PDA

View Full Version : Gibson les Paul 1971; halsbreuk versus waardevermindering



Noordeling38
22 oktober 2012, 19:11
Ik heb een les Paul 1971 type deluxe gezien wat mij een erg leuke gitaar lijkt. Er is 1 maar en dat is dat er ooit een breuk bij de hals is geweest echter deze is vakkundig gerepareerd... Wat doet zon halsbreuk nu op de waarde van een les Paul?

Orpheo
22 oktober 2012, 19:33
Afhankelijk van hoe het gefixt is en de staat van de rest van de gitaar denk ik datcje kan rekenen op 2500e

Oranjeaap
22 oktober 2012, 19:41
Ik ken veel mensen die nooit een Gibson met halsbreuk zullen kopen. En hup, daar gaat de waarde al omlaag.
Persoonlijk heb ik geen moeite met een halsbreuk, mits de prijs daar naar bijgesteld is. Ik vind een Gibson met halsbreuk een stuk minder waard.
Orpheo heeft natuurlijk gelijk, het is ook erg afhankelijk van hoe de breuk er uit ziet, en hoe deze gerepareerd is, maar 2500 zou ik er niet voor betalen.

Hendriks
22 oktober 2012, 20:27
Ik heb SG standaard gehad uit 1971 met breuk (zeer goed gerepareerd) , waarde op dat moment (ebay,winkels ,mp) was 0geveer 1750 (zonder breuk) , ik heb er 1000 voor ontvangen en volgens mij heb ik toen veel geluk gehad.

reckless_life
22 oktober 2012, 21:13
Als het goed gemaakt is, is er in principe geen probleem.

Maar persoonlijk zou ik nooit een gitaar met halsbreuk kopen.
Gewoon omdat er meer dan genoeg andere Gibson gitaren te vinden zijn zonder halsbreuk.
1971 of niet, maar 2500 EUR vind ik véél te veel geld. Je kan altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat dat je blij mag zijn met de helft.

macwilliams
22 oktober 2012, 22:30
Je zou ze haast gaan verzamelen. Kan je een hoop centen schelen. :)

Henri H
22 oktober 2012, 22:37
Ik denk dat je ongeveer minus €450,- moet rekenen voor een halsbreuk.

Squier4ever
22 oktober 2012, 22:45
Als het goed gemaakt is, is er in principe geen probleem.

Maar persoonlijk zou ik nooit een gitaar met halsbreuk kopen.
Gewoon omdat er meer dan genoeg andere Gibson gitaren te vinden zijn zonder halsbreuk.
1971 of niet, maar 2500 EUR vind ik véél te veel geld. Je kan altijd proberen natuurlijk, maar ik denk dat dat je blij mag zijn met de helft.

Buiten de wellicht hoge prijs zie ik niet in waarom je geen gitaar met (goed gerepareerde halsbreuk) zou kopen. Na reparatie zijn de halzen over het algemeen sterker dan origineel en als de klank dan ook nog eens goed is, who cares?

benwave
23 oktober 2012, 11:40
Na reparatie zijn de halzen over het algemeen sterker dan origineel en als de klank dan ook nog eens goed is, who cares?

Wat ik me dan altijd afvraag is : Waar komen deze fabels dan vandaan ? Waar is de onderbouwing van deze bewering ?
Ik zou zelf iig nooit een Gibson met een halsbreuk kopen, al dan niet gerepareerd. Tenzij voor de prijs van de onderdelen.

Orpheo
23 oktober 2012, 11:52
Wat ik me dan altijd afvraag is : Waar komen deze fabels dan vandaan ? Waar is de onderbouwing van deze bewering ?
Ik zou zelf iig nooit een Gibson met een halsbreuk kopen, al dan niet gerepareerd. Tenzij voor de prijs van de onderdelen.

Waarom denk je dat het en fabel is. De lijmnaad is per definitie sterker dan het hout.

