PDA

View Full Version : Humbucker direct in het hout



Napoje
22 oktober 2012, 09:16
Ik ben bezig met een project waarbij ik de humbuckers direct in het hout wil schroeven. (zie plaatje) Nu zoek ik inschroefmoeren om dit netjes te doen alleen zou ik niet weten welke maat ik moet hebben en waar ze te krijgen zijn (niet bij de bouwmarkt in ieder geval). Iemand die dit wel weet?

http://homepages.nyu.edu/~jsg215/CIMG0611.JPG

Rizz
22 oktober 2012, 09:28
http://www.gerritse.nl/zoekresultaten/?category=&livesearch=inslagmoer

zoiets bedoel je?

Napoje
22 oktober 2012, 09:33
dat is een inslagmoer. Ik zoek een inschroef- of rampamoer maar weet niet welke m maat een humbuckerschroef is. Staat nooit vermeld bij die webshops.

oigun
22 oktober 2012, 09:44
Vraag eens bij van den Boogaart, waarschijnlijk is m3 het kleinste wat ze hebben. Eventueel kan je een moetje in het hout vastlijmen met epoxy.

El_Mano
22 oktober 2012, 09:53
Als ik het zou willen oplossen denk ik aan een plaatje op de bodem van de pickup ruimte en dan daar een schroefdraad in tappen net als op de pickup zelf zit. Recent een setje op de kop getikt. Die setjes worden gebruikt door storingsmonteurs om schroefdraad weer op te knappen, voor bvb printplaat montage enz.
Ik zal eens zien of ik met een tapje de exacte maat kan bepalen. Als ik zo'n tapje heb wil ik wel een paar plaatjes voor te maken en opsturen als je daar wat aan hebt?

Je kan ook even kijken of je gewoon andere boutjes kan gebruiken want de schroefdraad op het element moet toch worden uitgeboord anders kan je de hoogte niet instellen. Er zijn boutjes die schakelaars of stopcontacten op de lasdozen in de muur vastzetten en die zijn er in diverse lengtes. Daar zijn moertjes voor maar in de lasdozen zitten lange busjes met schroefdraad er in die je er uit kan peuteren bvb.

Napoje
22 oktober 2012, 10:04
Bedankt voor de goede tips, hier heb ik wat aan. Wil eigenlijk ook zoiets voor de schroeven in de control cavity.

Rizz
22 oktober 2012, 10:05
dat is een inslagmoer. Ik zoek een inschroef- of rampamoer maar weet niet welke m maat een humbuckerschroef is. Staat nooit vermeld bij die webshops.

Duidelijk, die hebben ze daar overigens ook, minimaal m4

stijnkenens
22 oktober 2012, 10:06
Ik denk dat de maat van schroefdraad + schroef van de humbucker minder van belang is: De beugeltjes van de humbucker moet je uitboren, en in het slechtste geval hebben de schroeven geen metrische draad .

Ga voor M3 zoals Oigun al heeft gemeld.
En ik denk dat internet een betere oplossing is dan de bouwmarkt. Of eerder een speciaalzaak opzoeken.

Ik heb net 3 setjes gekocht als halsbevestiging. Bij onderzoek bleek dat je beter af bent met rampa moeren voor metaal, dan voor hout.
De logica weet ik niet, maar het is wel interessant als vraag als ik een bedrijfje dichtbij zoek voor m'n onderdelen !


s.

Napoje
22 oktober 2012, 10:11
Nog eens even wat rondgezocht en ik denk dat dit (http://www.rchobbyparts.nl/index.php?action=article&aid=1460&group_id=10000073&lang=NL)wel gaat werken als ik het met epoxy vastzet. Is er in m2 en m3

Napoje
22 oktober 2012, 12:06
Als ik de schroefgaten in de humbucker uitboor kan ik ze nooit meer verkopen in het geval dat ze niet bevallen. Ik weet namelijk nog niet wat ze gaat doen in een limba gitaar met bubinga topje.

