PDA

View Full Version : Welke van de twee?



Bassa
22 oktober 2012, 23:13
Ik ben eergister bij rockpalace den haag geweest en daar heel wat gitaren uitgeprobeerd en uiteindelijk vond ik de Gibson les paul 60's tribute p90 het lekkerst klinken maar daarvoor moet ik nog 4 maandjes doorsparen (650,- tot 700,- of 2e hands goedkoper(als je ze al 2e hands vind)). Maar nu zag ik net deze http://www.peterverspuy.nl/meest-verkocht/vintage-guitars/v100gt-lp-model-gold-top-22519.html een vintage les paul gt met p90s alleen deze is 2x zo goedkoop. weet iemand of deze heel veel schelen kwa toon? Ik ben niet zo iemand die perse een duur merk moet (al is het wel leuk om een gibson te hebben). desnoods kan ik later nog andere p90s in de vintage zetten maar zou dat veel verschil maken (lees: zou dit in de buurt van de gibson komen).

Bas.:rockon:

Rooker
22 oktober 2012, 23:20
Ik zeg. spaar lekker die maandjes door. het verschil is groot en die gibsons zijn lekkere gitaren waar je ver mee vooruit kunt.

Bassa
22 oktober 2012, 23:23
Dat dacht ik ook al een beetje maar ik moet nog even kijken of ik met mijn vader nog een keertje naar den haag kan rijden (peter verspuy) om die vintage te proberen.

macwilliams
22 oktober 2012, 23:26
Als ik dit lees en dan voornamelijk de laatste zin:

Vintage Guitars V100GT LP-model - Gold Top
De Vintage V100 GT is overduidelijk geent op de Les Paul maar heeft toch een geheel eigen karakter, al was het maar vanwege zijn prijs. Maar denk niet dat je vanwege die lage prijs een slechte gitaar hebt, zeker niet!
Dankzij intensieve samenwerking met Trevor Wilkinson is de V100 voorzien van twee uitstekende elementen en dito hardware. Met de klassieke combi van mahonie body met verlijmde mahonie hals kom je wel erg dicht bij het grote voorbeeld. De hals heeft een palissander toets met pearloid crown inleg. Qua sound komt hij fel uit de hoek als je het brugelement pakt; ga je naar het halselement, dan waan je je in de bluesrock hemel. En ook metal fanaten kunnen hun hart ophalen met deze fraaie gitaar!

Blues, Rock en wat oldschool hardrock kan prima maar metal lijkt mij volkomen shite op dit ding.

Bassa
22 oktober 2012, 23:29
Metal speel ik sowieso niet. Maar bij alles staat er wel zo'n mooi verhaaltje daarom vraag ik om jullie advies want ik heb nu een jack and danny sg van 80,- en daar staat ook zo'n mooi verhaaltje bij.

Hotpepper01
22 oktober 2012, 23:33
Ga voor de Gibson Les Paul Studio 60s tribute met de P90s er in. Super dingen en heel betaalbaar. Zonder meer het wachten en het sparen waard.

FruscianteFan
22 oktober 2012, 23:38
Ik heb geloof ik één keer op een Vintage gespeeld. Ik was toen niet ervaren, strontnerveus (ik mocht spontaan meedoen op het podium) en het was een Telecaster. Maar volgens mij was het een prima ding.

Het beste advies is om beide gitaren zelf te vergelijken, eventueel samen met iemand die er meer verstand van heeft. Die Vintage kan zomaar een heerlijke gitaar zijn, maar het kan ook dat de Gibson toch echt veel beter is.

macwilliams
23 oktober 2012, 00:10
Ik vind het ook moeilijk om een advies te geven omdat het nogal verschillende gitaren zijn.
Als ik op mijn persoonlijke voorkeuren zou moeten afgaan en een advies daarop zou moeten baseren dan zeg ik.

(Reclame onderbreking ......)





De gibson!
Maar dan wel de 50tribute

Bassa
23 oktober 2012, 00:11
50's vind ik een te dikke nek (ik heb niet zo grote handen) :)

macwilliams
23 oktober 2012, 00:18
Ik heb zelf ook niet te grote handen en ook nog eens dikke vingers, toch vind ik dikke nekken fijner ivm kramp in de vingers.
Daarbij ontbreekt bij de tribute serie de dikke laklaag dus de hals voelt niet zo dik als die van mijn Gibson GEM studio.

Ik heb zelf op een vintage LP eens wat Amps geprobeerd maar ik vond het net te plastic aanvoelen.

Bijl
23 oktober 2012, 10:52
Die Gibson Les Paul heb je over 20 jaar nog steeds. Die Vintage V100GT zal je over 5 jaar zien als een belemmering in je ontwikkeling als muzikant. Je hebt al een budgetgitaar, waarom zou je dan een tweede net-niet-helemaal gitaar aanschaffen :???:

Stel, je koopt nu die Vintage. Waarschijnlijk denk je dan over drie maanden "Tsja, ik had nu dus die Gibson kunnen hebben" Maar gelukkig heb je inmiddels wel 350 euro gespaard. En daar kan je dan betere P90's of humbuckers voor kopen, en dan maar hopen dat je in de buurt komt van de sound van de Gibson. Hou je toch nog 150 euro over. Boohoo.