Wat is er nou precies mis met het kopen van een gitaar met kop breuk? Als hij te gek klinkt en speelt en ziet er tof uit, o die breuk na, en is sappig geprijsd juist door die breuk, dan ben je toch een debiel als je jezelf zo in de vingers snijdt?

stijnkenens
23 oktober 2012, 12:05
Wat ik me dan altijd afvraag is : Waar komen deze fabels dan vandaan ? Waar is de onderbouwing van deze bewering ?
Ik zou zelf iig nooit een Gibson met een halsbreuk kopen, al dan niet gerepareerd. Tenzij voor de prijs van de onderdelen.

Geen fabels, maar reeds ontelbare keren bewezen met foto's filmpjes e.d.
Lijm maar eens 2 plankjes op elkaar (plankjes van +/- 30 cm lang en 5 breed met een overlapping van 10 cm, als voorbeeld) en 'probeer' ze dan maar eens te breken met de hand.

Als het je lukt, dan zal je zien dat de breuk naast de lijmnaad loopt.

Overlaatst hier ook weer een discussie gehad waarbij ik moest toegeven dat het niet altijd waar is, maar dan zal het over het algemeen over een paar procent gaan.
Daarnaast: men is nog steeds niet zeker van de sterkte van witte lijm over de jaren, die lijm bestaat +/- 60 jaar of zo.
Huidenlijm (dierlijke lijm) is tot hier toe de beste lijm met de langste kleefkracht (onder goede omstandigheden) Beste voorbeeld: meubeltjes uit de tombe van Toutanchamon !



s.

HaroldA
23 oktober 2012, 12:09
Ik denk dat je ongeveer minus €450,- moet rekenen voor een halsbreuk.

Ik denk dat je halsbreuken niet uit kan drukken in geld: er is gewoon een veel kleinere markt voor dus je kan je gitaar veel moeilijker weer verkopen.

Koeloe
23 oktober 2012, 12:22
Een goede lijmverbinding maken is ook een vakmanschap. Materiaal moet goed droog, schoon, ontvet zijn en tijdens het harden goed ingeklemd zijn. Als aan één van de condities al minder aandacht is besteed, gaat je kwalititeit van de verbinding ook achteruit.

zoon van Piet
23 oktober 2012, 12:52
Wat ik me dan altijd afvraag is : Waar komen deze fabels dan vandaan ? Waar is de onderbouwing van deze bewering ?
Ik zou zelf iig nooit een Gibson met een halsbreuk kopen, al dan niet gerepareerd. Tenzij voor de prijs van de onderdelen.

Lijmbverbinding sterker dan hout, zie hierboven. Niks fabels, is allemaal gewoon wetenschappelijk vastgesteld.
Ik zou het omdraaien: waarom zou je geen Gibson kopen met halsbreuk?
Als je een gibson zonder halsbreuk koopt, is het een kwestie van tijd totdat je er een hebt mét breuk..

Er zijn buiten veronderstelde slechte reparaties en de eveneens onduidelijke beperkte levensduur van witte lijm geen redenen om af te zien van aankoop. En er zijn twee goede redenen om wel te kopen: lagere prijs en de gitaar in kwestie: je gaat een hemelse gitaar niet laten liggen omdat ie ooit gebroken was, toch? Natuurlijk kun je vinden dat het er niet uitziet of zo, maar daar kan een ander weer heel anders over denken - en gezien de bijval die ik onlangs kreeg voor mijn vele malen gebroken gibson zijn die er genoeg.

Dat jij geen gebroken Gibson wilt kopen, mag je natuurlijk zelf weten. Maar laat het oordeel dan over aan de kopers/bezitters, want die hoeven niet allemaal jouw vooroordeel te volgen..

Henri H
23 oktober 2012, 12:54
Ik denk dat je halsbreuken niet uit kan drukken in geld: er is gewoon een veel kleinere markt voor dus je kan je gitaar veel moeilijker weer verkopen.Nou, diverse kenners op dit forum hebben me dit verteld, bovendien bij Maxguitarstore in Den Haag (Robbert) rekenden ze uiteindelijk ook ongeveer dat bedrag.
ALS je het in geld uit wil drukken moet je ongeveer op een dergelijk bedrag rekenen denk ik, maar je hebt een punt hoor, veel mensen willen geen LP met HC.

benwave
23 oktober 2012, 14:00
Er staat dat de halzen na breuk sterker zijn, als dan de gitaar valt breekt de kop gewoon naast de breuk weer.
Het feit de hals een keer gebroken is, en weer gelijmd maakt echt de hals niet sterker

benwave
23 oktober 2012, 14:04
Lijmbverbinding sterker dan hout, zie hierboven. Niks fabels, is allemaal gewoon wetenschappelijk vastgesteld.
Ik zou het omdraaien: waarom zou je geen Gibson kopen met halsbreuk?
Als je een gibson zonder halsbreuk koopt, is het een kwestie van tijd totdat je er een hebt mét breuk..

