PDA

View Full Version : Sites, boeken etc. over het zelf bewerken van je amp ;)



sash
16 juni 2003, 19:38
Heren,

Ik wil binnenkort wat mods op m'n amp gaan uitvoeren, maar het leek me wel eens leuk om het zelf te doen.

Wat er moet gebeuren = SS rectifier, andere buizen (biassen) en andere speakers.

Weet iemand van de amp goeroe's hier een site of boeken waarin duidelijk is aangegeven hoe dit gedaan moet worden en de basics enzo (schokken vermijden e.d.).

Mr.Jay
16 juni 2003, 19:53
Weet iemand van de amp goeroe's hier een site of boeken waarin duidelijk is aangegeven hoe dit gedaan moet worden en de basics enzo (schokken vermijden e.d.).[/quote]

wel aan te bevelen zijn :
van Gerald Weber>
deel 1 > A desktop reference of hip vintage guitar amps ( ...ik heb dit NIET verzonnen )
deel 2 > Tube amp talk for the guitarist and tech

schrijver is oprichter van KENDRICK amps,,,,altijd in je achterhoofd houden zoiets.

Jay

jpb
16 juni 2003, 23:15
In "Dave Funk's Tube Amp Workbook" (Complete Guide to Vintage Tube Amplifiers - Vol. 1: Fender) staat het allemaal, wel een beetje door elkaar maar veel info. De helft bestaat uit schema's/layouts die inmiddels op internet staan.
Verder zijn er wat sites die voor biassen e.d. nuttig zijn, maar mischien ken je ze al:
www.aikenamps.com/Biasing.html
www.duncanamps.com/technical/lvbias.html
www.geofex.com/tubeampfaq/TUBEFAQ.htm

succes

Mr.Jay
16 juni 2003, 23:18
[quote="jpb"]In "Dave Funk's Tube Amp Workbook" (Complete Guide to Vintage Tube Amplifiers - Vol. 1: Fender) staat het allemaal,

KLopt ! schitterend boek > heb jij enig idee wanneer de vlg. delen komen ??????????? er is al jaren slechts dat ene deel.

Jay

sash
16 juni 2003, 23:41
Cool, thnx guys!

Nog een vraagie, hoe trek de stroom eruit zodat ik niet gebakken wordt?

jpb
17 juni 2003, 11:13
@ Jay, ik weet niet of deel 2 etc. van Funk al uit is. Hij is wel relelmatig op Ted Weber's board, dus mischien kun je het hem daar vragen?

@ Sash, ik doe het altijd zo:
Ik neem aan dat je een goede multimeter hebt (bv Velleman +/- 15,- euro), dan kun je altijd de voltages in de gaten houden. Zet versterker uit en laat standby aanstaan, daardoor ontlaadt de spanning voor het grootste deel. Na een paar minuten is het meeste weg, maar b.v. elco's (=filtercaps) kunnen weer spanning opbouwen dus hou het i/d gaten.
Je kunt dan een drain (met 100-470K/1W weerstand ertussen en goed geisoleerd, ook de krokodillen-klemmetjes!) op pin 1 v/d preampbuis zetten of op andere hoge volt. plek, en de andere op de aarde (chassis). Als het goed is is na een tijdje de spanning gedaald tot enkele volts, dan is het wel veilig.
Wanneer je gaat biassen zul je de versterker weer aan moeten zetten (vergeet de drain niet weg te halen!!!). Het meten van voltages (ruststroom is sneller, maar linker) is het gevaarlijkste. Bedenk tien keer of je de juiste dingen doet en check hier of je het goed doet. Oefen 'droog' (met versterker uit) om handigheid te krijgen in het plaatsen v/d pennen v/d/ multimeter.
Op de sites hierboven staat het allemaal en nogmaals: check hier wanneer je het niet zeker weet, en check ook hier (Jay/Al/Mathe etc.) of ik niets vergeten ben. Nogmaal, WEET WAT JE DOET! succes.