Over drie maanden is het zo'n beetje Januari. Winkels sluiten hun jaarlijkse boekhouding in veel gevallen eind januari, niet in december. Zo kunnen ze in januari nog even een eindsprint trekken en met een leeg magazijn het nieuwe boekjaar in, zonder dat ze tijdens kerst en sinterklaas hoeven te gaan stunten met prijzen. Kortom, als jij je geld voor een Gibson bij elkaar hebt, zit je precies in een periode dat je goede kans maakt om een mooi exemplaar te kunnen kopen met korting of met een betere onderhandelingspositie.

Bassa
23 oktober 2012, 12:27
Ik ga nu gewoon doorsparen voor die gibson. Bedankt voor de snelle reacties :)

muffstuff
23 oktober 2012, 12:59
Die Gibson Les Paul heb je over 20 jaar nog steeds. Die Vintage V100GT zal je over 5 jaar zien als een belemmering in je ontwikkeling als muzikant.
Waarom is een gitaar van < 500 euro een belemmering als muzikant?

zoon van Piet
23 oktober 2012, 13:09
Da's spiegies: je staat te spelen en denkt: klinkt leuk, maar het is en blijft geen echte...

Geloof me, dit is een veelvoorkomend trauma onder gitaristen. en het duurt jaaaren om daar overheen te komen.


(En zelfs nadat ik dit inzicht kreeg, deed ik er nog heel lang over om die slechte Gibson te dumpen en de veel betere Tokai te houden..)

muffstuff
23 oktober 2012, 13:23
Da's spiegies: je staat te spelen en denkt: klinkt leuk, maar het is en blijft geen echte...

Geloof me, dit is een veelvoorkomend trauma onder gitaristen. en het duurt jaaaren om daar overheen te komen.

(En zelfs nadat ik dit inzicht kreeg, deed ik er nog heel lang over om die slechte Gibson te dumpen en de veel betere Tokai te houden..)
Ahh op die fiets, zo zijn er mensen die denken te horen als je speaker kabels een kant op magnetiseerd (je weet wel, minder weerstand) of dat ze horen of de pluggen verguld zijn. Tja je bent er gevoelig voor of niet natuurlijk.

Braindead
23 oktober 2012, 13:59
In die prijsklasse moet je zowiezo de gitaren goed uitproberen want er zal nogal verschil tussen de diverse exemplaren binnen het merk zitten. Verder zou ik zoveel mogelijk Les Pauls uitproberen en ja dan zou ik ook Epiphones, Vantage en Tokai etc.. testen om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van de gitaren en van wat jij wil. Het lijkt me wel dat als je een goedkopere kopie koopt je een grote kans hebt dat je later pickups gaat vervangen. Als je dat geld er dan in meeneemt schiet je er financieel misschien niet zoveel mee op een ander merk te nemen. Desalniettemin gaat het erom dat je de gitaar vind die het beste bij jou past ongeacht of er nou Gibson/Vantage/Tokai of iets anders op de headstock staat.

Bijl
23 oktober 2012, 14:46
Waarom is een gitaar van < 500 euro een belemmering als muzikant?

In mijn post staat nergens dat de prijs daar iets mee te maken heeft.
Mijn Ibanez van 1800 euro is veel beter dan mijn Jackson van 300 euro.
Mijn Jackson van 300 is net zo goed als mijn LTD van 1000 euro. Lekker belangrijk allemaal.

Ik wil de topicstarter vooral meegeven dat hij even rustig adem moet halen, lekker drie maanden lang katten uit de boom smijten, en dan in januari eens kijken of er een sjieke plank bijzit. En een ruimer budget is een uitstekend hulpmiddel bij het vinden van iets degelijks dat lang meegaat én goed klinkt.

Maar tussen de regels door is al te lezen dat hij zijn zinnen heeft gezet op een Gibson. Als dat de gitaar is waar je al jarenlang van droomt, dan moet je er gewoon voor gaan als je weet dat het kan.


Da's spiegies: je staat te spelen en denkt: klinkt leuk, maar het is en blijft geen echte...

In dat geval heb je een "echte" nodig om je beter op je spel te kunnen concentreren en dus ga je daardoor beter spelen. Maar dan spoor je gewoon niet. Zakk Wylde, Buckethead en Slash zijn bijvoorbeeld van die rare figuren waarbij dat goed werkt. Stop een Vintage in hun handen en er komt geen behoorlijke solo meer uit:


http://www.youtube.com/watch?v=fzKRcA8hCns

Een echte Tokai is ook geen verkeerde keuze, daar heb je gelijk in!