Er zijn buiten veronderstelde slechte reparaties en de eveneens onduidelijke beperkte levensduur van witte lijm geen redenen om af te zien van aankoop. En er zijn twee goede redenen om wel te kopen: lagere prijs en de gitaar in kwestie: je gaat een hemelse gitaar niet laten liggen omdat ie ooit gebroken was, toch? Natuurlijk kun je vinden dat het er niet uitziet of zo, maar daar kan een ander weer heel anders over denken - en gezien de bijval die ik onlangs kreeg voor mijn vele malen gebroken gibson zijn die er genoeg.

Dat jij geen gebroken Gibson wilt kopen, mag je natuurlijk zelf weten. Maar laat het oordeel dan over aan de kopers/bezitters, want die hoeven niet allemaal jouw vooroordeel te volgen..

Is jou mening dan beter dan de mijne ? Jij zou het wel doen , en ik niet ......wat heeft dat nou weer met een vooroordeel te maken ?
Ik moet gewoon geen kapotte dingen, simpel zat

zoon van Piet
23 oktober 2012, 14:19
Is jou mening dan beter dan de mijne ? Jij zou het wel doen , en ik niet ......wat heeft dat nou weer met een vooroordeel te maken ?
Ik moet gewoon geen kapotte dingen, simpel zat

ja, mijn mening is beter! ;)
want we zitten in een topic van iemand die een ooit gebroken gitaar wil kopen. Dat jij dat niks vindt is eigenlijk gewoon off topic..

Als ik seks wil hebben en er komt een fundamentalist zeuren dat seks voor het huwelijk zijns inziens niet kan, heb ik daar ook geen boodschap aan..

De Vooroordelen aangaande gebroken gitaren zijn afkomstig van mensen die ze niet hebben, niet willen en of niet moeten. Ik ken geen bezitters van gebroken gitaren die zeggen dat het ding sinds de breuk minder klinkt, minder is, of niet goed functioneert. De ervaringsdeskundigen hebben vrijwel allemaal een ander oordeel. Dus noem ik je denkwijze een vooroordeel.

En om mijn prachtige en geweldig klinkende vintage Gibson J 45 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156958-zilveren-huwelijk) - waar menig forumlid een moord voor zou willen plegen en die ik nooit van mijn leven meer weg zal doen- nou te omschrijven als 'kapot'? Ik denk dat je in die visie alleen staat...

Braindead
23 oktober 2012, 14:32
Een gelijmde breuk zal best sterker zijn maar meestal is er nog wat van zichtbaar dus is het lelijk. Verder vind ik persoonlijk dat het ook wat kan zeggen over hoe er met een gitaar om is gegaan. Ik koop liever een gitaar van iemand die zuinig op zijn gitaar is geweest dan iemand die hem van de trap heeft gegooid. Daarnaast kan er intern eventueel ook nog het nodige aan beschadigd zijn door een val wat niet direct zichtbaar is. En je hebt nog eens het risico dat iemand de breuk niet vakkundig heeft gerepareerd.

Hoe dan ook: Feit is dat de meeste mensen liever een gitaar zonder breuk hebben. Dat drukt de prijs voor halsbreuk gitaren. Als het exemplaar zo zeldzaam is dat er geen alternatieven zijn dan wordt het anders maar mijn voorkeur heeft het niet. Neemt niet weg dat als een gitaar met een breuk aantrekkelijk geprijsd is het de overweging waard kan zijn maar zoals eerder al gezegd, vaak zijn er genoeg zonder breuk te krijgen.

sjoerd5
23 oktober 2012, 14:35
En om mijn prachtige en geweldig klinkende vintage Gibson J 45 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?156958-zilveren-huwelijk) - waar menig forumlid een moord voor zou willen plegen en die ik nooit van mijn leven meer weg zal doen- nou te omschrijven als 'kapot'? Ik denk dat je in die visie alleen staat...


