PDA

View Full Version : Fret slijtage



Dippides
19 oktober 2012, 23:07
Ik had een oude Washburn van meer dan 30 jaar oud. Onlangs vervangen door een Eastman ac420. Op de Washburn waren een groot deel van de frets behoorlijk versleten, maar ja wat wil je na 30 jaar?

Nu heb ik de Eastman sind juli en ik speel ongeveer een uurtje per dag. Ik zie nu echter de eerste fret slijtage al ontstaan. Ligt dat nou aan mij, of is het normaal? Of terug naar de winkel?

muziekschuur
19 oktober 2012, 23:46
Dat kunnen we zo niet beoordelen. Gemiddeld fretdraad komt maar van een paar leveranciers en die kwaliteit is meestal heel constant. Maar als jouw gitaar te laag staat afgesteld, je aanslag heel hard is, dan is voorzichtige slijtage normaal.. Al met al is dat soort slijtage iets wat niet onder de garantie valt... In geval van Eastman zouden ze een fretdressing toepassen (in het beste geval) waardoor je net buiten de garantie termijn weer hetzelfde terug zal zien.

Het slimste is gewoon voor een afstelbeurt te kiezen bij een gerenommeerde luthier. Die zal het instrument beter afstellen waardoor verdere bovenmatige slijtage zal worden voorkomen.

Brewskie
20 oktober 2012, 00:51
Mijn Eastman AC312 heeft helemaal geen last van slijtage.

Dippides
20 oktober 2012, 13:07
Hoe oud? Hoeveel speel je er op?

stijnkenens
21 oktober 2012, 14:20
Ik heb ooit eens een artikel gelezen van een gerenommeerd mandoline bouwer.
Daarin ging het over de verandering van speelstijl tijdens het leven van een muzikant.
Zonder dat je het door hebt ga je harder spelen, harder duwen, of juist niet.

Het kwam er op neer dat een klant van hem +/- 25 jaar geleden een instrument had besteld bij de luthier. En na 20 jaar speelplezier het instrument binnen deed voor een fret job (herfretten) en na een jaar waren de frets al weer ingesleten.
De klant (hoewel een goede vriend) 'beschuldigde' de luthier al schertsend dat hij hem goedkope fretdraad had aangesmeerd, zodat hij sneller zou terug komen.

Ze hebben de proef op de som genomen: van een oude mandoline van dezelfde luthier met nog originele fretdraad een fretje vervangen, en ook van de nieuwe fretdraad een stuk geknipt. Allebei naar een labo gestuurd, om te onderzoeken of de legering anders was. De verschillen waren zo klein dat de enige mogelijkheid was, dat de muzikant inderdaad anders is beginnen spelen, en dus sneller zijn frets doet slijten.


Ik durf hier wel in te geloven ...



s.

Dippides
21 oktober 2012, 20:59
Ik ben er ook een beetje bang voor. Mijn oude gitaar, slechte actie (bollend bovenblad) en slechte frets, heeft me vrees ik mijn neiging tot hard drukken aangeleerd. Dat is natuurlijk heel geleidelijk aan gegaan. Op m'n nieuwe gitaar, als ik bewust minder hard druk is de toon prima, maar het is een gewoonte die moeilijk achterwege is te laten. Ik moet me er echt op concentreren.

Maar goed ik moet toch nog terug voor een servicebeurtje, zal ik gelijk eens overleggen.

Pakie
22 oktober 2012, 11:15
Je zou idd eerst eens terug naar de winkel kunnen gaan, aangezien de gitaar nog geen half jaar oud is.
Gewoon eens kijken of ze iets voor je kunnen doen.
Als je eventueel de fretten laat vervangen, zou je ook eens kunnen vragen naar RVS fretdraad. Is veel harder waardoor slijtage haast niet meer voorklomt. Het staat trouwens ook wel mooi (naar mijn idee).
Of het je klank heel erg zal beinvloeden weet ik echter niet.

Harald
22 oktober 2012, 12:43
Op m'n nieuwe gitaar, als ik bewust minder hard druk is de toon prima, maar het is een gewoonte die moeilijk achterwege is te laten. Ik moet me er echt op concentreren.

Wel de moeite waard. Nooit meer kracht gebruiken dan nodig. Zo ontspannen mogelijk spelen. Komt je snelheid ten goede, en de kans op blessures of RSI achtige ellende is ook een stuk kleiner. Bovendien kun je (zeker bij hoge frets) door hard drukken een perfect gestemde en geïntoneerde gitaar snoeivals laten klinken.

Rizz
22 oktober 2012, 12:51
Wel de moeite waard. Nooit meer kracht gebruiken dan nodig. Zo ontspannen mogelijk spelen. Komt je snelheid ten goede, en de kans op blessures of RSI achtige ellende is ook een stuk kleiner. Bovendien kun je (zeker bij hoge frets) door hard drukken een perfect gestemde en geïntoneerde gitaar snoeivals laten klinken.

