PDA

View Full Version : Epiphone Les Paul gevallen.



Oriël Richaards
21 oktober 2012, 23:12
Hoi,

vandaag speelde ik op m'n LP en toen ik hem even los liet viel hij van de strap af. Even eerder had ik hem al los gelaten en toen bleef 'ie wel gewoon zitten.
Eerste zichtbare schade : dunste e-snaar gelijk eraf.
Als ik vanaf de brug langs de snaren naar de topkam kijk, zie ik dat deze scheef staat. Kijk ik van boven, zie ik hetzelfde. Zou misschien dus ook de kop kunnen zijn ( Ga ervan uit van niet, de B en E raken nu de pick-up, terwijl ze dat voor de val niet deden..)
Bespeelbaarheid is veranderd, bij sommige frets heeft het weinig tot geen zin om de snaar in te drukken, daar er amper geluid uit komt op die plaatsen (6e fret o.a. ).
Ik ben nu heel erg bang dat m'n halspen het begeven heeft, vooral ook omdat hij op het deel van de topkam viel en dat toch het zwakste punt van de gitaar is..
Heeft iemand enig idee hoeveel het zou kosten om een halspen te laten vervangen, en waar je dat het beste kan laten doen ( mocht de halspen stuk zijn.. ).

Alvast bedankt.

nickofzo
21 oktober 2012, 23:42
Ik zou eerder zeggen dat het afbreken van de kop de zwakste punt is in plaats van de halspen, misschien even opnieuw afstellen.
Gebruik je straplocks of misschien zelfs grolsch ringetjes?

(misschien om dit in de toekomst te voorkomen)

geert1976
21 oktober 2012, 23:47
Ik denk niet dat de halspen stuk is.
Uit je verhaal lijkt het wel, of de hals minder hol cq rechter is geworden, waardoor de actie lager is geworden, waardoor de snaren op verschillende posities aan lopen, maar het blijft moeilijk oordelen, zonder de gitaar te zien.

Is de brug, bij de val ook geraakt?, zo ja, is die misschien is naar beneden geschoven.

Oriël Richaards
21 oktober 2012, 23:50
Ik denk niet dat de halspen stuk is.
Uit je verhaal lijkt het wel, of de hals minder hol cq rechter is geworden, waardoor de actie lager is geworden, waardoor de snaren op verschillende posities aan lopen, maar het blijft moeilijk oordelen, zonder de gitaar te zien.

Is de brug, bij de val ook geraakt?, zo ja, is die misschien is naar beneden geschoven.
Ik zou willen dat ik een duidelijke foto kon maken van de huidige situatie.. Weet niet zeker of de brug is geraakt, het gebeurde allemaal zo snel en plotseling..

Braindead
21 oktober 2012, 23:52
Probeer even een foto ( of beter nog meerdere) te maken en die hier te posten. Zo'n diagnose op afstand op basis van een verhaal is wat lastig. Kijk ook even op je hals (achterkant zijkant) of je scheurtjes ziet die er voorheen niet waren.

geert1976
21 oktober 2012, 23:54
Is de topman heel en zit die nog op zij plek?
hoe is de staat van de hals en headstock?, zie je breuken, of scheuren in de lak?
Kijk ook aan de zijkant van het fretboard, zijn hier scheuren, waarneembaar, ter hoogte van de eerste drie frets?

Oriël Richaards
22 oktober 2012, 00:05
Ik zie nu wel dat de hals nogal extreem naar achteren is gaan hellen in vergelijking met een gitaar die wel goed is afgesteld. Heb m'n oude gitaar naast deze gelegd, en deze ( LP ) stond gewoon bol. Dit is hoe 'ie er nu bij ligt : http://i.imgur.com/6ecpl.jpg

Topkam lijkt overigens scheef te zitten, met een helling erin dus. Verder geen waarneembare scheuren.

geert1976
22 oktober 2012, 00:34
Ik zie nu wel dat de hals nogal extreem naar achteren is gaan hellen in vergelijking met een gitaar die wel goed is afgesteld. Heb m'n oude gitaar naast deze gelegd, en deze ( LP ) stond gewoon bol. Dit is hoe 'ie er nu bij ligt : http://i.imgur.com/6ecpl.jpg

Topkam lijkt overigens scheef te zitten, met een helling erin dus. Verder geen waarneembare scheuren.