Nou Peer, die is niet meer helemaal heel.
Maar waarom is het dan minder?
Roadworn -> mensen betalen extra geld voor een 'kapotte' gitaar.



. Ik koop liever een gitaar van iemand die zuinig op zijn gitaar is geweest dan iemand die hem van de trap heeft gegooid. .


Ja, want iedere gitaar met een halsbreuk is ooit van de trap gegooid...

stijnkenens
23 oktober 2012, 15:26
Er staat dat de halzen na breuk sterker zijn, als dan de gitaar valt breekt de kop gewoon naast de breuk weer.
Het feit de hals een keer gebroken is, en weer gelijmd maakt echt de hals niet sterker

Dit is volledig naast de kwestie: natuurlijk kan een kop nog steeds afbreken, maar het zal niet op de zelfde plek gebeuren.
lijm is geen magisch middeltje dat ineens een hals onbreekbaar maakt.

Het gaat over de fabeltjes dat een lijmnaad niet sterk genoeg zou zijn, niet dat een kop ineens onbreekbaar is omdat hij gelijmd is geweest !



Verder vind ik persoonlijk dat het ook wat kan zeggen over hoe er met een gitaar om is gegaan. Ik koop liever een gitaar van iemand die zuinig op zijn gitaar is geweest dan iemand die hem van de trap heeft gegooid.

Je moet echt niet zot doen om een kop van een les paul te breken: van de standaard vallen, tijdens een optreden een verkeerde beweging maken. Omvallende koffer.
De meeste lespaul kopbreuken zijn zo gebeurd, en dat ligt enkel bij Gibson: veel te grote trussrod acces, te zware body en een nek uit 1 stuk.



En nu terug on topic: de waarde is wat de zot er voor geeft: zoek andere lespauls van de zelfde periode op, en vergelijk prijzen, als blijkt dat de kopbreuk gitaar goedkoper is, en jij wil leven met een kopbreuk (waarom niet, Slash zijn 59 heeft dat ook, en hij heeft er jaren op gespeeld !) dan moet je het gewoon doen !!!


s.

Orpheo
23 oktober 2012, 18:34
@zoon van piet: laat benwave lekker hangen. die man is zo bevooroordeeld, dat is gewoon eng. Bord voor het hoofd, oogkleppen, noem het wat je wilt, maar er is gewoon niet doorheen te komen met argumenten. Ik heb het al eens geprobeerd en ben bijna gillend gek geworden omdat ie een waanzinnig beperkt wereldbeeld heeft. Leuk dat ie een LP van Peter Frampton heeft gekregen. Zou me bijna afvragen of ie 'm aangenomen had als ie een breuk kreeg tijdens het vervoer, of dat hij de gitaar aangenomen had als het een ouwe 70ies custom was van Peter himself, maar wel met kopbreuk...

Oh shit, iets te kritisch?

benwave
23 oktober 2012, 19:27
@zoon van piet: laat benwave lekker hangen. die man is zo bevooroordeeld, dat is gewoon eng. Bord voor het hoofd, oogkleppen, noem het wat je wilt, maar er is gewoon niet doorheen te komen met argumenten. Ik heb het al eens geprobeerd en ben bijna gillend gek geworden omdat ie een waanzinnig beperkt wereldbeeld heeft. Leuk dat ie een LP van Peter Frampton heeft gekregen. Zou me bijna afvragen of ie 'm aangenomen had als ie een breuk kreeg tijdens het vervoer, of dat hij de gitaar aangenomen had als het een ouwe 70ies custom was van Peter himself, maar wel met kopbreuk...

Oh shit, iets te kritisch?

Zeker niet te kritisch , maar wel volledig off topic.

Henri H
23 oktober 2012, 19:55
Ja, wat heeft Frampton er nou weer mee te maken?