B-stone
23 oktober 2012, 16:14
In mijn post staat nergens dat de prijs daar iets mee te maken heeft.
Mijn Ibanez van 1800 euro is veel beter dan mijn Jackson van 300 euro.
Mijn Jackson van 300 is net zo goed als mijn LTD van 1000 euro. Lekker belangrijk allemaal.

Ik wil de topicstarter vooral meegeven dat hij even rustig adem moet halen, lekker drie maanden lang katten uit de boom smijten, en dan in januari eens kijken of er een sjieke plank bijzit. En een ruimer budget is een uitstekend hulpmiddel bij het vinden van iets degelijks dat lang meegaat én goed klinkt.

Maar tussen de regels door is al te lezen dat hij zijn zinnen heeft gezet op een Gibson. Als dat de gitaar is waar je al jarenlang van droomt, dan moet je er gewoon voor gaan als je weet dat het kan.



In dat geval heb je een "echte" nodig om je beter op je spel te kunnen concentreren en dus ga je daardoor beter spelen. Maar dan spoor je gewoon niet. Zakk Wylde, Buckethead en Slash zijn bijvoorbeeld van die rare figuren waarbij dat goed werkt. Stop een Vintage in hun handen en er komt geen behoorlijke solo meer uit:


http://www.youtube.com/watch?v=fzKRcA8hCns

Een echte Tokai is ook geen verkeerde keuze, daar heb je gelijk in!

Ja en dan zit je met een chambered instap gibson: koop dan die vintage en spaar todat je een standard of custom kunt kopen.

Het scheelt dat ik die cutaway verschrikkelijk vind bij vintage, maarja. Tis maar hoe je het bekijkt. Gewoon spelen een kopen waar je een klik mee hebt.

Bassa
23 oktober 2012, 16:32
Epiphone vond ik niet zo geweldig en tokai wil ik zeker nog eens proberen, moet alleen nog even kijken waar ik die kan uitproberen (verschillende modellen).

Bassa
23 oktober 2012, 16:34
Ja en dan zit je met een chambered instap gibson: koop dan die vintage en spaar todat je een standard of custom kunt kopen.


Maar het lekkere van die ''instap gibson'' was dat ie p90s had en niet zo zwaar was.

Bassa
23 oktober 2012, 17:09
En ik ben ook pas 15 dus ik ga niet gelijk een gitaar kopen van 1000+

B-stone
23 oktober 2012, 17:47
Dat zei ik ook toen ik zo oud was: en nu heb ik (destijds nog op mijn 17e) al een gretsch white falcon. Je gaat dalijk geld verdienen veel werken in de zomers en zaterdagen en dat geld stroomt binnen, dan gaat een standard al snel kriebelen geloof me.

Ik bedoel te zeggen: op deze leeftijd heb ik nog geen vaste lasten: verdien geld en kan dat geld als waardevaste investering steken in een gitaar waar ik ook nog veel plezier van heb.

Dus ik zou als ik jou was me niet blind staren op dat gibson plakplaatje of een made in the usa merkje:want als je fanatiek en met plezier speelt komt die eerder dan je nu verwacht :D

Succes en benut deze tijd zo lang mogelijk: je kan het geld immers maar 1 keer uitgeven xD ( kijk ook eens op marktplaats, als je dan weer wilt verkopen lever je er na genoeg niets op in, hooguit advertentiekosten :P)

Bassa
23 oktober 2012, 20:23
Ik werk nu ook al en verdien iets van 200 per maand en met alles erbij (verkoop en zakgeld) iets van 240 per maand. Marktplaats kijk ik ook vaak op.

B-stone
24 oktober 2012, 12:43
Ik werk nu ook al en verdien iets van 200 per maand en met alles erbij (verkoop en zakgeld) iets van 240 per maand. Marktplaats kijk ik ook vaak op.

Hoezo veel verdienen, in een half jaar heb je die standard al! Je verdiend igg meer als mij en dat op 15 jarige leeftijd :D

Bassa
24 oktober 2012, 12:54
Als je het zo bekijkt duurt het inderdaad niet zo lang. Ik ga morgen bij iemand langs om een gibson les paul studio faded p90 uit te proberen en misschien te kopen voor ong. €400,- is dat een goede deal? nieuw zijn 777 bij thomann http://www.thomann.de/nl/gibson_les_paul_studio_p90_wc.htm. En als ik dan later bijna genoeg heb gespaard voor een standard of een mooie tokai dan verkoop ik die studio weer (bijna) zonder verlies.

Hotpepper01
24 oktober 2012, 13:25
Ja hoor. Als die in goede staat is en echt, lijkt me dat een prima deal en een goede gitaar om mee te beginnen.

macwilliams
24 oktober 2012, 13:29
Let er wel even op dat ook deze uitgevoerd zijn geweest met zowel '60 als '50 hals.

Bassa
24 oktober 2012, 13:29
Mijn versterker is trouwens een marshall 5210.

Bassa
24 oktober 2012, 14:58
Let er wel even op dat ook deze uitgevoerd zijn geweest met zowel '60 als '50 hals.
Dat merk ik snel genoeg welke het is :)