Misschien ligt het aan mij, maar staat de brug niet erg scheef.
Haal de trussrodd cover er een af, en probeer met een inbussleutel de trussrodd een kwartslag naar rechts te draaien en dan weer een kwartslag naar links, doe dit heel rustig en langzaam en let op of je bij het draaien een gelijkmatige spanning voelt.

B-stone
22 oktober 2012, 10:02
Gibson gitaren hebben altijd een neck angle (geloof iets van 18 graden? Hebben ze volgens mij zelfs een octrooi op) dus daar is niks mis mee, kun je ook wat foto's van boven maken. Misschien zelfs not wat detail foto's van de brug, topkam etc.

Succes!!

lindstrom
22 oktober 2012, 10:05
Ik zie nu wel dat de hals nogal extreem naar achteren is gaan hellen in vergelijking met een gitaar die wel goed is afgesteld. Heb m'n oude gitaar naast deze gelegd, en deze ( LP ) stond gewoon bol. Dit is hoe 'ie er nu bij ligt : http://i.imgur.com/6ecpl.jpg

Topkam lijkt overigens scheef te zitten, met een helling erin dus. Verder geen waarneembare scheuren.

Sowieso is dit de verkeerde manier om een les paul neer te leggen. je ziet het al, hij leunt op de buitenste punten. alle gewicht momt nu op de hals te staan.

Ontopin: ik denk dat inderdaad je brug iets naar beneden is geschoten.

Orpheo
22 oktober 2012, 10:07
Een trussrod breekt niet zo snel. Mocht dat t geval zijn is een nieuwe gitaar veelal goedkoper. Maaarrrr. Denk niet dat het dat is.

Hals hoort zo te zitten.

Hoofdvraag. Zit de kop er nog op. Zo ja. Zie je breukjes daar in de buurt in t hout. Zo nee. Dan is t niets wat huisvlijt kan regelen.

Dan de topkam. Zit ie nog vast. Zijn er stukjes vanaf gebroken. Neen? Gaan we verder kijken.

Actie bij de hoge frets is oke maar laag niet? Dan is de hals te bol. Slagje losser op de trussrod half uurtje niets doen stemmen en testen. Alles ok? Hier melden. Niet oke? Ook melden.

Basvarken
22 oktober 2012, 10:17
Eigenlijk is het onmogelijk om hier op basis van die ene foto en de omschrijving wat er gebeurd is, een diagnose te kunnen stellen.
Het enige wat ik kan zien is dat de kop er nog aan zit en dat die dus niet afgebroken is.
Ga er mee naar een gitaarbouwer. Die kan snel de juiste diagnose stellen. Daar schiet je meer mee op dan het gissen van alle goedbedoelende forumleden.

Buzzel
22 oktober 2012, 13:10
Sowieso is dit de verkeerde manier om een les paul neer te leggen. je ziet het al, hij leunt op de buitenste punten. alle gewicht momt nu op de hals te staan.

Ontopin: ik denk dat inderdaad je brug iets naar beneden is geschoten.

Dat is inderdaad niet the way to go als een een gitaar neer legt nee. Heb ook een gitaar als die zo neer legt hoor je gewoon dat hij opeens een lager is gestemd.

Kakihara
22 oktober 2012, 14:37
Gibson gitaren hebben altijd een neck angle (geloof iets van 18 graden? Hebben ze volgens mij zelfs een octrooi op) dus daar is niks mis mee, kun je ook wat foto's van boven maken. Misschien zelfs not wat detail foto's van de brug, topkam etc.

Succes!!

Nou, toch een beetje nuanceren: gitaren met een TOM-brug hebben vrijwel altijd een neckangle (da's niet exclusief voorbehouden aan Gibson, gewoon een gevolg van het gebruik van dat type brug), maar die is geen 18°, een 5-tal graden zal in de meeste gevallen volstaan. De kop staat doorgaans in een hoek van 17 à 18 graden op de hals. Lijkt me sterk dat Gibson een octrooi heeft op een hoek van 18 graden of om het even welke hoek tout court.
On topic: a.d.h.v. de geleverde foto's valt er niets verkeerd te bespeuren, afgezien van een behoorlijk lage actie. Wat close-up foto's van de brug (boven- en zijkant) kunnen hierover meer en beter uitsluitsel geven.

