PDA

View Full Version : HOJGD: Vantage VS-600



frekie
21 oktober 2012, 15:55
Happy Old Japanese Guitar Day :seriousf:

Gescoord op de Noorder Gitaardag in Winschoten gister. Leuk uitje. Tip voor niet-Noorderlingen: koop zo'n goedkoop treinkaartje van AH, Trekpleister enz. Ik kon voor 13 euro de hele dag door NL treinen.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage VS-600/VantageVS60020.jpg

Vantage VS-600, Matsumoku Japan 1980. Midden vd body is esdoorn, zijkanten van massief mahonie. Elementen waren geen MMK45's dus ik twijfelde. Maar mijn andere Vantage heeft ook geen MMK45's erin, ze zijn toch wel origineel denk ik.

http://i591.photobucket.com/albums/ss351/munkieNL/guitars/Vantage VS-600/VantageVS60019.jpg

Geschroefde mahonie nek uit 1 stuk, body met massieve mahonie wings, midden is maple. Afdekplaatje vd stelpen is niet origineel zoals je ziet. Aan allerlei details kan je zien dat het een Matsumoku gitaar is. "Steel reinforced neck" op de backplate. De manier waarop de nek is vastgeschroefd, met een "long neck tenon". De knoppen met zo'n kartelrandje. De string-through-body brug. De "verplichte" enkelspoels schakeling.

Conditie is heel redelijk voor de leeftijd. Beetje fretwear maar valt erg mee. Twee scheurtje in de cutaway vd body. Gaatje bij de switch, heeft een draagbandknopje gezeten? 1 vd knopje brak helaas af bij het afnemen. Ik had gelukkig nog knopjes van dat type liggen, ooit uit de USA besteld, erg moeilijk aan te komen.

Ik moet er nog nieuwe snaren opzetten, heb nu even koffiepauze. Gisteravond even getest thuis met heel oude snaren erop. Hij werd meteen wakker zogezegd, lekker spelen en klinken, vette sustain, goede output en weer die effectieve single coil stand. "Uncle Mat rules" :rockon:

De V
21 oktober 2012, 16:48
Wow, dat lijkt me echt een leuk ding.
Ik hou wel van een beetje apart.

Gefeliciteerd ermee!

kunk
21 oktober 2012, 17:07
Gefeliciteerd er mee.:ok:

Vroeger nog een Vantage VS-650 gehad.
Was ook een mooi gitaartje met maar 1 nadeel. Hij was een beetje topzwaar wat het speel plezier een beetje bedierf.
Heb hem dus ingeruild op een andere gitaar waar ik achteraf toch wel spijt van kreeg.:chicken:

frekie
21 oktober 2012, 18:24
Klopt, hij is wat kopzwaar of body-licht zo U wilt :) Het Gibson SG probleem dus. Anderzijds is ie omgehangen zeer comfortabel van gewicht zelfs voor een oudere jongere met een zwakke rug.

Net even bespeeld. Blijft direct op stemming ook met nieuwe snaren erop. Ik heb hem een beurtje gegeven, fretjes polijsten, toets schoonmaken en in de olie zetten. Hij speelt nu helemaal als vanzelf. Het enige waar ik me wat zorgen over maak is de neckpocket en omgeving, hij kraakt vervaarlijk als ik de nek bij de kop beweeg :soinnocent:

soundbound
21 oktober 2012, 20:17
vroeger in een bandje gezeten met een gitarist die deze, toen ze nog maar net op de markt waren, heeft gekocht. Toen mooi, nog steeds mooi. Ik vond er toen wel een lekker vet geluid inzitten, maar dat is wel wat jaartjes geleden :)