Toch blijft dat lastig, hoor, vooral als de rek en lenigheid van je vingers op de proef gesteld worden.. Maar herken het wel, heb onlangs een Jumbo gekocht die ook jumbofrets heeft en dat speelt wel lekker, maar toch lastiger dan mijn waaibomenhoutgitaartje, waar ik tot nu toe het meest zuivere geluid uit krijg! Nou ja, probeer het nu aan te passen, ben me er iig bewust van.. Toekomstige gitaren hebben iig een dun nekkie en lage frets..

Dippides
22 oktober 2012, 18:50
Als je eventueel de fretten laat vervangen, ... Nou da's nogal drastisch. Ik voel het nog maar net als ik er met m'n nagel overheen ga. Maar het viel me wel op, zo snel al.

-Martijn-
22 oktober 2012, 20:27
Kan je wat foto's posten?

Dippides
24 oktober 2012, 19:55
http://www.bpsdg.nl/images/DSCF0044.JPG

Pakie
25 oktober 2012, 09:37
Tjemig !
Hoe krijg je dat voor elkaar ? Je hebt hem in juli nieuw gekocht en speelt er maar een uurtje per dag op ????
Ik vind het vooral bij de B-snaar toch al een aardige deuk geworden, terwijl de rest wel mee lijkt te vallen.
Enneh,... liggen die snaren er nou scheef, of is dat gezichtsbedrog ?
Ik zou toch even naar de winkel terug gaan als ik jou was .

Plant
25 oktober 2012, 12:48
Tjemig !
Hoe krijg je dat voor elkaar ? Je hebt hem in juli nieuw gekocht en speelt er maar een uurtje per dag op ????
Ik vind het vooral bij de B-snaar toch al een aardige deuk geworden, terwijl de rest wel mee lijkt te vallen.
Enneh,... liggen die snaren er nou scheef, of is dat gezichtsbedrog ?
Ik zou toch even naar de winkel terug gaan als ik jou was .

Die snaren staan scheef omdat de TS ze buiten beeld opzij drukt om de deuken te kunnen laten zien.
Waarschijnlijk gebruikt de TS een te strak klemmende capo, dan zitten die deuken zo in de frets.

arjanb01
25 oktober 2012, 12:51
Als je niet regelmatig snaren wisselt, gebeurt dit ook ! Niks schokkends, vlakbeurtje doen en klaar ! Niks om over te jammeren.

Dippides
25 oktober 2012, 16:43
Ik jammer er niet over.

T.g.v. de flits van de camera is de foto wel wat dramatischer dan in werkelijkheid.

En ik hield inderdaad de snaren bewust opzij.

Ik heb bij aankoop al de afspraak gemaakt dat ik nog terug zou komen. In de betreffende winkel bieden ze sowieso een (afstel)beurtje aan na een paar maandjes spelen.

Ik gebruik deze Dunlop capo:

https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQBzrA8eIfniKQ2PPjxYIleZgWOQR8CL rh6d3YYZKdoaKEk3h1p

Dippides
25 oktober 2012, 20:55
Er even over nagedacht hebbende, verdenk ik toch de capo. Want, hoe vaak fret ik nou die C# als ik zonder capo speel? Alleen in de akkoorden A en Dmaj9. Dmaj9 ken ik alleen maar in Long May you Run. A akkoord komt natuurlijk vaak voor, maar vaker dan andere akkoorden? Dus waarom de meeste slijtage op de tweede fret ter hoogte van de B snaar?

Maar met capo speel ik denk ik ook maar 10 to 20% van de tijd. Dan wel weer meestal op de tweede positie, dat wel.

synapse
28 oktober 2012, 11:37
Probeer anders een Capo waarvan je de druk kunt afstellen, zoals een Chubb.
Overigen, de frets vlakken kun je ook niet oneindig doen en als het al zo snel nodig is, dan ligt een vervanging van de frets ook al snel in het verschiet.

Shaky
27 november 2012, 20:14
Ik heb een aantal maanden geleden een post geplaatst met hetzelfde probleem. Mijn Martin kreeg flinke deuken in de frets (erger dan op jouw foto), terwijl hij pas 6 maanden oud was. Bij mij was het een combinatie van een aantal factoren. Als eerste was de gitaar niet goed afgesteld in de winkel, maar ik had daar te weinig verstand van om dat op te merken. Daarnaast is de Martin mijn eerste ''kwaliteits'' gitaar. Ik was gewend heel hard te drukken, wat op de Martin niet nodig was. Daarnaast vertelde mijn gitaarboer mij dat Martin gebruikt maakt van relatief ''zachte'' frets, omdat dit de klank zou verbeteren (daar heb ik zo mijn twijfels bij...). Anyway, hij heeft de hals toen opnieuw afgesteld waardoor de buzz die ontstaan was verdween. Dit alles heeft hij ongeveer 6 maanden geleden gedaan en heb er geen last meer van gehad. De buzz begint nu echter weer terug te komen. Ik laat hem volgende week weer afstellen, maar een herfret beurt gaat helaas niet lang meer duren..