Al
17 juni 2003, 12:23
[quote="Mr.Jay" Dave Funk's Tube Amp Workbook - Vol. 1: Fender)
KLopt ! schitterend boek > heb jij enig idee wanneer de vlg. delen komen ??????????? er is al jaren slechts dat ene deel.

Jay[/quote]

Ik denk niet dat Funk nog een vervolgboek schrijft. Destijds had hij zijn eigen versterkerlijn maar is toen compleet ander werk gaan, had niets te maken had met gitaarversterkers. Tegenwoordig laat hij inderdaad bij Weber weer af en toe zijn neus zien maar hij heeft al enige keren te kennen gegeven dat het allemaal wat ver is weggezakt.

Al

Mr.Jay
17 juni 2003, 14:02
Ik denk niet dat Funk nog een vervolgboek schrijft. Destijds had hij zijn eigen versterkerlijn maar is toen compleet ander werk gaan, had niets te maken had met gitaarversterkers.


Vakkevuller geworden ??

Jay

sash
18 juni 2003, 17:49
Thnx voor de tips mensen! Ik ga op zoek naar de boeken.

PeeVee
19 juni 2003, 18:54
Gerald Weber (niet van de speakers overigens), de meneer achter o.a. Kendrick amps (en speakers) heeft twee erg leuke boeken geschreven.

Je moet sommige dingen met een korreltje zout nemen en die boeken niet als de absolute waarheid beschouwen, maar als binnenkomertje absoluut leerzaam, duidelijk leest bovendien als een goede roman!

Er staan wat dingen in die ik beetje onzinnig vindt (ieder z'n meug), maar desondanks een prima boek om erin te komen. Het eerste boek is echt geschreven voor "starters", dus eigenlijk gitaristen die wat met techniek willen gaan doen. Het tweede boek is een soort vervolg en gaat iets dieper in op de materia (maar is nog steeds prima te lezen).

Dus... begin met:

Desktop Reference of Hip Vintage Guitar Amps, Gerald Weber, bol.com prijs: € 31,50 Paperback | Kendrick | USA Edition | 1997 ISBN: 0964106000.

Evt. verder met:

Tube Amp Talk for the Guitarist and Tech, Gerald Weber, bol.com prijs: € 31,50, Paperback | Hal Leonard Publishing Corporation | USA Edition | 1998 ISBN: 0964106019

Beiden te verkrijgen via nl.Bol.com (nee, ik heb geen aandelen, het kan ook vast via andere boekwinkel besteld worden).

PeeVee
23 juni 2003, 15:47
Heeft iemand voor mij het ISBN nummer van "Dave Funk's Tube Amp Workbook" please? Als radiozendamateur spreekt "Funk" mij natuurlijk extra aan ;-)

jpb
23 juni 2003, 17:11
ISBN nr. 0-9650841-0-8
succes

PeeVee
23 juni 2003, 17:21
John, weet je het zeker? Ik kan 'm niet vinden bij Bol of Proxis op ISBN nummer, kijk nog eens of er geen typo in nummertje zit a.u.b.

PeeVee
23 juni 2003, 17:22
Of is het een Duits boek?

jpb
24 juni 2003, 09:57
John, weet je het zeker? Ik kan 'm niet vinden bij Bol of Proxis op ISBN nummer, kijk nog eens of er geen typo in nummertje zit a.u.b.

Hier hebben ze hem (onder "guitarbooks" en dan "amps"):
http://www.jklutherie.com
Maar wie is John??? :???:

iam
24 juni 2003, 11:22
john=jay

hoe was het optreden trouwens jay?

Mr.Jay
24 juni 2003, 12:05
john=jay

hoe was het optreden trouwens jay?

kreeg van organisatie maandagmorgen een mailtje dat dit optreden "het beste" was van afgelopen 15 j. bestaan van hun club > mooier compliment kun je niet krijgen toch ?!

Jay

iam
24 juni 2003, 12:06
:D
leuk zeg!!!
jammer dat ik niet kon komen (nuja had eigenlijk beter geweest want heb juist superblackout gehad op mn laatste examen :cry:)

PeeVee
24 juni 2003, 16:30
Waar heje gespeeld Jay? Met BT of TK? Handig die afko's :razz: