PDA

View Full Version : polytone



jacobhdejong
22 oktober 2012, 20:48
Hallo mensen,

Ik heb al jaren een oude polytone amp.
Allen vorige week viel de stekker van het voedingssnoer op de grond, en was volledig stuk.
Het was net of was deze stekker van een soort van bakeliet.
Nou heb ik een nieuwe stekker gehaald, en heb ik de oude (wat er nog van over was) weggehaald.
MAAR.. tot mijn schrik waren dit niet de standaard kleuren maar zwart,groen en wit.
Ik vond op wikipedia, dat Wit de aardedraad was, Groen de fasedraad en Zwart dan mogelijk de Nul.
Ik heb hem net aangesloten, en wat denk je niks?
Wat doe ik fout?? Heb ik de boel gesloopt?
De zekering is nog wel heel.

HELP!!

Little Jay
22 oktober 2012, 21:20
Wil je 't zeker weten dan moet je de versterker even open maken en kijken waar welke kleur naar toegaat. Die aan het chassis vastzit is de aarde, de andere twee maakt dan niets uit. In het ergste geval heb je 220 op het chassis gezet. Ik denk niet dat dat iets om zeep kan helpen.... Denk ik...

Little Jay
22 oktober 2012, 21:21
( verwijderd, was dubbel)

Little Jay
22 oktober 2012, 21:25
Ik denk trouwens dat groen de aarde is en zwart/wit dan fase/hot, maar ben niet zeker.

matto
22 oktober 2012, 22:50
Wit/zwart= fase/nul ,groen aarde is wel zo in oude Fenders.
Zal bij Polytone niet anders zijn denk ik.

terrasbeest
22 oktober 2012, 22:58
Misschien vind je hier wel wat je nodig hebt :

http://www.modernguitarist.com/manuals/polytone/index.html

jacobhdejong
23 oktober 2012, 09:25
Beste Matto, terrasbeest en Little Jay,

Bedankt voor jullie hulp. Het klopt inderdaad, groen was de aarde. Hij doet het weer.
Bedankt ook voor de link met schema's e.d. erg bruikbaar.
Weer wat geleerd!!!

Keep up the good work!!


Groeten Jacob

Einzeln
23 oktober 2012, 17:42
In het ergste geval heb je 220 op het chassis gezet. Ik denk niet dat dat iets om zeep kan helpen.... Denk ik...

Jezelf misschien? Massa van je signaalkabel op massa van chassis?

Little Jay
23 oktober 2012, 21:39
Jezelf misschien? Massa van je signaalkabel op massa van chassis?

Och, kleinigheidje..... Nou ja, ts leeft nog, dus ik ging er vanuit dat dat niet gebeurd was.....

HaroldA
23 oktober 2012, 21:46
Och, kleinigheidje..... Nou ja, ts leeft nog, dus ik ging er vanuit dat dat niet gebeurd was.....

Had weinig gescheeld: als hij de stekker andersom in het stopcontact had gestoken ...