Feit is en blijft dat er een hoop mensen (merendeel) als Benwave zijn, die gewoon nooit een "kapotte" gitaar zouden kopen, punt. Learn to live with it.
Er zijn ook zat mensen die geen schade auto willen......

Noordeling38
23 oktober 2012, 21:10
Het gaat om deze:

http://www.quoka.de/musik-equipment/gitarren-zubehoer/c7110a101835380/gibson-les-paul-deluxe-1971.html

Respectabel bouwjaar!

Voor 1200 gaat hij weg...

Is dat een redelijk bedrag?

Scarface
23 oktober 2012, 21:24
Het gaat om deze:

http://www.quoka.de/musik-equipment/gitarren-zubehoer/c7110a101835380/gibson-les-paul-deluxe-1971.html

Respectabel bouwjaar!

Voor 1200 gaat hij weg...

Is dat een redelijk bedrag?

Als je googled dan komen er enkele voorbij van 3000 euro +,dus je zou dan zeggen dat het redelijk is...
Wat mij opvalt zijn die extra knopjes,die zijn toch ook niet origineel,toch?

Groet,
Marco

HaroldA
23 oktober 2012, 21:24
Het gaat om deze:

http://www.quoka.de/musik-equipment/gitarren-zubehoer/c7110a101835380/gibson-les-paul-deluxe-1971.html

Respectabel bouwjaar!

Voor 1200 gaat hij weg...

Is dat een redelijk bedrag?

Mwah ... zo te zien is er best veel aan gesleuteld: tuners, halsbreuk, 2 extra schakelaars (nooit meer te verwijderen), veel te wit plastic(?), pots, condensatoren ... WIe weet is hij wel verbouwd van mini-humbuckers naar full-sized HB's!


Zien, voelen, hardware controleren, spelen ... dan pas kopen!

spirit
23 oktober 2012, 22:17
Er zijn ook zat mensen die geen schade auto willen......

Misschien een beetje off-topic, maar heb jij enig idee hoeveel nieuwe (nog niet ge-kentekende) auto's er in de showrooms staan? Deze worden gewoon als nieuw verkocht, en ze gaan je er echt niet bij vertellen, dat de auto die jij gaat kopen een flinke schade heeft gehad. Wat niet weet, wat niet deert zullen we maar zeggen.

zoon van Piet
23 oktober 2012, 22:19
Precies, er is veel meer aan de hand dan een breuk.. volgens mij hadden deluxes een trussrod cover met ' deluxe' erop. Dit lijkt me meer een standard..

Mooie gitaar verder...

Scarface
23 oktober 2012, 22:58
Precies, er is veel meer aan de hand dan een breuk.. volgens mij hadden deluxes een trussrod cover met ' deluxe' erop. Dit lijkt me meer een standard..

Mooie gitaar verder...


http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/p5_urmmwpjq4_ss_zps0f05d023.jpg


:stop: zeker meer informatie vragen..

Groet,
Marco

HaroldA
23 oktober 2012, 23:01
http://i1224.photobucket.com/albums/ee366/Marlen999/p5_urmmwpjq4_ss_zps0f05d023.jpg

Als hij origineel push-in-bushings had bij de tuners dan zijn de tunergaten ook uitgeboord tot 10mm om de moderne Grovers te laten passen.

Met al deze vraagtekens lijkt me €1200 veel te veel.

Henri H
23 oktober 2012, 23:09
Precies, er is veel meer aan de hand dan een breuk.. volgens mij hadden deluxes een trussrod cover met ' deluxe' erop. Dit lijkt me meer een standard..

Mooie gitaar verder........en een Deluxe heeft toch (altijd?) minibuckers?
Ik had een week of 2 geleden met iemand uit Berlijn een deal gemaakt, maar weer afgezegd (teveel gedoe), voor iets van €2000,- voor een originele Deluxe met minibuckers, dus dit lijkt me wel een goede deal, maar wel eerst zien/testen/checken/dubbelchecken etc.

Braindead
23 oktober 2012, 23:12
Een deluxe heeft toch een maple neck ipv mahonie? Of is dat niet bij alle het geval?