FruscianteFan
22 oktober 2012, 14:49
Nou, toch een beetje nuanceren: gitaren met een TOM-brug hebben vrijwel altijd een neckangle (da's niet exclusief voorbehouden aan Gibson, gewoon een gevolg van het gebruik van dat type brug), maar die is geen 18°, een 5-tal graden zal in de meeste gevallen volstaan. De kop staat doorgaans in een hoek van 17 à 18 graden op de hals. Lijkt me sterk dat Gibson een octrooi heeft op een hoek van 18 graden of om het even welke hoek tout court.
On topic: a.d.h.v. de geleverde foto's valt er niets verkeerd te bespeuren, afgezien van een behoorlijk lage actie. Wat close-up foto's van de brug (boven- en zijkant) kunnen hierover meer en beter uitsluitsel geven.
Los van dat je gelijk hebt dat wel meer gitaren een hoek hebben, denk ik toch echt dat die hoek eerder is bedacht dan TOM-stijl bruggen. Anders vind ik het nogal een drastische oplossing voor een te hoge brug, gelijk maar de hele hals onder een hoek lijmen ;)

Kakihara
22 oktober 2012, 15:01
Je kan de brug ook verzinken, maar daar hangen wat nadelen aan, afstellen wordt er niet gemakkelijker op om maar wat te noemen en de stoptail moet dan ook verzonken worden. Gibson heeft in de jaren 60 wat SG's gemaak zonder halshoek. Groot nadeel hiervan was, dat de hals dan verder van het menselijk lichaam komt te staan, waardoor je je arm wat verder moet streken en spelen in de eerste drie-vier posities behoorlijk pijnlijk wordt op den duur. Of de hoek er nu eerder was dan de TOM doet er in deze niet toe. Als je het comfortabel wil met een TOM, heb je die halshoek nodig, ook al is die in de meeste gevallen niet zo groot (zonder carved top, kom je soms al toe met een hoek van 2 à 3 graden)

Braindead
22 oktober 2012, 16:09
Zoals hier al gezegd is kan je het beste voor de zekerheid even naar een gitaarbouwer gaan. Die kan zien of er iets aan scheelt en indien nodig wat er aan gedaan moet/kan worden. Je kan dan vooraf een prijsopgave vragen. Je zou hier ook nog even wat betere foto's van je hals kunnen posten. Dan moet je echt foto's maken die gedetaileerd het hout weergeven. Dus van pakweg een centimeter of 20-30 tot je gitaarhals.

En alvast een tip: koop straplocks, die voorkomen dat je gitaar van je strap af valt.

Buzzel
22 oktober 2012, 16:11
En alvast een tip: koop straplocks, die voorkomen dat je gitaar van je strap af valt.

Of drink Grolsch uit een beugelflesje!

Basvarken
22 oktober 2012, 16:12
http://drno-effects.com/strap-lox/

FruscianteFan
22 oktober 2012, 16:16
En alvast een tip: koop straplocks, die voorkomen dat je gitaar van je strap af valt.
Maar niet dat de strappin uit de gitaar trekt.

lindstrom
22 oktober 2012, 16:18
Maar niet dat de strappin uit de gitaar trekt.

Nog nooit meegemaakt. moet je wel echt gekke dingen doen lijkt me.

B-stone
22 oktober 2012, 16:33
Je kan de brug ook verzinken, maar daar hangen wat nadelen aan, afstellen wordt er niet gemakkelijker op om maar wat te noemen en de stoptail moet dan ook verzonken worden. Gibson heeft in de jaren 60 wat SG's gemaak zonder halshoek. Groot nadeel hiervan was, dat de hals dan verder van het menselijk lichaam komt te staan, waardoor je je arm wat verder moet streken en spelen in de eerste drie-vier posities behoorlijk pijnlijk wordt op den duur. Of de hoek er nu eerder was dan de TOM doet er in deze niet toe. Als je het comfortabel wil met een TOM, heb je die halshoek nodig, ook al is die in de meeste gevallen niet zo groot (zonder carved top, kom je soms al toe met een hoek van 2 à 3 graden)

5 graden staat op de gibson site, dus 18 was idd wel erg overdreven :D

Er is mij wel eens verteld dat tokai 1 graden verschil van gibson heeft vanwege dat octrooi: het gaat dus (na even op,de gibson site gekeken te hebben) over de hoek van de kop en niet de neck tov de body (sorry my bad). Bij gibson is dit 17 graden en tokai dan dus 18.

