaren op een gitaar. Daar heb je eelt voor nodig. Dat moet je kweken. En het is een kwestie van techniek. Ik breek nooit snaren. In de afgelopen 7 jaar heb ik slechts tweemaal een snaar gebroken (en ik speel veel en hard). Maar ik gebruik relatief dikke snaren en mijn gitaren zijn kwalitatief goed (geen braampjes op de zadels). Toen ik begon met spelen knapte ik iedere week een snaar. Standaard .009 setjes en een nog niet ontwikkelde techniek. Ik ben daar niet uniek in. Wellicht ben jij een natuurtalent, maar de meeste mensen moeten iets leren. Ook hoe je op de juiste manier moet aanslaan.
Op zich is het niet erg op een snaar te breken, maar als dat betekent dat je iedere keer opnieuw zoveel tijd kwijt bent met het op stemming brengen van een gitaar met een tremolo met locking systeem, dan vergaat je de lol al snel. Bovendien kun je je afvragen wat in dit stadium het grote voordeel is van een gitaar met een tremolo systeem. Je kunt er leuke dingen mee doen, maar dat geldt ook voor effecten die je in de loop der tijd kunt aanschaffen.

Nogmaals, ik heb niks tegen goed functionerende locking systemen (ik heb er zelf ook een paar), maar ik vind het geen aanrader voor een gitarist voor wie de eerste prioriteit is gewoon lekker te leren spelen.

Voor alle duidelijkheid, ik lees geen Libelle. Ik put uit een enorme hoeveelheid ervaring als gitarist en als gitaardocent.

IHalt
29 oktober 2012, 09:13
Bedankt voor de reactie:)
Ik wist niet dat het zo een verschil uitmaakte met een tremelo ?
Dus als ik het goed begrijp kan een beginnende gitarist beter met een Ibanez RG321 beginnen dan met degene hierboven vermeld?
Enig idee waar ik deze gitaar kan kopen ? meeste webwinkels hebben hem niet meer namelijk en tweedehands heb ik ook al naar gekeken zonder succes

mvg

Bijl
29 oktober 2012, 10:03
Voor alle duidelijkheid, ik lees geen Libelle. Ik put uit een enorme hoeveelheid ervaring als gitarist en als gitaardocent.

Oops. Mijn excuses :-)

Mijn mening blijft wel hetzelfde. Zolang je snaren blijft gebruiken van hetzelfde merk en dezelfde dikte hoef je niet veel bij te stellen aan een Floyd. Misschien heb ik geluk gehad met nooit snaren breken omdat mijn eerste electrische gitaar uit een andere prijsklasse was dan de RG's die buiten Japan gemaakt worden. Zou kunnen.

Bijl
29 oktober 2012, 10:08
Bedankt voor de reactie:)
Ik wist niet dat het zo een verschil uitmaakte met een tremelo ?
Dus als ik het goed begrijp kan een beginnende gitarist beter met een Ibanez RG321 beginnen dan met degene hierboven vermeld?
Enig idee waar ik deze gitaar kan kopen ? meeste webwinkels hebben hem niet meer namelijk en tweedehands heb ik ook al naar gekeken zonder succes

mvg

De meest gangbare Ibanezsen (hoe schrijf je het meervoud van Ibanez eigenlijk?) met vaste brug:

http://www.thomann.de/nl/search.html?gk=giegst&bn=Ibanez&pr=0a400&kf=on&oa=prd&wgfid1=7833&wgfid2=9402&wgfid3=9403&wgfid4=7836&wgfid5=7834&wgfid6=7835&wgf7835=No

IHalt
30 oktober 2012, 23:34
Hartelijk bedankt voor de goeie reacties alweer,
Ik ben ondertussen niet gestopt met het verdiepen in gitaren.
Ik heb meerdere mensen gesproken in me klas, ( zijn paar jongens die ook electrische gitaar spelen ) toch maar even gekeken naar Epiphone les paul serie's

Volgens hun zijn het erg goeie gitaren om te leren spelen en zijn te krijgen in alle prijzen en ook niet al te duren gitaren dus.
al snel linkte iemand mij deze gitaar,
http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/Epiphone-Les-Paul-100-VS-Vintage-Sunburst/art-GIT0014596-000

Nou wou ik graag weten wat jullie mening is over deze gitaar.
Metal zal er niet op spelen lijkt mij, maar gewoon rock enzo zou prima zijn als ik google moet geloven

http://www.ultimate-guitar.com/reviews/electric_guitars/epiphone/les_paul_100/index.html



Mvg

HaroldA
30 oktober 2012, 23:42
Als je een goedkope Les Paul wil zou ik je een Vintage aanbevelen. Net zo leuk als een Epiphone, maar dan veel goedkoper! (en dan lekker doorsparen voor een "echte" gitaar :sssh:)

aapddd
2 november 2012, 15:37
De gibson studio is een stuk betere gitaar qua kwaliteit en metal is geen enkel probleem op een Lester. Voelt echter wel heel anders dan een ibanez. Zoals eerder gezegd is het aan te raden om voor een studio met echte humbuckers te gaan.

Kijk is naar een studio faded of een studio 50's tribute humbucker, die ik zelf heb. Heel veel gitaar voor het geld

Oranjeaap
2 november 2012, 20:31
Ik heb een Les Paul Studio en het is mijn favoriete gitaar voor het spelen van keiharde metal! Speelt supersnel en klinkt met veel distortion gewoon erg strak! Groot voordeel is dat het geen gitaar is die vooral op metal gericht is, dus ik kan er alles op spelen: pop, blues, Jazz, rock en metal. Wil je een gitaar waar je overal mee uit de voeten kunt dan kan ik je een Studio echt aanraden.
Ik heb ook een Ibanez (EMG pickups, tremolo), das ook echt een scheurijzer maar voor clean gewoon niet echt geschikt, gewoon een gitaar die goed is in 1 ding.
Als je in de buurt van Meppel woont mag je wel eens langskomen kun je beide proberen :)

IHalt
3 november 2012, 12:45
Oh echt? Ik zit namelijk in Zwolle op school en heb klasgenootjes die uit Meppel komen, Het zou dus in principe niet ver moeten zijn!

Oranjeaap
3 november 2012, 21:37
Stuur maar berichtje als je langs wilt komen. Werk momenteel alleen in het weekend dus tijd zat. Woon 2 minuten lopen van het station