PDA

View Full Version : Mijn eerste herfret van een maple fretboard, graag wat advies.



BamBuFan1
22 oktober 2012, 00:24
Een beetje onverwacht is de geplande eenvoudige herfret van mijn no-name Japanse jaren '70 Gibson L6S-kopie in een iets grotere onderneming veranderd. Het plan was vooraf om de fretten eenvoudigweg te vervangen (zonder het fretboard te vlakken) en nieuwe fretten van dezelfde maat (maar iets dikkere tang) te monteren.

Bij het met soldeerbout en tang verwijderen van de fretten bleek echter dat of de lak of de maple toets zelf zo zacht was dat de verwijdertang talloze deukjes achterliet in het board... De enige oplossing lijkt me nu om het fretboard helemaal van lak te ontdoen en eventueel het hout zelf te schuren, daarna te te fretten en uiteindelijk fretboard + fretten van nieuwe lak te voorzien.

Ik heb alleen ervaring met rosewood fretboards en kan op hier op het forum maar weinig info vinden over het herfretten van maple fretboards. De vragen die ik heb:

- Hoe krijg ik de originele lak van het fretboard? Ik weet dat er waarschijnlijk polyesterlak zal zijn gebruikt en dat dat spul t#$f*shard is. Met schuurpapier ben je dan uren bezig, maar een verfafbrander loslaten op maple lijkt me ook geen geweldig idee.

- Moet de toets nog gekleurd worden voordat ze opnieuw wordt gelakt? In principe zou ik het liefst alleen de toets opnieuw lakken, maar hoe voorkom ik kleurverschil met de zijkant? Het gaat om een maple toets op een mahonie hals.

- Wat is de beste manier om de toets opnieuw te lakken en welke verf moet ik gebruiken? Ik lees op dit forum bv over mensen die parketlak hebben gebruikt. Ik heb een elektrische verfspuit, maar ik heb geen idee of parketlak gespoten kan/mag worden.

Gitaarguru's, schenk mij iets van uw wijsheid!

barno
22 oktober 2012, 00:49
Ik zou de lak of het hout niet de schuld geven :) normaal moet je bij zo'n operatie de toets beschermen want zelfs hard lak of maple kan niet op tegen een tang onder druk.
Maar geen man overboord: gewoon de lak op de toets en de zijkanten wegschuren, liefst met juiste maat radiusblok. Kan ook met de hand. Zal wel meevallen denk ik.

Kaal maple opschuren minstens tot 600, liefst hoger. Dan fretten. Je kan eventueel eerst een eerste laagje lak spuiten want maple wordt heel vlug vuil, als er een laagje lak opzit kan je het vuil dat er zou opkomen tijdens het fretten nog afvegen.
Na het fretten de toets in de lak zetten (bv blanke motip).

voor het vlakken, crownen enz... de hele toets goed afplakken.

enfin, zo zou ik het doen, maar ieder heeft zo zijn eigen manier

succes

rinaldo
22 oktober 2012, 19:47
ik heb op het moment een fender precision bas staan die eigenlijk ook een refret moet hebben. en die heeft ook een maple toets. ik heb op youtube een aantal leuke filmpjes gevonden die prima uit de doeken doen hoe je zoiets aanpakt. wat mij op viel was dat ze de frets er uittrekken zonder de toets af te plakken. en dat gaat eigenlijk zonder noemenswaardige beschadigingen. misschien is je tang miet goed geprepareerd? je moet ze vaak even vlaksijpen aan de onderkant, en de binnenkant moet ook zodanig geslepen zijn, dat hij zich makkelijk onder de frets werkt.

even een soldeerbout erbij om de frets te verwarmen,en heel voorzichtig te werk gaan. maar ja dat heb je allemaal wel gedaan zo te lezen. maar het is goed om te weten dat het dus niet altijd zo eenvoudig gaat als gesuggereerd word op youtube, ik denk dat ik de toets idd maar ga afplakken met een stevig masking tapje.

oigun
22 oktober 2012, 21:47
Nadeel van afplakken is dat je lastiger onder de frets komt..

BamBuFan1
23 oktober 2012, 01:05
Ik zou de lak of het hout niet de schuld geven :) normaal moet je bij zo'n operatie de toets beschermen want zelfs hard lak of maple kan niet op tegen een tang onder druk.
Maar geen man overboord: gewoon de lak op de toets en de zijkanten wegschuren, liefst met juiste maat radiusblok. Kan ook met de hand. Zal wel meevallen denk ik.

Kaal maple opschuren minstens tot 600, liefst hoger. Dan fretten. Je kan eventueel eerst een eerste laagje lak spuiten want maple wordt heel vlug vuil, als er een laagje lak opzit kan je het vuil dat er zou opkomen tijdens het fretten nog afvegen.
Na het fretten de toets in de lak zetten (bv blanke motip).
voor het vlakken, crownen enz... de hele toets goed afplakken.
enfin, zo zou ik het doen, maar ieder heeft zo zijn eigen manier

succes

Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb radiusblokken, dus het 'vlakken' met de juiste radius is geen probleem.

Bedoel je met "de zijkanten wegschuren' het deel van de toets dat op de zijkant zit of ook het mahonie deel?

Het stainen van de toets is dus niet nodig (het is een vrij wittige toets, dus niet dat zwaar vergeelde van sommige Fender-halzen)?

BamBuFan1
23 oktober 2012, 01:06
ik heb op het moment een fender precision bas staan die eigenlijk ook een refret moet hebben. en die heeft ook een maple toets. ik heb op youtube een aantal leuke filmpjes gevonden die prima uit de doeken doen hoe je zoiets aanpakt. wat mij op viel was dat ze de frets er uittrekken zonder de toets af te plakken. en dat gaat eigenlijk zonder noemenswaardige beschadigingen. misschien is je tang miet goed geprepareerd? je moet ze vaak even vlaksijpen aan de onderkant, en de binnenkant moet ook zodanig geslepen zijn, dat hij zich makkelijk onder de frets werkt.

even een soldeerbout erbij om de frets te verwarmen,en heel voorzichtig te werk gaan. maar ja dat heb je allemaal wel gedaan zo te lezen. maar het is goed om te weten dat het dus niet altijd zo eenvoudig gaat als gesuggereerd word op youtube, ik denk dat ik de toets idd maar ga afplakken met een stevig masking tapje.

Ik heb een keer één fret van een LC Comet met maple toets vervangen en toen al even op het internet gestruind, maar nergens werd genoemd dat maple 'zwakker' dan rosewood zou zijn. Daar ging de fret er probleemloos uit, dus ik nam aan dat het deze keer ook geen probleem zou zijn... Met het herfretten van een rosewood toets heb ik het ook nooit meegemaakt.

Mijn frettang is inderdaad van onder vlak gemaakt en zo scherp mogelijk. De fretten gingen er ook niet bepaald moeilijk uit, maar dus wel meteen die deukjes.

barno
23 oktober 2012, 09:39
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik heb radiusblokken, dus het 'vlakken' met de juiste radius is geen probleem.

Bedoel je met "de zijkanten wegschuren' het deel van de toets dat op de zijkant zit of ook het mahonie deel?

Het stainen van de toets is dus niet nodig (het is een vrij wittige toets, dus niet dat zwaar vergeelde van sommige Fender-halzen)?

De zijkant van de maple toets schuren (toch als er een groot kleurverschil is met het naakte maple)

Kleur toets: kwestie van welke je looks je wil. Je kan de toets stainen of wat donker oker ecoline gebruiken, beter is de getinte lak van Gsupplies, maar dat is nitro