Verder weet ik niet of de 52 en 53'er goldtops dan geen angle zouden hebben vanwege het ontbreken van een tom beug? Lijkt mij niet want een es-175 zonder tom heeft die zelfde neck angle ( oke oke oke 4 graden in dat geval).

stijnkenens
22 oktober 2012, 16:34
En alvast een tip: koop straplocks, die voorkomen dat je gitaar van je strap af valt.

Enkel en alleen als je ze op een juiste manier monteert !

Het onderdeel dat aan de band hoort met een sleutel vast zetten, en zorgen dat de gitaar gedragen wordt door de beugeltjes, dus dat ze onderaan dicht zijn, als je de gitaar draagt aan de band. En niet andersom !!!

Er komen hier wel eens gitaren binnen met een kopbreuk, en dan zegt de eigenaar: er zaten nochtans straplocks op ... tja ...


s.

HaroldA
22 oktober 2012, 16:46
Enkel en alleen als je ze op een juiste manier monteert !

Dunlop strap locks kun je niet verkeerd monteren:

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg

lindstrom
22 oktober 2012, 16:47
Ik zie dat best vaak, mensen die de locks verkeerd monteren, met het open kantje beneden.

FruscianteFan
22 oktober 2012, 16:49
Dunlop strap locks kun je niet verkeerd monteren:

http://www.dinosaurrockguitar.com/new/sites/default/files/dunlop.jpg
dunlops werken erg fijn als locks, maar vind ze heel irritant doordat er zoveel ruimte komt tussen de strap en de gitaar. Vreemd gevoel vind ik dat.

HaroldA
22 oktober 2012, 16:51
dunlops werken erg fijn als locks, maar vind ze heel irritant doordat er zoveel ruimte komt tussen de strap en de gitaar. Vreemd gevoel vind ik dat.

Daarom gebruik ik alleen nog maar deze:

http://www.sunsetstudio.net/images/straplocks.jpg

Buzzel
22 oktober 2012, 16:52
Een win win situatie!

FruscianteFan
22 oktober 2012, 16:57
Daarom gebruik ik alleen nog maar deze:

http://www.sunsetstudio.net/images/straplocks.jpg

Ik ook, maar eigenlijk alleen bij optredens zodat ik me daar helemaal geen zorgen over hoef te maken.

De beste straplock is imo de hoogte van je gitaar.

lindstrom
22 oktober 2012, 17:04
Ik ook, maar eigenlijk alleen bij optredens zodat ik me daar helemaal geen zorgen over hoef te maken.

De beste straplock is imo de hoogte van je gitaar.

Maar funest voor je mojo! :P

stijnkenens
22 oktober 2012, 17:36
dunlops werken erg fijn als locks, maar vind ze heel irritant doordat er zoveel ruimte komt tussen de strap en de gitaar. Vreemd gevoel vind ik dat.

Je hebt er tegenwoordig die in de gitaar locken, dus je kan er ook nooit meer een gewone strap aanhangen, maar dan vind ik ze inderdaad ook mooier.
De originele zien er zo raar uit !


s.

FruscianteFan
22 oktober 2012, 17:47
Hoe het eruit ziet boeit me niet eens. Maar zoals gezegd, ik hoef niet moeilijk meer te doen. De enige gitaar die nog wel eens laag hangt is de Jackson, maar die heeft al grote knoppen. Daar rubbers omheen en alle gevaar is geweken.