Ik denk dat ik een lange M3 schroef neem met veertjes en de draad er voor een deel aan de bovenkant afvijl, zodat de schroefdraad intact blijft en wat foam onder de humbucker plaats of is dat stom gedacht?

stijnkenens
22 oktober 2012, 12:21
Dat gaat perfect, je moet alleen zien dat die M3 past in de schroefdraad van het element, anders ebn je voor niets aan het vijlen, natuurlijk !



s.

Napoje
22 oktober 2012, 12:27
idd, maar anders kan het ook met een m2, of met een originele schroef waar ik dan twee bijpassende moertje bijzoek, die op elkaar lijm, in het hout verzink en met epoxy vastlijm.

oigun
22 oktober 2012, 15:07
Je kan ook een gewoon houtschroefje gebruiken hoor. Die kan je ook eindeloos op en neer draaien zonder dat er wat gebeurt.
Eigenlijk is het gebruik van een boutje/draadbusje een beetje over-engineering.

Napoje
22 oktober 2012, 15:13
Je hebt gelijk, maar mijn body wordt van limba cq korina en dat is nou niet echt knalhard hout. Op mijn mahonie prs se is de schroef van mijn strapbutton ook al dol. Ben een beetje bang dat ze tzt dol draaien. Misschien wat overdreven. Kan natuurlijk ook uitboren en er deuvels inzetten.

Effin, genoeg oplossingen. Food for tought.

snaarplukker
22 oktober 2012, 16:05
Volgens mij hebben de meeste pickups van die zelftapschroeven. Je kan de originele gebruiken. Boor gaatjes in het hout dat iets kleiner is dan die schroeven en je kan ze erzelf schroefdraad in tappen. Als je niet elke dag met je PU hoogte bezig bent, zullen ze niet zo snel doldraaien.

El_Mano
22 oktober 2012, 16:14
Zoals beloofd heb ik even voor je gekeken en ik heb twee tapjes van de bedoelde dikte het draad is echter niet exact het zelfde, maar ik wil wel een stripje aluminium voorzien van gaatjes en daar die draad in tappen dan kan je die in stukjes zagen en gebruiken.

Napoje
22 oktober 2012, 16:54
top van je El_Mano, dat waardeer ik heel erg maar wacht toch maar even. Eerst even de schroefgaten bekijken en kijken of direct in het hout schroeven een optie is (even testen op resthout, 20 keer in-en-uitdraaien, als ie het dan nog doet...)

@ snaarplukker: volgens mij ben je in de war met de schroeven voor de ringen, die zijn zelftappend. De stelschroeven zijn volgens mij altijd met een stompe kant zowel bij fender als gibson.

RS-Rik
25 oktober 2012, 13:42
Inderdaad,

Gaatjes maken in de body waar je M3 moertje in verzinkt en vastlijmt met secondelijm of epoxy. Zorg wel voor genoeg ruimte voor de schroef. En zorg dat eventuele lijm/ epoxy dat gaatje niet opvult.

Dan boor je de schroefgaatjes in de humbuckers uit en gebruik je een M3 schroef met een veertje eronder. Genoeg afstellingsmogelijkheden.


Zelf heb ik 't ook eens zo gedaan maar dan zonder de verzonken moertjes maar gewoon een stukje voorboren en de schroef recht in 't hout. Zit prima.

El_Mano
25 oktober 2012, 16:56
Ik gebruik voor het maken van mijn trussrods verleng moeren dan zijn busjes van staal (m4) met daarin schroefdraad wellicht heb je die ook kleiner m3 0f m2 dan zaag je die door midden en is het perfect in de cavity te boren en vast te zetten met een drupje seconde lijm.

Maar het in tact houden van de schroefdraad in de "oortjes" van je element maakt dat je hoe dan ook de zelfde schroefdraad moet zien te vinden.

Napoje
25 oktober 2012, 17:13
Ik heb die m2 dingetjes besteld. met wat geluk zijn die smaller dan de schroefdraad en hoef ik niet eens te vijlen. Zulke dunne houtschroeven heb ik nog niet gevonden.