PDA

View Full Version : el 34 kapot?



nak
20 oktober 2012, 12:03
Hoi,
Mijn blackstar bromt soms. Nu ik hem uitgebouwd heb kan ik zien dat één buis niet goed gloeit.
Na een ouderwetse klap op de amp stopt de brom en gaat deze normaal gloeien en doet het weer prima.
Ik dacht dat het aan het voetje lag want de contactjes klemmen amper maar na vervanging door nieuwe goldplated voetjes doet deze nog steeds raar.
Ik vermoed dat er een slecht contact in de buis zelf zit maar weet dat niet precies.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen.
Ik heb een scoop en kan evt wel wat meten.

nico verduin
20 oktober 2012, 14:09
klinkt als een breuk in de 6.3V leiding of inderdaad een halve verbinding in de buis zelf. Is het een amp met 1 eindbuis of 2? In het laatste geval kun je de eindbuizen verwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd. Zo ja, nieuw setje eindpitten. Zo nee dan moet je de 6.3V leiding controleren naar de buisvoet toe.

nak
20 oktober 2012, 15:23
Er zitten twee eindbuizen in, beide op een print.
Heb de printsporen gecontroleerd en die zijn goed.

Zal de buizen eens omwisselen.
Kan de gloeidraad misschien tegen een rooster komen oid? dat deze daarom maar flauwtjes brandt?

Dirk_Hendrik
20 oktober 2012, 18:00
klinkt als een breuk in de 6.3V leiding of inderdaad een halve verbinding in de buis zelf. Is het een amp met 1 eindbuis of 2? In het laatste geval kun je de eindbuizen verwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd. Zo ja, nieuw setje eindpitten. Zo nee dan moet je de 6.3V leiding controleren naar de buisvoet toe.

Volledig verhaal, niets aan toe te voegen. Meteen doen.

nico verduin
20 oktober 2012, 23:01
Er zitten twee eindbuizen in, beide op een print.
Heb de printsporen gecontroleerd en die zijn goed.

Zal de buizen eens omwisselen.
Kan de gloeidraad misschien tegen een rooster komen oid? dat deze daarom maar flauwtjes brandt?Als het verschijnsel mee verhuisd heb je vermoedelijk een sluiting tussen de kathodehuls en de gloeidraden. Daardoor brand de gloedraad minder en wordt de kathode onvoldoende verhit. De emissie is dan te laag waardoor er minder stroom loopt door de anode. Daardoor zou er dan een onbalans in de uitgangstrafo komen die daardoor weer de brom veroorzaakt.

nak
21 oktober 2012, 10:17
Het verschijnsel verhuisd inderdaad mee, wordt dus een nieuw setje eindbuizen.
Ga wel eerst het bias circuit uitzoeken, is n.l geen schema van mijn versterker maar dat moet denk ik wel uit te pluizen zijn.