Indien dit een Deluxe is (waar ik geen uitspraken over zal doen) denk ik dat de prijs wel enigzins realistisch is. Voor het geld heb je ook een 2de hands Standard met een kop die nooit gebroken is... het is maar wat je wil.

@stijnkenens: Je hebt gelijk dat een Gibson kop niet van de trap hoeft te vallen om een breuk te krijgen. Dat kan je ook op een andere manier hebben maar het ging even om het idee erachter. Iemand die een stuk lak uit zijn gitaar heeft kan er natuurlijk ook altijd heel zuinig op geweest zijn maar het gaat even om een grove generalisatie.

HaroldA
23 oktober 2012, 23:12
.....en een Deluxe heeft toch (altijd?) minibuckers?

Nope. Er zijn er ook die af-fabriek al full-sized hummies had.

En deze Deluxe is heel ver van origineel, €1200 is in mijn ogen een slechte deal.

HaroldA
23 oktober 2012, 23:14
Ik had een week of 2 geleden met iemand uit Berlijn een deal gemaakt, maar weer afgezegd

Wat heb ik een hekel aan dat soort mensen :stop:


:soinnocent:

Henri H
23 oktober 2012, 23:16
Wat heb ik een hekel aan dat soort mensen :stop:


:soinnocent:Hehe, ik wist dat je dat ging zeggen .....

Ik zal het toelichten ...... oh wacht doe ik toch niet. :p

Braindead
23 oktober 2012, 23:21
Vandaar dat je zovaak "versand Deutschland" ziet staan. Die onbetrouwbare Nederlanders die trekken zich toch weer terug...

zoon van Piet
23 oktober 2012, 23:23
Nope. Er zijn er ook die af-fabriek al full-sized hummies had.

En deze Deluxe is heel ver van origineel, €1200 is in mijn ogen een slechte deal.

Ik heb nog nooit een lp deluxe gezien die iets anders had dan mini's. Er was een model met p 90, de pro deluxe maar dat was een heel andere gitaar. Kenmerk vn de deluxe zijn de mini's.

Deze prijs voor een 71er ( nog met mahonie hals ) met deze issues lijkt me niet verkeerd...

Henri H
23 oktober 2012, 23:33
Vandaar dat je zovaak "versand Deutschland" ziet staan. Die onbetrouwbare Nederlanders die trekken zich toch weer terug...Ik zou hem zelf ophalen, maar toch maar vanaf gezien, heb verder alleen maar met hem gemaild (o.a. over de prijs, want ja, hoe moet je anders "tot elkaar komen"), meer niet.

Ga ik het toch weer zitten toelichten...... :stop:

Braindead
24 oktober 2012, 15:29
Okay dus er was nog geen sprake van een gesloten deal. Dan is het wat minder erg. Voorruit ;)

Henri H
24 oktober 2012, 15:37
Vooruit. :)

denis.hermans
24 oktober 2012, 15:42
Waarschijnlijk een domme vraag maar zijn er duidelijke signalen dat een breuk niet goed hersteld is ?
( en dan bedoel ik niet de allerevidendste signalen waarbij vb. het geheel reeds uit elkaar valt als je er nog maar naar kijkt.)

Ik zal het anders formuleren : hoe zijn jullie er zeker van dat een bepaalde breuk goed gerepareerd werd. Waar letten jullie op ?

zoon van Piet
24 oktober 2012, 15:52
beslist geen domme vraag. En ik moet zeggen dat ik het zelf alleen beoordeel op het uiterlijk: overvloedige lijmresten, slecht passende delen, grote spleet tussen de delen. En ik vraag altijd wie dit gedaan heeft(*). maar echt zien kan ik het niet. terwijl ervaring me niet ontzegt kan worden.

(*: niet dat ik alle reparateurs ken,of dat degenen die ik niet ken niet goed zouden zijn of zo. Maar als ze antwoorden 'zelf gedaan' of 'een vriend van onze buurman' ga ik twijfelen. Ook niet altijd terecht, want een kennis van me - meubelmaker van beroep- vroeg ooit of ie asjeblief mn gebroken tokai mocht lijmen. Vond ie erg interessant om te doen, een uitdaging. En ik kreeg een prima herstelde gitaar, niks op aan te merken.)