Ik denk dat bij jou een goede afstelbeurt verdere slijtage zal voorkomen, aangezien het niet zo erg is als bij mij. Als je bij de gitaarwinkel een beetje aandringt zullen ze het zelfs betalen (bij mij wel), aangezien de gitaar ''nieuw'' is.

Pick-Mane
20 december 2012, 15:03
http://www.bpsdg.nl/images/DSCF0044.JPG

Een grapje,

Mag wel eens of niet?. Doe je soms aan power training beste vriend. Ik wil nu niet gaan vertellen dat ik de beste Capo gebruik die er op de markt zijn, maar ik heb het vermoeden dat je bij het aandrukken van je snaren die niet op hun positie blijven. Ja dit kan wel eens de Capo zijn, maar ook de techniek van aandrukken van je snaren. Het ziet er naar uit alsof je snaar onder je Capo door glijdt, en hoe zit het met je brug zit die niet een beetje los of van de zacht materiaal gemaakt. Ik gebruik ook altijd Capo’s van het merk Shubb, of dit nu de beste zijn weet ik niet maar zo een haarspeld model gebruik ik nooit. Waar plaats je juist je Capo tussen de fretten .? speel techniek is hier ook soms een probleem zet je, je vingers haaks op je snaren of doe je dit meer in een wat schuin positie. Zet je, je vingertop haaks op de snaar kan het zijn dat je bovenste vingerkootje wat heen en weer gaat bewegen bij het aanslaan van de snaar. En je plectrum bij het spelen naar boven zet je die dan wel wat schuin of hou je hem gewoon haaks op de klankkast. Ik kan perfect zien aan de horizontaal schaartjes op je fretboard waar je, je Capo plaats dit is te kort tegen de Fret, ik zie ook dat je hem niet altijd op dezelfde positie plaatst, dan weer te ver en dan weer te kort. Als de snaar 4 5 6 al over je fretboard heen en weer glijden gaan je 1 2 3 dit zeker doen. Sorry dat ik het moet zeggen maar die Capo is rotzooi. Voor mij hoef je de 6e snaar niet aan de kant te drukken en nog een foto te maken kan me goed voorstellen dat deze al flink in je fret gedrukt staat. Wat is er nu het nadeel van deze haarspeld Capo’s druk je ze te fel aan gaat de spiraal veer gewoon na een tijdje haar drukkracht verliezen, dat heb je met de Shubb Capo zelden.

Groetjes.

arnoldtims
20 december 2012, 19:09
Even voor mijn duidelijkheid, je haalt de capo toch wel van de gitaar als je hem weg zet.

Pick-Mane
20 december 2012, 20:02
Hoi

Ik hoop dat hij de Capo niet op de gitaar laat en dan die nog eens in de gitaarkoffer plaatst en sluit dan zit je pas met een dik probleem.

Groetjes.

Dippides
20 december 2012, 21:21
Capo zit er alleen op als ik met capo speel.

Verder krijg ik van jullie reacties toch het gevoel dat de foto's op jullie nogal een dramatische indruk maken. Het is minder erg dan het lijkt. De meeste zichtbare slijtage trad op in de eerste twee maanden. Ik zie nu eigenlijk geen verschil tussen twee maanden geleden en nu. En ik heb 'm nu dus 5 maanden.

Hoe dan ook, ik ben meestal nogal druk met werk dus nog niet terug naar de winkel geweest. Maar ik heb wel kerstvakantie, dus dat maar eens aangrijpen om langs te gaan. Er zijn nog wel een paar dingetjes waar ze nog eens even naar moeten kijken, dus.

Al met al bevalt de gitaar ondertussen erg goed hoor.

Pick-Mane
20 december 2012, 22:00
Beste

Dus alles komt goed, we doen soms wel wat te bezorgd over iemand anders zijn gitaar, maar da komt denk ik om dat iedereen die respect geeft voor zijn gitaar of gitaren :) dit ook heeft voor iemand anders zijn gitaren. ja we komen wel wat over als een stelletje drama queen's , maar daar zit geen foute bedoeling achter.

Groetjes. :B

Dippides
20 december 2012, 22:18
Nee nee, hartstikke bedankt voor alle zorgen hoor, ik vroeg het tenslotte ook om goed advies te krijgen. En dat heb ik ook zeker gekregen.

Muzieknono
23 december 2012, 09:35
Ik zou idd. even terug gaan en er naar laten kijken, je capo is zo te zien gewoon een dunlop, niets mis mee, daar spelen hele volksstammen mee, ik heb gemerkt dat ik door de jaren heen ontspannender (klopt dat woord wel?) ben gaan spelen, wat met name het geluid van mijn Barré grepen ten goede komt.
Ben wel heel benieuwd wat de winkel te vertellen heeft en wat er evt. aan gedaan wordt.
Mvgr. Dirk Jan :B