Kakihara
22 oktober 2012, 17:49
5 graden staat op de gibson site, dus 18 was idd wel erg overdreven :D

Er is mij wel eens verteld dat tokai 1 graden verschil van gibson heeft vanwege dat octrooi: het gaat dus (na even op,de gibson site gekeken te hebben) over de hoek van de kop en niet de neck tov de body (sorry my bad). Bij gibson is dit 17 graden en tokai dan dus 18.

Verder weet ik niet of de 52 en 53'er goldtops dan geen angle zouden hebben vanwege het ontbreken van een tom beug? Lijkt mij niet want een es-175 zonder tom heeft die zelfde neck angle ( oke oke oke 4 graden in dat geval).

Goed mogelijk dat die oude goldtops helemaal geen halshoek nodig hadden, de 'brug' lag daarbij plat op de body.
Ik zal het wat algemener stellen en niet zo fixeren op de TOM-bruggen: de halshoek hangt (onder andere) af van de hoogte van de brug. De ES-175 die jij aanhaalt, heeft geen TOM, maar wel een hoge brug, waardoor er weer die halshoek nodig is, tenminste als je voorbij de vijfde fret geen torenhoge actie wil ;)
De brug van een strat en een tele zijn ongeveer een halve centimeter lager dan de TOM-brug of de brug van een archtop (wat in sé een 'oudere' versie is van de TOM, maar wel met zijn eigen ontwikkelingen) en daardoor is er op die modellen (de strat en tele dus) geen halshoek nodig.
Over het algemeen :)

Tabula Rasa
22 oktober 2012, 19:47
Afgaande op het verhaal en de foto (lastig op een telefoon) zeg ik dat de brug aan 1 kant van de stud is. Wel knap als alles op spanning stond.

spirit
23 oktober 2012, 06:22
Kijk ook eens of je scheurtjes ziet waar de hals aan de body gelijmd is.

Tabula Rasa
23 oktober 2012, 06:30
Kijk ook eens of je scheurtjes ziet waar de hals aan de body gelijmd is.
Ookm even gedacht aan een verschoven jeckjoint door de klap maar doordat het aan een kant van de snaren lager is en niet aan de andere kant lijkt dat niet waarschijnlijk.

Hotpepper01
23 oktober 2012, 07:15
Zonder betere foto's en uitleg wat er nu precies aan de hand is blijven we lekker gissen met zn allen, gezellig allerlei verschillende soorten straplocks bespreken, maar daar wordt het verhaal niet beter van. En die Epi ook niet.
FOTOs, FOTOs !!

Oriël Richaards
23 oktober 2012, 20:54
Ben gisteren even naar de gitaarreparateur geweest, bij Dirk Witte.
Hij kon geen zichtbare schade constateren wat betreft scheurtjes e.d. Hij zegt verder geen schade te kunnen constateren zonder dat de gitaar goed afgesteld is. Ik ga één dezer dagen dus weer even langs, daar ik geen 41 euro handje-contantje of op de PIN bij me had.
Verder zei hij wel dat het leek alsof er een lichte helling ( niet omlaag of omhoog, maar opzij ) in de hals zat, maar dat dat ook optisch bedrog zou kunnen zijn i.v.m. een verschoven brug, zoals velen van jullie al zeiden.
Overigens bedankt voor de vele behulpzame reacties ! Ik durf echter niet zelf aan de halspen te draaien, omdat ik de situatie daarmee ook erger kan maken met een beetje pech.
Strap-locks ga ik z.s.m. halen, dit mag niet nog een keer gebeuren.

Tabula Rasa
23 oktober 2012, 21:03
Kijk eens naar de studs van je brug. Hang je brug daar aan beide kanten gelijk in? Is een van de studs dieper in de body dan de ander? Misschien door de klap verder in een te diep gat gedrukt? Zet de studs op de juiste hoogte en stem je gitaar eens. De afstelling was voor de klap toch gewoon prima? Dan moet er iets verschoven zijn. Als de reparateur geen schade ziet, dan zou ik zelf eerst ff naar de brug kijken. Zie je zelf iets vreemds?

Oriël Richaards
23 oktober 2012, 21:32
Wat precies zijn de studs ?

HaroldA
23 oktober 2012, 21:34
Wat precies zijn de studs ?

Plaats eens een paar goede foto's dan wijzen we ze aan (plus alles wat er niet goed is afgesteld).